I skoleåret 2009–2010 har det vært en økning
i antall elever som tar Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
og en økning i antall oppmeldte til eksamen. Dette har ført til
en økning i utgiftene til blant annet trykking av eksamensoppgaver
og avlønning av sensorer. Det foreslås derfor å øke bevilgningen
med 7,397 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at mange ulike instanser rundt om i kommunene skal ta seg av
det forebyggende arbeidet knyttet til barn og unge med problemer,
uten noen koordinerende eller overordnet styring. Dette medlem ønsker
derfor å styrke forebyggingsarbeid og samhandling på en rekke områder
for å forhindre fattigdom og gi alle så gode levekår som mulig.
For å gjøre samarbeidet bedre ønsker dette medlem å
prøve ut prosjekter med koordinering av barnevern, helsetjeneste
og skole rundt den enkelte elev for dermed å redusere frafall i
skolen. Dette medlem vil i første omgang bevilge
25 mill. kroner til disse tiltakene.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 51 | (NY) Tilskudd til samarbeidstiltak
skole/barnevern, bevilges med | 25 000 000» |
Bevilgningen beregnes på bakgrunn av antall barn
i grunnskolepliktig alder i mottak og omsorgssentre, og behovet
for grunnopplæring til asylsøkere i aldersgruppen 16 til 18 år.
I tidligere beregninger, inkludert de som lå til grunn for saldert
budsjett, har det vært lagt til grunn at alle 16–18-åringer i mottak
får slik opplæring. Rapporteringer fra fylkesmannsembetene for skoleåret
2009/2010 viser imidlertid at kun om lag 20 pst. av denne gruppen
mottar grunnskoleopplæring. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
med 102,259 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ser kulturskolene som en viktig del av den offentlige
utdanningen, og som grunnlag for de frivillige musikk- og kulturorganisasjoners
virksomhet lokalt. Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen med 1 mill. kroner til kvalitetsutvikling
i kulturskolene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 71 | Tilskudd til utvikling
av musikk- og kulturskolene, forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 9 413 000
til kr 10 413 000» | |
Midlene på posten skal dekke bidrag til EUs
utviklings- og informasjonssenter for yrkesopplæringen (Cedefop),
en nasjonal ekspert ved Cedefop og tilskudd til deltakelse i Det
europeiske ungdomsparlamentet. Posten ble ikke justert for pris-
og valutakursendringer i saldert budsjett for 2010. Det foreslås
å øke bevilgningen med 0,72 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at nasjonale og internasjonale skoleundersøkelser har avdekket
at norske elever på viktige fagområder ligger etter sine jevnaldrende
i land det er naturlig å sammenligne oss med. Forskning på virkningen
av ulike innsatsfaktorer i utdanningen viser entydig at lærerne
er den viktigste faktoren for å løfte elevenes læringsutbytte. Disse medlemmer vil
understreke at Kunnskapsløftet ikke blir et kunnskapsløft uten at
vi løfter kunnskapen til de lærerne som er i skolen i dag.
Disse medlemmer viser til at
den nye lærerutdanning fra høsten 2010 innebærer en spesialisering
av lærere mot barnetrinn og mellomtrinn/ungdomstrinn og større faglig
fordypning for å gjøre lærerne mer kompetente i møte med elevene
uansett årstrinn. Søkertallene til lærerutdanningen har utviklet
seg positivt etter at det ble satt nedre karaktergrense ved opptak
og sammen med bedre lønn, kan dette tyde på en nødvendig statusheving
for læreryrket. Men sett i forhold til det antall lærere som snart
skal gå av med pensjon og ønsket om flere timer i skolen, er det nødvendig
å trappe opp antall studieplasser og utdanne flere lærere i tiden
fremover. Årlig tilvekst av nye lærere er om lag 3 pst. For realfagene
er situasjonen særlig kritisk der ca. 25 pst. av realfagslærerne
i videregående opplæring vil forlate skolen i løpet av de neste
fem årene samtidig som elevkullene øker, og uten at det foreligger
konkrete planer for rekruttering til å møte denne utfordringen.
Disse medlemmer har merket seg
målsettingene for kompetanseheving av lærere innen viktige fag («Kompetanse
for kvalitet 2010-2013») ikke følges opp av regjeringen. Et stort
antall skreddersydde studieplasser for videreutdanning innen språkfag,
matematikk og naturfag blir stående tomme fordi studietilbudet oppleves som
for lite fleksibelt og for kostbart for mange kommuner.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett, hvor det ble foreslått å doble innsatsen på
etter- og videreutdanning til 800 mill. kroner årlig.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 75 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 79 | (NY) Kompetanseheving lærere,
bevilges med | 75 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader og bevilgningsforslag i forbindelse med læreres kompetanseheving
under kap. 226 post 21 og 22.