Alle som er bosatt eller arbeider i Norge er omfattet av folketrygden,
som blant annet gir rett til alderspensjon. Arbeidstakere i offentlig
sektor omfattes dessuten av tjenestepensjonsordninger som gir pensjon
ut over folketrygden. I tillegg gjelder ordninger med avtalefestet
pensjon (AFP), som gir rett til tidligpensjon fra 62 år.
Fra 1. januar 2011 innføres det nye regler for opptjening og
beregning av alderspensjon fra folketrygden, og dagens regler vil
bli gradvis utfaset. Reglene for offentlig tjenestepensjon skal
videreføres med visse tilpassinger.
Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor det er nærmere redegjort
for gjeldende regler for:
Alderspensjon fra folketrygden
Offentlig tjenestepensjon
Generelt om pensjonsordningene i offentlig sektor
Utmåling og beregning av alderspensjon i offentlige tjenestepensjonsordninger
– bruttopensjon og samordning
Uførepensjon, enke- og enkemannspensjon og barnepensjon
Regulering av offentlig tjenestepensjon
Avtalefestet pensjon (AFP) i offentlig sektor
Medlemmer og utbetalte pensjoner fra offentlige tjenestepensjonsordninger.
Dagens ordninger er ikke gjengitt i innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil peke på at AFP i offentlig sektor i
vesentlig grad skiller seg fra AFP i privat sektor og at dette skaper
disharmoni i pensjonssystemet. AFP-ordningen som partene ble enige om
i lønnsoppgjøret i 2009, tar i liten grad hensyn til et av det nye
pensjonssystemets hovedtrekk, nemlig at det gjennomgående skal lønne
seg å stå i arbeid lenger. Følgelig blir det mer krevende for ansatte
i offentlig sektor, sammenlignet med ansatte i privat sektor, å
kompensere levaldersjusteringen. Flertallet peker
på at mange offentlig ansatte i realiteten står overfor valget om
å fortsette i arbeid ut over fylte 67 år, eller tape fremtidig pensjonsinntekt.
Flertallet peker videre på at AFP i offentlig sektor
bidrar til å komplisere hele pensjonssystemet og vanskeliggjør overføring
av pensjonsrettigheter mellom offentlig og privat sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Ved lov 5. juni 2009 nr. 32 ble det blant annet innført nye opptjeningsregler,
levealdersjustering, fleksibelt uttak fra 62 år og nye regler for
regulering av alderspensjon fra folketrygden. Nye opptjeningsregler
fases gradvis inn for personer født fra og med 1954 til og med 1962,
og gjelder fullt ut for personer født fra og med 1963. Fleksibel
alderspensjon fra 62 år og levealdersjustering innføres med virkning
fra 2011, og gjelder for alle som er født fra og med 1943. Ny regulering
innføres fra 2011 med virkning for alle alderspensjonister.
Innfasingen av nye opptjenings- og beregningsregler innebærer
at alderspensjon fra folketrygden i de første årene etter 2011 er
opptjent og blir beregnet med dagens regler. Fleksibilitet og levealdersjustering
gjennomføres ved at slik opptjent og beregnet alderspensjon justeres
med bruk av forholdstall, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009).
Stortingets vedtak fra 2005 og avtalen fra tariffoppgjøret i
2009 innebærer at offentlig tjenestepensjon, AFP i offentlig sektor
og samordningsregelverket skal videreføres, men tilpasses ny alderspensjon
i folketrygden. I første omgang må det foretas tilpasninger i regelverket
for tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor som er nødvendig i
forhold til endringer i folketrygdens alderspensjon som skal gjelde
fra 1. januar 2011. Det foreslås endringer i regelverket for de
årskullene som vil få sin alderspensjon fra folketrygden i sin helhet
opptjent og beregnet etter dagens regler, det vil si til og med
1953-kullet. For disse årskullene skal som nevnt gjeldende regler
for beregning og samordning videreføres med visse tilpasninger.
Noen av forslagene er imidlertid ikke avgrenset til disse årskullene,
for eksempel forslaget til ny regulering av pensjon under utbetaling.
De nye opptjenings- og beregningsreglene i folketrygden, som vil innføres
gradvis fra og med 1954-årskullet, vil kreve ytterligere tilpasninger,
blant annet i samordningsregelverket. Dette må utredes nærmere,
og departementet vil komme tilbake med forslag til nødvendige lovendringer.
Det har ikke kommet særlige innvendinger mot viktige hovedprinsipper
når det gjelder innføring av levealdersjustering og tilpasning av
offentlig tjenestepensjon til ny alderspensjon i folketrygden.
Det foreslås at både alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
(bruttopensjonen) og samordningsfradraget skal levealdersjusteres
ved at både brutto tjenestepensjon og samordningsfradragene divideres
med forholdstallet som er fastsatt i folketrygden. Levealdersjusteringen
og samordningen skal skje tidligst fra 67 år. I de tilfeller alderspensjonen
fra folketrygden er tatt ut tidligere enn 67 år skal samordningen
skje som om folketrygden var tatt ut ved 67 år, eventuelt senere
dersom tjenestepensjonen tas ut etter 67 år. Det foreslås videre
at brutto tjenestepensjon ved arbeid etter 67 år kan øke slik at
en kan kompensere for effekten av levealdersjusteringen. Det vil
si at pensjonen kan øke inntil forholdstallet er 1. Arbeid utover
denne alderen vil normalt ikke få betydning for samlet pensjon,
bortsett fra tilfeller der pensjonsgrunnlaget blir høyere eller
tjenestetiden øker.
Levealdersjusteringen av offentlig tjenestepensjon innebærer
at offentlig tjenestepensjon på samme måte som alderspensjon fra
folketrygden reduseres ved gitt uttaksalder dersom levealderen øker.
Avtalen fra tariffoppgjøret 2009 inneholder imidlertid en individuell
garanti for opptjente rettigheter i tjenestepensjonsordningene pr.
1. januar 2011. Garantien gjelder dermed for alle årskull født til
og med 1958. Det vil si at garantien gjelder for alle som omfattes
av lovforslagene i denne proposisjonen.
Den individuelle garantien omfatter personer som pr. 1. januar
2011 har 15 år eller mindre igjen til fylte 67 år, og sikrer 66
pst. av pensjonsgrunnlaget ved 67 år etter 30 års opptjening. Det
foreslås at garantien anvendes etter at pensjonen er beregnet, levealdersjustert
og samordnet. Det gis et garantitillegg dersom summen av tjenestepensjonen
etter samordning og alderspensjonen fra folketrygden, som også er
levealdersjustert, blir lavere enn det garanterte nivået på 66 pst.
av pensjonsgrunnlaget. Det foreslås at det ved prøving av garantien
skal legges til grunn at folketrygdens alderspensjon er tatt ut
samtidig med tjenestepensjonen. Dersom tjenestepensjonen tas ut etter
67 år, skal garantien prøves ved uttaksalderen. Videre foreslår
departementet at den individuelle garantien skal gjelde forholdsmessig
for personer med mindre enn full opptjeningstid.
Noen høringsinstanser mener at all tjenestepensjon for opptjening
før 1. januar 2011 må beregnes uten levealdersjustering. Dette innebærer
at det må foretas en todelt beregning og samordning, der pensjon
for opptjeningsår før 1. januar 2011 beregnes uten levealdersjustering,
og pensjon for opptjeningsår etter 1. januar 2011 beregnes med levealdersjustering.
Det er også stilt spørsmål ved om grunnlovsvernet for opptjente
rettigheter pr. 1. januar 2011 i de offentlige tjenestepensjonsordningene
er tilstrekkelig ivaretatt med forslaget.
Etter forslaget gjennomføres levealdersjusteringen på hele pensjonen
uten at en skiller mellom opptjening før og etter 1. januar 2011.
Dermed gjennomføres levealdersjusteringen på samme måte som i folketrygden.
Det viser i denne sammenheng til avtalen fra tariffoppgjøret i 2009
der det blant annet heter:
«I tråd med Stortingets vedtak skal alderspensjon fra
offentlige tjenestepensjonsordninger levealdersjusteres [...] etter
nye regler på samme måte og fra samme tidspunkt som alderspensjon
fra folketrygden.»
Grunnlovsvernet for opptjente rettigheter ivaretas ved den individuelle
garantien som sikrer at samlet pensjon, etter levealdersjustering,
er 66 pst. av sluttlønn ved full opptjening.
Det foreslås at oppsatte rettigheter i de offentlige tjenestepensjonsordningene
skal reguleres med lønnsveksten frem til uttakstidspunktet. Det
følger av Stortingets pensjonsforlik fra 2005 og avtalen fra tariffoppgjøret
i 2009 at alderspensjon fra offentlig tjenestepensjon skal reguleres
på samme måte som alderspensjon fra folketrygden. Det foreslås i
samsvar med dette at alderspensjon fra de offentlige tjenestepensjonsordningene
skal reguleres med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 pst.
På samme måte som i folketrygden skal dette gjelde uavhengig av
om alderspensjonen er tatt ut ved 67 år eller tidligere fra en særaldersgrense.
Departementet foreslår videre at også AFP i offentlig sektor skal
reguleres med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 pst.
Det foreslås at pensjonsgrunnlaget for medlemmer som har mottatt
alderspensjon etter særaldersgrense eller avtalefestet pensjon skal
omregnes ved 67 år ved at pensjonsgrunnlaget oppreguleres med lønnsveksten
fra fratredelsesalderen til 67 år. Tilsvarende skal gjelde ved 65
år for medlemmer som har tatt ut AFP før 65 år, og fra 65 år skal
ha AFP beregnet som tjenestepensjon.
Uføre- og etterlattepensjon fra folketrygden skal reguleres med
lønnsveksten frem til 67 år, da disse pensjonene avløses av alderspensjon.
Uføre- og etterlattepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger er
livsvarige ytelser, og departementet foreslår at disse pensjonene
skal reguleres med lønnsveksten frem til 67 år og deretter reguleres
med lønnsveksten fratrukket 0,75 pst.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at partene i offentlig sektor
i tariffoppgjøret i 2009 ble enige om at dagens regler for tjenestepensjon
og AFP i offentlig sektor skal videreføres og tilpasses ny alderspensjon i
folketrygden. Flertallet konstaterer at arbeidstakerorganisasjonene
i ettertid har innvendinger mot vesentlige sider av regjeringens
forslag. Det gjelder for innfasingen av levealdersjusteringen, samordning av
tjenestepensjon og alderspensjon ved uttak av alderspensjon etter
67 år og samordningen av offentlig tjenestepensjon med AFP i privat
sektor. Dette ble bekreftet under komiteens høring.
Flertallet viser til at pensjonsforliket og avtalen
fra tariffoppgjøret i 2009 tilsier at reglene for offentlig tjenestepensjon
skal videreføres, men tilpasses alderspensjon fra folketrygden.
Alderspensjonen fra tjenestepensjonsordningen skal altså levealdersjusteres
på samme måte, og fra samme tidspunkt som alderspensjon fra folketrygden,
altså fra fylte 67 år.
Flertallet viser til at de nye opptjeningsreglene
for alderspensjon i folketrygden fases gradvis inn fra 2016, mens
fleksibelt uttak og levealdersjustering gjennomføres fra 2011 ved
at opptjent og beregnet pensjon justeres for uttaksalder og gjennomsnittlig forventet
levetid etter et bestemt forholdstall. Forholdstallet ved 67 år
er satt til 1 for 1943-årskullet. Nye årskull etter 1943-årskullet
må dermed arbeide lenger for å oppnå samme pensjon. Flertallet viser
i den forbindelse til eksemplene som er brukt i proposisjonen, som
viser at en person fra 1953-årskullet må stå i stilling til han
eller hun er 68 år for å oppnå samme bruttopensjon som vedkommende
ville fått ved 67 år uten levealdersjustering.
Under komiteens høring kom det frem at de ansattes organisasjoner
i staten uten unntak mener at staten i den foreliggende proposisjon
har trukket avtalen ved tariffoppgjøret i 2009 altfor langt. De
hevder at allerede opptjente rettigheter i tjenestepensjonen er
vernet av grunnloven og at en levealdersjustering fra 2011 ikke
kan gis tilbakevirkende kraft. De mener at kun rettigheter som opparbeides
etter at Stortinget har gjort vedtak om endrede opptjeningsvilkår,
kan levealdersjusteres.
Flertallet viser til at Justisdepartementets lovavdeling
flere ganger har uttalt seg om pensjonsrettigheters grunnlovsvern.
Offentlige tjenestepensjoner har et sterkere grunnlovsvern enn rettigheter
etter folketrygden fordi tjenestepensjon anses som en del av arbeidsavtalen.
Departementet forholder seg til at grunnlovsvernet for offentlige
tjenestepensjonsordninger gjelder det beløp som pensjonisten har
krav på etter tjenestepensjonens regelverk, det vil si 66 pst. av
pensjonsgrunnlaget ved full opptjening.
Flertallet er oppmerksomme på at reglene for samordning
med folketrygden innebærer at samlet pensjon ved full opptjening
som oftest blir høyere enn 66 pst., selv etter levealdersjustering.
Flertallet har videre merket seg at de ansattes organisasjoner
bestrider regjeringens vurderinger og at de vil støtte medlemmer
som ønsker grunnlovsvernet prøvd rettslig.
Flertallet vil peke på at de ansattes organisasjoner
har inngått en avtale med staten om å videreføre dagens AFP-ordning
og tjenestepensjon tilpasset den nye alderspensjonen i Folketrygden.
Levealdersjustering er et bærende prinsipp i pensjonsreformen og
er følgelig felt ned i den inngåtte avtalen. Levealdersjustering
betyr i realiteten at pensjonen reduseres med 0,5 pst. årlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Det foreslås endringer i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens
Pensjonskasse i tråd med forslagene i proposisjonens kapittel 4
Hovedtrekk i tilpasningen av offentlig tjenestepensjon og AFP i
offentlig sektor til ny alderspensjon i folketrygden, se innstillingens punkt
2.2
Siden dagens bruttoordning skal videreføres, skal også de sentrale
bestemmelsene om beregning av alderspensjon fra Statens Pensjonskasse
videreføres. Det må imidlertid foretas en del endringer i lov om Statens
Pensjonskasse da det skal foretas enkelte tilpasninger i alderspensjonen.
Alderspensjon fra Statens Pensjonskasse skal levealdersjusteres
på samme måte og fra samme tidspunkt som alderspensjon fra folketrygden.
Forslaget om levealdersjustering foranlediger enkelte presiseringer
i loven. Det foreslås også en presisering av at barnetillegg skal
beregnes av alderspensjonen etter levealdersjustering.
Det følger av avtalen fra tariffoppgjøret i 2009 at det gis anledning
til å kompensere for levealdersjusteringen ved å stå i stilling
ut over 67 år. Som utgangspunkt skal det ved beregning av pensjonen
benyttes forholdstallet ved den alderen vedkommende fratrer stillingen.
Det foreslås imidlertid at det ikke kan benyttes et lavere forholdstall
enn 1, jf. proposisjonens kapittel 4.
Reglene for levealdersjustering må tilpasses de tilfeller der
en fratrer stillingen delvis og tar ut pensjon i forhold til den
stillingsandelen som er fratrådt. Det foreslås at den delen av pensjonen
som tas ut, beregnes med forholdstallet ved alder for uttaket. Tilsvarende
skal den resterende delen av pensjon som tas ut senere, beregnes
med forholdstallet som da er aktuelt. Det foreslås en hjemmel i
loven, slik at det kan gi forskrifter med nærmere regler om anvendelse av
forholdstall.
Hovedinnholdet i den individuelle garantien følger av avtalen
i tariffoppgjøret i 2009, jf. proposisjonens kapittel 4.3. Det foreslås
at bestemmelsen om individuell garanti tas inn i lov om Statens
Pensjonskasse.
Garantien gjelder for alle årskull som er omfattet av lovforslagene
her (årskullene til og med 1953-kullet). Garantien skal sikre et
garantert pensjonsnivå for personer som pr. 1. januar 2011 har 15
år eller mindre igjen til fylte 67 år.
Garantien, som tidligst gjelder fra 67 år, skal anvendes på summen
av den alderspensjonen som utbetales fra Statens Pensjonskasse og
alderspensjonen fra folketrygden. Brutto tjenestepensjon vil da
være levealdersjustert og samordnet med folketrygden.
Den individuelle garantien skal sikre et garantert samlet pensjonsnivå
ved fylte 67 år på minst 66 pst. av pensjonsgrunnlaget ved full
tjenestetid. Som omtalt i proposisjonens kapittel 4 foreslås det
at det også gis en garanti til personer som ikke har full tjenestetid i
Statens Pensjonskasse. Det garanterte pensjonsnivået skal da utgjøre
et forholdsmessig beløp avhengig av tjenestetiden.
Garantibestemmelsen kommer til anvendelse dersom samlet pensjon
kommer under det garanterte nivået. I slike tilfeller skal det utbetales
et garantitillegg slik at samlet pensjon inklusive garantitillegget kommer
opp på garantinivået. Det foreslås at eventuelle forsørgingstillegg
holdes utenfor ved anvendelse av garantiregelen.
Fordi folketrygdens alderspensjon fra 2011 kan tas ut fleksibelt
fra 62 år, vil folketrygden kunne være tatt ut før garantien skal
prøves ved 67 år. Dette kan gjelde både for ordinær alderspensjon
fra Statens Pensjonskasse som tas ut ved 67 år og for alderspensjon
fra Statens Pensjonskasse som er tatt ut tidligere etter særaldersgrense.
I slike tilfeller skal samordningen gjennomføres fra 67 år som om
alderspensjonen fra folketrygden er tatt ut ved 67 år, jf. proposisjonens
kapittel 7. Dette gjennomføres ved at alderspensjon fra folketrygden
som inngår i garantiberegningen beregnes som basispensjon og divideres
med forholdstallet ved 67 år. Dette betyr at garantiberegningen
gjennomføres som om både alderspensjon fra folketrygden og tjenestepensjonen
var tatt ut ved 67 år. For personer som har tatt ut alderspensjon
fra folketrygden før 67 år, må det foretas en særskilt beregning
av garantibeløpet slik at tjenestepensjonsordningen ikke kompenserer
for tidlig uttak av folketrygden. Både ved beregningen av samordningsfradragene
og ved fastsettelsen av den alderspensjonen fra folketrygden som
inngår i garantiberegningen, divideres basispensjonen fra folketrygden
med forholdstallet ved 67 år.
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter 67 år, gjennomføres garantiberegningen
som om begge pensjonene var tatt ut ved uttaksalderen for tjenestepensjonen.
Også i slike tilfeller kan alderspensjonen fra folketrygden være
tatt ut tidligere enn tjenestepensjonen, slik at den faktiske alderspensjonen
fra folketrygden vil være mindre enn den som inngår i garantiberegningen.
Både ved beregningen av samordningsfradragene og ved fastsettelsen
av den folketrygden som inngår i garantiberegningen, divideres basispensjonen
fra folketrygden med forholdstallet ved uttaksalderen for tjenestepensjonen.
For medlemmer av Statens Pensjonskasse som går over fra uførepensjon
til alderspensjon senere enn 67 år, benyttes likevel den faktiske
alderspensjon fra folketrygden i garantiberegningen.
I forslaget til § 24 a sjuende ledd er det presisert at også
oppsatt alderspensjon fra Statens Pensjonskasse omfattes av garantibestemmelsen.
I slike tilfeller vil full tjenestetid normalt være mer enn 30 år, maksimalt
40 år. Det garanterte nivået fastsettes i forhold til tjenestetidsbrøken.
Dersom Stortinget vedtar å endre lønningene til statens arbeidstakere,
skal også spørsmålet om å regulere pensjonene fra Statens Pensjonskasse
legges frem for Stortinget. Ved uttak av oppsatt pensjon skal pensjonsgrunnlaget
på uttakstidspunktet oppreguleres på samme måte som pensjoner fra
arbeidstaker fratrådte stillingen. Tilsvarende gjelder pensjonsgrunnlaget
for medlemmer av Statens Pensjonskasse som har gått over fra et
høyere til et lavere pensjonsgrunnlag.
Pensjoner og pensjonsgrunnlag i Statens Pensjonskasse har siden
1. mai 1986 blitt regulert i samsvar med utviklingen i folketrygdens
grunnbeløp.
I Statens Pensjonskasse gjennomføres regulering av pensjon ved
at pensjonsgrunnlaget reguleres. Det foreslås at det lovfestes at
alderspensjon under utbetaling reguleres årlig med virkning fra
1. mai ved at pensjonsgrunnlaget reguleres i samsvar med lønnsveksten
og deretter fratrekkes 0,75 pst. Dermed vil all alderspensjon etter
lov om Statens Pensjonskasse bli regulert på denne måten. Reguleringen
vil også omfatte alderspensjon etter særaldersgrenser og avtalefestet
pensjon beregnet som alderpensjon etter lov om Statens Pensjonskasse
fra 65 år.
For å sikre at tjenestepensjon og samordningsfradrag reguleres
likt etter uttak av pensjon, er det behov for særskilte regler for
første regulering etter pensjonsuttak. Det foreslås, at på samme
måte som i folketrygdens alderspensjon, skal fratrekket på 0,75
pst. settes ned forholdsmessig ved første regulering dersom pensjonen
er tatt ut i månedene juni til april.
I proposisjonens kapittel 4 foreslås det at uførepensjoner og
etterlattepensjoner reguleres med lønnsveksten frem til 67 år, og
senere med lønnsveksten som deretter fratrekkes 0,75 pst. Det vil
si at all regulering av pensjon fra Statens Pensjonskasse fra 67
år blir den samme. Det foreslås at barnepensjoner reguleres med
lønnsveksten.
Det foreslås også i kapittel 4 at pensjonsgrunnlaget for medlemmer
som har alderspensjon etter særaldersgrense eller avtalefestet pensjon,
skal omregnes ved 67 år ved at grunnlaget reguleres i samsvar med
lønnsveksten fra fratredelsesalderen og frem til 67 år. Tilsvarende
skal gjelde ved 65 år for medlemmer med avtalefestet pensjon som
fra 65 år får pensjonen beregnet som alderspensjon fra Statens Pensjonskasse.
I proposisjonens kapittel 4 er det foreslått at pensjonsgrunnlaget
ved uttak av oppsatt pensjon skal oppreguleres med lønnsveksten
fra det tidspunkt arbeidstaker fratrådte stillingen og frem til
uttakstidspunktet. Det tilsvarer reguleringen av pensjonsrettigheter
under opptjening i folketrygden. Det foreslås at pensjonsgrunnlaget
til arbeidstakere som har gått fra et høyere til et lavere pensjonsgrunnlag
reguleres på tilsvarende måte.
Lønnsvekst skal defineres på samme måte som i folketrygden. I
tråd med dette skal forventet lønnsutvikling i reguleringsåret legges
til grunn for reguleringen, justert for eventuelt avvik mellom forventet og
faktisk lønnsutvikling siste år. Dette gjennomføres ved at en benytter
de reguleringsfaktorer Kongen fastsetter etter folketrygdloven.
Uførepensjonister i Statens Pensjonskasse får alderspensjon fra
og med måneden etter at vedkommende når aldersgrensen for stillingen,
det vil si senest ved fylte 70 år. I folketrygden skjer overgangen til
alderspensjon ved fylte 67 år.
I de fleste tilfellene vil alderspensjon fra Statens Pensjonskasse
være den samme som den uførepensjonen en tidligere hadde. I en del
tilfeller der pensjonisten har hatt deltidsstilling vil imidlertid
alderspensjon fravike fra uførepensjonen. Alderspensjonen kan i
noen tilfeller bli høyere, og i andre tilfeller lavere.
Forslagene i proposisjonen innebærer at alderspensjon fra Statens
Pensjonskasse som tas ut etter 67 år, beregnes ved å benytte forholdstallet
på uttakstidspunktet, men begrenset til 1, jf. proposisjonens kapittel
4.2 og 5.2. En videreføring av dagens alder for overgang fra uførepensjon
til alderspensjon vil, uten andre tilpasninger, innebære at uførepensjonister
i offentlig sektor med aldersgrense 70 år får kompensert for levealdersjusteringen.
Det er gode grunner til at alder for overgang fra uførepensjon
til alderspensjon er sammenfallende i de offentlige tjenestepensjonsordningene
og i folketrygden. En endring av alderen for overgang vil imidlertid
ha konsekvenser for pensjonen i en del tilfeller som må utredes
nærmere. Det arbeides med forslag til ny uføreytelse i folketrygden.
Det foreslås derfor at dagens alder for overgang fra uførepensjon
til alderspensjon i de offentlige tjenestepensjonsordningene opprettholdes
inntil videre. Det foreslås videre at forholdstallet ved 67 år skal
benyttes ved beregning og levealdersjustering av alderspensjon ved
70 år for disse pensjonistene.
Avtalefestet pensjon (AFP) i statlig sektor er dels hjemlet i
lov 11. juni 1993 nr. 64 om avtalefestet pensjon for offentlige
tjenestemenn m.fl., og dels i lov om Statens Pensjonskasse. Loven
fra 1993 gjelder avtalefestet pensjon mellom 62 og 65 år. Lov om
Statens Pensjonskasse hjemler avtalefestet pensjon mellom 65 og
67 år. AFP-ordningen i statlig sektor er også regulert i hovedtariffavtalen
i staten. Blant annet følger reglene om kombinasjon av AFP og arbeidsinntekt
av tariffavtalen.
Etter avtalen fra tariffoppgjøret i 2009 skal dagens AFP-ordning
i offentlig sektor videreføres. Det følger av avtalen at personer
som velger å ta ut alderspensjon fra folketrygden før 67 år ikke
i tillegg kan ta ut folketrygd- eller tjenestepensjonsberegnet AFP.
Dette må konkretiseres og dessuten lovfestes for statlig sektor.
Det er også nødvendig å regulere forholdet mellom privat og offentlig
AFP.
Det vises til forslag til § 3 bokstav e annet til fjerde punktum
i lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens Pensjonskasse,
jf. proposisjonens kapittel 6.2.6. Bestemmelsene skal regulere forholdet mellom
AFP i statlig sektor og henholdsvis alderspensjon fra folketrygden
og privat AFP. Det foreslås at det tas inn tilsvarende bestemmelser
i lov om Statens Pensjonskasse. For øvrig foreslås det forenklinger,
samt at det henvises til lov om avtalefestet pensjon for medlemmer
av Statens Pensjonskasse.
Delvis alderspensjon
Det foreslås at det klargjøres i lov om Statens Pensjonskasse
at medlemmet får alderspensjon også når stillingen ikke fratres
helt.
Tidspunktet for når oppsatt alderspensjon kan utbetales
Det foreslås at det i lov om Statens Pensjonskasse gjøres endringer
slik at det uttrykkelig går frem av bestemmelsen at oppsatt alderspensjon (for
dem med aldersgrense 70 år) utbetales fra den første dag i måneden
etter fylte 67 år hvor det blir utbetalt alderspensjon fra folketrygden.
Justering av enkelte bestemmelser om uførepensjon
Bestemmelsene om levealdersjustering og garantert pensjonsnivå
skal ikke anvendes ved beregning av uførepensjon. Det foreslås at
bestemmelser reguleres i loven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, har videre merket seg at regjeringen har
foreslått at det skal gis en individuell garanti som sikrer alle
med full opptjening en pensjon som minst er 66 pst. av sluttlønn
ved avgang 67 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen foreslår at oppsatte
rettigheter i offentlige tjenestepensjonsordninger skal reguleres
med lønnsveksten frem til uttakstidspunktet, og at all alderspensjon
fra tjenestepensjonsordningen skal reguleres på samme måte frem
til uttak ved oppnådd aldersgrense på 67 år. Flertallet viser
videre til at regjeringen foreslår at pensjonsgrunnlaget for pensjonister
med alderspensjon etter særaldersgrense eller AFP omregnes ved 67
år, ved at pensjonsgrunnlaget oppreguleres med lønnsveksten fra
fratredelsestidspunktet til 67 år. Tilsvarende skal gjelde ved 65
år for medlemmer som har tatt ut AFP før 65 år og fra dette tidspunkt
skal ha AFP beregnet som tjenestepensjon.
Flertallet er enig i dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er oppmerksom på at noen av forslagene i
proposisjonen omfatter alle årskull, for eksempel reguleringen av
pensjon under utbetaling. I de senere årene har reguleringen av
pensjonene fulgt lønnsveksten i samfunnet. Den nye reguleringen,
som trer i kraft fra 2011, innebærer at all utbetalt alderspensjon
og AFP reguleres med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 pst. Flertallet slutter
seg også til regjeringens forslag om at AFP i offentlig sektor også
reguleres som alderpensjon, det vil si med lønnsveksten, og deretter
fratrekkes 0,75 pst.
Alderspensjonene vil dermed få en noe svakere regulering enn
lønnsveksten i samfunnet.
Flertallet understreker at dette er i samsvar med
pensjonsforliket og av hensyn til bærekraften i pensjonssystemet.
Flertallet vil dessuten peke på at realverdien av
pensjonene likevel vil vokse med 50 pst. frem mot 2050.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at uførepensjonen i Statens Pensjonskasse
løper frem til fylte 70 år. I Folketrygden gis alderpensjon ved
fylte 67 år. Flertallet peker videre på at Stortinget
nylig har behandlet tilpasningen av nåværende uføretrygd til alderpensjon
i folketrygden. Stortingsflertallet gikk da inn for levealdersjustering
av alderspensjon ved 67 år, og flertallet peker på
at uførepensjonen ikke levealdersjusteres. I og med at aldergrensen
for overgang fra uførepensjon til alderspensjon settes til 70 år,
skjermes uførepensjonister mot levealdersjusteringen for årene fra
67 og frem til fylte 70 år.
Flertallet er enig i at denne skjermingen opprettholdes
inntil videre, men likevel slik at forholdstallet ved 67 år skal
legges til grunn ved beregning og levealdersjustering av alderspensjon
ved fylte 70 år.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, understreker imidlertid at skjermingsreglene
for levealdersjustering av uføretrygd skal gis endelig utforming
ved behandling av lovsak om ny uførestønad.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil komme tilbake til en endelig vurdering
av saken i forbindelse med regjeringens varslede forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
for øvrig til sine merknader i forbindelse med behandling av overnevnte
proposisjon, jf. Innst. 251 L (2009–2010).
Etter avtalen fra tariffoppgjøret 2009 skal dagens AFP-ordning
i offentlig sektor videreføres. Det ble også avtalt at personer
som velger å ta ut alderspensjon fra folketrygden før 67 år ikke
i tillegg kan ta ut folketrygd- eller tjenestepensjonsberegnet AFP.
AFP-ordningen i statlig sektor er dels hjemlet i lov 11. juni
1993 nr. 64 om avtalefestet pensjon for offentlige tjenestemenn
m.fl., dels hjemlet i lov om Statens Pensjonskasse. AFP-ordningen
i statlig sektor er også regulert i hovedtariffavtalen i staten,
jf. punkt 4.2 i gjeldende hovedtariffavtale. Det vises til proposisjonens
kapittel 3.4 der det er redegjort nærmere for dagens AFP-ordning
i offentlig sektor og kapittel 5.6. som omhandler AFP i statlig
sektor mellom 65 og 67 år.
Det foreslås at gjeldende regler for AFP i statlig sektor mellom
62 og 65 år fra 1. januar 2011 videreføres i ny lov om avtalefestet
pensjon for medlemmer av Statens Pensjonskasse. Gjeldende lov om
avtalefestet pensjon for offentlige tjenestemenn m.fl. foreslås
opphevet fra samme dato. Høringsinstansene som har uttalt seg har
ikke hatt vesentlige merknader til lovutkastet.
AFP-ordningen i statlig sektor før 65 år skal som i dag omfatte
arbeidstakere i stilling som gir rett til medlemskap i Statens Pensjonskasse.
For å ha rett til AFP må arbeidstakeren, som i dag, fratre stillingen
etter fylte 62 år når dette er bestemt i tariffavtale hvor staten
er part. Det foreslås at tilsvarende bestemmelser tas inn i lov
om avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens Pensjonskasse. Det
foreslås videre at det også presiseres at tariffavtale, godkjent
av departementet, er likestilt med tariffavtale hvor staten er part.
Dette skyldes at loven også gjelder medlemmer av Statens Pensjonskasse utenfor
det statlige hovedtariffområdet. Det må i slike tilfeller inngås
særskilte tariffavtaler om AFP for hver virksomhet, som departementet
må godkjenne.
Andre vilkår som skal videreføres er at arbeidstakeren må; være
i lønnet arbeid på pensjoneringstidspunktet, ha en pensjonsgivende
inntekt som på årsbasis overstiger grunnbeløpet i folketrygden,
samt ha hatt en tilsvarende pensjonsgivende inntekt året før pensjonering.
I tillegg må vedkommende ha minst 10 år med poengopptjening i folketrygden
fra fylte 50 år til og med året før uttaksåret. Istedenfor dette
vilkåret kan vedkommende etter tariffavtale ha minst 10 års medlemskap
i Statens Pensjonskasse etter fylte 50 år. Det er bestemt i tariffavtale
at medlemskap i andre offentlige tjenestepensjonsordninger er likestilt
med medlemskap i Statens Pensjonskasse. Det er dessuten et vilkår
at medlemmet i de 10 beste årene fra 1967 til og med året før uttak
av AFP har hatt en gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt på minst
2 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Det foreslår at de nevnte vilkårene for rett til AFP gjengis
i loven. Det alternative vilkåret om 10 års medlemskap i Statens
Pensjonskasse etter fylte 50 år, som følger av tariffavtale, foreslås
tatt inn i loven.
AFP fra 62 til 65 år består i dag av grunnpensjon, tilleggspensjon
og/eller et særtillegg som beregnes etter reglene i folketrygdloven
kapittel 3. Ved beregningen medregnes pensjonspoeng som for folketrygdens
uførepensjon. I tillegg utbetales det et skattepliktig AFP-tillegg
på 20 400 kroner pr. år. Det er en øvre begrensning i pensjonsnivået
på 70 pst. av tidligere inntekt, for å unngå at pensjonen blir høyere
enn den inntekten den skal erstatte.
Det foreslås at dagens beregningsregler videreføres. Herunder
videreføres bestemmelsene om at bergningen av AFP skal skje uten
at det tas hensyn til eventuell avdød ektefelles trygdetid eller
poengopptjening, og at forsørgingstillegg skal begrenses til tillegg
for forsørging av ektefelle som har fylt 60 år. Visse unntak i forhold
til beregningsreglene for uførepensjon som er videreført fra tidligere
lov 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd videreføres også.
Dersom pensjonisten har pensjonsgivende inntekt etter uttaket
av AFP, skal pensjonen i dag reduseres med samme prosentandel som
den nye pensjonsgivende inntekten utgjør av tidligere pensjonsgivende
inntekt. AFP avkortes ikke dersom den pensjonsgivende inntekten
er under 15 000 kroner (toleransebeløp).
Det foreslås at reglene om AFP og arbeidsinntekt videreføres.
Det vises til at forskrift 22. mai 2000 nr. 532 om kombinasjon av
avtalefestet pensjon og arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt),
som i dag er hjemlet i lov om statstilskott til ordninger for avtalefestet
pensjon § 7, har utfyllende avkortingsbestemmelser og regler for
fastsetting av tidligere pensjonsgivende inntekt. Det legges til
grunn at det gis en tilsvarende forskrift med virkning fra 1. januar
2011 med hjemmel i lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av
Statens Pensjonskasse § 7, jf. proposisjonens kapittel 6.2.9.
AFP mellom 62 og 65 år kan i dag ikke ytes for tidsrom hvor det
ytes arbeidsavklaringspenger, foreløpig uførepensjon, uførepensjon
eller etterlattepensjon fra folketrygden. Det foreslås at denne
bestemmelsen videreføres.
Det foreslås videre at forholdet til alderspensjon fra folketrygden
og AFP etter AFP-tilskottsloven reguleres her. Det følger av avtalen
fra tariffoppgjøret 2009 at personer som velger å ta ut alderspensjon
fra folketrygden før 67 år ikke i tillegg kan ta ut folketrygd-
eller tjenestepensjonsberegnet AFP. Det foreslås at personer som
har tatt ut alderspensjon fra folketrygden helt eller delvis, og
som senere ønsker å ta ut AFP, må ha anledning til dette dersom
utbetalingen av folketrygdens alderpensjon stoppes. Tilsvarende
foreslås det at om man har tatt ut AFP kan man senere velge å ta
ut folketrygdens alderspensjon. Forutsetningen da vil være at AFP
faller bort.
I AFP-tilskottsloven § 8 tredje ledd er det bestemt at AFP i
privat sektor ikke kan ytes til personer som har mottatt AFP i offentlig
sektor. Det foreslås at en tilsvarende bestemmelse bør gjelde for
AFP i offentlig sektor, slik at en ikke kan motta AFP i offentlig
sektor dersom en allerede mottar eller har mottatt AFP i privat
sektor. Det vises til tilsvarende regulering av forholdet mellom
disse ytelsene og AFP beregnet som alderspensjon fra Statens Pensjonskasse,
jf. omtale i proposisjonens kapittel 5.6.
Bestemmelsene om utbetaling av AFP i utlandet følger av eksportreglene
i folketrygdloven. AFP i form av tilleggspensjon vil alltid kunne
utbetales i utlandet. Det samme gjelder grunnpensjonsdelen, forutsatt
at pensjonisten har minst 20 års botid i Norge i yrkesaktiv alder.
I motsatt fall utbetales bare grunnpensjon og eventuelt særtillegg
for det antall botidsår som svarer til det antall poengår som tilleggspensjonen
ytes etter. Det foreslås at henvisningen til folketrygdloven videreføres.
Bestemmelsene om tilbakekreving etter feilutbetaling følger i
dag av folketrygdloven, og det foreslås at denne henvisningen videreføres.
Regulering av AFP følger i dag av hovedtariffavtalen i staten
og har skjedd i takt med de årlige økningene i grunnbeløpet i folketrygden,
på samme måten som blant annet alderspensjon fra Statens Pensjonskasse.
Det viser til proposisjonens kapittel 4.4 der regulering av pensjon
og pensjonsgrunnlag er nærmere behandlet.
Det foreslås at bestemmelser om regulering av AFP under utbetaling
tas inn i loven.
Det foreslås at AFP-ordningen i statlig sektor fortsatt administreres
av Arbeids- og velferdsetaten for så vidt gjelder tilståelse og
utbetaling av pensjoner. Det foreslås at pensjonsordningen for øvrig
administreres av Statens Pensjonskasse.
Ordningen med anke til Trygderetten videreføres, samtidig som
det presiseres at ankeadgangen også gjelder vedtak fattet av Statens
Pensjonskasse.
Garantien om at ytelser er etter loven statsgarantert videreføres.
Det vil være nødvendig at enkelte bestemmelser i loven utfylles
ved forskrift, og det foreslår at det gis hjemmel for dette.
Det foreslås at loven trer i kraft 1. januar 2011, og at lov
om avtalefestet pensjon for offentlige tjenestemenn m.fl. oppheves
fra samme dato. Det presiseres at loven får virkning for avtalefestet
pensjon som tas ut med virkningsdato før 1. januar 2011.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at AFP i offentlig sektor gjelder
aldersgruppen 62 til 65 år og består av grunnpensjon, tilleggspensjon
og/eller særtillegg og har en øvre begrensning på 70 pst. av lønn
ved tidspunktet for uttak av pensjon. Fra 65 år beregnes AFP som
en alderspensjon fra tjenestepensjonsordningen. Dersom en AFP-pensjonist
har inntekt ut over 15 000 kroner i tillegg til pensjonen, avkortes pensjonen
etter egne regler.
Flertallet peker på at Stortinget nylig behandlet
ny AFP i privat sektor. Den nye ordningen er «nøytral» i den forstand
at pensjonen øker med senere uttakstidspunkt. AFP gis som tilleggspensjon
til alderspensjonen og beholdes livet ut. I privat sektor er det
ingen inntektsbegrensninger. Den enkelte kan arbeide og tjenes så
mye han eller hun ønsker uten avkorting. Flertallet mener
den nye AFP-ordningen i privat sektor er helt i overenstemmelse
med hovedhensikten i pensjonssystemet, nemlig at det skal lønne
seg å stå lenger i arbeid. Videreføringen av dagens AFP i offentlig
sektor har ikke samme incitament, hvilket også begrenser mulighetene
for å kompensere for levealdersjusteringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti mener det bør være et klart mål at også pensjonsordningene
i offentlig sektor skal oppmuntre til å stå lenger i arbeid.
Etter avtalen fra tariffoppgjøret i 2009 skal dagens regler for
offentlig tjenestepensjon (bruttoordningen) og AFP i offentlig sektor
videreføres med nødvendige tilpasninger til innføring av fleksibel
alderspensjon fra folketrygden fra 2011 og med de tilpasninger som
følger av pensjonsforliket fra 2005. Dette innebærer at også reglene
om samordning av alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning med
alderspensjon fra folketrygden videreføres med nødvendige justeringer.
Blant annet må reglene justeres fordi det innføres levealdersjustering
fra 1. januar 2011.
Det vises til proposisjonens kapittel 7.2 hvor det er redegjort
nærmere for gjeldende hovedregler for samordning.
I høringsnotatet ble det foreslått enkelte justeringer i samordningsloven
§ 1, blant annet for å tilpasse omfangsbestemmelsene til AFP-ordningen
i privat sektor, som endres fra 1. januar 2011, jf. lov 19. februar
2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet
pensjon i privat sektor (AFP-tilskottsloven). Ingen hadde merknader
til forslaget.
Det foreslås at det gis en ny bestemmelse i samordningsloven
§ 1 nr. 1 første ledd bokstav e, der det fremgår at livsvarig AFP,som
gis som et påslag til fleksibel alderspensjon fra folketrygden omfattes
av samordningsloven, jf. AFP-tilskottsloven kapittel 2, jf. proposisjonens
kapittel 3.
Omfangsbestemmelsene i samordningsloven vedrørende AFP videreføres,
det vil si at AFP i offentlig sektor mellom 65 og 67 år omfattes
av § 1 nr. 1 første ledd bokstav a, mens AFP i offentlig sektor mellom
62 og 65 år omfattes av bokstav d. Det samme gjelder AFP i privat
sektor etter AFP-tilskottsloven kapittel 4, som viderefører gjeldende
regler for AFP i en overgangsperiode når pensjonen er tatt ut før
1. januar 2011.
Samordningsloven § 3 første ledd regulerer i hvilken grad forsørgingstillegg
omfattes av samordningsloven. Forsørgingstillegg inngår i dag bare
i samordning av tjenestepensjoner og personskadetrygder, og ikke
ved samordning av disse pensjonene med folketrygdens ytelser. Bestemmelsens
annet punktum har derfor ikke lenger noen selvstendig betydning.
Det foreslår at § 3 første ledd får ny ordlyd der det presiseres
at forsørgingstillegg bare inngår i samordningen etter loven kapittel
II og III og §§ 16 og 17.
Alderspensjon fra folketrygden kan tas ut gradert fra 2011. I
tråd med gjeldende prinsipper for samordning av graderte pensjoner
foreslås det at det presiseres i samordningsloven § 19 at fradraget
skal graderes forholdsmessig i slike tilfeller. Det foreslås også en
justering av § 20 som gjelder samordning av personskadetrygd.
Både brutto tjenestepensjon og samordningsfradragene for alderspensjon
fra folketrygden skal først beregnes etter dagens regler, jf. proposisjonens
kapittel 4. Deretter skal både brutto tjenestepensjon og samordningsfradragene
levealdersjusteres. Den individuelle garantien som blant annet omfatter
de årskullene som denne proposisjonen gjelder for, skal anvendes
etter at pensjonene er levealdersjustert og samordnet.
Alderspensjon fra folketrygden består i dag av grunnpensjon,
tilleggspensjon og eventuelt særtillegg og reguleres i dag av samordningslovens
§§ 19 og 23. Samordningsreglene skal videreføres fra 1. januar 2011.
Det foreslås at supplerende regler for samordning av alderspensjon
fra tjenestepensjonsordning med alderspensjon fra folketrygden tas
inn i samordningsloven § 24 nr. 1.
Det fremgår av forslaget at samordningen skal skje med utgangspunkt
i basispensjonen. Det fremgår også av forslaget at basispensjonstillegg
skal samordnes som særtillegg. Det skal ytes et slikt tillegg dersom
basispensjonen utgjør et mindre beløp enn minste pensjonsnivå etter
folketrygdloven kapittel 19, jf. folketrygdloven § 19-9 slik den
lyder etter den ovennevnte endringsloven. Det kan gis et særskilt
tillegg etter folketrygdloven § 19-14 femte ledd for å hindre at
pensjonen faller under minste pensjonsnivå. Også dette tillegget
skal samordnes som særtillegg.
Det foreslås at levealdersjustering og samordning først skal
skje fra 67 år, også i de tilfellene der alderspensjonen fra tjenestepensjonsordning
tas ut før 67 år, jf. proposisjonens kapittel 4.2.4. Dette gjennomføres
ved at samordningsfradragene beregnes etter reglene i samordningsloven
§§ 19 og 23 og deretter divideres med forholdstallet ved 67 år,
jf. omtalen av forholdstall i proposisjonens kapittel 4.2.1. Dersom alderspensjon
fra folketrygden er tatt ut helt eller delvis før 67 år, skal også
forholdstallet ved 67 år benyttes. Dermed vil tjenestepensjonen
ikke påvirkes av at alderspensjon fra folketrygden er tatt ut før
67 år.
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter 67 år, foreslås det i proposisjonens
kapittel 4.2.4 at bruttopensjonen kan øke inntil det er kompensert
for levealdersjusteringen, men slik at den ikke kan utgjøre mer enn
66 pst. av pensjonsgrunnlaget. Det foreslås at opptjening av tjenestepensjon
og alderspensjon fra folketrygden ut over dette ikke får konsekvenser
for samlet pensjon. For samordningen innebærer dette at forholdstallet
som gjelder ved den alderen tjenestepensjonen tas ut, skal benyttes,
men aldri lavere enn 1,00. Dersom alderspensjonen fra folketrygden
er tatt ut før tjenestepensjonen, skal forholdstallet ved uttaksalderen
for tjenestepensjonen benyttes i samordningsberegningen. Dermed
unngår man at tjenestepensjonsordningen kompenserer for at alderspensjonen
fra folketrygden tas ut før tjenestepensjonen.
Det foreslås at overgang fra uførepensjon til alderspensjon også
etter 1. januar 2011 skal skje ved aldersgrensen (normalt 70 år),
jf. proposisjonens kapittel 5.5.3. Ved levealdersjusteringen av
brutto tjenestepensjon fra 70 år foreslås det å benytte forholdstallet
ved 67 år. I perioden mellom 67 og 70 år vil således tjenestepensjonen
fortsatt være en uførepensjon som dermed ikke er levealdersjustert.
Pensjonen fra folketrygden vil være en alderspensjon som er levealdersjustert.
Det foreslås at det presiseres i samordningsloven § 24 nr. 2 at
uførepensjonen samordnes med alderspensjonen fra folketrygden etter
bestemmelsene i nr. 1. Det vil si at forholdstallet ved 67 år legges
til grunn. I disse tilfellene vil det regelmessig være dette forholdstallet
som er benytte ved beregningen av alderspensjonen fra folketrygden.
Enke- og enkemannspensjoner fra offentlig tjenestepensjonsordning
er som utgangspunkt netto pensjonsytelser som ikke skal samordnes
med ytelser fra folketrygden. Enke- og enkemannspensjon utgjør 9
pst. av pensjonsgrunnlaget til det avdøde medlemmet av tjenestepensjonsordningen
ved full pensjonsgivende tjenestetid. Det er imidlertid fortsatt
noen enker og enkemenn som etter en overgangsordning har rett til
bruttopensjon, som skal samordnes med blant annet pensjoner fra
folketrygden. Slik etterlattepensjon utgjør 39,6 pst. av avdødes
pensjonsgrunnlag ved full pensjonsgivende tjenestetid, og pensjonen
utbetales livet ut med mindre pensjonisten inngår nytt ekteskap.
Det er disse pensjonene som omtales i proposisjonen.
Det foreslås at gjeldende regler for samordning videreføres slik
at netto tjenestepensjon etter samordning blir som i dag for disse
overgangspensjonene som er under utfasing. Det foreslås at samordning med
alderspensjon fra folketrygden skjer fra 67 år. Enke- og enkemannspensjon
fra tjenestepensjonsordning er ikke omfattet av avtalen fra tariffoppgjøret i
2009, og det legges til grunn at disse pensjonene ikke skal levealdersjusteres.
For å sikre at netto tjenestepensjon etter samordning blir som i
dag, forslås det at heller ikke samordningsfradragene skal levealdersjusteres.
Dersom en enke eller enkemann etter 1. januar 2011 velger å ta
ut fleksibel alderspensjon fra folketrygden før 67 år, vil pensjonen
til gjenlevende ektefelle fra folketrygden falle bort. Rettighetene
etter avdøde ektefelle vil inngå i beregningen av alderspensjonen.
Dette følger av folketrygdloven §§ 17-11 og 19-16, slik disse lyder
med virkning fra 1. januar 2011, jf. endringslov 11. desember 2009
nr. 112. Det foreslås at samordningen også i disse tilfellene skal skje
som i dag, uavhengig av om pensjonisten velger å ta ut alderspensjon
fra folketrygden. Enke- og enkemannspensjonen fra offentlig tjenestepensjonsordning
samordnes i forhold til pensjon eller overgangsstønad til gjenlevende
ektefelle som enken eller enkemannen ville hatt rett til fra folketrygden
dersom fleksibel alderspensjon ikke var tatt ut.
Personskadetrygdene yter pensjon etter særlovgivningen om yrkesskadetrygd
og krigspensjonering. De fleste som i dag mottar pensjon fra personskadetrygdene
vil ha alderspensjon fra folketrygden, og vil dermed ikke omfattes
av de årskull som vil få levealdersjustert alderspensjon. Det vil
likevel kunne forekomme enkelte tilfeller med pensjon fra personskadetrygdene
til personer som ennå ikke er fylt 67 år 1. januar 2011.
Det foreslår at det i § 24 nr. 4 presiseres at samordningsfradragene
– som i dag – beregnes etter henholdsvis samordningsloven § 20 når
det gjelder folketrygdens grunnpensjon og etter særlovgivningen for
personskadetrygdene når det gjelder folketrygdens tilleggspensjon,
og at de øvrige reglene i paragrafen skal anvendes så langt de passer.
Det vises ellers til forslaget om at det i lovene om henholdsvis krigspensjonering
og yrkesskadetrygd tas inn en henvisning til samordningsloven.
Det foreslås at det i samordningsloven tas inn en bestemmelse
om at samordningsfradragene for folketrygdens alderspensjon får
samme regulering som folketrygden.
AFP i privat sektor ytes i dag fra 62 til 67 år. Personer som
har rett til AFP i privat sektor vil også kunne ha rett til offentlig
tjenestepensjon før 67 år. Offentlig tjenestepensjon samordnes i
dag med AFP i privat sektor etter de ordinære reglene for samordning
med grunnpensjon og tilleggspensjon/særtillegg.
Fra 1. januar 2011 innføres en ny AFP i privat sektor, jf. avtale
i tariffoppgjøret i 2008. AFP i privat sektor vil da være knyttet
til uttak av fleksibel alderspensjon fra folketrygden og utformet
som et nøytralt, livsvarig påslag til alderspensjonen. Alderspensjon fra
folketrygden og AFP i privat sektor kan dermed tas ut samtidig,
og løpe parallelt livet ut.
AFP-ordningen er utformet med et tonivåuttak, som innebærer at
dersom AFP tas ut før 67 år gis det et fast kronetillegg frem til
67 år, samtidig som den livsvarige delen av AFP reduseres. AFP i
privat sektor skal reguleres som alderpensjon i folketrygden. Det
skal ytes et særskilt kompensasjonstillegg til AFP for arbeidstakere
født i årskullene 1944–1962, da de omfattes av levealdersjustering.
Kompensasjonstillegget reguleres ikke.
AFP i privat sektor skal beregnes på grunnlag av summen av inntekten
i alle inntektsår frem til 62 år. Det vil si at også eventuelle
år en person har opptjent tjenestepensjon i offentlig sektor vil
bidra til å øke AFP. Det skal for øvrig fortsatt ytes statstilskudd
til ordningen.
Det er i hovedsak personer som mottar tjenestepensjon etter særaldersgrense
før 67 år som i dag omfattes av samordningen med AFP i privat sektor.
Det er dermed bare et begrenset antall personer som omfattes. Når
AFP i privat sektor blir livsvarig, vil det være langt flere enn
i dag som vil motta AFP i privat sektor samtidig med offentlig tjenestepensjon.
Dermed vil antall personer som får sin offentlige tjenestepensjon
samtidig med AFP i privat sektor øke betraktelig.
Dagens brutto tjenestepensjonsordning i offentlig sektor skal
videreføres med enkelte tilpasninger. Det er avtalt og lovfestet
at AFP i privat sektor skal legges om fra 2011 fra å være en tidligpensjonsordning
fra 62 til 67 år til en livsvarig ytelse. Ny AFP i privat sektor
skal være et supplement til ny alderspensjon fra folketrygden.
Flere av høringsinstansene gir uttrykk for at den foreslåtte
samordningen er streng. Det vises til at AFP i privat sektor fortsatt
vil få statstilskudd og at offentlig tjenestepensjon skal videreføres
som en brutto samordningspliktig ytelse. Det er utformingen av tjenestepensjonen
som er avgjørende for om det skal være samordning eller ikke, og
ikke det forhold at både alderspensjon fra folketrygden og AFP i
privat sektor legges om. Tjenestepensjonen vil dessuten fortsatt
være tjent opp i år som inngår i beregningen av AFP.
Det foreslås at offentlig tjenestepensjon fortsatt skal samordnes
med AFP i privat sektor. Det foreslås videre at AFP skal gå til
fradrag i tjenestepensjonen og begrenses forholdsmessig hvis pensjonisten
ikke har full tjenestetid i tjenestepensjonsordningen. Videre foreslås
det at samordningen også skal omfatte kompensasjonstillegg etter
AFP-tilskottsloven kapittel 3. Det foreslås at samordningen gjennomføres
fra fylte 67 år. Dersom vedkommende har tatt ut AFP før fylte 67
år, foreslås det at samordningsfradraget likevel fastsettes som
om AFP var tatt ut ved 67 år.
Dette er samme prinsipp som er lagt til grunn for forslaget om
samordning av alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
med alderspensjon fra folketrygden, jf. proposisjonens kapittel
7.4.1. Dette innebærer at tjenestepensjonsordningene ikke vil kompensere
for tidliguttak av AFP.
Det foreslås at samordningsfradrag for AFP i privat sektor reguleres
på samme måten som AFP-pensjonen, bortsett fra samordningsfradraget
for kompensasjonstillegget som ikke reguleres.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens forslag til beregning,
samordning og levealdersjustering av tjenestepensjon for årskullene
til og med 1953-årskullet som innebærer at samordningsfordelene
reduseres på grunn av levealdersjustering. Etter regjeringens oppfatning
har samordningsfordelene samme grunnlovsvern som folketrygden, det
vil si at det avgjørende er om endringen er i strid med Grunnloven eller
har klart urimelig eller rettferdig tilbakevirkning. Flertallet har
merket seg at staten i forhandlingene med de ansattes organisasjoner
foreslo omtrent samme AFP-ordning i offentlig sektor som i privat
sektor, men at organisasjonene sa «nei» til dette. De sto fast på
en forlengelse av dagens AFP-ordning. Forskjellen på de to AFP-ordningene
har også konsekvenser for samordningen.
Flertallet viser til at regjeringens forslag til regler
for samordning av offentlig tjenestepensjon med AFP i privat sektor
har vakt reaksjoner. Under komiteens høring ble dette spørsmålet
tatt opp av flere av høringsinstansene, og det ble i den forbindelse vist
eksempler på uheldige virkninger av samordningen av rettigheter
i offentlig tjenestepensjon og AFP privat sektor. Eksemplene viser
at livsvarig pensjon fra 67 år ved tidlig avgang kan bli betydelig
redusert, sammenliknet med dagens regler for offentlige tjenestepensjon,
der tidlig avgang før 67 år ikke påvirkes i særlig grad. Flertallet mener
at offentlig tjenestepensjon bør samordnes med AFP i privat sektor. Flertall har
dessuten merket seg at LO, YS, Unio og Akademikerne i sin felles
høringsuttalelse uttaler:
«Det er trolig rimelig å videreføre en slags samordning
av offentlig tjenestepensjon med AFP i privat sektor. Ettersom privat
sektors AFP endres, vil dagens regler for samordning ikke være egnet.
Ved endring av samordningsreglene, er det viktig at nye regler ikke
rammer enkelte utover de hensyn som samordningen skal ivareta.»
Det er etter flertallets syn uheldig at enkelte, som
følge av samordningen kan få betydelig lavere alderspensjon enn
de har regnet med, uten at de har reell mulighet til å tilpasse
seg endringene i pensjonsreglene. Flertallet mener
dette taler for at samordningen fases inn gradvis overfor disse
gruppene.
Flertallet mener en slik innfasing av regjeringens
forslag, ivaretar et av hovedprinsippene i pensjonsreformen, nemlig
å stimulere til arbeid. På den måten vil pensjonen øke ved senere
uttak og pensjonsnivåene øker like mye for de som går av sent som
for de som går av tidlig. Pensjonsnivået ved tidlig uttak må imidlertid
avveies mot pensjonsnivået ved sent uttak.
Flertallet foreslår at regjeringens forslag til regler
for samordning av offentlig tjenestepensjon med AFP i privat sektor
iverksettes fra 2011, men at reglene fases gradvis inn. Innfasingen
skal skje ved at personene i de første årskullene som berøres av
samordningsreglene fra 2011 gis et tillegg som delvis motvirker
effekten av samordningen.
Flertallet viser til brev av 8. juni 2010 fra
Arbeidsministeren til komiteen og foreslår at personer i årskullene
fra 1944 til og med 1953 får et tillegg som tilsvarer 85 pst. av
samordningsfradraget, og at tillegget deretter trappes gradvis ned
over 10 årskull. Personer i 1954-kullet får 9/10 av tillegget, 1955-kullet får
8/10 av tillegget, osv. til 1962-kullet som får 1/10 av tillegget.
Det vil si at personer født fra og med 1963 ikke gis tillegg. Denne
innfasingen tilsvarer innfasingen av nye opptjeningsregler i folketrygdens alderspensjon.
Flertallet viser nedstående grafisk fremstilling
og tabell:
[Figur:]
Tabell 1 Samlet pensjon og kompensasjonsgraderfra 67 årved uttak
62–67 år for ulike årskull ved nedtrapping. Delvis samordning nøytralt
utformet. 85 pst. kompensasjon. Nedtrapping 1954–1962.Full opptjening i offentlig tjenestepensjon.
40 års opptjening i folketrygden og AFP ved 62 år. Inntekt
5,5 G. Enslig pensjonist. G = 72 006 kroner. Tabellen er en illustrasjon,
basert på samordningsreglene for 1949–1953
Årskull | 62 år | 63 år | 64 år | 65 år | 66 år | 67 år |
1949–53 | 261 394 | 271 604 | 282 727 | 294 888 | 308 234 | 322 939 |
| 66,0 % | 68,6 % | 71,4 % | 74,5 % | 78 % | 81,5 % |
1954 | 256 215 | 266 425 | 277 548 | 289 709 | 303 055 | 317 759 |
| 64,7 % | 67,3 % | 70,1 % | 73,2 % | 76,5 % | 80,2 % |
1955 | 251 035 | 261 245 | 272 369 | 284 530 | 297 875 | 312 580 |
| 63,4 % | 66,0 % | 68,8 % | 71,8 % | 75,2 % | 78,9 % |
1956 | 245 856 | 256 066 | 267 190 | 279 351 | 292 696 | 307 401 |
| 62,1 % | 64,7 % | 67,5 % | 70,5 % | 73,9 % | 77,6 % |
1957 | 240 677 | 250 887 | 262 011 | 274 171 | 287 517 | 302 222 |
| 60,8 % | 63,4 % | 66,2 % | 69,2 % | 72,6 % | 76,3 % |
1958 | 235 498 | 245 708 | 256 831 | 268 992 | 282 338 | 297 043 |
| 59,5 % | 62,0 % | 64,9 % | 67,9 % | 71,3 % | 75,0 % |
1959 | 230 319 | 240 529 | 251 652 | 263 813 | 277 159 | 291 863 |
| 58,2 % | 60,7 % | 63,5 % | 66,6 % | 70,0 % | 73,7 % |
1960 | 225 139 | 235 349 | 246 473 | 258 634 | 271 979 | 286 684 |
| 56,8 % | 59,4 % | 62,2 % | 65,3 % | 68,7 % | 72,4 % |
1961 | 219 960 | 230 170 | 241 294 | 253 455 | 266 800 | 281 505 |
| 55,5 % | 58,1 % | 60,9 % | 64,0 % | 67,4 % | 71,1 % |
1962 | 214 781 | 224 991 | 236 115 | 248 275 | 261 621 | 276 326 |
| 54,2 % | 56,8 % | 59,6 % | 62,7 % | 66,1 % | 69,8 % |
1963 | 209 602 | 219 812 | 230 935 | 243 096 | 256 442 | 271 147 |
| 52,9 % | 55,5 % | 58,3 % | 61,4 % | 64,8 % | 68,5 % |
Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Samordningsloven § 25 nytt tredje ledd skal lyde:
Personer som er født i 1953 eller tidligere
skal gis overgangstillegg som tilsvarer 85 prosent av fradragene
etter første og annet ledd. Tilleggene reduseres med 1/10 for hvert
årskull fra og med 1954, slik at personer i dette kullet får 9/10
av tillegget, 1955-kullet får 8/10 av tillegget, osv. til 1962-kullet
som får 1/10 av tillegget. Personer født i 1963 eller senere får
ikke tillegg. Overgangstilleggene skal begrense fradragene etter
første og annet ledd.
Lovsforslagets tredje ledd blir fjerde ledd.»
Flertallet legger dessuten vekt på at tjenestepensjon
og AFP i offentlig sektor er en vesentlig del av lønnssystemet og
at gode pensjonsrettigheter både har bidratt til å rekruttere og
beholde arbeidskraft. Dessuten har pensjonsordningene vært en kompensasjon
for lavere lønn enn i privat sektor. Etter flertallets oppfatning
er det sterkt ønskelig å komme frem til en pensjonsmodell i offentlig
sektor som reduserer samordningsbehovet, forenkler samordningssystemet
og sikrer forutsigbarhet for opparbeidede pensjonsrettigheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Pensjonsordning for apotekvirksomhet er en obligatorisk pensjonsordning
for store grupper ansatte i apotekene og er regulert i lov 26. juni
1953 nr. 11 om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. Regelverket
er i store trekk sammenfallende med lov om Statens Pensjonskasse,
men pensjonsordningen er siden 1. mars 2003 ikke omfattet av overføringsavtalen
(avtalen om overføring av pensjonsrettigheter mellom de fleste offentlige
tjenestepensjonsordningene).
Det foreslås justeringer i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet
mv. og i lov om avtalefestet pensjon for arbeidstakere med rett
til medlemskap i Pensjonsordning for apotekvirksomhet mv., i tråd med
forslagene i proposisjonens kapittel 4 og forslagene til endringer
i lov om Statens Pensjonskasse i kapittel 5. Når det gjelder de
nødvendige justeringer i samordningsregelverket vises det til proposisjonens kapittel
7.
Uførepensjonister som mottar uførepensjon fra pensjonsordningen
for apotekvirksomhet får alderspensjon fra og med måneden etter
at vedkommende når aldersgrensen for stillingen, det vil si senest
ved fylte 70 år, som er den alminnelige aldersgrensen i pensjonsordningen.
I folketrygden skjer overgangen ved fylte 67 år.
I høringsnotatet ble det bedt om synspunkter på om overgangen
fra uførepensjon til alderspensjon fortsatt skal skje ved aldersgrensen
for stillingen, eller om alderen for overgangen skal skje senest
ved 67 år. Styret for pensjonsordningen for apotekvirksomhet uttalte:
at det «ideelt sett burde ha vært en større grad av harmonisering
av uføretrygd og alderspensjon fra 67 til 70 år», og at dette kan
gjøres ved å endre overgangen fra uførepensjon til alderspensjon
til 67 år. Styret påpeker at det er naturlig at de samlede tilpasninger
kommer i forbindelse med de bebudede justeringer i uførepensjonen
i folketrygden som en del av pensjonsreformen.
I forslaget til endringer i lov om Statens Pensjonskasse, jf.
proposisjonens kapittel 5.5.3 innebærer at overgangen fra uføre-
til alderspensjon for uførepensjonister med aldersgrense 70 år fortsatt
skal skje ved aldersgrensen. Forholdstallet ved 67 år skal da benyttes
ved beregning og levealdersjustering av alderspensjon ved 70 år
for disse pensjonistene. Det foreslås at tilsvarende bestemmelse
tas inn i lov om pensjonsordning for apotekervirksomhet mv.
Avtalefestet pensjon (AFP) i apoteksektoren er dels hjemlet i
lov 1. juli 1994 nr. 49 om avtalefestet pensjon for arbeidstakere
med rett til medlemskap i Pensjonsordning for apotekvirksomhet mv.,
dels i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. Loven fra
1994 gjelder avtalefestet pensjon mellom 62 til 65 år. Lov om pensjonsordning
for apotekvirksomhet mv. hjemler avtalefestet pensjon mellom 65 og
67 år. AFP-ordningen i apoteksektoren er også regulert i tariffavtale.
Det legges til grunn at AFP-ordningen i apotekersektoren også
skal videreføres, jf. avtalen fra tariffoppgjøret 2009. Det følger
av avtalen at personer som velger å ta ut alderspensjon fra folketrygden
før 67 år ikke i tillegg kan ta ut folketrygd- eller tjenestepensjonsberegnet
AFP. Dette må konkretiseres og lovfestes i pensjonsordningen pensjonsordningen
for apotekvirksomhet. Det er også nødvendig å regulere forholdet
mellom privat og offentlig AFP.
Bestemmelsene som skal regulere forholdet mellom AFP i statlig
sektor og henholdsvis alderspensjon fra folketrygden og privat AFP,
og vil også få anvendelse for AFP mellom 62 og 65 i apoteksektoren.
Det foreslås at det også tas inn tilsvarende bestemmelser i lov
om pensjonsordning for apotekvirksomhet for så vidt gjelder AFP
mellom 65 og 67 år. Det foreslås også forenklinger i samme paragraf.
Forslaget til ny lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av
Statens Pensjonskasse viderefører deler av dagens regelverk for
AFP i privat sektor, jf. lov 23. desember 1988 nr. 110 om statstilskott
til ordninger for avtalefestet pensjon.
Det foreslås en mindre endring i gjeldende lov om avtalefestet
pensjon for arbeidstakere med rett til medlemskap i Pensjonsordning
for apotekvirksomhet mv.
I lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere
som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor (AFP-tilskottsloven),
jf. Prop. 17 L (2009–2010), er det bestemt at AFP i privat sektor
ikke kan ytes til personer som har mottatt AFP i offentlig sektor.
I høringsnotatet ble det foreslått at en tilsvarende bestemmelse
bør gjelde for AFP i offentlig sektor, slik at en ikke kan motta
AFP i offentlig sektor mellom 62 og 67 år dersom en allerede mottar
eller har mottatt AFP i privat sektor.
Det vises til forslaget i proposisjonens kapittel 8.6.2 om endringer
1 i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. for så vidt
gjelder forholdet mellom AFP fra 65 til 67 år og henholdsvis alderspensjon
fra folketrygden og privat AFP. For AFP mellom 62 og 65 år vil dette
forholdet være regulert i lov om avtalefestet pensjon for medlemmer
av Statens Pensjonskasse, jf. proposisjonens kapittel 6.2.6.
Det er i tillegg foretatt enkelte mindre justeringer når det
gjelder:
Delvis alderspensjon
Alderspensjon fra pensjonsordning for apotekvirksomhet mv.
ytes som hovedregel når medlemmet fratrer stillingen ved eller etter
den aldersgrensen som gjelder for stillingen. Etter langvarig praksis
ytes det pensjon også når stillingen fratres delvis. Det foreslås
at dette presiseres i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet
mv., jf. forslag til en tilsvarende tilføyelse i lov om Statens
Pensjonskasse.
Tidspunktet for når oppsatt alderspensjon kan utbetales
Oppsatt alderspensjon fra pensjonsordning for apotekvirksomhet
mv. utbetales fra aldersgrensen for stillingen eller fra det tidspunkt
vedkommende får utbetalt alderspensjon fra folketrygden. Det foreslås
at det i lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. presiseres
at oppsatt alderspensjon (for de med aldersgrense 70 år) kan utbetales
fra fylte 67 år dersom vedkommende får utbetalt folketrygdens alderspensjon.
Beregning av uførepensjon
Uførepensjon fra pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. beregnes
i utgangspunktet som en alderspensjon på grunnlag av pensjonsgrunnlaget
på uføretidspunktet og tjenestetid medregnet frem til aldersgrensen.
Bestemmelsene om levealdersjustering og garantert pensjonsnivå skal ikke
anvendes ved beregning av uførepensjon, jf. proposisjonens kapittel
5.7.3. Det foreslås at bestemmelser om dette tas inn i lovteksten,
jf. tilsvarende forslag i lov om Statens Pensjonskasse.
Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til proposisjonen og har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Pensjonsordningen for sykepleiere omfatter de fleste offentlig
godkjente sykepleierne og er regulert i lov 22. juni 1962 nr. 12
om pensjonsordning for sykepleiere. Regelverket er i store trekk
sammenfallende med lov om Statens Pensjonskasse, og pensjonsordningen
er omfattet av overføringsavtalen (avtalen om overføring av pensjonsrettigheter
mellom de fleste offentlige tjenestepensjonsordningene).
Det foreslås justeringer i lov om pensjonsordning for sykepleiere
i tråd med forslaget i proposisjonens i kapittel 4 og forslagene
til endringer i lov om Statens Pensjonskasse, jf. proposisjonens
kapittel 5. Det vises til proposisjonens kapittel 9.2, 9.3 og 9.4
hvor dette er nærmere redegjort for. Når det gjelder de nødvendige
justeringer i samordningsregelverket er dette behandlet i proposisjonens
kapittel 7.
Det foreslås i tillegg enkelte mindre justeringer som følger
av forslagene til endringer i lov om Statens Pensjonskasse, jf.
kapittel 9.7.
Uførepensjonister i pensjonsordningen for sykepleiere skal ha
alderspensjon fra og med måneden etter at vedkommende når aldersgrensen
for stillingen. Aldersgrensen for sykepleiere er i utgangspunktet
65 år, mens den for overordnede sykepleiere og sykepleiere i administrative
stillinger er 70 år. I folketrygden skjer overgangen ved fylte 67
år.
I høringsnotatet ble det bedt om synspunkter på om overgangen
fra uførepensjon til alderspensjon fortsatt skal skje ved aldersgrensen
for stillingen, eller om alderen for overgangen skal skje senest
ved 67 år. Styret for pensjonsordningen for sykepleiere uttaler:
at det vil være «En vesentlig fordel (…) å få like ytelser både
i tjenestepensjonsordningen og i folketrygden, ikke minst med lik
regulering.»
I forslaget til endringer i lov om Statens Pensjonskasse, jf.
proposisjonens kapittel 5.5.3 innebærer at overgangen fra uføre-
til alderspensjon for uførepensjonister med aldersgrense 70 år fortsatt
skal skje ved aldersgrensen. Forholdstallet ved 67 år skal da benyttes
ved beregning og levealdersjustering av alderspensjon ved 70 år
for disse pensjonistene. Det foreslås at tilsvarende bestemmelse
tas inn i lov om pensjonsordning for sykepleiere.
Avtalefestet pensjon for sykepleiere er dels hjemlet i lov om
pensjonsordning for sykepleiere, dels i tariffavtale. Loven hjemler
avtalefestet pensjon mellom 65 og 67 år, mens AFP-ordningen mellom
62 og 65 år er regulert i tariffavtale.
Det legges til grunn at AFP-ordningen for sykepleiere også skal
videreføres, jf. avtalen fra tariffoppgjøret 2009. Det følger av
avtalen at personer som velger å ta ut alderspensjon fra folketrygden
før 67 år ikke i tillegg kan ta ut folketrygd- eller tjenestepensjonsberegnet
AFP. Dette må konkretiseres og lovfestes i pensjonsordningen for
sykepleiere. Det er også nødvendig å regulere forholdet mellom privat og
offentlig AFP. Det vises til proposisjonens kapittel 5.6. hvor forslag
til en ny bestemmelse i lov om Statens Pensjonskasse som skal regulere
forholdet mellom AFP fra offentlig sektor og henholdsvis alderspensjon
fra folketrygden og privat AFP redegjørs nærmere for. Det foreslås
en tilsvarende bestemmelse i lov om pensjonsordning for sykepleiere.
Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til proposisjonen og har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
De fleste som mottar pensjon etter krigspensjonslovene vil allerede
ha alderspensjon fra folketrygden. Levealdersjustering av alderspensjon
fra folketrygden som innføres fra 1. januar 2011 vil i utgangspunktet
ikke være aktuelt for denne gruppen. Det vil likevel kunne forekomme
enkelttilfeller med pensjon fra krigspensjoneringen til personer
som ennå ikke er fylt 67 år 1. januar 2011, for eksempel enkepensjoner.
Det må derfor gjøres visse regelverkstilpasninger for de tilfeller
krigspensjon utbetales samtidig med fleksibel alderspensjon fra
folketrygden.
Krigspensjon er definert som personskadetrygd samordnes i dag
med pensjoner fra offentlige tjenestepensjonsordninger, folketrygden
og avtalefestet pensjon. Reglene om samordning av folketrygdens tilleggspensjon
er inntatt i lovene om krigspensjonering, mens samordningen av grunnpensjon
er regulert i samordningsloven. Det vises til proposisjonens kapittel
7.4 som omhandler nødvendige tilpasninger i samordningsreglene fra
2011 hvor det blant annet foreslås at de viktigste endringene inntas
i samordningsloven § 24 med henvisninger i krigspensjoneringslovene.
Pensjoner fra krigspensjoneringen reguleres i dag tilsvarende
som pensjoner etter lov om Statens Pensjonskasse, i samband med
lønnsreguleringene for offentlige tjenestemenn. Fra 1. mai 1986
har pensjonene blitt regulert i samsvar med økning i folketrygdens
grunnbeløp.
Det foreslås at systemet med at krigspensjonene reguleres som
pensjonene til statspensjonistene videreføres. Det foreslås at bestemmelser
om regulering av krigspensjonene fra 1. januar 2011 tas inn i tilleggsloven
fra 1951 til krigspensjoneringslovene.
Pensjoner etter yrkesskadetrygdloven er personskadetrygder og
samordnes med pensjoner fra offentlige tjenestepensjonsordninger,
folketrygden og avtalefestet pensjon. De fleste som i dag mottar
pensjon etter den tidligere yrkesskadetrygdloven vil allerede ha
alderspensjon fra folketrygden. Det må gjøres visse regelverkstilpasninger
for de tilfeller pensjon etter yrkesskadetrygdloven utbetales samtidig
med fleksibel alderspensjon fra folketrygden, og reguleringsbestemmelsene
må tilpasses pensjonsreformen.
Reglene om samordning med folketrygdens tilleggspensjon er inntatt
i yrkesskadetrygdloven, mens samordningen med grunnpensjon er regulert
i samordningsloven. Det foreslås at det tas inn henvisninger i yrkesskadetrygdloven
til de viktigste tilpasningene i samordningsreglene fra 2011 som
foreslås gitt i samordningsloven § 24.
Pensjoner etter lov om yrkesskadetrygd reguleres i dag i samsvar
med endringer i folketrygdens grunnbeløp. Reguleringen vil da bli
som for uføre- og etterlattepensjoner fra offentlige tjenestepensjonsordninger
og for krigspensjoner.
Personer som tar ut AFP i offentlig sektor får i dag godskrevet
pensjonspoeng i folketrygden som er medregnet ved beregning av AFP
frem til 65 år. Bestemmelsen ble endret ved lov 19. februar 2010
nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet
pensjon i privat sektor (AFP-tilskottsloven) § 32 nr. 2, jf. Prop.
17 L (2009–2010)/Ot.prp. nr. 111 (2008–2009) og Innst.129 L (2009–2010).
Endringen trer i kraft 1. januar 2011.
Det foreslås å justere endringslov slik at dagens godskrivingsregler
for offentlig AFP videreføres.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til proposisjonen og har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Med unntak av de nye prinsippene for regulering som skal gjelde
for alle pensjoner, berøres ikke AFP i offentlig sektor av de foreslåtte
tilpasningene. Siden AFP fremdeles skal beregnes etter gjeldende
regler, blir det i proposisjonen ikke presentert egne beregningseksempler
for AFP i offentlig sektor.
Det vises til proposisjonens kapittel 11 der det er foretatt
egen beregningseksempler for:
Levealdersjustering av offentlig tjenestepensjon
Fleksibelt uttak av alderspensjon fra folketrygden
Kompensasjon for levealdersjustering
Individuell garanti, herunder:
Regulering av pensjonsgrunnlag for mottakere av AFP og alderspensjon
etter særaldersgrense i samsvar med lønnsveksten.
Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til proposisjonen og har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.
Det er gjort fremskrivninger av hvordan forslag i proposisjonen
vil påvirke utgiftene til alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
og AFP i offentlig sektor. Beregningene er begrenset til de årskull
som fullt ut omfattes av forslagene, det vil si til og med 1953-kullet.
Dersom offentlig tjenestepensjon ikke tilpasses de vedtatte endringene
i folketrygden, vil utgiftene til tjenestepensjon i offentlig sektor
automatisk bli høyere enn med en videreføring av dagens pensjonsordninger
i folketrygden og offentlig tjenestepensjon. Dette skyldes at de
offentlige tjenestepensjonsordningene er bruttoordninger som sikter
mot et gitt nivå på samlet pensjon. Dette innebærer at de offentlige tjenestepensjonsordningene
dekker opp for eventuelle reduksjoner i folketrygden. Uten tilpasninger
i de offentlige tjenestepensjonsordningene ville dette ha påført
ordningene betydelig økte kostnader.
Statens Pensjonskasse har gjort fremskrivninger av antall alderspensjonister
i Pensjonskassen frem til 2050. Fremskrivningene viser en markant
vekst i antallet pensjonister, fra om lag 120 000 i 2009 til om lag
240 000 i 2050. Denne veksten skyldes både at antallet personer
som når pensjonsalder vil øke, og forventninger om økt levealder.
Tilpasningene i regelverket for de offentlige tjenestepensjonsordningene
og AFP i offentlig sektor vil kreve relativt betydelige tilpasninger
i pensjonsleverandørenes administrative systemer. Blant annet må
IKT-systemene tilpasses endringene i regelverket, og det må etableres
nye rutiner for håndtering av pensjoner. Det må også utarbeides
nye rutiner for informasjonsutvekslingen mellom tjenestepensjonsleverandørene
og Arbeids- og velferdsetaten.
Det vises til proposisjonens kapittel 12 hvor det er nærmere
redegjort for:
Utgifter til alderspensjon og AFP
fra offentlige tjenestepensjonsordninger, herunder:
Utvikling i antall alderspensjonister
Administrative konsekvenser.
Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til proposisjonen og har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine innledende merknader i denne innstilling.