Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om infrastruktur for geografisk informasjon
(geodataloven)
§ 1 Formål
Loven skal bidra til god og effektiv tilgang til offentlig
geografisk informasjon (geodata) for offentlige og private formål.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder for virksomheter i riket, herunder Jan Mayen.
Kongen kan gi forskrifter om lovens anvendelse for virksomheter
på Svalbard og i de norske bilandene.
Loven gjelder for spesifiserte geodata i elektronisk form
og tilhørende geodatatjenester som vedrører norsk landterritorium,
herunder Svalbard og Jan Mayen, de norske bilandene, norsk territorialfarvann, norsk
kontinentalsokkel og havområder opprettet med hjemmel i lov 17.
desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone §§ 1 og 5. Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke geodata og geodatatjenester
som omfattes, herunder om dataenes saklige og geografiske avgrensning.
§ 3 Nasjonal geodatakoordinator
En nasjonal geodatakoordinator skal koordinere arbeidet
med landets infrastruktur for geografisk informasjon, herunder deling
av spesifiserte geodata mellom deltakende virksomheter. Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om nasjonal geodatakoordinators
oppgaver og organisering.
§ 4 Deltakende virksomheter
Følgende virksomheter skal, så langt disse produserer,
bruker eller forvalter spesifiserte geodata, delta i infrastruktur
for geografisk informasjon etter loven her:
a) statlige, kommunale og fylkeskommunale organ
b) andre forvaltningsorgan og offentlige rådgivende organ
c) andre rettssubjekter som utfører offentlige forvaltningsoppgaver
i henhold til lov.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om deltakende
virksomheter, herunder bestemme at andre virksomheter som utfører
forvaltningsoppgaver, eller har geodata eller geodatatjenester som
kan forbedre samfunnets tilgang til geografisk informasjon, skal
omfattes av bestemmelsene i loven her.
§ 5 Offentlige geodatatjenester
Deltakende virksomheter skal for spesifiserte geodata opprette
og drive et felles nett av offentlige søketjenester, visningstjenester,
nedlastningstjenester, omformingstjenester og aktiveringstjenester.
Deltakende virksomheter kan etter avtale overlate til andre
å opprette og drive tjenestene på sine vegne.
Søketjenestene skal være gratis tilgjengelige for allmennheten.
Tilgang til geodata fra offentlige geodatatjenester gjelder
med de begrensninger som følger av bestemmelser gitt i eller i medhold
av lov.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
offentlige geodatatjenester, herunder om tilgang til tjenestene
og betaling for bruk av tjenestene.
§ 6 Deling av geodata
Deltakende virksomheter skal gjennomføre nødvendige tiltak
for å dele spesifiserte geodata gjennom en felles infrastruktur
for geografisk informasjon. Tiltakene skal gjøre det mulig for deltakende
virksomheter å få tilgang til, utveksle og bruke geodatasett og
geodatatjenester.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
deling av spesifiserte geodata, organisering og regulering av samarbeidet
om delingen av geodata, herunder om betaling mellom deltakende virksomheter,
overvåking av den geografiske infrastrukturen og rapportering om
gjennomføringen av loven.
§ 7 Internasjonal datadeling
Nasjonal geodatakoordinator kan inngå avtale med offentlige
myndigheter fra andre EØS-stater og EU- og EØS-institusjoner om
deling av spesifiserte geodata og tilhørende tjenester. Tilsvarende
avtale kan inngås med organ opprettet ved internasjonale avtaler
som Norge er part i.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
deling av geodata med internasjonale institusjoner og virksomheter
i andre land.
§ 8 Harmonisering, samvirkningsevne og
dokumentasjon av data og tjenester (metadata)
Deltakende virksomheter skal gjøre spesifiserte geodata
og tilhørende offentlige geodatatjenester tilgjengelig i harmonisert
form slik at data og tjenester kan samvirke.
Deltakende virksomheter skal framstille tilhørende dokumentasjon
(metadata) og holde denne oppdatert.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om harmonisering,
samvirkningsevne og dokumentasjon av data og tjenester (metadata).
§ 9 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven gjelder så langt den passer for virksomhet
etter loven her.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om saksbehandling
og klage, herunder om avgjørelser som kan påklages selv om de ikke
regnes som enkeltvedtak.
§ 10 Ikraftsetting og overgangsregler
Loven trer i kraft fra det tidspunktet Kongen bestemmer.
Departementet kan gi nærmere overgangsbestemmelser.
§ 11 Endringer i andre lover
Fra den tiden loven trer i kraft gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 17. juni 2007 nr. 101 om eigedomsregistrering
(matrikkellova) blir følgende endringer gjort:
Overskriften til § 9 skal lyde:
§ 9 Kven som kan krevje matrikkelføring av ny
matrikkeleining o.a.
§ 34 første ledd andre punktum skal lyde:
Merking og måling er ikkje nødvendig for grenser som er
tilfredsstillande merkte og koordinatbestemte i tidlegare forretning
eller sak for jordskifteretten, eller når det er løyve
til dette etter § 10 fjerde ledd.
§ 46 første ledd bokstav f skal lyde:
f) tildeling av offisiell adresse med heimel i §
21,
§ 46 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi nærare reglar om klage,
under dette om kva for vedtak som kan påklagast sjølv om dei ikkje
blir rekna som enkeltvedtak.
§ 52 nr. 9 om endring av §§ 24 og 29 i lov 21. desember
1979 nr. 77 om jordskifte o.a. (jordskifteloven) oppheves.
§ 52 nr. 12 om endring av § 2-6 i lov 3. juli 1992 nr.
93 om avhending av fast eigedom (avhendingslova) oppheves.
2. I lov 3. juli 1992 nr. 93 om avhending av fast
eigedom (avhendingslova) skal § 2-6 første ledd lyde:
Det gjeld òg kostnadene til oppmålingsforretning og
matrikkelføring, og sakkunnig hjelp til dette.
3. I lov 23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner (eierseksjonsloven)
skal § 8 første ledd lyde:
Kommunen kan nekte seksjonering
av eiendom som senest seks måneder etter at seksjoneringsbegjæringen
er mottatt av kommunen, omfattes av vedtak om utbedringsprogram, reguleringsplan
som bestemmer at det i området der eiendommen ligger skal gjennomføres
omforming og fornyelse, eller midlertidig forbud etter
plan- og bygningsloven § 13-1.