I løpet av vinteren 2010 har det vært en lang
og sammenhengende kuldeperiode på Østlandet. Dette har medført ekstraordinære
problemer med framkommeligheten i Oslofjorden grunnet is. Kystverket
er påført utgifter til innleie av fartøy til isbryting i området
for å holde hovedled og biled åpen for ferdsel. Videre har is i
drift påført navigasjonsinnretningene skader. Utgiftene er blitt
dekket innenfor avsetningen til navigasjonsinnretninger under Kystverkets
driftsbevilgning.
For å unngå at de ekstraordinære kostnadene
til isbryting går på bekostning av arbeidet med vedlikehold av navigasjonsinstallasjoner,
fremmes det forslag om å øke bevilgningen på kap. 1062 post 1 med
10 mill. kroner i 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at transport-
og kommunikasjonskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmet felles forslag om prosjektering
av Stad skipstunnel i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) i 2010 og Innst.
13 S (2009–2010). Tunnelen har blitt utredet og prosjektet kvalitetssikret
i 21 år, men skal nå utredes og kvalitetssikres nok en gang. Det
ser ifølge nrk.no 12. mai 2010 ikke ut som at regjeringen vil legge
frem en sak for Stortinget om Stad skipstunnel verken i 2010 eller
2011 heller.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at sak
om bygging av Stad skipstunnel legges frem for Stortinget i løpet
av høsten 2010.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at oljevernberedskapen har vært nedprioritert i Norge i en årrekke,
samt sitt forslag for å bøte på dette i Dokument 8:13 S (2009–2010)
om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Disse
medlemmer påpeker at WWF gjør et viktig arbeid knyttet til
opplæring av frivillige mannskaper innen oljevernberedskap i strandsonene
gjennom prosjektet «Ren Kyst», og at frivillig oljevernberedskap rykket
inn på kort varsel etter «Full City»-havariet utenfor Langesund. Disse
medlemmer viser til at prosjektet «Ren Kyst» gir mye oljevernberedskap
for pengene, og disse medlemmer mener derfor at frivillige
krefter har en naturlig plass innenfor oljevernberedskapen i fremtiden
også. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øremerke
en bevilgning på 400 000 kroner til dette formål utover regjeringens
forslag.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 0,4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 10,4 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, forhøyes med
| 10 400 000 |
| | fra kr 1 356 300 000
til kr 1 366 700 000» | |
MV Full City forliste 31. juli ifjor, og oljelekkasjen
fra skipet førte til oljepåslag langs 75 kilometer med strandområder.
Da det omfattende opprensingsarbeidet ble avbrutt i slutten av november
var det samlet opp om lag 2 600 tonn med oljebefengt avfall. Arbeidet
videreføres våren 2010.
Fiskeri- og kystdepartementet fremmet i 2009 forslag
om en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner over kap. 1062 post
1 for å dekke anslåtte utgifter i 2009 til oljevernaksjonen, jf.
Prop. 52 S (2009–2010) Endringer i statsbudsjettet for 2009 under
Fiskeri- og kystdepartementet. Det ble da anslått en samlet aksjonskostnad
på til sammen 234 mill. kroner, hvorav om lag 200 mill. kroner i
2009 og 34 mill. kroner i 2010. Kystverket har nå gjennomført nye
befaringer i området, og har ikke funnet grunnlag for å endre anslaget
på 234 mill. kroner. Det er imidlertid fortsatt usikkerhet knyttet
til anslaget.
Bevilgningen på 200 mill. kroner som ble vedtatt i
2009 er disponert. For å sikre rask oppstart av det gjenstående
opprensingsarbeidet, ble det i kongelig resolusjon av 16. april
2010 gitt fullmakt til å overskride kap. 1062 post 21 med inntil
34 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes det forslag om å øke
bevilgningen over kap. 1062 post 1 med 34 mill. kroner i 2010 til
videreføring av opprensingsarbeidet etter Full City.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre påpeker at oljekatastrofen
etter «Full City»-grunnstøtingen ikke kom som noen overraskelse,
og at transport- og kommunikasjonskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre uttalte følgende i sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) til statsbudsjettet for
2009, dvs. over et halvt år før katastrofen 31. juli 2009:
«Disse medlemmer er bekymret over Regjeringens satsing
på oljevernberedskap. Disse medlemmer legger vekt på føre-var-prinsippet
i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge
forurensning. Disse medlemmer vil også peke må at en må ha et apparat
med kort responstid og moderne utstyr for å bekjempe akutt forurensning,
dersom uhellet først er ute.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at tidligere fiskeri- og kystminister Helga Pedersen valgte
å hemmeligholde en rapport om dårlig oljevernberedskap i 2005, til tross
for at Fremskrittspartiet flere ganger ba om å få den utlevert.
Etter at rapporten ble kjent, ble det fremmet forslag om å få utarbeidet
en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap i Dokument nr.
8:39 (2007–2008). Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets egne stemmer. Disse
medlemmer vil for øvrig vise til disse medlemmers representantforslag
Dokument 8:13 S (2009–2010) om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap,
samt disse medlemmers merknader og forslag om Full
City-katastrofen i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 i Innst. 13
S (2009–2010).
Det er avsatt 45 mill. kroner i 2010 til anskaffelse
av et nytt fartøy under Kystverket. Fartøyet er anslått til å koste
inntil 110 mill. kroner, avhengig av resultatet av anbudsrunden.
Ettersom deler av utgiftene ved anskaffelsen vil påløpe først i
2011, vil det være nødvendig med en bestillingsfullmakt på inntil
65 mill. kroner i 2010 for å kunne inngå kontrakt.
På denne bakgrunn fremmes det forslag om å øke
bestillingsfullmakten på kap. 1062 post 45 fra 3 til 68 mill. kroner
i 2010, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.1 under kapittel
23 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at oljekatastrofen i Mexico-golfen som etterfulgte brannen i
boreriggen Deepwater Horizon 20. april 2010 kan vise seg å bli den
verste oljekatastrofen noensinne. Disse medlemmer påpeker
at det også er svakheter ved oljevernberedskapen i Norge, særlig
knyttet til skipsfarten langs kysten. Disse medlemmer viser
til at det også tidligere har vært en debatt om hvorvidt utstyret
til oljevernberedskapen er god nok, inkludert slepebåtberedskapen,
og at disse medlemmer i 2009 derfor fremmet både representantforslag
Dokument 8:13 S (2009–2010) om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap
samt tilhørende bevilgningsforslag i Innst. 13 S (2009–2010) på
50 mill. kroner uten regjeringens forslag for inneværende år. Disse medlemmer mener
at den statlige beredskapen mot akutt forurensning bør dimensjoneres
og lokaliseres ut ifra kunnskap om miljørisiko langs kysten, og
at det må gjennomføres jevnlige oppdateringer av risikoanalyser. Disse
medlemmer vil for øvrig vise til anmodningsforslag fra Innst.
13 S (2009–2010) om å legge frem plan med tilhørende finansiering
for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets depotutstyr
til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer for å forsterke
oljevernberedskapen langs kysten og å sørge for at alle offentlige aksjoner
i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp, rutinemessig som
en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres av Riksrevisjonen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 20 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under
post 1, forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 118 680 000
til kr 138 680 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den imponerende «1. linje tjeneste» Redningsselskapet
yter i svært mange havarier og motorstanstilfeller langs kysten,
fordi skøytene befinner seg langs hele kysten. Disse medlemmer konstaterer
at dette er hendelser man ikke hører så mye om, nettopp fordi Redningsselskapet
er raskt på plass med sleper om bord i havaristen, og store katastrofer avverges/kontrolleres
til større slepefartøy kommer til unnsetting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag om 18 mill. kroner mer til redningsselskapet i
statsbudsjettet for 2010, jf. Innst. 13 S (2009–2010). Disse
medlemmer betrakter revidert nasjonalbudsjett som en revisjon
som skal justere for nye forhold som har oppstått siden budsjettet
for 2010 ble vedtatt. Disse medlemmer ber regjeringen
legge til rette for statlig kjøp av beredskapstjenester innenfor
oljevern og slepeberedskap av aktører som Redningsselskapet og Hurtigruten.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener derfor
det er særlig uheldig at regjeringen ikke bevilger nok midler til
Redningsselskapet, slik det kom til utrykk på høringen i komiteen. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett, der det
er foreslått 20 mill. kroner til slepebåtberedskap for Redningsselskapet,
og disse medlemmer vil ytterligere styrke satsningen
i revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet,
forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 42 000 000
til kr 67 000 000» | |
I 2009 ble det opprettet en garantiordning for førstehåndsomsetningen
av fisk for fiskesalgslagene, garantier for driftskreditt for fiskerinæringen
og en egen likviditetslåneordning for fiskerinæringen. Disse ordningene
hadde garanti- og lånerammer på til sammen 640 mill. kroner. For
å ta høyde for tap ble 213 mill. kroner, tilsvarende 1/3 av låne-
og garantirammene, bevilget som tilskudd til tapsfond i 2009. Det
ble innvilget til sammen 322,5 mill. kroner i garantier og likviditetslån
i 2009.
De innvilgede garantiene og lånene på til sammen
322,5 mill. kroner tilsier en avsetning til tapsfond på 107,5 mill.
kroner. Ved en inkurie ble det imidlertid ikke trukket noen midler
av bevilgningen til tapsavsetninger i 2009. Siden bevilgningen ikke
var overførbar, ble dermed hele bevilgningen på 213 mill. kroner
på kap. 2415 post 50 tilbakeført statskassen. For å sikre nødvendig
tapsavsetning for de pådratte forpliktelsene, foreslås det at 107,5
mill. kroner bevilges på nytt.
På denne bakgrunn fremmes det forslag om en bevilgning
på 107,5 mill. kroner i 2010 på kap. 2415, post 50 Tapsavsetning
garantier.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.