I samsvar med § 75 bokstav i i Grunnlova, legg departementet
i proposisjonen fram for Stortinget ei liste over dei pensjonane
som gjeld mellombels, og som ikkje vart reviderte av det førre Stortinget.
Heile summen av pensjonar som vart utbetalt
i 2009, var på kr 21 540 868. Det er løyvd kr 21 600 000 på kap.
1541, post 1, Pensjonar frå statskassa, på statsbudsjettet for 2010.
For enkjer/enkjemenn gjeld pensjonen så lenge dei
er ugifte.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson Lydvo, Ingalill
Olsen og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Prop. 96 S (2009–2010) Pensjoner frå statskassa og til
brev av 11. og 27. mai fra Arbeidsdepartementet til hhv. kommunal-
og forvaltningskomiteen og Fremskrittspartiets stortingsgruppe.
Komiteen viser til at pensjon
gitt med hjemmel i Grunnloven § 75 bokstav i ikke bygger på rettskrav,
lov eller forskrift, men ytes etter billighet fra statens side (gavepensjon).
Komiteen minner om at det er
opp til Stortinget å bestemme hvordan ordningen med pensjoner av
statskassen skal være. Ordningen omfatter i dag tre grupper: lokalt
ansatte ved norske utenriksstasjoner, tidligere statsansatte som
ikke har hatt medlemskap i Statens pensjonskasse fordi stillingen
ikke var innlemmet, og personer som har tjenestegjort som befal
eller menig utenfor landets grenser i perioden 9. april 1940–31. desember
1945. I tillegg kommer særskilte tilfeller der det anses rettferdig
og hensiktsmessig å tilstå slik pensjon. Denne ordningen er ment
som en sikkerhetsventil, for å unngå at personer som etter en rimelighetsvurdering
bør motta norsk pensjon faller utenfor.
Komiteen viser til at Prop. 96
S (2009–2010) Pensjoner frå statskassa gjelder midlertidig tilståtte
pensjoner som skal godkjennes av Stortinget. De ni aktuelle personene
har vært ansatt, eller er etterlatt ektefelle etter en ansatt, ved
norske utenriksstasjoner. Etter komiteens syn er det
rimelig at disse, som har vært lønnet av norske myndigheter, eller
er etterlatt ektefelle etter en slik ansatt, får en skjønnsmessig
fastsatt pensjon når de slutter i tjenesten, der det er lagt vekt på
tjenestetid, avlønning og lokale trygdeytelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til informasjonen som
kommer frem i Prop. 96 S (2009–2010) Pensjoner fra statskassen, svar
fra Arbeidsdepartementet på spørsmål fra kommunal- og forvaltningskomiteen
samt på spørsmål fra saksordfører, og anser nå saken nok opplyst
til at innstilling kan avgis og vedtak fattes. Disse medlemmer finner
det imidlertid hensiktsmessig at proposisjonen for fremtiden er noe
mer opplysende enn det som var utgangspunktet denne gang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det er betydelig bruk av skjønn og få objektive kriterier å forholde
seg til når slik pensjon skal gis. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til spørsmål 5 fra saksordfører om når det er
«hensiktsmessig og rettferdig» å tildele pensjon hjemlet i gruppe
3 og der statsråden svarer at «Pensjon av statskassen til gruppe
3 gjelder særskilte tilfeller hvor det er rimelig å tilstå slik
pensjon fordi det er ansett som hensiktsmessig og rettferdig». Disse medlemmer tolker
dette svaret slik at det er ingen objektivt målbare kriterier for
tildeling av slik pensjon men at alt bygger på et subjektivt skjønn. Disse
medlemmer antar at det er mange ulike oppfatninger av når
noe er ansett hensiktsmessig og rettferdig og mener derfor at det
på sikt bør utarbeides noen objektive kriterier for når slik pensjon
kan tildeles.
Disse medlemmer konstaterer også
at pensjon tildelt for gruppe 1, lokalt ansatte ved norske utenriksstasjoner,
også bygger på subjektive kriterier og blir fastsatt først ved fratredelse. Disse
medlemmer er av den oppfatning at slik pensjon med fordel
burde blitt avtalt ved tiltredelse og formulert ned som en del av
den skriftlige arbeidskontrakten. En slik ordning ville gitt arbeidstaker
rettigheter og forutsigbarhet både for seg selv og sin familie. Disse
medlemmer ber derfor departementet utrede en slik ordning og
legge dette frem for Stortinget ved en passende anledning.
Disse medlemmer konstaterer at
pensjon utbetalt av statskassen til lokalt tilsatte ved norske ambassader
i utlandet ikke betaler noen form for kildeskatt. Disse medlemmer stemte
mot innføring av kildeskatt og støtter derfor denne praksisen. Disse
medlemmer forventer imidlertid at regjeringen snarest fremmer
forslag for Stortinget om at også alle andre som bor i utlandet
og mottar pensjon fra Norge skal slippe å betale kildeskatt.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Følgende personer gis pensjoner fra statskassen:
Opplysningar om
søkjaren | | Pensjon |
Nr. | Namn | Alder ved avskjeden (for etterlatne, noverande
alder) | Pensjonsansiennitet | | Vedteke | Brutto | Gitt frå | Merknad |
| Utanriksdepartementet | | | | | | | |
1 | Maxmillian John
Njovu | 64 | - | | 05.05.2009 | 2 234,- | 01.12.2008 | |
2 | Nonna Bazhanova | 70 | - | | 14.05.2009 | 476,- | 01.05.2009 | |
3 | Blanka Provaznikova | 59 | - | | 30.05.2008 | 1 267,- | 01.02.2009 | |
4 | Alexander Prudnikov | 60 | - | | 25.06.2009 | 3 333,- | 01.07.2009 | |
5 | Haricharan Sood | 60 | - | | 13.08.2009 | 1 733,- | 01.11.2009 | |
6 | Turid Cuckovic | 67 | 7 | | 15.09.2009 | 6 811,- | 01.08.2009 | |
7 | Fernando Tamele | 60 | - | | 30.10.2009 | 3 190,- | 01.12.2009 | |
8 | Lucretia Rabanillo | 69 | - | | 03.12.2008 | 1 736,- | 01.01.2009 | |
9 | Hosheya Fadlallah | 75 | - | | 22.02.2010 | 1 320,- | 01.02.2009 | Enkjepensjon |
Det vises til brev av 28.4.2010 vedrørende Prop. 96
S (2009–2010) Pensjonar frå statskassa. Kommunal- og forvaltningskomiteen
viser til forslaget til vedtak som består av en liste med bl.a.
navn og alder på personer som mottar pensjoner som gjelder foreløpig,
og som nå skal revideres. Komiteen ber om nærmere opplysninger om
disse personenes bakgrunn og tilknytning til Norge og norsk tjenestepensjon, samt
om hvilke prinsipper som ligger til grunn for revisjonen.
Pensjon av statskassen gis med hjemmel i Grunnloven
§ 75 bokstav i, og regelverket har utviklet seg gjennom praksis.
§ 75 bokstav i lyder slik:
Det tilkommer Storthinget at revidere midlertidige
Gage- og Pensionslister og deri gjøre de Forandringer, det finder
fornødne;
Pensjonen bygger ikke på rettskrav, lov eller
forskrift, men ytes etter billighet fra statens side (gavepensjon).
Ordningen med pensjon av statskassen gjelder
i dag fire grupper:
Denne gruppen er lønnet av norske myndigheter, og
det er vurdert som rimelig at de også får en skjønnsmessig fastsatt
pensjon når de slutter i tjenesten. Pensjonen er tilpasset tjenestetiden ved
stasjonen, lokal avlønning og lokal folketrygd. De fleste tilfellene
av tilståtte pensjoner av statskassen i dag gis til lokalt ansatte
ved norske utenriksstasjoner. I den årlige proposisjonen er det
ca. 10–15 personer som har fått slik ytelse. Pensjon av statskassen
for lokalt ansatte ved norske utenriksstasjoner, fremmes gjennom
Utenriksdepartementet. Utenriksdepartementet står for utbetalingen
av pensjonene såfremt pensjonistene oppholder seg i utlandet, og
departementet er gitt fullmakt til å regulere pensjonene på grunnlag
av prisutvikling og kursfaktor.
2. Tidligere
statsansatte som ikke har hatt medlemskap i Statens pensjonskasse
fordi stillingen ikke var innlemmet. Det er stadig færre av disse
sakene. Det er en forutsetning at søkerens tjeneste var over minstegrensen
for rett til medlemskap slik denne var i den aktuelle periode. Som
tjeneste i staten regnes utelukkende tjeneste i statsforvaltningen,
ikke arbeid i statsaksjeselskaper eller annen statseid virksomhet. Heller
ikke kommunal tjeneste eller arbeid i virksomheter som mottar statsstøtte,
gir grunnlag for slik pensjon.
3. Særskilte tilfeller
hvor det er rimelig å tilstå slik pensjon fordi det er ansett
som hensiktsmessig og rettferdig.
4. Pensjon av statskassen har også vært
gitt for krigstjeneste under andre verdenskrig. Det har omfattet
de som tjenestegjorde utenfor landets grenser i perioden 9.4.1940–31.12.1945
som befal eller menig. Dersom søkeren var menig kreves i tillegg
at søkeren har vært befal etter krigen. Videre har pensjon av statskassen
vært gitt til yrkesbefal som har tjenestegjort i Hjemmestyrkene
eller annen illegal virksomhet under krigen.
Det ligger til Stortinget å bestemme hvordan ordningen
med pensjoner av statskassen skal være. Den årlige proposisjonen
gjelder midlertidig tilståtte pensjoner av statskassen som departementet
har gjort og som skal godkjennes av Stortinget. Det er altså nye
pensjoner som er tilstått og som Stortinget ikke tidligere har behandlet.
Når proposisjonen benytter ordet revidere, knytter det seg til ordlyden
i grunnloven § 75 bokstav i om at Stortinget skal «revidere
midlertidige Gage- og Pensionslister».
I tidligere proposisjoner om pensjon av statskassen
har det ikke vært vanlig å gi utfyllende beskrivelse for den del
som gjelder lokalt ansatte ved norske utenriksstasjoner. Det er
bare for tilfellene under nr. 2, 3 og 4 det er gitt en slik utfyllende
redegjørelse.
Vedlagt følger et skjema hvor det gis ytterligere informasjon
om de personer som er på listen i Prop. 96 S (2009–2010). Dette
knytter seg blant annet til tjenestested, ansettelsesperiode, lønn
fra utenriksstasjonen, pensjonstype og annen pensjonsinntekt.
| Navn | Utenriksstasjon | Stillingstittel | Fødselsdato | Ansettelses-dato | Fratredelses-dato | Stillings-prosent | Lokal årslønn omregnet til NOK | Lokal folketrygd eller annen lokal pensjon
omregnet til NOK | Lokal
pensjonsalder | Merknad |
1 | Maxmillian John Njovu | Ambassaden i Dar es Salaam | Administrativ Assistant | 20.10.1944 | 17.9.1979 | 1.12.2008 | 100 % | 67.603,- | 16.000,- | 60 år | Alderspensjon |
2 | Nonna Bazhanova | Ambassaden i Kiev | Rengjører | 18.4.1939 | 2.8.1993 | 30.4.2009 | 100 % | 61.637,- | 33.468,- | 55 år for kvinner | Alderspensjon |
3 | Blanka
Provaznikova | Ambassaden i Praha | Renholdsbetjent | 17.1.1950 | Februar 1975 | 17.9.2008 | 100/80 % | 72.131,- | 23.144,- | 59 år | Alderspensjon |
4 | Alexander
Prudnikov | Ambassaden i Moskva | Sjåfør | 25.5.1949 | 16.4.1984 | 26.6.2009 | 100 % | 113.709,- | 9.924,- | 60 år | Uførepensjon |
5 | Haricharan Sood | Ambassaden i New Dehli | Bud / indoor staff | 10.10.1949 | 15.5.1969 | 31.10.2009 | 100 % | 35.000,- | Ingen | 60 år | Alderspensjon |
6 | Turid Cuckovic | Ambassaden i Beograd | | 27.7.1942 | 1977 | 1988 | 100 % | | | | Alderspensjon. Tilleggstid til
øvrig tjenestetid i SPK |
7 | Fernando Tamele | Ambassaden i Mabuto | Senior admin. officer | 11.11.1949 | 18.4.1994 | 30.11.2009 | 100 % | 190.056,- | Inntil 75 år: 14.112,-
deretter ingen | 60 år | Alderspensjon |
8 | Lucretia
Rabanillo | Ambassaden i Wien | Rengjøringshjelp | 5.3.1939 | 10.10.1994 | 31.12.2008 | 80 % | 142.035,- | 41.670,- | 60 år | Alderspensjon |
9 | Hosheya Fadlallah, enke etter Saber Abdou Mahmoud | Ambassaden i Kairo | | 10.3.1924 (enken) | Enkepensjonen (15.840,-) er
60 % av
alderspensjonen
(26.400) avdøde hadde | 3.962,- | 60 år | Enkepensjon |
Jeg viser til brev av 12.5.2010 hvor det stilles flere
spørsmål knyttet til ordningen med pensjon av statskassen. Brevet
er en oppfølging av et brev jeg sendte til Stortingets kommunal-
og forvaltningskomité 11.5.2010.
Blir alle tilsatte ved
norske utenriksstasjoner og andre statsansatte som kan få pensjon
med hjemmel i reglene for gruppe 1) og 2) tildelt pensjon? Hva er
i tilfelle grunnen til at noen får tildelt pensjon og andre ikke?
De som får midlertidig tilstått pensjon av statskassen
ved norske utenriksstasjoner av departementet, og hvor vedtaket
blir lagt fram for Stortinget i den årlige proposisjonen for godkjenning,
er lokalt ansatte lønnet av norske myndigheter. De øvrige ansatte
ved utenriksstasjonene har medlemskap i Statens pensjonskasse.
Søknader om pensjon av statskassen går via stasjonssjefen
ved utenriksstasjonen, og slike søknader blir normalt godkjent av
Arbeidsdepartementet. Unntak kan tenkes der den lokalt ansatte har
fått et sluttvederlag som en alternativ kompensasjon. Videre vil
ansatte som ikke er lønnet av norske myndigheter, men som er privat ansatte,
ikke omfattes av ordningen med pensjon av statskassen. En sentral
begrunnelse for at pensjon av statskassen tilstås, er tilfeller
hvor lokalt ansatte enten ikke har en annen pensjonsordning eller
at denne er svært dårlig. Dersom disse ikke fikk pensjon fra norske
myndigheter, ville de lett ha kommet i en vanskelig situasjon etter
at arbeidsforholdet opphørte.
De som er i gruppe 2 har tidligere arbeidet
i et statlig organ, men har av ulike årsaker ikke fått tjenestetiden
regnet som pensjonsgivende i Statens pensjonskasse. Det er flere
forhold som Stortinget gjennom mangeårig praksis har ment skal være
oppfylt før pensjon av statskassen kan være aktuelt. På bakgrunn
av sakene som Stortinget har behandlet, vil jeg nedenfor kort redegjøre
for hovedtrekkene.
Et hovedhensyn for å gi pensjon av statskassen er
vurderingen av at det ville vært uheldig hvis de tidligere arbeidstakerne
ikke fikk noen pensjonsytelse for den aktuelle periode. Videre må stillingen
kunne defineres som hovedstilling for at pensjon av statskassen
skal kunne innvilges. Pensjon innvilges ikke dersom søkerens arbeid for
staten har hatt karakter av bierverv. Det er grensene for rett til
medlemskap i Statens pensjonskasse som har satt grensen for hva
som regnes som hovedstilling. Kriteriene for medlemskap har tidligere
vært strengere enn de er i dag. Før 1.7.1957 måtte man ha hatt full
stilling, og etter 1.7.1957 minst halv stilling. Etter 1.5.1976
er minstekravet 17 t/uke, fra 1.1.1977 er minstekravet 15 t/uke
og fra 1.7.1993 14 t/uke.
Årsaken til at stillingene det søkes om pensjon av
statskassen for, ikke var innlemmet i Pensjonskassen, var datidens
krav til medlemskap. Før 1957 måtte alle stillinger som skulle omfattes
av Pensjonskassen, bli særskilt innlemmet ved midlertidige vedtak
av departementet. Disse vedtakene ble hvert år lagt fram for Stortinget
for godkjenning. Stillinger som hadde et midlertidig preg ble ofte
ikke innlemmet ved slike vedtak. I 1957 ble loven endret slik at
«stillinger opprettet av eller etter fullmakt fra Stortinget og
innført på et av statens regulativer» ble ansett som innlemmet.
Det ble slik sett innført en automatikk i forhold til hvilke stillinger
som hadde medlemskap i Pensjonskassen. Fra 1977 ble lovens regel
at «Arbeidstakere som er tilsatt i statens tjeneste i heldagsstilling
er medlemmer av Pensjonskassen med mindre Stortinget har bestemt
noe annet.» Lovteksten ble justert i 1982, og dagens regel er at
«Arbeidstakere i statens tjeneste med minst 14 arbeidstimer pr.
uke er medlemmer av Pensjonskassen.»
Pensjon av statskassen til de som er i gruppe
2 gis normalt som en tilleggsytelse til den pensjon vedkommende
får utbetalt for tjeneste i innlemmet stilling i Statens pensjonskasse,
eventuelt som tilleggsytelse til pensjon fra fylkeskommunal eller
kommunal pensjonsordning som har overføringsavtale med Statens pensjonskasse.
Ved avgjørelsen av søknader om pensjon av statskassen,
legges det vekt på om tjenesten har vært sammenhengende. Minstekravet
er to års sammenhengende tjeneste. Har perioden vært kortere, kan
den likevel medregnes dersom tjenesten har foregått i direkte tilknytning
til annen tjeneste i staten. Pensjon av statskassen gis ikke for
tidsrom vedkommende hadde mulighet til å tjene opp pensjon i Statens
pensjonskasse på ordinær måte. Søknader som gjelder tidligere tjeneste
i staten hvor arbeidstakeren har vært medlem i Pensjonskassen, men
hvor vedkommende i samsvar med eldre bestemmelser har fått tilbakebetalt
hele eller deler av pensjonsinnskuddet, har ikke blitt innvilget.
Dersom søkeren har fratrådt tjenesten med rett
til oppsatt pensjon, tilstås ikke pensjon av statskassen dersom
vedkommende ville ha tjent opp rett til full pensjon ved å fortsette
som medlem frem til aldersgrensen. Ville søkeren ikke ha oppnådd full
pensjonsgivende tjenestetid, kan vedkommende gis tilleggspensjon
begrenset til forskjellen mellom full tjenestetid og den tjenestetid
det ville ha vært mulig å oppnå.
Eksisterer det et skrevet
regelverk for tildeling av slik pensjon, eventuelt flere slike regelverk
for de ulike utenriksstasjoner? (I tilfelle det eksisterer slike
regelverk ber jeg om å få kopi av det /dersom det ikke eksisterer
noe regelverk ønsker jeg en begrunnelse og forklaring på det.)
Reglene/retningslinjene for pensjon av statskassen
er trukket opp gjennom Stortingets behandling av de årlige proposisjonene.
Statens personalhåndbok har i punkt 5.8 gitt en redegjørelse for
den praksis som er utviklet (http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok-2010/5Pensjon/58Pensjon-av-statskassen/#). Redegjørelsen
følger vedlagt.
Ville det ikke vært mer
hensiktsmessig dersom slik pensjon ble avtalt ved tiltredelse og
formulert ned i den skriftlige arbeidsavtalen?
Dagens ordning med pensjon av statskassen til lokalt
ansatte er fleksibel i betydningen av at nivået på pensjonen kan
tilpasses behovet som foreligger på pensjoneringstidspunktet. Ordningen
er ikke rettighetsbasert, men ytes ut fra rimelighet/billighet.
En egen pensjonsavtale som del av de ansattes ordinære
lønns- og arbeidsvilkår kan være et alternativ til å gi pensjon
av statskassen. En eventuell slik ordning krever nærmere utredning
og vurdering, men vil bare gjelde framtidig opptjening.
Når er det «hensiktsmessig
og rettferdig» å tildele pensjoner som er hjemlet i gruppe 3)? Kan departementet
legge frem en oversikt over hvilke grupper og hvilken bakgrunn de
har som har fått tildelt pensjon etter reglene for gruppe 3)?
Pensjon av statskassen til gruppe 3 gjelder
særskilte tilfeller hvor det er rimelig å tilstå slik pensjon fordi
det er ansett som hensiktsmessig og rettferdig.
Denne delen av ordningen er ment som en sikkerhetsventil,
og hvert enkelt tilfelle må vurderes konkret. Ved fremleggelsen
av slike saker for Stortinget, redegjøres det for hvorfor pensjon av
statskassen bør tilstås. Eventuelt vil det bli redegjort for hvorfor
det ikke bør tilstås i saker der departementet har avslått søknaden.
I noen tilfeller er det gitt pensjon av statskassen i saker hvor
Stortinget har bedt om at slike spesialordninger opprettes. Det
gjelder for eksempel førtidspensjon til ansatte i statlige virksomheter som
da var under nedbemanning, jfr. f. eks St.prp. nr. 31 (1993–94)
og Innst.S. nr. 124 (1993–94).
Nedenfor følger en kort redegjørelse for de
sakene som i løpet av de siste 11 årene er vurdert.
I St.prp.
nr. 59 (2006--2007), jfr. Innst.S. nr. 197 (2006–2007) og St.prp.
nr. 62 (2000–2001), jfr. Innst.S. nr. 231 (2000–2001) gis
avslag på pensjon av statskassen til to overenskomstlønnede arbeidstakere
på statens fartøy. Overenskomstlønnede på statens fartøyer ble overført
fra Pensjonstrygden for sjømenn til Statens pensjonskasse i 1982,
og de to søkerne mente de burde få pensjon av statskassen fordi
de på grunn av overføringen fikk lavere samlet pensjon.
I St.prp. nr. 52 (2004–2005),
jfr. Innst.S. nr. 215 (2004–2005) gis pensjon av statskassen
for den periode arbeidstakere er ilagt en karantene ved overgang
til stilling utenfor statstjenesten. Det statlige arbeidsforholdet
er slutt og karantenetiden omfattes ikke av retten til medlemskap
i Pensjonskassen. Vedtaket om pensjon av statskassen gjelder karantenetid
før lov om Statens Pensjonskasse ble endret med virkning fra 1.2.2010.
Fra dette tidspunktet medregnes tiden med karantene som pensjonsgivende
tjenestetid i medhold av lov om Statens Pensjonskasse § 20 første
ledd bokstav h.
I St.prp. nr. 54 (2002–2003),
jfr. Innst.S. nr. 224 (2002–2003) gis pensjon av statskassen
til en person som arbeidet i et prosjekt for å fullføre en russisk-norsk
ordbok. Han ble av sin oppdragsgiver forespeilet å bli medlem av
Pensjonskassen. Fordi han ikke hadde mulighet til å opptjene 5 års
pensjonsgivende tjenestetid ved ansettelsen, hadde han imidlertid
ikke rett til medlemskap (jfr. lov om Statens Pensjonskasse § 8).
Begrunnelsen for å gi pensjon av statskassen var den feilaktige
meddelelsen om rett til medlemskap som ble gitt samt den verdifulle
innsatsen han gjorde ved utarbeidelsen av russisk-norsk ordbok.
I St.prp. nr. 46 (2001–2002),
jfr. Innst.S. nr. 151 (2001–2002) gis pensjon av statskassen
til Prinsesse Astrid, fru Ferner. Begrunnelsen for å tilstå pensjon
av statskassen var at prinsessen gjennom en rekke år hadde gjort
en stor innsats for Norge, blant annet som kongelig førstedame i
14 år, og senere ved andre representasjonsoppgaver.
I St.prp. nr. 62 (2000–2001),
jfr. Innst.S. nr. 231 (2000–2001) gis pensjon av statskassen
til en person som fra 62 år ikke lenger fikk ventelønn. Til tross
for aktiv jobb-søking hadde han ikke klart å skaffe seg annet arbeid.
Ved bortfallet av ventelønn ville han stå uten inntekt. Det ble
satt som vilkår at han ikke mottok noen annen form for stønad.
I St.prp. nr. 73 (1999–2000),
jfr. Innst.S. nr. 228 (1999–2000) gis pensjon av statskassen
til et ektepar som arbeidet ved Kongsvoll fjellstue. Fjellstuen
ble overtatt av staten i 1974, men arbeidsforholdet ga ikke rett
til medlemskap i Pensjonskassen. Pensjon av statskassen ble gitt som
en tilleggsytelse til enkepensjonen gjenlevende fikk etter sin avdøde
mann.
I samme proposisjon og innstilling, avslås
pensjon av statskassen til tidligere ansatte i Telenor, som etter
utlemmelsen fra Statens pensjonskasse i 1995 ble oppsagt og fikk
ventelønn. Søkerne ønsket å bli stilt likt med dem som fikk ventelønn
før utlemmelsen. Disse hadde en ordinær pensjonsrett ved senere
pensjonering, mens de som fikk ventelønn etter utlemmelsen hadde
en oppsatt (utsatt) pensjonsrett.
I St.prp. nr. 63 (1998–1999),
jfr. Innst.S. nr. 192 (1998–1999) gis pensjon av statskassen
til tidligere ansatte ved de statlige spesialskoler. I forbindelse
med nedleggelsen av statlige spesialskoler og etableringen av spesialpedagogiske
kompetansesentra, fikk de som var under 60 år og som var overtallige,
utbetalt ventelønn. Personer som derimot mistet arbeidet senere
på grunn av overtallighet, ble overført til en egen omstillingsenhet
hvor de fikk beholde rettigheter som ordinært tilsatte med lønn
og pensjonsopptjening. På grunn av forskjellsbehandlingen, fikk
de som ble oppsagt ved etableringen av kompetansesentraene tilstått
pensjon av statskassen fra ventelønnen opphørte ved 60 år og fram
til vanlig pensjon fra Statens pensjonskasse kunne utbetales.
I samme proposisjon og innstilling, ble
pensjon av statskassen avslått til en person for tjenestetid i Forsvaret
i tiden 1941–1945. Begrunnelsen var at vedkommende kunne tjene opp
full pensjonsgivende tjenestetid uavhengig av perioden 1941–1945.
For en annen person ble det gitt pensjon
av statskassen for tiden 1952–1961 som befal i Forsvaret. I denne
perioden var han midlertidig tilsatt og kravet for medlemskap var
fast ansettelse. Vedkommende kunne ha oppnådd inntil 29 års medlemskap
dersom han hadde stått i stillingen fram til aldersgrensen, og det
ble gitt ett års tilleggstid som pensjon av statskassen.
En siste person som ble vurdert i forhold
til pensjon av statskassen i denne proposisjonen/innstillingen,
var en person som hadde arbeidet ved en privat norsk skole i utlandet
før virksomheten fikk medlemskap for pedagogisk personell i 1979.
Pensjon av statskassen ble avslått siden tjenesten ikke var statlig.
Ellers vises til påfølgende proposisjoner hvor pensjon
av statskassen er gitt: St.prp. nr. 45 (1996–97), St.prp. nr. 49
(1995–96), St.prp. nr. 31 (1993–94), St.prp. nr. 62 (1992–93) og St.prp.nr.
66 (1991–92) og St.prp. nr. 67 (1989–90).
Eksisterer det et skrevet
regelverk for tildeling av slik pensjon? (I tilfelle det eksisterer
slike regelverk ber jeg om å få kopi av det /dersom det ikke eksisterer
noe regelverk ønsker jeg en begrunnelse og forklaring på det.)
Det vises til svaret på spørsmål 3 ovenfor.
Betaler gavepensjonistene
15 % kildeskatt på sin pensjon? Dersom kildeskatt ikke blir trukket,
hva er i tilfelle grunnen til det?
Utenriksdepartementet utbetaler pensjon av statskassen
til tidligere lokalt ansatte. Utenriksdepartementet har opplyst
at de har tatt kontakt med Finansdepartementet i forhold til om
bestemmelsene om kildeskatt også omfatter pensjon av statskassen.
Spørsmålet er derfor under utredning.
I statsrådens brev til
komiteen 11.5.2010 under gruppe 4 redegjøres det for at pensjon
fra statskassen har omfattet de som tjenestegjorde utenfor landets
grenser i perioden 9.4.1940 – 31.12.1945 som befal eller menig,
og at dersom søkeren var menig kreves i tillegg at søker har vært
befal etter krigen. Hva er grunnen til at man har lagt en slik begrensning
i forhold til pensjon fra statskassen?
Dette dreier seg om forhold som ligger langt
tilbake i tid, og etter det jeg har kunnet bringe på det rene, er
begrunnelsen for begrensningen mest sannsynlig at ordningen med
pensjon av statskassen ikke var ment å være belønning for krigstjenesten.
Den skulle gis til de som var befal og som senere fikk medlemskap
i Pensjonskassen. Ordningen er derfor hovedsakelig å anse som en
tilleggsytelse til befal i Forsvaret som har medlemskap i Pensjonskassen
for tid utenom perioden 9.4.1940–31.12.1945.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 8. juni 2010
Heikki Holmås |
Gjermund Hagesæter |
leder |
ordfører |