Kommunal- og regionaldepartementet har gjennomgått
og oppdatert alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet for kommunene.
Departementet har tatt utgangspunkt i Borgeutvalgets arbeid i NOU
2005:18 Fordeling, forenkling, forbedring, og har utført nye analyser
av de ulike sektorene med et oppdatert datagrunnlag. I tillegg er
det gjennomført eksterne forskningsprosjekter innen flere sektorer,
som er lagt til grunn for utarbeidelsen av kostnadsnøklene. I proposisjonen presenterer
departementets forslag til nye delkostnadsnøkler på de sektorene
som i dag inngår i kostnadsnøkkelen for kommunene.
For å fastsette kriterier og vektingen av disse
er det benyttet statistiske analyser av variasjoner i kommunenes
utgifter til de ulike sektorene. Vektingen er i hovedsak bestemt
ut fra hvor mye av variasjonen i utgifter de ulike kriteriene forklarer i
analysene. Gjennom analysene er det ikke mulig å forklare hele variasjonen,
og den resterende vekten (restvekten) må da fordeles på en annen
måte. På noen tjenesteområder er det spesielle målgrupper, for eksempel
på grunnskole er målgruppen barn 6–15 år, og i disse tilfellene er
restvekten fordelt på disse innbyggergruppene. I andre tilfeller
legges den resterende vekten på antall innbyggere, det vil si at
deler av nøkkelen fordeles med et likt beløp per innbygger.
Kriteriene i kostnadsnøkkelen kan i grove trekk deles
opp i tre grupper; alderskriterier, sosiale kriterier og strukturelle
kriterier. Alderskriterier og sosiale kriterier er nærmere omtalt
foran i kapittel 12. Strukturelle kriterier er kriterier som sier
noe om forhold ved kommunen som kan forklare deler av variasjonen
i kommunenes utgifter, som kommunestørrelse og bosettingsmønster.
Smådriftsulemper knyttet til kommunestørrelse fanges i dag opp av
basiskriteriet. Basiskriteriet er lik for alle kommuner, og gjennom
dette kriteriet får alle kommuner et likt beløp per kommune gjennom
utgiftsutjevningen. I inntektssystemet for kommunene i dag, ivaretas
variasjoner i bosettingsmønster gjennom kriteriene sone, nabo og
reisetid. Disse tre kriteriene sier noe om avstandsforhold innad
i kommunen, og fanger opp at for enkelte tjenesteområder er det
merkostnader knyttet til en spredt bosettingsstruktur.
I proposisjonen er det nærmere redegjort for
valg av kriterier og vektingen innen den enkelte delkostnadsnøkkel.
Tabell 15.1 Forslag til
ny kostnadsnøkkel for grunnskolesektoren
Kriterium | Vekt |
Innbyggere 6–15
år | 0,8988 |
Sone | 0,0254 |
Nabo | 0,0254 |
Basis | 0,0184 |
Innvandrere 6–15
år, ekskl. Skandinavia | 0,0288 |
Norskfødte med innvandrerforeldre
6–15 år, ekskl. Skandinavia | 0,0032 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.2 Forslag til
ny kostnadsnøkkel for pleie og omsorg
Kriterium | Kriterievekt |
Innbyggere 0–66
år | 0,1146 |
Innbyggere 67–79
år | 0,1102 |
Innbyggere 80–89
år | 0,1971 |
Innbyggere 90
år og over | 0,1383 |
Psykisk utviklingshemmede
16 år
og over | 0,1400 |
Ikke-gifte 67
år og over | 0,1323 |
Dødelighetskriteriet | 0,1323 |
Sone | 0,0116 |
Nabo | 0,0116 |
Basiskriteriet | 0,0120 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.3 Forslag til
ny kostnadsnøkkel for helsetjenesten
Kriterium | Kriterievekt |
Innbyggere 0–22
år | 0,3449 |
Innbyggere over
22 år | 0,4481 |
Dødelighetskriteriet | 0,0546 |
Sone | 0,0478 |
Nabo | 0,0478 |
Basiskriteriet | 0,0568 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.4 Forslag til
ny kostnadsnøkkel for
barnevern
Kriterium | Kriterievekt |
Barn 0–15 år med
enslig forsørger | 0,3590 |
Fattige | 0,1926 |
Innbyggere 0–22 år | 0,4485 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.1.5 Forslag til
ny kostnadsnøkkel for
sosialhjelp
Kriterium | Vekt |
Uføre 18–49 år | 0,0924 |
Flyktninger uten
integreringstilskudd | 0,0948 |
Opphopningsindeks | 0,2793 |
Urbanitetskriteriet | 0,3575 |
Innbyggere 16–66 år | 0,1759 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.6 Forslag til
ny kostnadsnøkkel for
administrasjon, landbruk og miljøvern
Kriterium | Vekt |
Basiskriteriet | 0,1172 |
Innbyggere i alt | 0,8518 |
Landbrukskriteriet | 0,0310 |
Sum | 1,0000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at Kommunal- og regionaldepartementet
har gjennomgått og oppdatert alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet
for kommunene. Flertallet viser til at departementet
har tatt utgangspunkt i Borge-utvalgets arbeid (NOU 2005:18 Fordeling, forenkling,
forbedring) og at de har utført nye analyser av de ulike sektorene
med et oppdatert datagrunnlag. Flertallet vil også
peke på at det i tillegg er gjennomført eksterne forskningsprosjekter
innen flere sektorer, som er lagt til grunn for utarbeidelsen av
kostnadsnøklene.
Flertallet støtter regjeringens
forslag til delkostnadsnøkler for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot regjeringens forslag til kostnadsnøkler. Disse medlemmer anser
at kommunale oppgaver i større grad bør finansieres gjennom en behovsstyrt
statlig finansiering som bedre fanger opp faktisk aktivitet enn det
kriteriene til de foreslåtte kostnadsnøkler innebærer.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen viderefører sin praksis med å innarbeide smådriftsulemper
knyttet til kommunestørrelse i basiskriteriet. Disse medlemmer anser
at økonomiske virkemidler, som kan føre til frivillige kommunesammenslåinger,
vil være et egnet middel for å redusere slike smådriftsulemper på lengre
sikt.