Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at en viktig oppgave i statsforvaltningen er å få mest mulig
ut av hver krone. Det påligger her de ulike departementer, direktorater,
tilsyn og statlige foretak å etterstrebe seg høyest mulig kvalitet
innenfor deres respektive vedtatte rammer. Den teknologiske utviklingen
gjør etter flertallets syn det mulig for det offentlige
å spare penger på enkelte områder som kan brukes til andre og mer ønskelige
formål, dersom det fra politisk hold legges fram en enkel og klar
strategi med konkrete målsetninger for den enkelte virksomhet.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at det fra politisk hold blir gjort mer for å fornye offentlig
sektor. Flertallet vil her spesielt vise til den
effektiviseringsprosessen som har vært gjennomført så langt i Lånekassen,
noe også finansministeren trakk fram ved framleggelsen av statsbudsjettet
for 2011. Lånekassen har gjennom en effektiviserings- og omstillingsprosess
– som startet ved stortingets behandling av St.meld. nr. 12 (2003–2004)
– oppnådd redusert saksbehandlingstid, samtidig som driftskostnadene
er redusert med ca. en 1/6 sammenlignet med 2005. Ved hovedkontoret
i Oslo er antall årsverk redusert med 70.
Flertallet mener dette framstår
som et veldig godt eksempel på hva man kan få til av fornyelse og
besparelse innenfor det offentlige dersom virksomheten stilles overfor
innsparings- og kvalitetskrav, og det samtidig blir lagt til rette
for at noe av de innsparte midlene kan benyttes av virksomheten
til å gjennomføre fornyelsesprosessen. Flertallet ser
at slike prosesser tar tid, men understreker sterkt viktigheten
av å starte i det små.
Flertallet vil her vise til at
regjeringen i neste års budsjett foreslår å effektivisere landsbruksforvaltningen
for å sikre best mulige rammer til det som er viktigst. Flertallet mener
dette er positivt. Både Landbruks- og matdepartementet, Mattilsynet,
Statens landbruksforvaltning og Reindriftsforvaltningen får redusert
sine driftsbudsjetter nominelt med 1,7 pst. – før de blir justert for
årets lønnsoppgjør. Til sammen utgjør dette et kutt på 25,7 mill.
kroner. I tillegg blir budsjettene verken for forvaltningen eller
andre institusjoner knyttet til LMD, justert i forhold til forventet
prisstigning. Dette tilsvarer en innstramming på ytterligere 34
mill. kroner.
Flertallet vil også vise til
at regjeringen i neste års budsjett foreslår kutt i administrasjonsbudsjettet
til Innovasjon Norge, men at budsjettforslaget legger opp til at
den totale satsingen på bedriftene er på om lag samme nivå som før
finanskrisen.
Flertallet viser til at nedgangen
i forhold til saldert budsjett 2010 i hovedsak skyldes at bevilgningen
til bedriftsutvikling og administrasjon reduseres med 142,8 mill.
kroner. Av dette er 53 mill. kroner en rammeoverføring fra Nærings- og
handelsdepartementet til Landbruks- og matdepartementet og Kommunal-
og regionaldepartementet. Flertallet viser til at
det for regjeringen er et mål at Innovasjon Norge er en stram og
effektiv organisasjon og at selskapet må fortsette å satse offensivt,
samt samordne, forenkle og videreutvikle gode ordninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Høyesterett
23. mai 2006 avsa endelig dom (til fordel for staten) i saken om
statspensjoner hvor en rekke tidligere høytstående embetsmenn anla
sak mot staten. Bakgrunnen for søksmålet var at Stortinget våren 2000
gjorde et vedtak om en endring i lov om Statens Pensjonskasse som
har ført til at en statspensjonist som gikk av 30. april 2000, får
51 pst. pensjon av sluttinntekten, mens en som gikk av dagen etter
med samme inntekt og innbetaling, får de lovbestemte 66 pst. Disse
medlemmer viser videre til at denne saken har vært behandlet
av flere ulike rettsinstanser, hvor bl.a. Oslo tingrett 25. oktober
2005 ga saksøkerne medhold begrunnet ut fra at forskjellsbehandlingen
av de to gruppene (før eller etter 1. mai 2000) bygde på en lovteknisk
feil. Disse medlemmer påpeker at antallet personer
dette dreier seg om nå er anslagsvis under halvparten av de opprinnelige
5 700 pensjonister, og at tallet vil være raskt synkende på grunn
av relativt høy alder på den gjenstående pensjonistgruppe.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige endringer
i lov om Statens Pensjonskasse, slik at statspensjonister som gikk
av med pensjon før 1. mai 2000, blir likebehandlet med øvrige statspensjonister.
Ikrafttredelsen av denne endring er 31. juni 2011.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at bostøtten
er et målrettet tiltak for å hjelpe dem som trenger det mest. Disse medlemmer viser
til at strømprisene har svingt kraftig de senere år. Det er derfor
viktig at regjeringen følger utviklingen i strømprisene nøye, og
bruker bostøtten som virkemiddel for å hjelpe de mest vanskeligstilte
dersom vi igjen opplever en unormal sterk vekst i strømprisene.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge utviklingen
i strømprisen nøye, og dersom en unormal situasjon igjen oppstår
på elektrisitetsmarkedet, bes regjeringen vurdere å bruke bostøtte
for å avhjelpe situasjonen for de mest vanskeligstilte.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at en enstemmig utenrikskomité
i Innst. S. nr. 269 (2008–2009), samt et flertall i finanskomiteen
i Innst. S. nr. 277 (2008–2009) uttalte at etablering av et nytt investeringsfond
for fattige u-land «vil være riktig fra et etisk ståsted». Dette
trengs nå, ikke minst for å motvirke negative følger for investeringer
og næringsutvikling i enkelte lavinntektsland som følge av ettervirkninger
av den internasjonale finanskrisen.
Disse medlemmer vil fremsette
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om et investeringsprogram for investeringer i bærekraftig utvikling
i fattige land, med en målsetting om samlet investeringsramme på minimum
10 mrd. kroner.»
Komiteen viser til
enstemmig merknad fra finanskomiteen i innstillingen om Kristelig Folkepartis
representantforslag om utvikling av nye indikatorer for samfunnsutviklingen
(Dokument nr. 8:108 (2008–2009)), hvor regjeringen ble bedt om å
«rapportere tilbake om framdrift i dette arbeidet i forbindelse
med fremleggingen av nasjonalbudsjettet for 2010». Komiteen viser
også til enstemmig merknad fra finanskomiteen i Innst. 350 S (2009–2010)
om revidert nasjonalbudsjett 2010, der komiteen sa seg fornøyd med
regjeringens omtale av saken i nasjonalbudsjettet for 2010, og der
komiteen samtidig understreket «behovet for å starte arbeidet med
konkret utvikling av nye indikatorer basert på den beste tilgjengelige
forskning og erfaring». Komiteen ba regjeringen om
å vurdere dette i forbindelse med fremleggelsen av nasjonalbudsjettet
2011.
Komiteen setter pris på at regjeringen
i nasjonalbudsjettet for 2011 gir en god gjennomgang av ulike sider
ved utarbeidelsen av slike indikatorer. Regjeringen skriver at den
vil vurdere spørsmålet videre, bl.a. i forbindelse med den planlagte
revisjonen av bærekraftsstrategien i 2011. Komiteen mener
det er behov for å arbeide videre med konkret utvikling av nye indikatorer
basert på den beste tilgjengelige forskning og erfaring, slik at
resultater av dette arbeidet kan legges frem innen rimelig tid. Komiteen viser
blant annet til at Frankrike, Canada og Storbritannia er blant landene
som leder an i dette arbeidet internasjonalt. I Storbritannia vil det
nasjonale statistiske sentralbyrået snart bli bedt om å utarbeide
indikatorer for å realisere den britiske regjeringens mål om å måle
samfunnets livskvalitet. Komiteen ber regjeringen
om å sikre at Norge i likhet med nevnte land er i front når det
gjelder utviklingen av nye indikatorer for samfunnsutviklingen,
og ser frem til regjeringens omtale av disse spørsmålene i forbindelse
med fremleggelsen av den planlagte revisjonen av bærekraftsstrategien
i 2011.