15. Delkostnadsnøklene i kostnadsnøkkelen for kommunene

15.1 Sammendrag

Kommunal- og regionaldepartementet har gjennomgått og oppdatert alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet for kommunene. Departementet har tatt utgangspunkt i Borgeutvalgets arbeid i NOU 2005:18 Fordeling, forenkling, forbedring, og har utført nye analyser av de ulike sektorene med et oppdatert datagrunnlag. I tillegg er det gjennomført eksterne forskningsprosjekter innen flere sektorer, som er lagt til grunn for utarbeidelsen av kostnadsnøklene. I proposisjonen presenterer departementets forslag til nye delkostnadsnøkler på de sektorene som i dag inngår i kostnadsnøkkelen for kommunene.

For å fastsette kriterier og vektingen av disse er det benyttet statistiske analyser av variasjoner i kommunenes utgifter til de ulike sektorene. Vektingen er i hovedsak bestemt ut fra hvor mye av variasjonen i utgifter de ulike kriteriene forklarer i analysene. Gjennom analysene er det ikke mulig å forklare hele variasjonen, og den resterende vekten (restvekten) må da fordeles på en annen måte. På noen tjenesteområder er det spesielle målgrupper, for eksempel på grunnskole er målgruppen barn 6–15 år, og i disse tilfellene er restvekten fordelt på disse innbyggergruppene. I andre tilfeller legges den resterende vekten på antall innbyggere, det vil si at deler av nøkkelen fordeles med et likt beløp per innbygger.

Kriteriene i kostnadsnøkkelen kan i grove trekk deles opp i tre grupper; alderskriterier, sosiale kriterier og strukturelle kriterier. Alderskriterier og sosiale kriterier er nærmere omtalt foran i kapittel 12. Strukturelle kriterier er kriterier som sier noe om forhold ved kommunen som kan forklare deler av variasjonen i kommunenes utgifter, som kommunestørrelse og bosettingsmønster. Smådriftsulemper knyttet til kommunestørrelse fanges i dag opp av basiskriteriet. Basiskriteriet er lik for alle kommuner, og gjennom dette kriteriet får alle kommuner et likt beløp per kommune gjennom utgiftsutjevningen. I inntektssystemet for kommunene i dag, ivaretas variasjoner i bosettingsmønster gjennom kriteriene sone, nabo og reisetid. Disse tre kriteriene sier noe om avstandsforhold innad i kommunen, og fanger opp at for enkelte tjenesteområder er det merkostnader knyttet til en spredt bosettingsstruktur.

I proposisjonen er det nærmere redegjort for valg av kriterier og vektingen innen den enkelte delkostnadsnøkkel.

Tabell 15.1 Forslag til ny kostnadsnøkkel for grunnskolesektoren

Kriterium

Vekt

Innbyggere 6–15 år

0,8988

Sone

0,0254

Nabo

0,0254

Basis

0,0184

Innvandrere 6–15 år, ekskl. Skandinavia

0,0288

Norskfødte med innvandrerforeldre 6–15 år, ekskl. Skandinavia

0,0032

Sum

1,0000

Tabell 15.2 Forslag til ny kostnadsnøkkel for pleie og omsorg

Kriterium

Kriterievekt

Innbyggere 0–66 år

0,1146

Innbyggere 67–79 år

0,1102

Innbyggere 80–89 år

0,1971

Innbyggere 90 år og over

0,1383

Psykisk utviklingshemmede 16 år og over

0,1400

Ikke-gifte 67 år og over

0,1323

Dødelighetskriteriet

0,1323

Sone

0,0116

Nabo

0,0116

Basiskriteriet

0,0120

Sum

1,0000

Tabell 15.3 Forslag til ny kostnadsnøkkel for helsetjenesten

Kriterium

Kriterievekt

Innbyggere 0–22 år

0,3449

Innbyggere over 22 år

0,4481

Dødelighetskriteriet

0,0546

Sone

0,0478

Nabo

0,0478

Basiskriteriet

0,0568

Sum

1,0000

Tabell 15.4 Forslag til ny kostnadsnøkkel for barnevern

Kriterium

Kriterievekt

Barn 0–15 år med enslig forsørger

0,3590

Fattige

0,1926

Innbyggere 0–22 år

0,4485

Sum

1,0000

Tabell 15.1.5 Forslag til ny kostnadsnøkkel for sosialhjelp

Kriterium

Vekt

Uføre 18–49 år

0,0924

Flyktninger uten integreringstilskudd

0,0948

Opphopningsindeks

0,2793

Urbanitetskriteriet

0,3575

Innbyggere 16–66 år

0,1759

Sum

1,0000

Tabell 15.6 Forslag til ny kostnadsnøkkel for administrasjon, landbruk og miljøvern

Kriterium

Vekt

Basiskriteriet

0,1172

Innbyggere i alt

0,8518

Landbrukskriteriet

0,0310

Sum

1,0000

15.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at Kommunal- og regionaldepartementet har gjennomgått og oppdatert alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet for kommunene. Flertallet viser til at departementet har tatt utgangspunkt i Borge-utvalgets arbeid (NOU 2005:18 Fordeling, forenkling, forbedring) og at de har utført nye analyser av de ulike sektorene med et oppdatert datagrunnlag. Flertallet vil også peke på at det i tillegg er gjennomført eksterne forskningsprosjekter innen flere sektorer, som er lagt til grunn for utarbeidelsen av kostnadsnøklene.

Flertallet støtter regjeringens forslag til delkostnadsnøkler for kommunene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot regjeringens forslag til kostnadsnøkler. Disse medlemmer anser at kommunale oppgaver i større grad bør finansieres gjennom en behovsstyrt statlig finansiering som bedre fanger opp faktisk aktivitet enn det kriteriene til de foreslåtte kostnadsnøkler innebærer.

Disse medlemmer merker seg at regjeringen viderefører sin praksis med å innarbeide smådriftsulemper knyttet til kommunestørrelse i basiskriteriet. Disse medlemmer anser at økonomiske virkemidler, som kan føre til frivillige kommunesammenslåinger, vil være et egnet middel for å redusere slike smådriftsulemper på lengre sikt.