Innstilling fra justiskomiteen om lov om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I proposisjonen ber regjeringen om Stortingets samtykke til at Norge tiltrer konvensjon om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre, ferdigstilt 16. november 2001 i Cape Town «Cape Town-konvensjonen» og protokoll til konvensjonen om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre, om særlige forhold for luftfartøysløsøre, også ferdigstilt 16. november 2001 i Cape Town «Protokollen om luftfartøysløsøre». Det foreslås en egen lov om gjennomføring av konvensjonen og protokollen i norsk rett, samt enkelte endringer i luftfartsloven og tvangsfullbyrdelsesloven. I denne innstillingen behandles kun lovforslaget.

Cape Town-konvensjonen etablerer en internasjonal registreringsordning for panterett og lignende sikkerhetsretter i mobilt løsøre. Konvensjonen med protokoller åpner for å etablere internasjonale sikkerhetsretter i visse nærmere bestemte formuesgoder som kan flyttes over landegrensene.

Cape Town-konvensjonen og protokollen om særlige forhold for luftfartøysløsøre bryter på enkelte punkter med norsk panterett og norske tvangsfullbyrdelsesregler. Tiltredelse av konvensjonen og protokollen om luftfartøysløsøre og gjennomføringen i norsk rett vil likevel ikke kreve omfattende endringer i norsk lovgivning.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Mari Lund Arnem, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Innst. 18 S (2010–2011) og har ingen særskilte merknader til lovforslagene.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre

§ 1

Cape Town-konvensjonen 16. november 2001 om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001 til konvensjonen om særlige forhold for luftfartøysløsøre gjelder som lov.

§ 2

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

§ 3

Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:

1. I lov 26. juni 1992 nr. 62 om tvangsfullbyrdelse gjøres følgende endringer:

§ 11-1 nytt tredje ledd skal lyde:

Den som har registrert en sikkerhetsrett i mobilt løsøre etter Cape Town-konvensjon 16. november 2001 om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001 om særlige forhold for luftfartøysløsøre, kan begjære dekning etter konvensjonens og protokollens regler eller etter reg-lene i dette kapitlet.

Nåværende tredje, fjerde og femte ledd blir nye fjerde, femte og sjette ledd.

§ 11-2 første ledd bokstav c, d, og ny bokstav e skal lyde:

(c) lovbestemt panterett for skatt eller avgifter til stat eller kommune, for sameiets krav etter sameieforholdet i seksjonssameier, lovbestemt pant etter akvakulturloven § 20, og for borettslagets krav etter andelslagsforholdet i borettslag,

(d) registrert lovbestemt panterett,

(e) registrert internasjonal sikkerhetsrett i mobilt løsøre, jf. lov om internasjonale sikkerhetsretter.

2. I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luft-farts-loven) tilføyes det et nytt avsnitt G i lovens kapittel III som skal lyde:

G. Internasjonale sikkerhetsretter i luftfartøysløsøre

§ 3-53. Internasjonale sikkerhetsretter

For panterett eller tilsvarende sikkerhetsretter som faller inn under Cape Town-konvensjonen 16. november 2001 om internasjonale sikkerhetsrettigheter i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001 om særlige forhold for luftfartøysløsøre, har konvensjonens og protokollens regler forrang så langt de gjelder foran bestemmelsene i denne lovens kapittel III.

Oslo, i justiskomiteen, den 5. oktober 2010

Per Sandberg

Åse Michaelsen

leder

ordfører