Regjeringen legger med dette fram proposisjon om
Reindriftsavtalen 2010/2011 med forslag om endrede bevilgninger
over statsbudsjettet for 2010 m.m.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale for
reindriften (St.prp. nr. 66 (1992–1993)), og ga Landbruks- og matdepartementet
fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Inneværende reindriftsavtale har en bevilgning på
101,0 mill. kroner over statsbudsjettets kap. 1151 Til gjennomføring
av reindriftsavtalen. Dette beløpet er ført opp i vedtak om Landbruks- og
matdepartementets budsjett for 2010 under kap. 1151 (Prop. 1 S (2009–2010)).
Forhandlinger om Reindriftsavtalen 2010/2011 ble
innledet den 16. desember 2009. Partene kom i avsluttende forhandlingsmøte
den 18. februar 2010 til enighet om ny avtale som gjelder for perioden
1. juli 2010–30. juni 2011. Rammen for Reindriftsavtalen 2010/2011
er på 101,0 mill. kroner. Dette er tilsvarende bevilgning som for
inneværende avtale etter vedtatt budsjett for 2010.
Avtalebestemmelsene som gjelder bevilgninger over
statsbudsjettet følger kalenderåret. Dette innebærer at årets forhandlinger
om avtalens økonomiske ramme og fordeling gjelder budsjettåret 2011.
Bevilgningen innarbeides i statsbudsjettet på ordinær måte gjennom
Prop. 1 S (2010–2011) for Landbruks- og matdepartementet. Imidlertid
fremmes proposisjonen om reindriftsavtalen som tidligere for behandling
i vårsesjonen. Det forutsettes at Stortinget i sin behandling av
proposisjonen gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt til å
iverksette tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen,
og som er knyttet til bevilgninger i 2011.
Sametinget følger reindriftsavtaleforhandlingene
med observatørstatus, og behandler i forkant av forhandlingene sitt
innspill til Reindriftsavtalen. Det holdes på bakgrunn av dette
innspillet et møte på politisk nivå mellom Sametinget og Landbruks-
og matdepartementet. Møtet skal avholdes før Staten legger frem
sitt tilbud. Sametinget behandlet og avga sitt innspill i desember,
og møtet mellom Sametinget og LMD ble avholdt 15. desember.
Sametinget påpekte i sitt innspill til Reindriftsavtalen
for 2010/2011 at tap av arealer, økning i rovviltbestanden, samt
generell prisvekst rammer reindriften. Disse forhold må kompenseres gjennom
økte statlige overføringer. Konkret fremmet Sametinget forslag som
berører følgende områder:
Sametinget og LMD
konsulterer om Statens tilbud til reindriftsavtalen.
Reindriftsavtalens virkemiddelsystem differensieres
mellom områder.
Reindriftskvinnenes situasjon i reindriften styrkes.
Smidigere generasjonsoverganger i reindriften.
En bedre sikring av reindriftens arealer.
Reindriften likebehandles avgiftsmessig
med de øvrige primærnæringene.
Ny gjennomgang av rovviltpolitikken.
LMO ga ikke sin tilslutning til forslaget om
at det skal konsulteres om reindriftsavtalen, bl.a. fordi budsjettmessige
forhold ikke omfattes av konsultasjonsordningen.
Foreliggende proposisjon om Reindriftsavtalen 2010/2011
vil ikke bli behandlet av Sametinget. Imidlertid vil Sametingsrådet
avgi en uttalelse i forhold til den fremforhandlede avtalen på rådsmøte
i mai/juni.
Forhandlingene om reindriftsavtalen gjennomføres
med basis i gjeldende mål og retningslinjer for reindriftspolitikken
som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–1992), En bærekraftig
reindrift, og Stortingets behandling av denne, jf. Innst.S. nr.
167 (1991–1992). Videre er forhandlingene basert på Stortingets
behandling av de siste års reindriftsavtaler, og den situasjonen man
står overfor i næringen.
Forhandlingene om Reindriftsavtalen 2010/2011 startet
16. desember 2009 ved at Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)
overleverte sitt krav til staten. Kravet hadde en økonomisk ramme
på 124,5 mill. kroner, – en økning på 23,5 mill. kroner i forhold
til gjeldende avtale.
Staten la fram sitt tilbud den 22. januar 2010. Tilbudet
hadde en økonomisk ramme på 101,0 mill. kroner. I tilbudet ble det
lagt hovedvekt på å stimulere til markedsrettet produksjon og verdiskaping.
I forbindelse med fremlegging av tilbudet ble NRL også orientert
om at finansiering av tiltak for distrikt som er forhindret fra
å bruke vinterbeiter i Sverige på grunn av at en ny reinbeitekonvensjon
ikke er på plass, vil bli løst utenom Reindriftsavtalen 2010/2011.
Forhandlingene ble gjennomført og sluttført
den 18. februar 2010. Avtalen innebærer økonomiske tiltak i reindriftsnæringen
på i alt 101,0 mill. kroner. Gjennom den nye avtalen forsterkes
tiltakene som sikter mot en mer optimal produksjon og bedre tilpasning
av reintallet i forhold til ressursgrunnlaget. Ett viktig tiltak
er at tilskuddet til slakting av reinkalv økes vesentlig. Partene
er videre enige om en klar økning i ektefelletilskuddet. Avtalen
legger videre stor vekt på tiltak som kan bidra til å bedre gjennomføringen
av slaktingen gjennom sesongen og til økt salg.
Sluttprotokollen til avtalen omhandler også
en rekke punkter for oppfølging som det er blitt enighet om, ut
over selve de beløpsmessige rammene.
I tillegg til selve avtalen, vises det i sluttprotokollen
til at det er bevilget 2,5 mill. kroner over kap. 1147 til finansiering
av kostnader vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt i 2010. Det er
enighet om at regelverket for radioaktivitetstiltak i slaktesesongen
2010/2011 fastsettes etter de samme prosedyrer som forskriftene
etter reindriftsavtalen.
Som vedlegg til proposisjonen følger reindriftsavtalen
for 2010/2011, sluttprotokollen til avtalen og en oversikt over
fordelingen av avtalemidlene. Som utrykt vedlegg til proposisjonen
følger Totalregnskap for reindriftsnæringen (av desember 2009) og
Ressursregnskap for reindriftsnæringen (av april 2010).
Reindrift er en liten næring i nasjonal målestokk, men
både i samisk og lokal sammenheng har den stor betydning, økonomisk,
sysselsettingsmessig og kulturelt. Reindriften har alltid vært oppfattet og
akseptert som en helt spesiell samisk næring. Reindriften er derfor
en viktig del av det materielle grunnlaget for samisk kultur.
På bakgrunn av nasjonale forpliktelser etter Grunnloven,
og folkerettens regler om urfolk og minoriteter, sees reindriftspolitikken
i en generell same- og samfunnspolitisk sammenheng. Reindriftspolitikken
er derfor bygd på to selvstendige grunnlag; en næringspolitisk produksjonsverdi
og en samepolitisk kulturverdi.
I etterkant av behandlingen av St.meld. nr.
28 (1991–1992) har Stortinget to ganger i året behandlet reindriftspolitikken
– ved den årlige reindriftsavtaleproposisjonen og ved behandlingen av
det årlige statsbudsjettet. Regjeringen og Stortinget har videreført
hovedlinjene i meldingen, men det er også gjennomført løpende og nødvendige
tilpasninger, og nye momenter i forvaltningen av reindriften har
blitt vektlagt.
For at reindriften fortsatt skal være det bærende elementet
i samisk kultur, er det viktig at den blir oppfattet og forvaltet
som en næring med økonomisk verdiskaping og effektiv produksjon. Videre
er det viktig å skape en nødvendig forutsigbarhet innenfor næringen,
samt en effektiv oppfølging av juridiske virkemidler. I tillegg
er det viktig å få iverksatt tiltak som begrenser tapene, herunder
rovvilttapene, til et akseptabelt nivå, samt behov for at reindriftens
arealer sikres.
Landbruks- og matdepartementet arbeider nå med
en ny melding til Stortinget om landbruks- og matpolitikken. Denne
meldingen vil omfatte samtlige områder som sorterer under Landbruks- og
matdepartementet, herunder også reindriften.
De to sentrale virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske
målene er reindriftsloven og reindriftsavtalen. Etter at ny lov
tok til å gjelde fra 1. juli 2007, er reindriften selv gitt et større
ansvar for en bærekraftig ressursforvaltning av reinbeiteområdene.
Bruksreglene vil utgjøre fundamentet i ressursforvaltningen framover,
og være en forutsetning for at en rekke av lovens bestemmelser skal
komme til anvendelse. Frist for å innlevere bruksregler var satt
til 1. juli 2009. Per 1. april 2010 var det om lag 83 pst. av distriktene som
hadde levert inn bruksregler til godkjenning. Det er gitt klare
politiske føringer overfor Reindriftsforvaltningen om at de skal
følge opp de distriktene som ennå ikke har utarbeidet bruksregler,
og starte behandlingen av de bruksreglene som er oversendt. Dette
arbeidet har høyeste prioritet i 2010. Det vises til kap. 4.2, i proposisjonen,
der det redegjøres nærmere for dette arbeidet.
Totalregnskapet viser en nedgang i resultatmålene
fra 2007 til 2008. Vederlag for arbeid og kapital har en nedgang
fra 167,9 mill. kroner i 2007 til 164,4 mill. kroner i 2008 (‑3,5
mill. kroner). Målt per årsverk har vederlag for arbeid og egenkapital
en nedgang fra 155 000 kroner i 2007 til 149 000 kroner i 2008,
og målt per siidaandel har vederlag for arbeid og egenkapital en
nedgang fra 269 000 kroner i 2007 til 259 000 kroner i 2008.
Det går frem av tabell 3.2 i proposisjonen at
det er klare forskjeller i resultatene mellom reinbeiteområdene.
Vederlag for arbeid og egenkapital utgjør for Sør-Trøndelag og Hedmark
som ligger høyest, 330 925 kroner per årsverk og for Vest-Finnmark
som ligger lavest, 75 887 kroner per årsverk. Det er i regnskapet
foretatt oppsplitting av Øst-Finnmark og Vest-Finnmark i soner.
Her viser tilsvarende beregning at Kautokeino øst og Kautokeino
midtre ligger lavest med hhv 52 419 kroner og 65 544 kroner per
årsverk, mens Polmak/Varanger ligger høyest med 364 415 kroner per
årsverk.
Gjennomsnittlige nøkkeltall per siidaandel og per
rein i de ulike reinbeiteområdene er presentert i proposisjonen.
Tabellen viser at det også her er store variasjoner mellom områdene.
Mange reindriftsfamilier henter betydelige deler av
sin inntekt utenfor reindriftsnæringen. I 2008 utgjør sum lønn mv.
utenfor reindriftsnæringen 212 000 kroner i gjennomsnitt per siidaandel
i samisk reindrift.
Å sikre, utvikle og styrke reindriftsnæringen
innebærer krevende utfordringer for både næringen og myndighetene.
I dette arbeidet er felles virkelighetsforståelse og samhandling
mellom de ulike aktørene en avgjørende forutsetning.
Det er fortsatt en utfordring i forholdet mellom beitetrykk
og ressursgrunnlag i deler av Finnmark. I tillegg har man i løpet
av de siste årene registrert økte konflikter mellom reindriften
og øvrige interesser i dette fylket. For Troms reinbeiteområde er
hovedutfordringen et underskudd på vinterbeite og en generelt svak økonomi.
For de tre sydligste reinbeiteområdene er hovedutfordringen en sikring
av arealene for å opprettholde den tradisjonelle nomadiske driftsformen.
I samtlige reinbeiteområder er det en økt utfordring knyttet til
store tap grunnet rovvilt. Dette er særlig fremtredende i Nordland
og Nord-Trøndelag reinbeiteområder. I tillegg er det en utfordring
i samtlige områder å få til økt verdiskaping for næringsutøverne.
Departementet ser det som viktig at man fortsatt prioriterer
tiltak som bidrar til å videreutvikle de inntekts- og velferdspolitiske
tiltakene i reindriften.
Reindriften er i en unik situasjon hvor potensialet
for etterspørsel er langt større enn potensialet for produksjon.
I dette ligger det store muligheter for økt verdiskaping. For å
lykkes må reindriften utnytte de fortrinn den har i konkurransen om
forbrukerne. I tillegg må samarbeidet i verdikjeden videreutvikles.
Det har i lang tid pågått en intensiv oppfølgingsprosess
fra myndighetenes side overfor samtlige distrikter som ikke har
levert bruksregler. Dersom distriktene ikke er villige til, innenfor
fastsatte frister, å utarbeide bruksregler, vil områdestyret gjøre
dette. Landbruks- og matdepartementet vil også i fortsettelsen følge
prosessen knyttet til bruksregler nøye. Det vil bli gitt en oppdatering
av status i tilknytning til statsbudsjettet for 2011. Landbruks-
og matdepartementet vil i den nye stortingsmeldingen om mat- og landbrukspolitikken,
komme nærmere tilbake til de problemstillinger og utfordringer som
knytter seg til uavklarte rettighetsforhold i deler av Finnmark.
Konvensjon av 9. februar 1972 mellom Norge og
Sverige om reinbeite gjaldt i utgangspunktet fram til 30. april
2002. For å utrede spørsmålet om ny konvensjon, ble det i 1997 nedsatt
en blandet norsk-svensk reinbeitekommisjon som avgav sin innstilling
i mai 2001. På bakgrunn av Kommisjonens innstilling og høringsuttalelser til
denne, ble konvensjonen av 9. februar 1972, ved avtale mellom de
to land, forlenget med tre år fram til 30. april 2005.
Under forhandlingene klarte ikke partene å komme
til enighet, og kom heller ikke til enighet om ytterligere forlengelse
av 1972-konvensjonen. Dette innebærer at rettstilstanden for den grenseoverskridende
reindriften etter 1. mai 2005 har vært forskjellig i de to land.
Forhandlingene med Sverige om en ny reinbeitekonvensjon
ble tatt opp igjen i desember 2005 etter at de to land var blitt
enige om et nytt felles mandat for videre forhandlinger. Forhandlingene
som har vært ført på dette grunnlaget ble sluttført i februar 2009.
Forhandlingsresultatet ble undertegnet 7. oktober 2009. Med undertegningen
har de to land forpliktet seg til en videre oppfølging mot ratifikasjon
og ikrafttredelse. Ventelig blir konvensjonen sendt på en høring
i løpet av forsommeren.
Produksjon av reinkjøtt utgjør under 1–2 pst.
av den totale produksjonen av rødt kjøtt i Norge. I den siste tiårsperioden
er det årlig slaktet mellom 900 og 1 900 tonn norsk rein ved registrerte
slakterier.
Markedet for omsetning av reinkjøtt har de siste årene
vært svært godt. Årsaken til den positive utviklingen, hvor bruttoprisen
per kg har økt fra 53,69 kroner i 2005 til 82,00 kroner i 2009,
er flere. I forbindelse med forhandlingene om Reindriftsavtalen
2002/2003 ble avtalepartene enige om å oppheve målprisen på reinkjøtt.
Etter dette har man hatt fri prisdannelse på reinkjøtt innenfor
den beskyttelse importvernet har gitt. Ved at man ikke har åpnet
for import av reinkjøtt til redusert toll siden vinteren 2003, har
dette vært en sentral faktor for prisøkningen.
I forbindelse med forhandlingene om Reindriftsavtalen
2010/2011 ble avtalepartene enige om å avvikle KRO og nedsette
et eget markedsutvalg for reinkjøtt. Avtalepartene har avsatt 3,0
mill. kroner, herunder inntil 2,0 mill. kroner til generisk markedsføring,
samt 1,0 mill. kroner til gjennomføring av utvalgets øvrige oppgaver. Fremdeles
er det et betydelig verdiskapingspotensial for reinkjøtt. Fremover
vil det bl.a. være viktig å styrke reinkjøttbedriftene slik at både stabiliteten
og volumet i leveransene øker. Samtidig må høy kvalitet fortsatt
stå sentralt.
Det har siden Reindriftsavtalen 2001/2002 årlig vært
satt av midler til VSP-rein over reindriftsavtalen. Til og med 2010
er det totalt bevilget om lag 70 mill. kroner over RUF til ulike prosjekter
og administrering av programmet.
Avtalepartene er enige om å videreføre programmet.
Det er nødvendig med en prioritering og tett oppfølging av de bedriftene
som allerede er etablert med støtte fra VSP-rein.
Reinens naturlige forflytting og den nomadiske driftsformen
er selve bærebjelken for en optimal produksjon, og grunnlaget for
reindriftskulturen slik vi kjenner den i dag. Reindriftens driftsform gjør
næringen svært arealavhengig. Felles for alle reinbeiteområdene
er at de har lav reintetthet (antall rein per km2) på forholdsvis
store arealer. Selv om reintettheten på distriktsnivå er lav, kan eventuelle
inngrep i reinbeiteområdene likevel ha stor betydning for reindriften.
Reindriften foregår på åtte ulike årstidsbeiter. I hver årstid er det
begrensede arealer som kan nyttes til beite, og det kan oppstå situasjoner
der hele reinflokken må samles på et lite område. Reindriftens største
utfordring på lang sikt er å sikre reindriftens arealer. Departementet
ser det som nødvendig med en større grad av samarbeid mellom kommuner,
og mellom kommunal og regional forvaltning, for derigjennom å legge
til rette for en større grad av helhetstenkning i forhold til arealforvaltning
innenfor de samiske reinbeiteområdene. Departementet forutsetter
at fylkeskommuner og kommuner innenfor de samiske reinbeiteområdene
bruker de nye virkemidlene i ny plandel til plan- og bygningslovens for
å sikre en mer helhetlig forvaltning av det enkelte distrikt sine
arealer, samt følger opp nye krav til medvirkning og deltagelse
fra Reindriftsforvaltningen, styringsorganene og den utøvende reindriften
ved oppstart og gjennomføring av ulike planprosesser.
Reindriftsforvaltningen sitter inne med betydelig
kunnskap om reindrift og dens arealbehov. Kunnskapen fremkommer
bl.a. gjennom reinbeitedistriktenes egne distriktsplaner og arealbrukskart.
Arealbrukskartene viser sesongbeiter, flyttleier, samlingsområder,
gjerder og reindriftsanlegg m.m. Landbruks- og matdepartementet ser
det som viktig at det ut fra disse arealbrukskartene også utvikles
og utarbeides kart med en verdiklassifisering av reinbeiteområdene.
Arbeidet med å gjennomføre en verdiklassifisering av reinbeiteområdene
er en av oppgavene som har høyest prioritet for forvaltningen.
Hovedårsaken til at reindriftsnæringen er spesielt
utsatt for rovvilttap, er at beitingen skjer i utmark året igjennom.
Tapene skjer hovedsakelig i kalvingsperioden på våren og i vinterperioden.
Situasjonen i det sørsamiske reinbeiteområdet har i de senere årene
vært særlig bekymringsfull. Det store tapet til rovvilt går utover
produksjon og lønnsomhet i næringen. Som et ledd i å forbedre situasjonen
i de sørsamiske områdene, oppnevnte regjeringen en arbeidsgruppe
ledet av fylkesmannen i Nord-Trøndelag. Arbeidsgruppen leverte en
rapport høsten 2009 med forslag til tiltak både i forhold til rovviltforvaltningen
og i forhold til reindriften. Forslagene i rapporten har vært til
vurdering, og flere av forslagene vil bli fulgt opp. I forbindelse
med denne oppfølgingsprosessen gjennomføres det konsultasjoner med
reindriften og Sametinget.
Den nåværende erstatningsordningen baseres i stor
grad på krav om dokumentasjon av tap. Det er likevel et stort behov
for å øke innsatsen på dette området slik at det kan framskaffes
så god dokumentasjon som mulig. Det er igangsatt omfattende studier
for å dokumentere produksjon og tap i Troms, Nordland, Nord-Trøndelag
og Sør-Trøndelag/Hedmark.
De siste årene er det avsatt mer midler til
tapsforebyggende og konfliktdempende tiltak mellom rovvilt og beitedyr.
I reindriften er det imidlertid på grunn av driftsformen med beiting i
utmark året gjennom-begrensede muligheter for å iverksette effektive
forebyggende tiltak.
Reindriften i Sør-Trøndelag/Hedmark reinbeiteområde
ligger i ytterkant av det samiske reindriftsområdet. Det har i flere
år pågått rettighetskonflikter med grunneierne om den samiske sedvaneretten
til reindrift på privat grunn innenfor reinbeitedistriktene.
Gjennom oppnevnte forhandlingsutvalg har Landbruks-
og matdepartementet gjennomført flere forhandlingsprosesser for
å komme fram til minnelige avtaler med de berørte grunneierne. Resultatet
av disse prosessene er at det er inngått avtale med de fleste grunneierne
nord for Aursunden. Overfor de grunneierne som ikke har sluttet
seg til avtalen, skjer det en oppfølging innenfor en ekspropriasjonsrettslig
ramme. Reinbeiteavtalen nord for Aursunden er under effektuering,
og det er utbetalt beiteleie til de grunneierne som har sluttet
seg til avtalen.
I og omkring Korssjøfjellet har departementet inngått
avtaler for det området som var omfattet av Høyesteretts avgjørelse
i 1988. I dette området er det kun én grunneier som ikke har gitt
sin tilslutning. Departementet arbeider nå med å legge til rette
for en effektuering av avtalen fra og med 15. november 2010.
Sluttprotokollen inneholder flere punkter som partene
er kommet til enighet om, og som innebærer endringer og oppfølginger
i tillegg til det som fremkommer av selve Reindriftsavtalen. Sammen
med Reindriftsavtalen 2010/2011 ligger protokollen som vedlegg til
proposisjonen.
Under punkt 1 i protokollen er avtalepartene
enige om en rekke forhold direkte knyttet til enkelte poster og
ordninger som sorterer under avtalen. Disse forholdene er omtalt
og behandlet i proposisjonen.
Under protokollens punkt 2, behandles tiltak som
følge av radioaktiv forurensning. Det er avsatt 2,5 mill. kroner
over kap. 1147 til finansiering av kostnader vedrørende radioaktivitet
i reinkjøtt i 2010.
Under protokollens punkt 3, behandles tiltak med
virkning for budsjettet 2010.
I samsvar med Prop. 1 S (2009–2010) for Landbruks-
og matdepartementet har Stortinget vedtatt bevilgninger over kap.
1151 med i alt 101,0 mill. kroner. Den nye avtalen har tilsvarende bevilgning.
Foruten forslag om omdisponering av 2,0 mill. kroner fra kap. 1147
post 71 til kap. 1151 post 51, samt ompostering av 1,0 mill. kroner
fra kap. 1151 post 75 til post 51, vil alle budsjettmessige endringer
og omdisponeringer som følge av ny avtale, først gis virkning fra
kommende budsjettår, dvs. 2011 for dette oppgjøret.
Omdisponering på 2,0 mill. kroner fra kap. 1147 post
71 til kap. 1151 post 51 gjelder tiltak for distrikt som er utestengt
fra vinterbeiter i Sverige. Omposteringen på kap. 1151 fra post
75 til post 51 er for å styrke fondets egenkapital og rammen til
disposisjon for RUF-styret i 2010. Forslaget til budsjett for 2011
med fordeling av Reindriftsavtalens ramme på de ulike postene legges
frem for Stortinget i forbindelse med ordinær budsjettbehandling
gjennom Prop. 1 S (2010–2011) for Landbruks- og matdepartementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
128 S (2009–2010) og Reindriftsavtalen 2010/2011 som er fremforhandlet
av partene, staten og Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL).
Komiteen har merket seg at den
fremforhandlede reindriftsavtalen for 2010/2011 har en økonomisk
ramme på 101,0 mill. kroner, tilsvarende ramme som for Reindriftsavtalen
for perioden 2009/2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser videre
til de mål og retningslinjer som ligger til grunn for reindriftspolitikken
som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–1992) En bærekraftig
reindrift, og til Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S.
nr.167 (1991–1992). Flertallet viser videre til ny
reindriftslov, som ble vedtatt i Stortinget våren 2007, Ot.prp.
nr. 30 (2006–2007), jf. Innst. O. nr. 57 (2006–2007), som trådte
i kraft fra 1. juli 2007. Sammen med den årlige reindriftsavtalen
er den nye loven de to sentrale virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske
målene.
Flertallet viser til at reindriften
kan gi god utnyttelse av ressurser i marginale fjell- og utmarkområder,
og er en sentral bærer av samisk kultur. Flertallet er
opptatt av at tiltakene i reindriftspolitikken må innrettes slik
at næringen sikres, utvikles og styrkes, og viser til de mål som
er satt av Stortinget om at reindriften skal være bærekraftig både
i økologisk, økonomisk og kulturell forstand, og konstaterer at
slik bærekraft er fraværende i flere distrikter.
Flertallet minner om at det var
etter lange og grundige overveielser at den nye reindriftsloven la
hovedansvaret for den indre organiseringa i reindrifta på reineierne
sjøl, noe som skulle føre til ansvarliggjøring og en indre justis
i forhold til øvre reintall og en bærekraftig drift.
Flertallet er bekymret over at
det pr. 1. april 2010 fortsatt er 17 pst. av distriktene som ikke har
levert bruksregler til godkjenning, og viser til at det også er
stor variasjon i kvalitet på de bruksregler som er levert. Flertallet forutsetter
at regjeringa har en tett oppfølging i forhold til de distriktene
som ennå ikke har levert bruksregler og de distriktene som har levert,
men hvor kvaliteten på bruksreglene ikke er tilfredsstillende.
Flertallet viser til at reindriften
samlet sett har en nedgang i resultatmålene fra 2007 til 2008. Vederlag
for arbeid og kapital har en nedgang fra 167,9 mill. kroner i 2007
til 164,4 mill. kroner i 2008. Målt pr. årsverk har vederlag for
arbeid og egenkapital en nedgang fra 155 000 kroner i 2007 til 149 000
kroner i 2008, og målt pr. siidaandel har vederlag for arbeid og
egenkapital en nedgang fra 269 000 kroner i 2007 til 259 000 kroner
i 2008. Flertallet har videre merket seg at sum produksjonsbaserte
inntekter har en nedgang fra 165,1 mill. kroner i 2007 til 161,1 mill.
kroner i 2008, hovedsakelig som følge av nedgang i reinhjordverdien. Flertallet viser imidlertid
til at kjøttinntektene øker fra 135,1 mill. kroner i 2007 til 158,3
mill. kroner i 2008, hovedsakelig som følge av at gjennomsnittsprisen
på reinkjøtt har økt med 11,47 kr/kg fra 2007 til 2008.
Flertallet viser for øvrig til
tabellene i proposisjonen som viser sammendrag av reindriftens totalregnskap
i perioden 2005–2008, samt budsjett 2009, totalregnskap for 2008
fordelt etter reinbeiteområder, totalregnskap for 2008 fordelt på
soner i Finnmark, gjennomsnittlige nøkkeltall pr. siidaandel og
pr. rein for reinbeiteområdene i 2008 og vederlag for arbeid og
egenkapital pr. siidaandel i perioden 2005–2008. Flertallet bemerker
at disse tabellene gir en god og detaljert dokumentasjon og oversikt
over situasjonen og utviklingen i reindriften og dermed et viktig grunnlag
for forståelse av situasjonen som grunnlag for utviklingen av reindriften
slik at målene for reindriftspolitikken blir oppnådd.
Flertallet viser for øvrig til
at denne informasjonen dokumenterer at det er store regionale forskjeller.
Erfaring viser at den gjennomførte omleggingen fra produksjonsnøytrale
tilskudd til produksjonsavhengige tilskudd har økt slakteuttaket
av rein, og bidratt til økt verdiskaping i reindriftsnæringen. Ordningene
har etter omleggingen vært holdt relativt uendret, og har med det
gitt stabilitet og forutsigbarhet i virkemiddelpolitikken. Med bakgrunn
i den positive utviklingen, samt et fortsatt behov for å redusere reintallet
i enkelte områder i Finnmark, ser flertallet det
som viktig å videreføre og videreutvikle de produksjonsavhengige
tilskuddene med sikte på å bidra ytterligere til økt produktivitet
og derigjennom økt inntjening hos den enkelte reineier.
Flertallet viser til målet om
at reindriften fortsatt skal være det bærende element i samisk kultur,
og vil understreke at det er særdeles viktig at den blir oppfattet
og forvaltet som en næring med økonomisk verdiskaping og effektiv produksjon. Flertallet slutter
seg til målet om å stimulere næringen til økt slakteuttak og verdiskaping,
og vil i denne sammenheng understreke at det haster med å få ferdigstilt bruksreglene,
noe som må til for å skape nødvendig forutsigbarhet innen næringen,
samt en effektiv oppfølging av juridiske virkemidler.
Flertallet viser til at reindrift
er en særlig arealavhengig næring, og at næringens største utfordring
på lang sikt er å sikre reindriftens arealer. Flertallet viser
til at plan- og bygningsloven er den sentrale loven i forhold til arealforvaltning
innenfor reinbeiteområdene, og det sentrale virkemiddel for en bedre
sikring av reindriftens arealer. I ny plandel til loven er det etablert
en rekke nye verktøy som gir kommunene og fylkeskommunene bedre
mulighet til å følge opp nasjonale mål om å sikre det materielle grunnlaget
for den samiske reindriften.
Flertallet viser til at situasjonen
er svært bekymringsfull i det sørsamiske området og at en arbeidsgruppe
oppnevnt av regjeringen og ledet av fylkesmannen i Nord-Trøndelag
fikk i oppdrag å komme med forslag til tiltak både innenfor rovviltforvaltninga
og reindrifta for å redusere konfliktnivået mellom rovvilt og reindrift. Flertallet ser
fram til at arbeidsgruppens forslag blir fulgt opp og at det straks
blir iverksatt tiltak som vil ha virkning både på både kort og lang
sikt.
Flertallet viser videre til at
det innenfor Sør-Trøndelag/Hedmark reinbeiteområde er hyttebygging
og ferdsel i utmarka som har vært særlig konfliktskapende. Flertallet ser
positivt på det arbeid som gjøres i regi av fylkesmannen i Sør-Trøndelag
med sikte på å skape forståelse mellom partene, bl.a. med den årlige
dialogkonferansen. Av de oppfølgingstiltak som prosjektet foreslår,
vil flertallet særlig fremheve tiltak som sikrer
en helhetlig planlegging av reindriftsinteressene på tvers av kommunegrensene.
Flertallet viser til at reindriftens
utfordringer er mange og sammensatte og at det i deler av Finnmark
fortsatt er manglende sammenfall mellom beitetrykk og ressursgrunnlag,
og at det i de senere årene er blitt en økning i antall konflikter
med øvrige interesser i fylket. Flertallet viser
videre til at det i Troms reinbeiteområde er underskudd på vinterbeite
og en generell svak økonomi. Flertallet ser positivt
på at regjeringen fortsatt prioriterer tiltak som bidrar til å videreutvikle
de inntekts- og velferdspolitiske tiltakene i reindriften, og understreker
betydningen av å stimulere til reell markedsrettet produksjon og
verdiskaping.
Flertallet viser til at reindriften
er i en unik situasjon hvor potensialet for etterspørsel er langt
større enn potensialet for produksjon. Dette, sammenholdt med at
reinkjøtt er en arktisk delikatesse, og noe av det mest eksklusive kjøttet
Norge har å by på, tilsier etter flertallets mening
at reindriften burde ha gode muligheter til å nå de målsettingene
for næringen som Stortinget har satt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til regjeringens bekymring når det gjelder de store
rovdyrtapene, særlig i Nordland og Nord-Trøndelag, og er tilfreds
med at rovdyrpolitikken nå blir gjennomgått i samsvar med Soria
Moria II.
Dette flertallet viser til at
målprisen på reinkjøtt ble opphevet i reindriftsavtalen i 2002/2003.
Etter dette har man hatt en fri prisdannelse på reinkjøtt innenfor
den beskyttelse importvernet har gitt. Dette flertallet er
kjent med at man ikke har åpnet for import av reinkjøtt til redusert
toll siden vinteren 2003, og at dette har vært en sentral faktor
for prisøkningen i næringen, noe som er i samsvar med Soria Moria-erklæringen
om å sikre norske produsenter et sterkt importvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at produksjon av reinkjøtt utgjør
1–2 pst. av den totale produksjonen av rødt kjøtt i Norge. Reineierne og
siidaene i reindriftsnæringen utgjør det første leddet i verdikjeden
frem til forbruker. Imidlertid merker disse medlemmer seg
at reineierne fremstår som en fragmentert gruppe i markedet.
Disse medlemmer er negativ til
importvern som grunnlag for prisdannelse, som har vært situasjonen
for reinkjøtt siden 2003. Disse medlemmer mener rammevilkårene
for reindriftsnæringen ikke skal skille seg vesentlig fra det som
er vanlig i andre næringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at i forbindelse med Reindriftsavtalen 2010/2011 har
avtalepartene blitt enige om å avvikle Kontaktforumet for reinkjøtt (KRO). Disse
medlemmer er imidlertid skeptiske til nedsetting av eget
markedsutvalg for reinkjøtt, herunder utvalgets sammensetning, oppgaver
og finansiering.
Disse medlemmer har merket seg
at reindriften er utsatt for tap av ulike årsaker. Hovedårsaken
til at reindriftsnæringen er spesielt utsatt for rovvilttap, er
at beitingen skjer i utmark året gjennom. Dette innebærer at driftsformen
i seg selv medfører en større tapsrisiko, og gjør næringen spesielt
sårbar ved en økning i rovviltstammene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner grunn til å stille spørsmål ved omfanget
av tap av rein som skyldes rovvilt. Den nåværende erstatningsordningen
baseres i for liten grad på krav om dokumentasjon på tap. På landsbasis
blir det innvilget erstatning for ca. 25 pst. av det som søkes erstattet
som drept av fredet rovvilt. Av antallet som blir erstattet, er
kun 6 pst. dokumentert. Disse medlemmer viser til
at for 2009 er det budsjettert med erstatning for tap av rein grunnet fredet
rovvilt på 38,964 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kritiske til dagens manglende individmerking av tamrein, noe som
gir alvorlige negative konsekvenser for både dyrevelferd, mattrygghet
og naturressurser. Disse medlemmer mener at slik
merking vil gi grunnlag for en vesentlig forbedret sporing i matkjeden. Individmerking
vil også åpne for effektiv telling av dyr på vidda og antall dyr
per siida.
Komiteen registrerer at det er
strid om lovfortolkninger slik at mange opplever at rein beiter på
arealer som skal være fredet fra reinbeite.
Komiteen viser til at det er
uklarheter i forhold til fortolkning av reindriftslov kontra plan-
og bygningslov i tilknytning til reindriften.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjent med at regjeringen arbeider med dette, og mener det vil være
avgjørende å få avklart slike forhold så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser med bekymring på interne
konflikter i næringa der noen aktører etterlyser en strukturering slik
at det blir mulig å drive lønnsomt, mens andre mener at eierskap
kun basert på en blanding av historisk hevd og kulturell bærekraft
må være tilstrekkelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at det er strid om lovfortolkninger
slik at mange opplever at rein beiter på arealer som skal være fredet
fra reinbeite. Disse medlemmer viser til uklarheter
i forhold til fortolkning av reindriftslov kontra plan- og bygningslov,
og mener at det må avklares om reindriften må forholde seg til plan- og
bygningsloven, eller om reindriftsloven gir næringen en større grad
av frihet i så måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til korrespondanse fra
Alta kommune som allerede 13. januar 2010 henvendte seg til Kommunal-
og regionaldepartementet for å få departementets vurdering av om
oppføring av skillegjerder skal behandles etter plan- og bygningsloven,
eller om næringen helt kan se bort fra denne. Per 3. juni 2010 og
etter en rekke purringer foreligger det ennå ikke svar fra departementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det i perioden fra
reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag, har vært et økende
antall medieoppslag som omhandler alvorlige konflikter der reindrifta
er involvert. Det er reportasjer om beiteområder ødelagt av for
høyt beitetrykk, konflikter med andre næringer samt stadige problemer
med rovvilt og ordningene rundt rovviltskadeerstatning.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
dette beskriver en uholdbar situasjon for alle aktører inkludert
reindrifta, og krever umiddelbar handling. I forbindelse med ny
reindriftslov vedtok man å etablere nye bruksregler som skal regulere
reindrifta. Foreløpig ser man få om noen resultater av arbeidet
med nye bruksregler. Disse medlemmer vil her skyte
inn at slike regler ikke bare vil være til hjelp for næringa, men
også klargjøre for andre aktører rammene man har å forholde seg
til. At Finnmarksvidda er nedbeitet og at dyrene er så avmagret
at de ikke tåler å bli transportert til slakting, er svært alvorlig
for miljøet, dyrevelferden og kjøttkvaliteten, jf. spørsmål fra
representanten Elisabeth Røbekk Nørve til statsråden i Stortingets
spørretime 16. april 2008 og interpellasjon fra representanten Olav
Gunnar Ballo til landbruks- og matministeren 18. mai 2009.
Komiteen viser til
at grenseoverskridende reindrift mellom Norge og Sverige har ført
til en fremforhandlet avtale som ble undertegnet av landbruks- og
matministeren og den svenske jordbruksministeren 7. oktober 2009.
Konvensjonen legger til grunn opprettelse av felles forvaltningsorganer
og områdeprotokoll med den geografiske områdefordelingen, herunder
nærmere bestemmelser om gjerder. Konvensjonen er ventet å komme
på høring i løpet av 2010.
Komiteen viser til at Arbeiderpartiets
stortingsrepresentant Kåre Simensen under behandlingen av interpellasjon
stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks- og matministeren 11. mars
2010 uttalte:
«Jeg tror denne debatten om reintallet i Finnmark
er svært viktig, fordi det også er en omforent enighet om at reintallet
i deler av fylket er for høyt. Ifølge den nye reindriftsloven fra 2007
skal reintallet fastsettes slik at det skal være bærekraftig både
økologisk, økonomisk og kulturelt. Der er vi ikke i dag, og vi har
en lang vei å gå.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til dagens debatt og
hendelser i Finnmark og ser at man dessverre ikke er kommet særlig lenger.
Den store variasjonen på gjennomsnittlig slaktevekt man registrerer
mellom reinbeitedistrikter med forholdsvis likt utgangspunkt, gir grunn
til bekymring. Dette kan tyde på at problemene med for høyt reintall
eskalerer heller enn bedrer seg. Også denne sesjonen har man en
rekke ganger debattert slike problemstillinger i Stortinget.
Disse medlemmer er kjent med
at det også finnes eksempler på reindriftsutøvere som driver meget
godt. Det er mange utøvere og distrikter som produserer store kvanta
reinkjøtt av førsteklasses kvalitet. Deres driftsform er bærekraftig både
hva gjelder økonomi, økologi og i forhold til å ivareta den samiske
kultur. Det er viktig å peke på at også disse utøvernes næringsvirksomhet
lider når hverdagen preges av konflikt og negativ omtale.
Disse medlemmer har også merket
seg gjennom media statsrådens engasjement i forhold til næringa,
men mener problemenes høye antall, og at disse involverer så mange
forskjellige aktører, krever at man må gjøre en grundigere politisk
jobb i denne sak.
Disse medlemmer viser til at
allerede under behandlingen av lov om reindrift (reindriftsloven)
24. mai 2007, uttalte opposisjonspartiene følgende:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er 15 år siden
Stortinget behandlet en egen stortingsmelding om reindrift, St.meld.
nr. 28 (1991–1992), jf. Innst. S. nr. 167 (1991–1992). Disse medlemmer
mener at det må utarbeides en ny reindriftsmelding på bakgrunn av
de store endringer som har skjedd i reindriften i denne perioden.
Dette gjelder både på det økologiske plan med arealinngrep, tap
av beiteland, rovdyrtap, klimaendringer, på det rettslige plan med
økt fokus på sedvanerett, ny reindriftslov og ny reinbeitekonvensjon,
og på det økonomiske plan med omlegging av tilskudds- og erstatningsordninger.
Reindriftsnæringen har, særlig i Finnmark, utfordringer knyttet
til produksjonsvariasjoner, lave slaktevekter, svært høye rapporterte
rovdyrtap og lav produktivitet.»
Da situasjonen på ingen måte er bedret på disse årene,
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om reindrift i løpet av 2010.»
Disse medlemmer mener regjeringen
snarest må iverksette tiltak for områdene i Finnmark som fremdeles
sliter med et for intensivt beitetrykk i forhold til ressursgrunnlag. Disse medlemmer mener
dette er viktig for å sikre en mer forsvarlig ressursforvaltning
av reindriften i forhold til beitearealer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg økte konflikter mellom reindriftsnæringen og øvrige interesser
i Finnmark fylke. Disse medlemmer mener arealbehovet
for reindriftsnæringen ikke skal gå foran eller på bekostning av
annen næringsutvikling eller andre interesser i samme område.
Disse medlemmer viser til at
det i perioden fra reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag har
vært mange medieoppslag om alvorlige problemer med et altfor høyt
antall reinsdyr i store deler av Finnmark. I henhold til medieoppslag
er Finnmarksvidda nedbeitet og mange dyr så avmagret at de ikke
tåler å bli transportert til slakting. Disse medlemmer mener
at en slik situasjon er svært alvorlig for både miljøet og dyrevelferden.
Disse medlemmer vil vise til
interpellasjon stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks-
og matministeren 11. mars 2010 om reindriftsnæringens utfordringer
for å få på plass en bærekraftig reindrift.
I debatten ble det referert til at Rolf Anker
Ims, som er prosjektleder for Økosystem Finnmark, som kombinerer
fagfeltene økologi og samfunnsfag for å finne årsaker til og konsekvenser av
variasjoner i reintall innenfor begge fagfelt, uttaler følgende:
«Prosjektet har blant annet samlet data fra slakterier,
for å vurdere om overtallighet i reinflokker fører til lavere slaktevekt
på dyrene. En slik sammenheng har vært allment akseptert tidligere,
og ble også klart påvist i Økosystem Finnmark.
Men
undersøkelsen har i tillegg vist noen av de biologiske mekanismene
som ligger bak de lave slaktevektene.
Fostre hos simler
som slaktes på ettervinteren ble undersøkt, og det ble funnet at
fostrene er mindre hos simler fra bestander med høy tetthet enn
hva som er tilfelle for bestandene med lav tetthet. Beiteslitasje
får altså effekter på reinen allerede i mors liv.
I
tillegg ser vi at tennene hos rein fra høytetthetsområder i Finnmark
slites raskere enn hos alle andre sammenlignbare hjortedyrbestander.
Tennene slites faktisk ned til gommene på ganske få år.
Årsaken
er nedbeitingen, som fører til at reinen må spise mer fiberrik kost.
Dyrene får sannsynligvis også i seg en del sand og stein som følge av
nedslitt beitevegetasjon.
De dårlige tennene gjør
at dyrene i enda mindre grad klarer å nyttegjøre seg den dårlige
kosten de får i seg.
Enkelte forskere har eksempelvis
ment at svært høyt beitepress over tid kunne tippe økosystemet i
positiv retning ved at beitene etter hvert domineres av produktive
beiteplanter slik som næringsrike arter av gress.
Denne
teorien har vi tilbakevist. Vårt prosjekt viser helt entydig at
for mange rein reduserer beitegrunnlaget, også innen de mest produktive sommerbeitene.
Konklusjonene
baserer seg på et stort materiale fra feltarbeid. Ikke mindre enn
15 961 målepunkter har blitt analysert. Tjue sommerbeitedistrikter
i Finnmark ble brukt som studieenheter.
Distriktene
ble valgt slik at områdene til sammen utgjorde 10 par med nabodistrikter,
hvor hvert par har et distrikt med relativt høyt reintall og et distrikt
med lavt reintall.
På denne måten fikk storskalamålingene
nesten et eksperimentelt oppsett som la grunnlag for robuste analyser.
Studiet
har vært omfattende, kanskje til og med unikt i sitt omfang. Vi
hadde rene armeen av økologer i felt for å samle feltdata. I tillegg brukte
vi satellittfoto til å vurdere beiteeffekter i områder som var vanskelig
tilgjengelige for feltarbeid. Den kombinasjonen viste seg å være veldig
fruktbar.
Den samfunnsfaglige delen av prosjektet
har også avlivet noen myter, blant annet teorien om at medvirkning,
frivillige avtaler og økonomiske insentiver, såkalte «gulrot-virkemidler»,
er mer effektive enn den gode, gamle pisken.
Reindriftsnæringen
deltar selv aktivt i prosessen med å sette rammebetingelser for
næringen, og uttrykker samtidig misnøye med reintallsjusteringene.
Det
viser seg at det finnes mange uenigheter knyttet til hvordan reintallet
fastsettes, hvilke deler av næringen som bør redusere antallet,
og hvilke virkemidler som bør brukes, forteller Ims.
Han
mener også at medforvaltningssystemet har ført til at personer med
mange rein får større makt, samtidig som subsidie- og erstatningssystemet
favoriserer store flokker. Dette kommer ekstra godt til syne etter
såkalte katastrofevintre.
Etter slike vintre vil personer
som driver stort både sitte igjen med flest dyr til videre produksjon
og få storparten av erstatningene fra myndighetene.
I
realiteten virker systemet slik at de som driver minst bærekraftig
favoriseres av staten. Hensikten fra myndighetenes side har nok
vært å hjelpe reindriftsnæringa i bærekraftig retning, men myndighetene
har ikke klart å se de langsiktige konsekvensene av forvaltningen.
Reindriften
oppfattes som en viktig kulturbærer i Finnmark. Samtidig skal næringen
leve opp til produksjonskrav som sammenfaller med resten av samfunnet.
Reindriftsnæringa
ligger i skjæringspunktet mellom ny og gammel tid, og møter derfor
mange utfordringer, ikke minst i forbindelse med klimaendringer.
Et
varmere klima i Finnmark kan få stor effekt på vinterbeitene for
reinen.
Mildvær med påfølgende frost eller mer snø
på vidda er utfordringer som vil kreve mye av både næring og myndigheter.»
Økolog Rolf Anker Ims legger ikke skjul på at prosjektet
Økosystem Finnmark har vært utfordrende.
Disse medlemmer mener det er
prinsipielt betenkelig at enkeltnæringer forhandler egne rammevilkår
direkte med staten og inngår avtaler med store økonomiske konsekvenser
utenom den ordinære budsjettbehandlingen.
Disse medlemmer mener at de årlige
vedtak om reindriftsnæringens rammebetingelser ikke er et lønnsoppgjør,
men en fastsettelse av muligheter for å skape inntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av reindriftsavtalen til å følge kalenderåret, og at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Forslag til reindriftsavtale 2010/2011 bifalles ikke.»
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av erstatningsordningen for tap av rein, herunder vurdere skjerping
av krav til dokumentasjon av innrapporterte tap. Gjennomgangen skal
foretas av en uavhengig instans.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om reindrift i løpet av 2010.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av reindriftsavtalen til å følge kalenderåret, og at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Forslag til reindriftsavtale 2010/2011 bifalles ikke.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av erstatningsordningen for tap av rein, herunder vurdere skjerping
av krav til dokumentasjon av innrapporterte tap. Gjennomgangen skal
foretas av en uavhengig instans.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
1147 | | Reindriftsforvaltningen | |
| 71 | Omstillingstiltak
i Indre Finnmark reduseres med | 2 000 000 |
| | fra kr 10 304 000
til kr 8 304 000 | |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet økes med | 3 000 000 |
| | fra kr 29 900 000
til kr 32 900 000 | |
| 75 | Direkte og kostnadssenkende
tilskudd reduseres med | 1 000 000 |
| | fra kr 63 100 000 til kr 62 100 000 | |
II
Stortinget gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt
til å iverksette tiltak i henhold til den inngåtte reindriftsavtalen,
som er knyttet til bevilgninger i 2011.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. juni 2010
Terje Aasland |
Torgeir Trældal |
leder |
ordfører |