Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Torkil Åmland, fra Høyre,
Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve
Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
viser til at regjeringens handlingsplan for atomvirksomhet og miljø
i nordområdene ble iverksatt i 1995, og at handlingsplanen er blitt
revidert i 1998, 2005 og 2008. Komiteen viser videre
til at regjeringen med Meld. St. 11 (2009–2010) – Samarbeidet med
Russland om atomvirksomhet og miljø i nordområdene, ønsker å informere Stortinget
om oppnådde resultater og planer for det videre arbeidet med atomhandlingsplanen.
Komiteen merker seg at atomsikkerhetssamarbeidet
med Russland i det vesentligste beskrives som en suksesshistorie,
der den norske innsatsen over tid har vært konsentrert om to hovedmålsettinger:
Komiteen viser videre til at
Norge i perioden 1995–2010 har bevilget om lag 1,5 milliarder kroner
til atomsikkerhetsarbeidet, og at de siste årene har bevilgningene
ligget på 95–100 millioner kroner årlig med prioritert innsats mot
følgende fire hovedområder:
opphugging av utrangerte
atomdrevne ubåter fra Nordflåten,
fjerning av radioaktive kilder i fyrlykter
og sjømerker langs den nordvest-russiske kysten og ved Østersjøen,
og erstatning av disse med solcelleteknologi,
infrastrukturtiltak som forbereder sikring
og fjerning av de store mengdene brukt kjernebrensel ved den nedlagte
servicebasen i Andrejevbukta, ca. seks mil fra grensen mot Norge,
samarbeid mellom norske og russiske tilsyns-
og forvaltningsmyndigheter.
Komiteen er fornøyd med resultatene
av den norske innsatsen på disse områdene, og at denne innsatsen
har medvirket til økt innsats fra russisk side og andre lands myndigheter. Komiteen viser
til meldingen når det gjelder en mer detaljert beskrivelse av oppnådde
resultater på de enkelte områder.
Komiteen er også tilfreds med
at det er etablert et bredt internasjonalt engasjement for å bidra
til å løse de mange og kostnadskrevende atomproblemene i Nordvest-Russland,
og at toppmøtet i Washington i april 2010 om kjernefysisk sikkerhet
vedtok en erklæring om å sikre alt sensitivt kjernefysisk materiale
i verden i løpet av fire år. Komiteen er enig i at
Norges samarbeid med Russland utgjør en viktig komponent i arbeidet for
å oppnå dette målet, både når det gjelder sivile og militære reaktorer,
brukt brensel og radioaktive kilder.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse
om atomsikkerhetssamarbeidet med Russland, Dokument 3:9 (2009–2010),
viser at den norske innsatsen har gitt gode resultater og at midlene
har blitt brukt i henhold til intensjonene. Komiteen har
videre merket seg at Riksrevisjonen påpeker at kontrollrutinene
når det gjelder bevilgede midler, må bli bedre, slik at bevilgede
midler benyttes mest mulig effektivt og i tråd med Stortingets forutsetninger. Komiteen forutsetter
at regjeringen følger opp Riksrevisjonens merknad og bedrer forvaltningsrutinene.
Komiteen vil særlig peke på Riksrevisjonens oppfordring
om rutinemessig å vurdere og analysere faren for korrupsjon og mislighold
ved vurdering av nye prosjekter.
Komiteen er enig i at det er
et sentralt mål i norsk utenrikspolitikk å utvikle det gode, men tidvis
utfordrende, naboskapet med Russland. Mulighetene og utfordringene
Norge står overfor i nord kan på mange områder best finne sine løsninger
i et konstruktivt samarbeid med Russland. Komiteen mener
atomsikkerhetssamarbeidet er et godt eksempel på hvordan Russland og
Norge har utviklet et stadig bedre samarbeid til gjensidig nytte
for begge parter.
Komiteen mener videre at så lenge
det finnes atomaktivitet og potensielle forurensingskilder i våre
nærområder, er det i norsk interesse å ha et nært samarbeid med
Russland på atomsikkerhetsområdet. Komiteen ser det
likevel på sikt som naturlig å legge til grunn at Russand selv må
ta hovedansvaret for det videre arbeidet med atomsikkerhet.
Komiteen er enig i at norske
bidrag ut over 2012 mer og mer må knyttes til myndighetssamarbeid
og samarbeid om miljøovervåking og beredskap, samtidig som norsk
innsats i større grad enn tidligere må sees i et internasjonalt
perspektiv og fortrinnsvis samordnes med prioriteringene til andre
samarbeidsland. Komiteen gir sin tilslutning til
at norsk innsats de nærmeste årene skal fokusere på utfordringene
i Andrejevbukta, ferdigstilling av fyrlyktprosjektene, opplærings-
og informasjonstiltak i kjernekraftsektoren og et bredt myndighetssamarbeid
innenfor tilsyn, beredskap, miljøovervåkning og sikkerhet for arbeiderne.
Komiteen slutter seg til regjeringens
utpeking av helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid som en prioritet
i det fremtidige samarbeidet med Russland. Det er avgjørende viktig
at atomavfallshåndtering og varig lagring utføres etter internasjonale
retningslinjer og ikke setter lokalt miljø, lokalbefolkning eller
arbeidere i fare.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til konklusjonene i boken «Nordområdene – hva nå?» (Hønneland og
Rowe 2010) fra Fridtjof Nansens Institutt, om at Norge i perioden
1993 til 2007 brukte om lag 3 mrd. kroner på prosjektsamarbeid med
Russland og at 1 mrd. kroner av disse midlene har gått til atomsikkerhet. Disse
medlemmer har videre merket seg at det i boken slås fast
at en rekke av disse prosjektene anses ikke å ha hatt de tilsiktede
resultater. Det vises blant annet til at renseanlegget for lavradioaktivt
flytende avfall i Murmansk aldri kom i gang, at rensingen av nikkelverket
i Petsjenga aldri ble noe av og at norsk støtte til kjernekraftverket
på Kolahalvøya bidro til at russiske myndigheter forlenget levetiden
til den eldste reaktoren til tross for at forutsetningen for støtten
var at dette ikke skulle skje. Disse medlemmer mener
det er alvorlig dersom det viser seg at de norskstøttede prosjektenes
fungibilitet blant annet har medført at Norge indirekte har vært
med på å finansiere russisk militær opprustning ved å frigjøre budsjettmidler.
Det er disse medlemmers mening at et fremtidig prosjektsamarbeid
med Russland må ta inn over seg den fremkomne kritikken fra Fridtjof
Nansens Institutt.