Jordbruksoppgjøret baseres på de mål og retningslinjer
som er trukket opp for landbrukspolitikken gjennom Stortingets behandling
av St.meld. nr. 19 (1999–2000) Om norsk landbruk og matproduksjon
(Innst. S. nr 167). Meldingen legger vekt på landbrukets samlede
bidrag til samfunnsnytte på kort og lang sikt. Det er lagt vekt
på en helhetlig politikk som omfatter hele verdikjeden og betydningen
av økt forbrukerorientering av mat- og landbrukspolitikken.
Regjeringen vil bl.a.:
videreutvikle inntekts-
og velferdspolitikken i landbruket fra forrige periode
gjennomgå landbruks- og matpolitikken i
en egen stortingsmelding
videreføre jordbruksforhandlingene og markedsordningene.
Samvirkets rolle som markedsregulator og avtaker av norske råvarer
fra hele landet skal sikres
sikre et landbruk med en variert bruksstruktur over
hele landet gjennom en klar distriktsprofil, og videreføre styrking
av det grasbaserte husdyrholdet
sikre et sterkt importvern som en viktig
forutsetning for opprettholdelse av landbruksproduksjonen og en
innovativ og offensiv norsk næringsmiddelindustri i hele landet
gjøre landbruket til en del av klimaløsningen
ved å følge opp St.meld. nr. 39 (2008–2009)
følge opp høringsnotatet om jordvernpolitikken, deriblant
vurdere en hjemmel for varig vern av dyrket jord
at det skal være et mål at 15 pst. av matproduksjonen
og matforbruket i 2020 skal være økologisk stimulere til økt satsing
innenfor vare- og tjenesteproduksjon, matspesialiteter, grønt reiseliv,
utmarksnæringer og «inn på tunet».
Regjeringen legger handlingsregelen til grunn for
budsjettpolitikken. Handlingsregelen er en strategi for jevn og
gradvis økning i bruken av petroleumsinntekter til et nivå som kan
opprettholdes over tid. Samtidig skal bruken av petroleumsinntekter
det enkelte år tilpasses konjunktursituasjonen.
I 2009 var det nødvendig å utnytte den fleksibiliteten
handlingsregelen gir. Etter hvert som situasjonen i norsk økonomi
normaliseres må bruken av oljeinntekter bringes tilbake til 4-prosentbanen
for forventet avkastning av Statens pensjonsfond utland. Fortsatt
høy bruk av oljepenger framover vil isolert sett bidra til at renten
i Norge må settes høyere enn det som ellers ville vært tilfelle.
Det kan slå ut i en sterkere krone, som svekker konkurranseutsatt
sektor.
Regjeringen vil legge til rette for økt verdiskaping
og for utvikling over hele landet innenfor rammer som sikrer at
kommende generasjoners muligheter for å dekke sine behov ikke undergraves.
Dette krever en ansvarlig politikk med vekt på natur- og miljøhensyn,
en langsiktig forvaltning av nasjonalformuen, et bærekraftig pensjonssystem
og en sterk offentlig sektor.
Jordbrukets krav ble lagt fram 27. april. Statens tilbud
ble lagt fram 7. mai. Den 15. mai ble Statens forhandlingsutvalg
enige med representantene fra Norges Bondelag om en jordbruksavtale for
2010–2011.
Jordbrukets forhandlingsutvalg la den 27. april fram
krav med en ramme på 1 865 mill. kroner. De la til grunn at den
utviklingen jordbruket har hatt på inntektssiden de siste fire årene
skulle forsterkes i inneværende regjeringsperiode, og at forsterkingen
måtte gjelde fra første forhandlingsår.
Jordbruket krevde målprisøkninger tilsvarende 620 mill.
kroner. Av dette var 340 mill. kroner knyttet til krav om overgang
til prosenttoll for meierivarer fra 1. juli 2010. De krevde 1 140 mill.
kroner i økte bevilgninger over kapittel 1150 i 2011, pluss evt.
340 mill. kroner dersom ikke kravet om prosenttoll på meierivarer ble
imøtekommet. Resten av rammen ble finansiert med 60 mill. kroner
i ledige midler fra 2009 og økt verdi av jordbruksfradraget ved
ligningen.
Ifølge Jordbrukets forhandlingsutvalg skulle kravet
legge til rette for en inntektsvekst i 2011 på 28 000 kroner per
årsverk, eller knapt 12 pst., i forhold til inntektsnivået i 2010,
før oppgjøret. Som følge av kravet ville også inntekten i 2010 øke
med ca. 6 000 kroner per årsverk. Opplegget skulle legge til rette
for lik kronemessig utvikling som andre grupper, pluss en nivåheving på 10 000
kroner per årsverk.
Innenfor kravet om inntektsvekst hadde kravet
6 hovedprioriteringer:
1. Styrking av melk-
og storfekjøttproduksjonen
2. Overgang fra krone- til prosenttoll
melk
3. Sikre en utvikling av distriktsjordbruket,
bl.a. gjennom en styrking av fraktordningene
4. Høyere verdsetting og mer bruk av beiteressursene
i inn- og utmark
5. Rekruttering av ungdom til jordbruket
6. Målretting av virkemidler for å møte
klima- og miljøutfordringer.
Utenfor rammen krevde Jordbrukets forhandlingsutvalg
også en ekstraordinær investeringspakke for mindre driftsbygninger
innen grasbasert husdyrhold på 100 mill. kroner per år i 4 år, og
en fondsordning med skattefordel knyttet til investeringer i miljø
og dyrevelferd. Jordbrukets forhandlingsutvalg ba også om at det gjeninnføres
en ordning med beredskapslagring av korn finansiert over statsbudsjettet,
utenfor jordbruksavtalen.
Statens tilbud ble lagt fram 7. mai. Tilbudet
hadde en ramme på 750 mill. kroner. Tilbudet var finansiert med
280 mill. kroner i økte målpriser med virkning fra 1. juli 2010,
330 mill. kroner i netto bevilgningsøkning til gjennomføring av jordbruksavtalen
(kapittel 1150 og 4150) og 60 mill. kroner i ledige midler fra 2009.
Økt utnytting av jordbruksfradraget ved ligningen var forutsatt
å utgjøre 80 mill. kroner. Statens forhandlingsutvalg viste til
at bl.a. importvernet for melk lå utenfor rammen av jordbruksavtalen.
Tilbudet skulle gi grunnlag for en inntektsvekst på
3,4 pst., om lag 8 000 kroner per årsverk i 2011, i forhold til
2010 før oppgjør, når verdien av jordbruksfradraget var inkludert.
Samtidig viste Statens forhandlingsutvalg til at jordbruket har
hatt en større inntektsvekst de siste årene enn lagt til grunn ved
forhandlingene i 2009.
Statens tilbud prioriterte, i likhet med jordbrukets
krav, det grasbaserte distriktsjordbruket. Tilbudet imøtekom langt
på vei jordbrukets krav til styrking av fraktordningene. Opplegget
for omlegging av innfraktordningene for kjøtt ble imøtekommet, men
med en lavere bevilgningsøkning. Statens tilbud så de distriktsdifferensierte
tilskuddene og fraktordningene i sammenheng, med sikte på å øke
målrettingen og bedre vilkårene for produsenter uavhengig av geografi.
Det ble foreslått en moderat reduksjon i kornprisene,
en viss reduksjon i distriktstilskudd til kraftfôrkrevende produksjoner
og endring i geografisk differensiering av tilskudd til husdyr og
driftstilskudd i melkeproduksjon.
I møte mellom partene 10. mai meldte Jordbrukets
forhandlingsutvalg samlet tilbake at tilbudet ga grunnlag for forhandlinger.
På lederplan ble det 13. mai også gjort klart for organisasjonene
at overgang fra kronetoll til prosenttoll for flytende melkeprodukter
ville kunne inngå i premissene for en forhandlingsløsning, gjennom
et brev fra Finansdepartementet (gjengitt i proposisjonen).
I plenumsmøte 14. mai meldte organisasjonene at
de ikke lenger var i stand til å opptre samlet. Norsk Bonde- og
Småbrukarlag brøt forhandlingene om ny jordbruksavtale og overleverte
en ensidig dagsprotokoll som vedlegges referatet, gjengitt i vedlegg
2 til proposisjonen. Norges Bondelag meldte at de ønsket videre
forhandlinger.
I plenumsmøte 15. mai viste statens forhandlingsleder
til brevet fra Finansdepartementet og at brevet inngikk i premissene
for forhandlingene. Partene gikk gjennom protokoll fra forhandlingene
og Forsell konstaterte at det var inngått ny jordbruksavtale mellom
staten og Norges Bondelag. Sluttprotokollen fra forhandlingene følger
proposisjonen som vedlegg 1. Norges Bondelag har i brev meddelt
at organisasjonens styre har godkjent avtalen.
I proposisjonen belyses utviklingen i jordbruket i
forhold til de mål og retningslinjer Stortinget har trukket opp.
Det er ikke mulig å avlese virkningene av den løpende politikken
i utviklingen fra år til år. Virkningen av endringer i virkemiddelbruken
vil først vise seg over tid. Videre vil det i de fleste sammenhenger
ikke være mulig å vurdere utviklingen i relasjon til enkeltvirkemidler,
da utviklingen i jordbruket må vurderes i forhold til den helhetlige
virkemiddelbruken. For jordbrukere som selvstendig næringsdrivende
er det mange forhold, også utenfor forhandlingene, som påvirker
inntektene og den løpende tilpassningen det enkelte år.
Budsjettnemnda for jordbruket (BFJ) har som hovedoppgave
å legge fram og bearbeide et grunnlagsmateriale for jordbruksoppgjøret.
Materialet består av følgende tre rapporter:
Totalkalkylen for
jordbruket
Referansebruksberegninger for jordbruket
Resultatkontrollen for gjennomføringen
av landbrukspolitikken.
Tabell 3.1 i proposisjonen viser utviklingen
i vederlag til arbeid og egenkapital fra 2008 til budsjetterte tall
for 2010 i følge Budsjettnemndas normaliserte regnskaper.
Årets beregninger viser en inntektsøkning fra 2008
til 2009 på 12,7 pst., eller 23 500 kroner per årsverk. Fra 2009
til 2010 budsjetteres det med en inntektsøkning på 13,2 pst., tilsvarende 27 600
kroner per årsverk. For perioden 2008 til 2010 er inntektsøkningen
om lag som lagt til grunn i avtalen i fjor. For perioden 2000 til
2010 er gjennomsnittlig inntektsøkning per årsverk beregnet til
4,1 pst. per år. For siste 5-årsperiode er veksten 9,0 pst. per
år.
Den enkelte næringsutøver i jordbruket vil ikke nødvendigvis
kjenne seg igjen i tallene fra Budsjettnemndas totalregnskap. Totalkalkylen
er et sektorregnskap for alle produksjoner og inkluderer strukturendringer.
Samtidig er det betydelig variasjon rundt gjennomsnittet, også innen likartede
produksjoner. Videre vurderes ofte resultatet i enkeltforetak på
resultatmålet driftsoverskudd i driftsregnskapet eller næringsinntekt
i skatteregnskapet. Dette er resultatmål før rentekostnadene er
trukket fra, og renten faller mye fra 2008 til 2010. Disse resultatmålene
er også på nivå før skatt, og i forhandlingssammenheng inkluderes
beregnet inntektsverdi av jordbruksfradraget, som i gjennomsnitt
har en verdi på 21 400 kroner per årsverk for 2008, og 24 500 i
budsjettet for 2010. Videre tas det i forhandlingssammenheng også hensyn
til endring i arbeidsforbruket, når det beregnes inntektsutvikling
per årsverk.
Referansebruket med storfeslakt og ammeku viser
relativt sett den største økningen i inntekt fra 2008 til 2009,
mens korn viser den største reduksjonen. Bruk med korn viser den
største økningen fra 2009 til 2010, mens bruk med egg og planteprodukter
har den svakeste utviklingen.
Kostnadene i jordbruket, ekskl. renter, har
økt 4,2 pst. fra 2008 til 2009 og 1,0 pst. fra 2009 til 2010. Kostnadsøkningen
i 2009 er særlig knyttet til prisøkningen på gjødsel og kraftfôr.
Kraftfôrkostnadene økte med 7,3 pst. i 2009, og er budsjettert opp
med 3 pst. i 2010. Energikostnadene falt med 12,7 pst. i 2009 og
budsjetteres å øke med vel 10 pst. i 2010. Veid gjennomsnittspris for
NPK-gjødsel kostnadsført på 2009 økte med 85 pst. For 2010 er det
budsjettert med en veid prisreduksjon på 33 pst.
I perioden 1999–2009 er det estimert en reduksjon
i totalt jordbruksareal på ca. 2 pst. Nedgangen i jordbruksareal
skyldes i all hovedsak reduksjon i arealet med korn og oljevekster
og andre åpenåkervekster. Arealet med eng og beite har økt i perioden
1999–2007, men har hatt nedgang fra 2007 til 2009.
Jordbruket sto for 2,6 pst. av samlet sysselsetting i
2009, mot 5,5 pst. i 1990. Tabell 3.6. i proposisjonen viser utviklingen
i antall jordbruksbedrifter i drift og antall årsverk siden 1979.
På 90-tallet var den gjennomsnittlige årlige nedgangen i antall
årsverk 2,4 pst. Etter 2000 har den årlige nedgangen vært klart
høyere. Etter 2005 viser tallene fra Budsjettnemnda en redusert
avgangstakt for både antall årsverk og antall jordbruksbedrifter.
I perioden 1989 til 2009 har totalt antall jordbruksbedrifter
gått ned med 52 pst. (fra 99 400 til 47 600). Gjennomsnittlig antall
dekar per jordbruksbedrift har økt fra 100 dekar i 1989 til 213 dekar
i 2009. Siden 1999 har en stadig større andel av de jordbruksbedriftene
som går ut av drift, hatt mer enn 200 dekar jord.
Det har vært en vesentlig strukturendring i
alle produksjoner. I 2009 var det 12 480 jordbruksbedrifter med
melkeproduksjon, når samdrifter regnes som én bedrift, mens antall
eiendommer med aktiv melkekvote var 15 330. Dette innebærer en reduksjon
i antall bedrifter med melkeproduksjon på 46 pst. i perioden 1999
til 2009. Antallet samdrifter med melkeproduksjon økte raskt fram
til 2008, for så å gå ned. Ved kvoteårets start i 2008 var det registrert
2 068 samdrifter, mens det ved samme tidspunkt i 2010 var registeret
1 686 samdrifter. Per 1. mars 2010 utgjorde samdrifter 14 pst. av
alle foretak med melkeproduksjon. 64 pst. av samdriftene består av
2 eiendommer.
Arealet til jordbruksbedrifter som går ut av
drift, overtas i stor grad av andre jordbruksbedrifter og i hovedsak
ved leie, men statistikken viser ikke ubetydelig regional variasjon.
Andelen leid areal er i gjennomsnitt om lag 40 pst. SLFs registrering
av jordleiepriser viser at leieprisene for arealer til korn- og
potetdyrking har økt siden 2000, mens prisene ellers har holdt seg
på samme nivå eller gått ned.
Fordelingen av antall jordbruksbedrifter har holdt
seg forholdsvis stabil mellom regioner siden 1989. Reduksjonen i
totalt jordbruksareal i drift fra 1999 til 2009 har først og fremst
skjedd på Vestlandet, i Agderfylkene og i Nord-Norge, som har hatt
en reduksjon på mellom 5 og 8 pst. Generelt har det vært en nedgang
i åpenåkerarealer og en økning i eng og beitearealer.
Vestlandet har hatt den svakeste produksjonsutviklingen,
og også størst reduksjon i arbeidsforbruket. Tabell 3.8 i proposisjonen
viser endringen i relativ fordeling av husdyr siste 10 år på fylkesnivå.
De største endringene er økningen i kyllingproduksjonen i Trøndelagsfylkene
og Rogalands økning i andelen av sau, avlspurker og kylling.
Det siste tiåret har produksjonsvolumet i jordbruket
økt med ca. 6 pst., mens økningen de siste 5 årene har vært ca.
3 pst., iflg. normalisert regnskap. Det er produksjonen av husdyrprodukter som
øker. De siste årene har råvaremarkedene, med noe variasjon, vært
i rimelig god balanse. For storfe og sau har kombinasjonen av prisøkning
og endringer i etterspørselen i forbindelse med finanskrisen bidratt
til at underdekning har snudd til markedsbalanse/overskudd. For
2010 prognoseres det med overskudd for målprisvarene sau/lam, svin
og egg. For storfe og kylling er det indikasjoner på at prismulighetene
begrenses på de dyreste delene av sortimentet av importkonkurranse.
Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits,
Korea, Japan og Island, har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene. OECDs PSE-analyser (Producer Support Estimate)
viser næringsstøttens andel av jordbrukets samlede brutto inntekt.
Beregningene omfatter både budsjettstøtte og virkning av importbeskyttelsen
(skjermingsstøtte). Støttenivået i Norge målt ved PSE-prosenten
har i gjennomsnitt vært 62 de siste årene. PSE-prosenten i gjennomsnitt for
OECD-land var 21 pst. i 2008. Det siste tiåret har det skjedd en
betydelig dreining i virkemiddelbruken fra pris- og produksjonstilskudd
til mer produksjonsnøytrale virkemidler både i Norge og i andre
land.
CSE (Consumer Support Estimate) er et uttrykk for
den implisitte skatt som pålegges forbrukerne som følge av landbrukspolitikken
(negativ verdi fordi det er en overføring fra forbrukerne). Norges
prosentvise CSE var i 2007 på -43 pst. I gjennomsnitt for OECD-land
var CSE på -10 pst.
Jordbruksavtalen finansierer en rekke virkemidler
som skal bidra til næringsutvikling i landbruket. Landbruks- og
matdepartementet sin strategi Ta landet i bruk! er førende for arbeidet. Strategien
bygger opp under hovedmålene i landbrukspolitikken og danner et
rammeverk for alle typer lønnsom næringsvirksomhet med utgangspunkt
i gårdens menneskelige og materielle ressurser.
I tillegg til den nasjonale strategien fra Landbruks-
og matdepartementet, har alle fylker utarbeidet en regional strategi
for næringsutvikling som tilpasser virkemiddelbruken til de mest
aktuelle utfordringene i regionen.
Næringsutøvere i landbruket etterspør investeringsvirkemidler
i langt større grad enn det som er tilgjengelig.
Stiftelsen KSL Matmerk har som formål å styrke konkurranseevnen
til norsk matproduksjon. Dette gjøres gjennom blant annet å arbeide
med merkeordninger, kvalitetssystemer og kompetanse, for på den
måten å synliggjøre konkurransefortrinn overfor forbruker og marked. Stiftelsen
har oppgaver knyttet til å administrere og videreutvikle Kvalitetssystem
i landbruket (KSL), merkeordningene Nyt Norge, Beskyttede betegnelser
og Spesialitet, Kompetanseutviklingsprogrammet i landbruket (KIL),
samt generisk markedsføring av økologisk mat. Stiftelsen har også
en viktig oppgave i å bidra til profilering og markedsadgang for
norske matspesialiteter.
Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon (VSP
mat) har som hovedmål å bidra til økt verdiskaping gjennom innovasjon
og produktmangfold. Innovasjon Norge disponerte totalt 92,8 mill.
kroner til VSP mat i 2010.
BU-midlene skal legge til rette for langsiktig
og lønnsom verdiskaping, samt desentralisert bosetting med utgangspunkt
i landbrukets ressurser generelt og landbrukseiendommen spesielt.
De fylkesvise BU-midlene har et todelt formål. De skal bidra både
til utvikling av ny næringsvirksomhet på landbrukseiendommen og
til utvikling og modernisering av det tradisjonelle landbruket.
Forvaltningsansvaret fordeles mellom Innovasjon Norge (IN) og Fylkesmannen
på regionalt nivå.
Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning
(NILF) har i samarbeid med Bygdeforskning, gjennomført en evaluering
av bygdeutviklingsmidlene. Evalueringen konkluderer med at BU-ordningen
er et treffsikkert virkemiddel for å sikre tilstrekkelige investeringer.
Det foreslås imidlertid endringer som klargjør og forenkler målene.
Den totale rammen for BU-midlene var 550 mill. kroner i 2009.
For eggsektoren trer nye forskrifter i kraft
fra 2012, noe som krever betydelige investeringer innenfor sektoren
de kommende årene. I 2009 ble det innvilget 47 søknader innen eggproduksjon.
Antallet søknader er økt med 50 pst. sammenlignet med 2008 og utgjør
totalt sett om lag 5 pst. av investeringssakene innenfor tradisjonelt husdyrhold
i 2009.
Ordningen med rentestøtte ble etablert med virkning
f.o.m. 2003. Støtten utgjør en nedskriving av lånets rente i hele
tilbakebetalingstiden. Det ble i 2009 gitt tilsagn på i alt 922,9 mill.
kroner i rentestøtte. Etterspørselen etter rentestøtte er stor i
de fleste fylkene, med unntak av Finnmark.
De sentrale BU-midlene brukes til prosjektrettet virksomhet
og tiltak av landsomfattende karakter. Rammen for de sentrale BU-midlene
var i 2009 på 21 mill. kroner. Av midlene ble 11 mill. kroner fordelt
av avtalepartene.
Inn på tunet (IPT) er blitt en viktig næring
og om lag 800 gårdsbruk tilbyr slike tjenester. Inn på tunet-løftet
(2010–2012) ble vedtatt som en egen treårig satsing i jordbruksavtalen
for 2010. Målet er økt politisk og administrativ forankring i kommunesektoren
og utvikling av gode og kvalitetssikrede tilbud for innbyggerne.
Innovasjon Norge har sammen med Fylkesmannsembetene ansvar for organiseringen
og gjennomføringen av satsingen. Det er avsatt 15 mill. kroner over
jordbruksavtalen og 3 mill. kroner fra Kommunal- og regionaldepartementet over
tre år til utviklingsprosjekter i kommunene.
Utviklingsprogrammet for grønt reiseliv skal bidra
til å videreutvikle det bygdebaserte reiselivet. Med overførte midler
hadde programmet en disponibel ramme på 23,7 mill. kroner for 2009.
Under jordbruksforhandlingene i 2007 ble det vedtatt
å gjennomføre et femårig utviklingsprogram for innlandsfiske fra
og med 2008. Det skal totalt bevilges 20 mill. kroner til dette
formålet i denne perioden. Målet er å utvikle lønnsomhet, ny kunnskap,
og suksesskriterier for virksomheter innen næringsfiske, fiskeoppdrett
og fisketurisme.
Den samlede produksjonsverdien i skogsektoren ligger
opp mot 44 mrd. kroner. Førstehåndsverdien av det tømmeret som blir
hogd og omsatt ligger årlig på ca. 3 mrd. kroner.
I mai 2009 fremmet regjeringen St.meld. nr.
39 (2008–2009) – Klimautfordringene – landbruket en del av løsningen.
Skogens positive rolle i klimasammenheng vil bidra til å styrke
grunnlaget for næringsutvikling og verdiskaping fra skogressursene
for landbruket og distriktene. Det er et stort potensial for å øke
avvirkningen. I 2009 falt avvirkningen til laveste nivå på 34 år som
en følge av finanskrisen. I alt ble det avvirket 6,8 millioner m3
tømmer.
Miljøregistreringer og fortsatt kunnskapsutvikling
danner grunnlaget for blant annet gode avveiinger mellom klimatiltak
og hensynet til biologisk mangfold i skog.
En utfordring for skogbruket er forholdet mellom
nybygging av skogsveier og bevaring av inngrepsfrie naturområder
i Norge (INON). DN og SLF har fått i oppdrag å klargjøre kunnskapsgrunnlaget
for gode avveininger mellom disse to formålene. Rapporten forelå
i slutten av april, og Miljøverndepartementet og Landbruks- og matdepartementet
vil følge opp dette arbeidet med sikte på å sende en ny forskrift
om planlegging og godkjenning av landbruksveier på høring høsten
2010.
Bevilgningene til skogbrukstiltak og bioenergi over
LUF i 2009 utgjorde 193 mill. kroner. Gjennom ordningen for tilskudd
til nærings- og miljøtiltak i skogbruket ble det i 2009 gitt tilskudd
til skogkultur, førstegangstynning, miljøtiltak i skog, veibygging,
drift med taubane og med hest.
Etter gjennomført del II (2005–2010) vil i overkant
av 320 geitebesetninger være sanert for sjukdommene CAE, paratuberkulose
og byllesjuke ved utgangen av 2010. Mer enn 50 pst. av den totale
norske geitepopulasjonen vil dermed være sanert. Prosjektet vurderes
å ha en avgjørende betydning for fremtidig geitmelkproduksjon i
Norge.
Landbruks- og matdepartementet har i Strategi for
likestilling i landbrukssektoren fra 2007 satt mål om 40 pst. kvinnelig
representasjon når det gjelder eierandel, næringsutøving og deltagelse
i styrende organ i landbrukssektoren. Handlingsplan for meir entreprenørskap
blant kvinner fra 2008 er en felles satsing fra sju departement, herunder
Landbruks- og matdepartementet.
Det har vært en positiv utvikling i andelen etablerertilskudd
og BU-midler til kvinner de siste årene. I 2009 var kvinneandelen
på 42 pst. for BU-midlene og 76 pst. for etablererstipendene. Gjennom
trendundersøkelser er det fremkommet en forholdsvis høy kvinneandel
i næringer som Inn på tunet, gårdsturisme/grønt reiseliv og økologisk
drift.
I proposisjonen beskrives miljøstatus i jordbruket,
med hovedvekt på resultater av jordbruksavtalens virkemidler. Det
er vanskelig å måle effekter av tiltak i naturen. Dette skyldes
at det er mange ulike faktorer som spiller inn. Flere av resultatene
er derfor presentert i form av aktivitetstall, mer enn kvantifisert
miljøeffekt.
Kun om lag 3 pst. av Norges areal er dyrket.
Totalt jordbruksareal i drift har gått ned med ca. 2 pst. de siste
10 årene.
En viktig parameter for miljøutviklingen, både
i forhold til kulturlandskap og for avrenning av næringssalter,
er utviklingen i areal og i intensiteten i bruken av arealene. Utviklingen
for grovfôrarealene har i hovedsak sammenheng med utviklingen i
grovfôrspisende dyr (drøvtyggere), men er også knyttet til produsert
mengde melk og kjøtt. Tallene viser at det har skjedd en ekstensivering
gjennom mer innmarksbeite per dyr på landsbasis, men også gjennom
mer fulldyrka eng per dyr i Østlandsfylkene.
Reduksjon av vannforurensning er en viktig del av
miljøarbeidet i jordbruket. Aktiviteten har de siste årene vært
rettet mot å følge opp EUs direktiv for vann, som har som mål at
ferskvann, grunnvann og kystnært sjøvann skal ha god økologisk tilstand
i første programfase. Forvaltningsplaner for i alt 29 pilotområder
blir vedtatt i løpet av 2010. Forvaltningsplanene skal følges opp
gjennom tiltaksplaner. Både forvaltningsplanarbeidet og resultatene
fra Jord- og vannovervåkningsprogrammet (JOVA) viser at det er behov
for ytterligere tiltak for å redusere næringssaltavrenningen fra
jordbruket.
I 2009 la regjeringen fram en egen melding til Stortinget
om landbruk og klima (St. meld. nr 39 (2008–2009) Klimautfordringene
– landbruket en del av løsningen). Meldingen ble behandlet i Stortinget
høsten 2009 (se også Innst. 100 S (2009–2010).
Meldingen synliggjør tiltak innenfor jordbruket som
kan redusere klimagassutslippene fra sektoren med 1,1 millioner
tonn CO2-ekvivalenter. De viktigste tiltakene er produksjon av biogass (reduserte
metanutslipp og substitusjon av olje med biogass), økt effektivitet
i melkeproduksjonen, bruk av halm til bioenergi, økt effektivitet
i saueholdet og mer effektiv bruk av nitrogen (redusert lystgassutslipp).
I dag er det noen få gårdsbaserte biogassanlegg
i Norge som er i drift. Dette tilsvarer bruk av 1 pst. av gjødsla.
Målet i meldingen er at 30 pst. av husdyrgjødsla skal gjennom en
behandling i biogassanlegg. Optimal utnyttelse av husdyrgjødsel bidrar
til å redusere klimagassutslippene, reduserer behovet for handelsgjødsel
og bedrer vannmiljøet. Pilotordningen for miljøvennlig spredning
av husdyrgjødsel startet i 2008 i utvalgte områder.
Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak
i jordbruket har som mål å øke kompetansen om faktiske utslipp av
klimagasser i jordbruket og jordbrukspolitikkens innvirkning på
utslippene. Videre skal det legges til rette for gjennomføring og
synliggjøring av effektive tiltak for reduksjon av klimagassutslippene.
Programmet fungerer som et viktig bindeledd mellom forskning, forvaltning
og aktiv jordbruksdrift.
Et forslag til endringer i nydyrkingsforskriften ble
sendt på høring i februar 2010 med høringsfrist 30. april. Forslaget
innebærer blant annet at klimahensyn tas inn som en del av målsettingen i
forskriften på linje med biologisk mangfold, kulturminner og næringshensyn.
Videre foreslås det at nydyrking av myr større enn 2 dekar med et
torvlag på minst 30 cm, blir forbudt.
De regionale miljøprogrammene (RMP) er en sentral
del av de miljørelaterte tiltakene og virkemidlene over jordbruksavtalen.
Å bevare kulturlandskapet er et viktig mål innenfor regionale miljøprogram
med en rekke forskjellige ordninger. I tillegg er det flere tiltak
for å redusere forurensing. I 2009 var utbetalingene fra RMP på
i overkant av 400 mill. kroner. Under hovedområdet «Kulturlandskap»
gis det tilskudd til ulike tiltak som bl.a. seterdrift og drift
i brattlendt terreng.
Spesielle tiltak i jordbrukets kulturlandskap (SMIL)
skal bidra til å ivareta natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets
kulturlandskap og til å redusere forurensningen fra jordbruket, utover
det som kan forventes gjennom vanlig jordbruksdrift. Ordningen forvaltes
av kommunene og var for 2009 på 125 mill. kroner. På nasjonalt nivå
går ca. 75 pst. deler av midlene fra SMIL-ordningen til tiltak for
å fremme kulturlandskapet, og nær 20 pst. til tiltak for å redusere
forurensing.
Regjeringen har som mål at 15 pst. av matproduksjonen
og matforbruket skal være økologisk i 2020.
Samlet for alle produktgrupper utgjorde omsetningen
av økologiske produkter i 2009 1,2 pst. av total omsetning innen
sammenlignbare varegrupper. De største andelene er på økologisk barnemat
(12,9 pst.) og egg (4,8 pst.).
Fram til 2008 var det en kraftig økning i omsetningen
av økologisk mat i dagligvare- og faghandel, men med finanskrisen
flatet veksten ut. For 2009 økte omsetningen av økologisk mat i
dagligvare i verdi med 11 pst. Samtidig falt omsetningen i volum
med 5 pst. Økte priser på økologiske produkter, redusert tilgjengelighet, kombinert
med sterk konkurranse på pris, er faktorer som kan forklare nedgangen
i salget av økologisk mat målt i volum.
Prisstudier foretatt av SLF tyder på at prisdifferansen
i butikk mellom økologiske og konvensjonelle produkter kan være
betydelig, og prisforskjellene til dels langt større enn det som kan
forklares med merpris til produsent.
De økologiske arealene i 2009 var på ca. 440 000 dekar,
og utgjorde ca. 4,3 pst. av det totale jordbruksarealet (medregnet
karensareal er andelen 5,6 pst.). Eng-, beite- og fôrarealer utgjør
hoveddelen av de økologiske jordbruksarealene. Det er store regionale
variasjoner i andelen av jordbruksarealer som er i økologisk drift.
Det er også store regionale variasjoner i de
økologiske husdyrproduksjonene.
Produksjonen av økologisk korn til fôr og matmel
er begrenset og utgjør ca. 0,9 pst. av total kornproduksjon. Dette
fører til fortsatt høye importandeler. Importen i 2009 var anslagsvis
på ca. 70 pst. Følgelig vil prisen på økologisk matkorn og kraftfôr
styres av prisen på importerte råvarer. En utfordring for videre
utvikling av den økologiske landbrukssektoren er derfor å styrke kornproduksjonen
gjennom økt egenproduksjon på gården og for salg til det nasjonale
korn- og fôrmarkedet.
Avtalepartene har i de siste jordbruksoppgjørene stimulert
til økt økologisk kornproduksjon gjennom et relativt høyt tilskuddnivå.
I 2009 ble ordningen med økologiske foregangsfylker startet opp.
På bakgrunn av dokumenterte resultater er noen fylker utpekt som
foregangsfylker med et særskilt ansvar innenfor ett utviklingsområde
innen økologisk produksjon og forbruk.
Foredling og omsetning av jordbruksvarer ligger i
hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Handelspolitiske
forhold, markedsordninger, annet regelverk og prisutvikling på råvarer
har likevel stor betydning både for næringsmiddelindustri og omsetning.
Betydelige deler av næringsmiddelindustrien foredler
norskproduserte råvarer, samtidig som den i økende grad er eksponert
for internasjonal konkurranse. Hjemmemarkedsandelen (inkl. bearbeidet
fisk og fiskevarer) er for 2009 anslått til 84 pst., mens den i
1995 utgjorde 89 pst. (NILF, Mat og industri 2009). Landbrukspolitikken,
og utformingen av virkemidlene i jordbruksavtalen, må på denne bakgrunn
ha alle ledd i kjeden fra jord til bord som perspektiv.
Det siste året har den generelle prisveksten
vært sterkere i Norge enn i EU, og mens matprisene er redusert i
EU har de økt i Norge.
Matprisene i Norge var lenge mindre påvirket
av prisøkningene internasjonalt enn i våre naboland. Siden starten
på den internasjonale råvarekrisen har prisveksten vært om lag lik
i Norge og Danmark, mens prisene har økt om lag 4 prosentpoeng mer
i Sverige, målt i nasjonal valuta.
Husholdningenes andel til utgifter til mat og alkoholfrie
drikkevarer har vært fallende over lang tid. For 2007–2008 har mat
og alkoholfrie drikkevarer en vekt på 11,2 pst. i konsumprisindeksen.
Matvarer alene har en vekt på 10,1 pst. Det er likevel et relativt
høyt prisnivå for matvarer i Norge, sammenlignet med våre naboland. Iflg.
Eurostats prisnivåindekser for matvarer for 2008 var gjennomsnittsprisene
i Sverige 24 pst. lavere, i Danmark 7 pst. lavere og i Finland 20 pst.
lavere enn i Norge.
SSBs grensehandelsundersøkelse viser at nordmenn
handlet for vel 10 mrd. kroner i forbindelse med dagsturer til utlandet
i 2009.
Det er et gjensidig avhengighetsforhold mellom primærproduksjonen
og næringsmiddelindustrien. Primærproduksjonen er avhengig av en konkurransedyktig
næringsmiddelindustri som kundebase og næringsmiddelindustrien er avhengig
av råvarer som er konkurransedyktige både med hensyn til pris og
kvalitet.
Produksjonen av landbruksvarer i norsk jordbruk
og næringsmiddelindustri har aldri vært så høy som nå. Produksjonsøkningen
har de siste årene vært spesielt stor innen fjørfe og svin. Over
tid har flere sentrale produksjoner opplevd en etterspørselsøkning.
For noen sektorer har denne i betydelig grad blitt dekket gjennom
økende import. I 2009 ble det for første gang siden 2004 registrert
en nedgang i importert kvantum av landbruksvarer.
Spesielt utsatt for økt importkonkurranse er bearbeidede
landbruksprodukter som omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon (RÅK).
Verdien av RÅK-importen har økt jevnt de siste årene fra 2,6 mrd.
kroner i 1995 til 7 mrd. kroner i 2008. Fra 2008 til 2009 økte importen med
5 pst. til i underkant av 7,4 mrd. kroner.
For norsk næringsmiddelindustri er det en utfordring
å beholde/øke sin markedsandel innenfor det voksende markedet for
bearbeidede landbruksvarer. Dette er også viktig for underleverandørene
til RÅK-industrien, både primærprodusenter og foredlingsindustri.
Rundt 78 pst. av matkornet, 21 pst. av bær- og fruktproduksjonen
og 15 pst. av melkeproduksjonen går til RÅK-varer.
De ustabile råvareprisene internasjonalt og
finanskrisen utfordrer norsk næringsmiddelindustri. Parametrene
som næringsmiddelindustrien har å forholde seg til er mer usikre
enn på lenge. Fremtidig utvikling avhenger av både nasjonale rammebetingelser
som industrien opererer under, internasjonal konkurranse og industriens egen
evne til effektivisering og omstilling. Store prisvariasjoner på
landbruksvarer internasjonalt har ført til at det er behov for å
følge konkurransesituasjonen tett, og å åpne for jevnlige justeringer
av prisnedskrivningssatsene for råvarer innenfor RÅK-ordningen.
RÅK-vareimporten til Norge skjer i særlig grad fra
våre nærmeste naboland. Utviklingen i råvareprisene i Norge sammenlignet
med EU er således et sentralt element i konkurransevilkårene for
industrien og for avsetning av norske jordbruksprodukter.
eSporing er et prioritert
matpolitisk satsingsområde. Prosjektet ble etablert i 2006 i samarbeid med
matbransjen for å få i stand et bedre system for sporing av mat
(e-sporingsprosjektet). Målsettingen er å etablere en nasjonal,
elektronisk infrastruktur for effektiv utveksling av informasjon
i matkjeden. Prosjektet avsluttes sommeren 2011, og har nå gått
inn i sin avslutningsfase
Kvalitetssystem i landbruket (KSL) er grunnleggende
viktig for å sikre en trygg og etisk forsvarlig matproduksjon. Det arbeides
for å få KSL-standarden akseptert som bransjestandard for primærproduksjonen
i landbruket og som bondens kontrollsystem.
Den nye nasjonale merkeordningen Nyt Norge synliggjør
mat med norske råvarer og skal bidra til å styrke norsk mat sin
markedsposisjon i en skjerpet internasjonal konkurranse. Nyt Norge vil
særlig bli benyttet på produkter som produseres i større volum.
Det er et stort potensial for å øke omsetningen
av norske matspesialiteter, som mat med lokal identitet og økologiske
produkter. Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon har siden oppstart
i 2001 vært det viktigste økonomiske virkemiddelet for utvikling
av småskala matproduksjon og nye markedskanaler for matspesialiteter.
Landbruks- og matdepartementet, Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet og Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet har nedsatt et bredt sammensatt offentlig utvalg med
representanter fra forbrukerinteressene, konkurransepolitikk, varehandel,
industri, sjømat og landbruk. Hovedmålet er å beskrive hvilke konsekvenser
utviklingen innen matvarekjeden har hatt og vil kunne ha framover.
Utvalget skal kunne foreslå tiltak på basis
av en kartlegging av flere sentrale utviklingstrekk innenfor verdikjeden
for mat, herunder integrasjonen fra dagligvarekjedene. Det er behov
for kunnskap om hvilke kort- og langsiktige konsekvenser dette har
for forbrukerne, industrien, primærprodusentene og for måloppnåelse
i offentlig politikk. Utvalget skal avgi rapport innen 1. november
2010.
Uruguay-runden med multilaterale forhandlinger
om regelverk knyttet til handel resulterte i opprettelsen av Verdens
Handelsorganisasjon (World Trade Organisation WTO) 1. januar 1995.
Samtidig ble det etablert egne avtaler om landbruk og om sanitære
og plantesanitære forhold. Landbruksavtalen legger viktige rammebetingelser
for den nasjonale landbrukspolitikken gjennom forpliktelser og rettigheter
på tre områder: markedsadgang, internstøtte og eksportsubsidier.
Det pågår nye forhandlinger, gjennom den såkalte Doha-runden. Inntil
en ny landbruksavtale er ferdigforhandlet, vil Norge være bundet
av forpliktelsene i dagens landbruksavtale.
Landbruksforhandlingene er en del av den brede forhandlingsrunden
som ble vedtatt på WTOs ministerkonferanse i Doha i 2001. 1. august 2004
ble det vedtatt et rammeverk som la føringer for de videre forhandlingene
for landbruksvarer, industrivarer inkludert fisk, tjenester og forenkling
av handelsprosedyrer.
For markedsadgang for landbruksvarer forutsetter
rammeverket at de høyeste bundne tollsatsene skal reduseres mest
gjennom en lagdelt formel. For definerte sensitive produkter kan
det gis lavere tollreduksjoner, men samtidig skal det etableres
importkvoter for slike produkter.
For internstøtte legger rammeverket opp til
en reduksjon i summen av all handelsvridende støtte. For ikke-handelsvridende
støtte som for eksempel miljøprogrammer, forskningsmidler og avløserordningen,
legges det ikke opp til noen øvre begrensninger.
Rammeverket innebærer også enighet om å avskaffe
alle former for eksportsubsidier på landbruksvarer. Dette inkluderer
at det skal etableres disipliner for bruk av matvarehjelp, eksportkreditter
og eksporterende statshandelsforetak. Rammeverket fra 2004 forutsetter
også at spesiell og differensiert behandling av u-land skal være
en integrert del av et nytt regelverk.
Ministerkonferansen i Hongkong i desember 2005
innebar et skritt videre i forhandlingene ved at en kom til enighet
om en rekke elementer i en ny mulig WTO-avtale. Se nærmere om disse i
kapittel 5.2 i proposisjonen.
Det ble i slutten av juli 2008 avholdt et ministermøte
i Genève med sikte på å ferdigstille modaliteter for landbruk og
industrivarer, inkludert fisk. Forhandlingene stoppet opp da det
viste seg at avstanden mellom enkelte av aktørene på sentrale punkter
var for stor. Forhandlingsprosessen i løpet av 2009 lyktes heller
ikke i å oppnå betydelig fremgang på de uløste spørsmålene fra forhandlingstekstene
fra 2008. Med fortsatt global usikkerhet omkring økonomien og et
vanskelig politisk klima for handelsliberalisering hos enkelte nøkkelaktører,
er det ikke sannsynlig med en sluttføring av runden i 2010.
Formålet er å fremme handel og utvikling, og bidra
til at de fattigste landene blir bedre integrert i verdensøkonomien.
Toll- og kvotefri adgang til det norske markedet for
alle produkter fra land som står på FNs offisielle MUL-liste, ble
iverksatt fra 1. juli 2002 med hjemmel i Norges generelle tollpreferanseordning
(GSP) for import fra utviklingsland. Denne ordningen ble fra 1. januar
2008 utvidet med 14 nye lavinntektsland, slik at det nå er 64 land
som kan eksportere alle sine jordbruksprodukter til Norge helt uten
toll.
En ny forskrift om sikkerhetsmekanisme ved import
av landbruksvarer fra utviklingsland omfattet av GSP-ordningen,
trådte i kraft 7. mars 2008.
Landbrukspolitikken er ikke en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften til
i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt både på
hjemmemarkedet og eksportmarkedet. Utformingen av EUs landbrukspolitikk
har også betydning for graden av sammenfall i interesser mellom
EU og Norge i multilaterale forhandlinger som i WTO.
Den siste omfattende reformen av EUs landbrukspolitikk
ble gjennomført fra 2005 til 2006, hvor en hovedmodell var landbruksstøtte
utbetalt på grunnlag av historisk produksjon. Som et alternativ
til en historisk støttemodell, kan medlemsland velge en såkalt regional
modell som innebærer at det blir gitt lik støtte per hektar i en
hel region.
Ved den såkalte «helsesjekken», en minireform som
ble vedtatt i januar 2009, går EU et nytt skritt i retning av mindre
regulering. Markedsordningen for svin ble besluttet avviklet, og
totalkvotene for melk skal økes med 1 pst. per år, til sammen med
5 pst., før kvoteordningen avvikles i 2015. Situasjonen i matmarkedet
har videre ført til økt oppmerksomhet om styrkeforholdene i verdikjeden
og handelens makt til å holde oppe forbrukerpriser selv om produsentpriser
faller. EU har iverksatt omfattende arbeid med sikte på tiltak for
en bedre fungerende matvarekjede.
Lisboatraktaten gjør at Europaparlamentet har lik
medbestemmelse med medlemslandene i Rådet også innen landbrukspolitikk.
EU forbereder nå en videre gjennomgang av sin landbrukspolitikk
fram mot 2013 da mandater og budsjettfullmakter utløper. De økonomiske rammene
for landbrukspolitikken etter 2013 og fordelingen av midlene vil
bli sentrale spørsmål. Det er betydelig uenighet mellom medlemslandene
om retningen for den framtidige landbrukspolitikken.
I henhold til EØS-avtalens artikkel 19 skal
EU og Norge søke å fremme handelen med landbruksvarer innenfor rammen
av partenes landbrukspolitikk og på en gjensidig fordelaktig måte.
Etter å ha forhandlet siden 2006 ble Norge og EU 28. januar 2010
enige om en ny artikkel 19-avtale. Det gjenstår formell godkjenning
av avtalen fra begge parter. Avtalen vil bli lagt fram for Stortinget
med tanke på iverksettelse fra 1. januar 2011.
Norge har i avtalen i stor grad gitt konsesjoner for
landbruksvarer der det allerede er import til ordinær toll eller
der næringsmiddelindustrien allerede har et importbehov. Økningen
av importen for disse varene som følge av avtalen, vil derfor være
begrenset.
For ost økes den tollfrie importkvoten fra 4 500 tonn
til 7 200 tonn. Dette tilsvarer nivået for osteimport fra EU de
senere årene. For økningen på 2 700 tonn vil kvotene bli fordelt
på auksjon. For kjøtt vil det bli etablert importkvoter fra EU for
storfe (900 tonn), kylling (800 tonn) og gris (600 tonn). Dette
er midlertidige kvoter som vil bli en del av en eventuell ny WTO-avtale.
Norge har gjennom det europeiske frihandelsforbundet,
EFTA, iverksatt 16 frihandelsavtaler. EFTA ferdigforhandlet en ny
avtale med Colombia høsten 2008 og Peru, Albania, Serbia og Gulf-statene
i 2009. Det pågår forhandlinger om frihandelsavtaler mellom EFTA-landene
og Thailand, Algerie, India, Ukraina og Hong Kong. Norge og Kina
har også startet opp forhandlinger om en bilateral frihandelsavtale. Forhandlingene
omfatter bl.a. handel med landbruksvarer, både råvarer og bearbeidede
varer.
Frihandelsavtalene vil bli forelagt Stortinget
før iverksettelse.
I de siste års jordbruksavtaler har det vært
gjennomført en snuoperasjon i jordbrukspolitikken. Det har vært
lagt til rette for et inntektsløft for jordbruksbedriftene. Avtalene
har prioritert det grasbaserte husdyrholdet, beiting med husdyr, og
distrikts- og strukturprofilen i budsjettstøtten til næringen er
styrket. Miljøtiltakene er ytterligere målrettet og det er startet
et arbeid med å følge opp klimautfordringen i sektoren.
Prisene har samtidig økt relativt mye, bl.a.
etter den internasjonale matkrisen, spesielt i form av meget stor
prisøkning på gjødsel og fôrråvarer. Matsektorens konkurransekraft
danner ellers en viktig premiss for utformingen av jordbruksavtalene,
både på kort og lengre sikt.
Ifølge regjeringens politiske plattform er det
å produsere trygg og ren mat for egen befolkning landbrukets viktigste
rolle. Samtidig er målet å opprettholde et levende og mangfoldig
landbruk over hele landet. Produksjonen av fellesgoder for samfunnet
er en vesentlig begrunnelse for overføringene og utformingen av
dem.
Mange i jordbruket står overfor viktige investeringsbeslutninger
30 år etter de store investeringene som ble gjennomført etter opptrappingen på
70-tallet og for å følge opp offentlige pålegg gitt av dyrevelferdshensyn.
Teknologiutviklingen har over tid redusert behovet for arbeidskraft.
Mange steder med vanskelige driftsforhold i jordbruket har også
arbeidskraften høy alternativ verdi. Når konkurransen i matsektoren
samtidig øker og forbrukernes etterspørsel endres, øker utfordringene
med å opprettholde produksjonen og drift av de minst produktive/mest tungdrevne
arealene.
Avtalepartene har det siste året gjennomført
to utredninger med relevans til disse spørsmålene, om innfraktordningen
for kjøtt og om utmåling av arealtilskudd. Gjennom avtalen målrettes virkemidlene
ytterligere i forhold til målet om et aktivt landbruk over hele
landet, gitt de eksterne rammebetingelsene og de avveiningene som følger
av dem.
Jordbruksoppgjøret skiller seg fra lønnsoppgjør ved
at det i jordbruksoppgjøret forhandles om, og bare kan forhandles
om, inntektsmuligheter for de næringsdrivende. Resultatet i det
enkelte foretak er resultat av en rekke disposisjoner som foretas
i foretaket. St.meld. nr. 19 (1999–2000) peker på at totalkalkylen
ikke er egnet til å måle inntektsnivå, men inntektsutvikling, og
det er det formelle grunnlaget avtalepartene har for å vurdere inntekt
i forhandlingssammenheng.
Et jordbruksoppgjør kan ikke bedømmes ut fra rammens
størrelse isolert. Den underliggende kostnads- og produksjonsutviklingen
har også vesentlig betydning for hvilken inntektsutvikling rammen
kan legge til rette for. Fra i fjor til i år utgjør renteutviklingen
en vesentlig forskjell. Samtidig ble storfe tatt ut av målprissystemet
i 2009, og også derfor er innholdet i rammen annerledes enn tidligere.
Det påhviler partene et ansvar for å gjøre virkemidlene
enkle og effektive og at de virker i tråd med formålet. Strukturdifferensieringens
hensikt er å legge til rette for en variert bedriftsstruktur, gjennom
å kompensere for faktiske skalaulemper og bidra til tilfredsstillende inntektsmuligheter
ved ulikt produksjonsomfang. Transaksjonskostnadene knyttet til
virkemidlene må også holdes så lave som mulig.
Avtalen er basert på premissene i regjeringens politiske
plattform, St.meld. nr. 19 (1999–2000) Om norsk landbruk og matproduksjon
og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1999–2000),
og Stortingets behandling av inneværende jordbruksavtale, Innst.
S. nr. 375 (2008–2009).
Både regjeringens politiske plattform og et
bredt flertall i næringskomitéen legger vekt på betydningen av en
variert bedriftsstruktur og at jordbruket skal opprettholdes over
hele landet. Dette har regjeringen, og avtalepartene, fulgt opp
de siste årene. Avtalen innebærer ytterligere målretting av virkemiddelbruken
for å styrke det grasbaserte husdyrholdet og for å opprettholde produksjon
over hele landet.
Utviklingen i viktige indikatorer fra Budsjettnemnda
for jordbruket (BFJ) er gjengitt i kapittel 3 i proposisjonen.
Årets normaliserte totalregnskap viser for perioden
2000 til 2010 gjennomsnittlig inntektsøkning per årsverk på 4,1
pst. per år. Lønnsøkningen for andre grupper har for denne perioden
vært 4,5 pst. (med anslag om 3 1/4 pst. i 2010). For perioden 2006
til 2010 ble det i fjor lagt til grunn en prognose for inntektsveksten
i jordbruket på vel 46 pst., eller 72 700 kroner per årsverk. Årets materiale
viser en vekst på 52 1/2 pst., eller 81 500 kroner per årsverk,
altså klart høyere enn lagt til grunn i fjor. For perioden 2008
til 2010 skulle fjorårets jordbruksavtale legge til rette for en
inntektsvekst på vel 28 pst., eller 50 700 kroner per årsverk, Årets
normaliserte totalregnskap viser en gjennomsnittlig inntektsøkning
på 51 100 kroner per årsverk for denne perioden.
Nedgang i rentenivået gjør at totale kostnader
er beregnet å ligge på samme nivå i 2010 som i 2008. Arbeidsforbruket
i jordbruket anslås redusert med 2,6 pst. i 2010. Etter flere år
med sterk investeringsvekst, regner Budsjettnemnda med en volumreduksjon
på 25 pst. fra 2008 til 2010. De siste 10 årene har sektoren hatt
en årlig vekst i brutto arbeidsproduktivitet på 4,8 pst. og en økning
i multifaktorproduktivitet på 2,0 pst. per år.
Referansebrukene bygger på regnskapstall fra 2008
i NILFs Driftsgranskinger som regnes fram til 2010. For perioden
2008 til 2010 viser referansebrukene svakere inntektsutvikling enn
normaliserte regnskaper.
Avtalepartene er enige om å inkludere verdien av
det særskilte jordbruksfradraget ved ligningen ved vurdering av
inntektsutviklingen i jordbruket.
Jordbrukets brutto inntekter består av egeninntjening
fra markedet og overføringer fra staten. Oppbyggingen av rammen
er basert på anslag for utviklingen i jordbrukets produksjon, kostnadene,
samt arbeidsforbruk og anslag på lønnsvekst for andre grupper. For
de makroøkonomiske størrelsene er avtalen basert på SSBs prognoser
i Økonomisk utsyn nr. 1/2010.
Avtalepartene har lagt følgende prognoser til grunn
for rammen på poster som ikke er avtaleregulert:
For produksjonsvolum
og volumet av driftskostnader er det for 2011 lagt til grunn samme prosentvise
endring som gjennomsnittet av 5 foregående år.
Generell prisvekst på 1,3 pst. for inntektsposter som
ikke er avtaleregulert, som utgjør om lag 0,4 pst. i gjennomsnitt,
regnet på hele produksjonsvolumet.
To pst. prisøkning på jordbrukets driftsmidler, med
grunnlag i at historiske data viser at prisveksten på jordbrukets
driftsmidler har steget mer enn generell prisvekst.
Kapitalslit og leasing er beregnet av BFJs
sekretariat med grunnlag i samme investeringsnivå i 2011 som i 2010,
generell prisvekst på 1,3 pst., og 0,5 pst. økning i bankenes utlånsrente.
Normalisert rentekostnad er beregnet med samme
forutsetninger og økning i lånemassen på 1 mrd. kroner.
2,5 pst. reduksjon i arbeidsforbruk, som
prognosert av BFJ.
3 1/4 pst. lønnsøkning for andre grupper
fra 2009 til 2010 og 3,4 pst. fra 2010 til 2011.
Årets materiale viser en inntektsvekst for perioden
2006 til 2010 som er 6 ½ prosentpoeng større en det som ble lagt
til grunn for avtalen i fjor. Det ble i fjorårets avtale gitt ett
tillegg på 570 mill. kroner med grunnlag i svak utvikling fra 2007
til 2008. Årets totalregnskap, særlig regnskapstallene for 2008,
viser en vesentlig gunstigere utvikling for de siste årene enn det som
ble lagt til grunn i fjor.
På dette grunnlag har avtalen en ramme på 950 mill.
kroner.
Tabell 1 Oppbygging av
økonomisk ramme
| Grunnlag
mill. kr | Volum | Pris | Sum endring |
0. Markedsinntekter | 25 576 | 0,6 pst. | 0,4 pst. | 260 |
1. Driftskostnader | 16 748 | -0,5 pst. | 2,0 pst. | 255 |
2. Kapitalslit
og leasing | 917 | | | 85 |
3. Normalisert
realrentekostnad | | | | 570 |
4. Redusert arbeidsforbruk
2011 | 11 959 | -2,5 pst. | 3,4 pst. | 100 |
A. Sum, mill. kroner | | | | 750 |
B. Nivåheving
i 2011 ut over lik prosentvis vekst | | 200 |
SUM, mill. kroner | | | | 950 |
Finansieringen av rammen går fram av tabell
2. Målprisene økes fra 1. juli 2010 med en årsvirkning på 420 mill.
kroner. Fra 2009 er det 60 mill. kroner i overførte midler, som
ikke ligger inne i grunnlagsmaterialet fra BFJ. Disse midlene disponeres
som en del av rammen. Bevilgningen over kap. 1150 økes med 375 mill. kroner
i 2011. Med forutsetningene i tabell 6.3, øker utnyttingen av jordbruksfradraget
tilsvarende en inntektsverdi på om lag 95 mill. kroner.
Tabell 2 Finansiering av
rammen
| Mill. kr |
Netto endring
i målpriser fra 1. juli 2010 | 420 |
Endret bevilgning
på kap. 1150 i 2011 | 375 |
Overførte midler
fra 2009 | 60 |
Økt verdi av jordbruksfradraget | 95 |
SUM | 950 |
Samtidig som jordbruket har hatt en større inntektsvekst
enn lagt til grunn i fjor, gir rammen grunnlag for en inntektsvekst
på om lag 5 pst., om lag 11 500 kroner per årsverk i 2011, i forhold
til 2010 før oppgjør, når verdien av jordbruksfradraget er inkludert.
Deler av rammen får inntektseffekt allerede
i 2010. Inkludert verdien av jordbruksfradraget økes inntektsnivået
i 2010 med vel 2 1/4 pst., eller om lag 4 500 kroner per årsverk,
dersom økningene i målpriser realiseres fra 1. juli.
I alt kan 116,7 mill. kroner omdisponeres i
2010. Partene er enige om at det omdisponeres 10 mill. kroner som
økt bevilgning til Landbrukets skadefond, kapittel 1150 post 50.12.
Videre er partene enige om at 7,1 mill. kroner disponeres til utvikling
av elektronisk fagsystem for regionale miljøprogram, post 74.19
og at 1 mill. kroner overføres til post 77.15 for informasjonskampanje
om GMO. De resterende udisponerte midlene tilsvarende 98,6 mill.
kroner, tilføres LUF, kap. 1150 post 50.11.
Målprisene økes innenfor en samlet ramme på 420
mill. kroner. Det vises til brev fra Finansdepartementet datert
14. mai 2010 (gjengitt i kapittel 2 i proposisjonen), hvor det informeres
om at regjeringen vil foreslå overgang til å anvende prosenttoll
for meieriprodukter under tolltariffens kapittel 04.01. Partene
er på det grunnlaget enige om en samlet økning av målprisen for melk
med 13 øre per liter. Målprisene på korn holdes uendret, bortsett
fra målprisen for havre, som reduseres med 3 øre/kg.
Bevilgningspostene over kap. 1150, Til gjennomføring
av jordbruksavtalen, endres som vist i tabell 3. Satsendringer på
de enkelte ordningene går fram av vedlegg 1 til proposisjonen. Tilpasning
av virkemiddelbruken er nærmere omtalt i kapittel 7 i proposisjonen.
Tabell 3 Endringer i bevilgninger
til gjennomføring av jordbruksavtalen
Post | | Endring
mill. kr | Budsjett 2010
mill. kr |
50 | Fondsavsetninger
| 31,900 | 1 012,753 |
70 | Markedsregulering
| -55,700 | 269,600 |
73 | Pristilskudd | 61,000 | 2 195,600 |
74 | Direkte tilskudd
| 279,500 | 7 537,619 |
77 | Utviklingstiltak
| 3,300 | 207,930 |
78 | Velferdsordninger | 55,000 | 1 704,704 |
Sum kap. 1150
| 375,000 | 12 928,206 |
Kap. 4150 - post
80 | 0,000 | 79,200 |
Partene har i fordelingen prioritert det grasbaserte
husdyrholdet, melk- og storfekjøttproduksjonen. Tabell 6.7 i proposisjonen
viser både det isolerte utslaget av pris- og tilskuddsendringer
i avtalen og utslag inkludert forutsetninger om pris- og kostnadsendringer,
og økt utnytting av jordbruksfradraget, tilsvarende forutsetningene for
rammen.
I fordelingen er det lagt vekt på å styrke økonomien
i melk- og storfekjøttproduksjonen og det distrikts- og grasbaserte
husdyrholdet.
For å bidra til
prisutjevning for produsentene uavhengig av geografi, er fraktordningen
for slakt lagt om med sikte på økt målretting i tråd med flertallsforslaget
fra en arbeidsgruppe som har gjennomgått ordningen.
Satsene i driftstilskuddet til melkeproduksjon
og spesialisert storfekjøttproduksjon økes tilsvarende vel 140 mill.
kroner. Tilskuddet for melkeproduksjon differensieres i 3 soner.
Satsene i beitetilskuddene økes tilsvarende
77 mill. kroner, hvorav om lag 46 mill. kroner til utmarksbeite.
Satsene i tilskudd til husdyr økes tilsvarende
vel 100 mill. kroner for de grasbaserte produksjonene, mens satsene
for kraftfôrkrevende produksjoner foreslås redusert tilsvarende
vel 20 mill. kroner.
Satsene i arealtilskuddet til grovfôr økes
med til sammen 55 mill. kroner ved at nedre satsintervall utvides
fra de første 200 dekar til de første 250 dekar per foretak.
Satser og maksimalbeløp i distrikts- og
kvalitetstilskuddet til frukt, bær og grønnsaker økes med 10 pst.
Bevilgningen økes med 6,3 mill. kroner.
Fordi inntektsgivende tiltak for det grasbaserte husdyrholdet
prioriteres, innebærer avtalen mindre endringer innenfor Landbrukets
utviklingsfond. Partene er enige om at Landbrukets utviklingsfond
(LUF) tilføres 98,6 mill. kroner gjennom omdisponering av midler
i 2010, og at bevilgningen til fondet økes med 31,9 mill. kroner
i 2011
Avtalen innebærer bl.a. følgende endringer:
Avsetningen til fylkesvise
bygdeutviklingsmidler i 2011 økes med 26,5 mill. kroner.
Bioenergi og skogbruk økes med 10 mill.
kroner.
Det avsettes en ramme på 62 mill. kroner
til Utviklingsprogram for matspesialiteter fra norsk landbruk i
2011.
Avsetningen til forskning økes med 4 mill.
kroner.
Spesielle miljøtiltak i jordbruket reduseres
med 5 mill. kroner.
Partene er enige om en samlet økning til miljøtiltak
på om lag 154 mill. kroner. Nasjonalt miljøprogram økes med om lag
150 mill. kroner. Regionale miljøprogram (RMP) videreføres innenfor
avtalt ramme på 410 mill. kroner. Partene er enige om at det er
behov for en viss harmonisering mellom fylker med ellers like miljøutfordringer.
Partene er videre enige om å avsette 14 mill. kroner til nasjonalt
pilotprosjekt for mer miljøvennlig håndtering av husdyrgjødsel for 2011,
samt å øke avsetningen til organisert beitebruk med 5 mill. kroner
til 11 mill. kroner for 2011. Økningen innrettes mot finansiering
av kjøp av radiobjeller.
Partene er enige om en samlet økning på økologisk
jordbruk på om lag 20 mill. kroner, som har bakgrunn i økt produksjon.
For å sikre forutsigbarhet og stabilitet legger partene vekt på
å videreføre ordningene på eksisterende nivå. Det avsettes videre
44 mill. kroner til utviklingstiltak innen økologisk landbruk i
2011.
For velferdsordningene innebærer avtalen følgende:
Satsene for tilskudd
til avløsning ved ferie og fritid økes med 5 pst. og maksimalbeløpet
per foretak heves med 3 000 kroner til 64 000 kroner.
Partene er enige om å gjennomgå juridiske
og forvaltningsmessige sider med sikte på delt utbetaling av avløsertilskudd
ferie og fritid.
Maksimal dagsats for tilskudd til avløsning
ved sykdom økes med 4 pst. til 1 250 kroner.
Det åpnes for å kunne motta fleksibel alderspensjon
uten avkorting i ytelsen fra tidligpensjonsordningen for jordbrukere.
Det forhandles om budsjettmessige endringer
for budsjettåret 2011. Videre kan partene for å tilpasse bevilgningene
til det faktiske behov, foreta endringer og omdisponeringer innenfor
gjeldende budsjett i 2010 (ledige midler). Partene kan også omdisponere
tidligere bevilgede, men ikke disponerte midler (overførte midler),
som engangsbevilgninger i inneværende budsjettår. Videre kan partene
omdisponere tidligere bevilgede midler til reguleringsanlegg, som
tilbakebetales fordi anleggene ikke lenger benyttes til formålet.
Regnskapet for 2009 viser at 60 mill. kroner
kan overføres til 2010.
Partene har videre avtalt følgende prioriterte
omdisponeringer av til sammen 116,7 mill. kroner i 2010:
Post 50.12, Landbrukets
skadefond, økes med 10 mill. kroner
Post 74.19 økes med 7,1 mill. kroner for
utvikling av elektronisk fagsystem for regionale miljøprogram
Post 77.15 økes med 1 mill. kroner for
finansiering av informasjonskampanje om GMO.
Post 50.11, Landbrukets utviklingsfond,
økes med 98,6 mill. kroner. For endringer i innvilgningsrammen på
LUF, vises det til kapittel 7.2.
Utover dette tilpasses budsjettet i 2010 til
det prognoserte bevilgningsbehov, overførte beløp fra 2009 og justerte
bevilgninger i 2010 i samsvar med oversikten i tabell 8.3. i proposisjonen.