Ved avtalene om EØS-utvidelsene i 2004 og 2007
ble det opprettet finansieringsordninger som skal bidra til sosial
og økonomisk utjevning i et utvidet Europa. Samtidig ble det inngått
avtale om markedsadgang for fisk. Finansieringsordningene fastsatt
i EØS-utvidelsesavtalene og fiskeprotokollen opphørte 30. april
2009.
Forhandlinger med EU om nye finansieringsordninger
og utvidet markedsadgang for fisk ble innledet i september 2008.
Forhandlingene ble sluttført 18. desember 2009 ved at partene oppnådde
enighet om følgende avtaler:
a) Avtale mellom Den europeiske
union, Island, Fyrstedømmet Liechtenstein og Kongeriket Norge om
en EØS-finansieringsordning 2009–2014,
b) Avtale mellom Kongeriket Norge og Den europeiske union
om en norsk finansieringsordning for perioden 2009–2014, og
c) Tilleggsprotokoll til avtalen mellom Kongeriket Norge
og Det europeiske økonomiske fellesskap om handel med fisk.
I lys av at EU har overtatt rettigheter og plikter fra
Fellesskapet etter ikrafttredelsen av Lisboatraktaten, er avtalene
inngått med EU som motpart.
Avtalene ble undertegnet 28. juli 2010. Siden programperioden
for finansieringsordningene 2009–2014 gjelder fra 1. mai 2009 til
30. april 2014, er det ønskelig at avtalene trer i kraft så raskt
som mulig.
Avtalene om de to finansieringsordningene nødvendiggjør
bevilgningsvedtak. Det er derfor nødvendig med Stortingets samtykke
til ratifikasjon i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Norske oversettelser av avtalene følger som
trykte vedlegg til proposisjonen.
Til å organisere og gjennomføre forhandlingene, ble
det ved kongelig resolusjon av 20. juni 2008 oppnevnt en forhandlingsdelegasjon
bestående av representanter fra departementer med fagområder som
ble særlig berørt av forhandlingene. Norsk forhandlingsleder var
EU-ambassadør Oda Helen Sletnes. Utenriksdepartementet har hatt
en sekretariatsfunksjon for forhandlingsdelegasjonen.
Utenriksministeren har vært ansvarlig for forhandlingene,
og regjeringen har gjennom forhandlingsprosessen løpende tatt stilling
til hovedspørsmålene i forhandlingene. Stortingets organer er blitt konsultert.
Forhandlingene ble formelt avsluttet 18. desember
2009 ved at partenes forhandlingsledere paraferte avtaletekstene.
Ved EØS-avtalens ikrafttredelse i 1994 og ved bl.a.
EØS-utvidelsene i 2004 og 2007, ble det opprettet ulike låne- og
tilskuddsordninger med sikte på å bidra til sosial og økonomisk
utjevning i EØS-området. For femårsperioden fra 1. mai 2004 til
30. april 2009 har EØS/EFTA-statene til sammen stilt 1 307 mill.
euro til rådighet til sosial og økonomisk utjevning i de 15 mottakerstatene
fordelt på om lag 1 250 prosjekter og fond. Norges samlede andel
er om lag 1 270 mill. euro, tilsvarende rundt 10,2 mrd. kroner. Alle
midlene er fordelt på godkjente prosjekter og programmer.
I EØS-avtalens protokoll 38A om EØS-finansieringsordningen
fremkommer at avtalepartene skal, ved utløpet av nevnte femårsperiode,
på nytt vurdere behovet for å redusere de økonomiske og sosiale
forskjeller i EØS. Avtalen om den norske finansieringsordningen
fra 2004 og avtalene om de to norske bilaterale samarbeidsprogrammene
fra 2007 inneholder ikke forpliktelser knyttet til vurdering av
nye norske bidrag.
I forbindelse med EØS-utvidelsene i 2004 og 2007,
ble det inngått avtaler mellom Fellesskapet og henholdsvis Norge
og Island om økte tollfrie importkvoter for fisk til EU. Disse kvotene
er gjeldende frem til 30. april 2009. I de angjeldende tilleggsprotokollene
er det fastsatt at størrelsen på kvotene skal vurderes på nytt ved
utgangen av denne perioden, idet det tas hensyn til alle relevante
interesser.
Regjeringens vurdering er at Norge ikke er rettslig
forpliktet til å videreføre finansieringsordningene etter utløpet
30. april 2009. Regjeringens grunnholdning er imidlertid at også
Norge bør bidra til økonomisk og sosial utjevning i EØS fordi dette
tjener grunnleggende norske interesser. I perioden 2007–2013 vil
også EU selv øke sin støtte betydelig til de 12 nyeste medlemsstatene.
For regjeringen har det vært et avgjørende utgangspunkt
i forhandlingene om de nye avtalene at finansielle bidrag etter
30. april 2009 bør være basert på en vurdering av hva som er et
rimelig norsk bidrag. Regjeringen har også vektlagt at nye midler skal
gå til de statene som trenger det mest.
Hovedspørsmål i forhandlingene om avtalene om nye
finansielle bidrag har vært nivået på fremtidige bidrag, hvilke
stater som skal motta midler, hva midlene skal brukes til og hvordan
de skal forvaltes.
Markedsadgang for fisk har vært en parallell
men integrert del av forhandlingene om nye finansielle bidrag til
økonomisk og sosial utjevning i EØS. De tollfrie kvotene som ble
fremforhandlet ved EØS-utvidelsene i 2004 og 2007, utløp også 30.
april 2009. Fra norsk side ble det under forhandlingene gjort klart
at en videreføring av norske finansielle bidrag til EU var avhengig
av en tilfredsstillende løsning på markedsadgang for fisk.
Fra regjeringens side var det viktig å bruke
forhandlingene til å sikre fiskerinæringen bedret markedsadgang
i EU. Det primære målet var permanente kvoter eller generelle tollettelser.
Også Island har forhandlet parallelt med EU
om markedsadgang for fisk. Forhandlingsresultatet er nedfelt i en
bilateral avtale mellom Island og EU.
De forpliktelser som EØS/EFTA-statene påtar seg
gjennom finansieringsavtalene, er fastsatt i euro. Totalt i femårsperioden
vil EØS/EFTA-statene bidra med 1 788,5 mill. euro, tilsvarende om
lag 14,36 mrd. kroner, til utjevning av sosiale og økonomiske forskjeller
i Europa. De endelige utgiftene for Norge, målt i norske kroner,
vil avhenge av valutakursen på det tidspunkt midlene blir utbetalt
til ordningene.
I omregningen av euro til norske kroner i denne proposisjonen,
er det for de to nye finansieringsordningene lagt til grunn samme
valutakurs som i Prop. 125 S (2009–2010) Tilleggsbevilginger og
omprioriteringer i statsbudsjettet 2010, hvor det også ble gitt en
orientering om EØS-finansieringsordningene for perioden 2009–2014
(1 euro = 8,029 kroner).
Omfanget av den nye EØS-finansieringsordningen
er at i femårsperioden 1. mai 2009 til 30. april 2014 forplikter
EØS/EFTA-statene seg til å stille til rådighet 988,5 mill. euro,
tilsvarende om lag 7,94 mrd. kroner. Dette tilsvarer 197,7 mill.
euro per år. I samsvar med den avtalte fordeling mellom EØS/EFTA-statene
når det gjelder EØS-finansieringsordningen, vil den totale norske
andelen være om lag 945 mill. euro, tilsvarende om lag 7,59 mrd.
kroner.
Som følge av den finansielle krisen i Island,
ble det under forhandlingene enighet om at Island ikke skal bidra
med mer årlig under EØS-finansieringsordningen for perioden 2009–2014
enn det staten gjorde de to siste år under den forrige EØS-finansieringsordningen,
dvs. etter EU-tiltredelsen for Bulgaria og Romania. Dette beløpet
er beregnet til 6,795 mill. euro per år. Dersom Islands årlige andel
overstiger dette beløpet, vil det overskytende fordeles forholdsmessig
mellom Norge og Liechtenstein.
Mottakere vil være de samme statene som mottar støtte
fra EØS-finansieringsordningen for perioden 2004–2009, dvs. Bulgaria,
Estland, Hellas, Kypros, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Portugal,
Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Den tsjekkiske republikk og
Ungarn. Fordelingen av støtten er i utgangspunktet basert på EUs
egen fordelingsnøkkel, men deler av støtten til Hellas, Portugal
og Spania er omfordelt til de øvrige mottakerstatene.
Spania faller utenfor fordelingsnøkkelen for
EUs samhørighetsfond. For perioden 2007–2013 har Spania imidlertid
en overgangsordning for tildeling fra samhørighetsfondet, som trappes
ned og utfases i 2013. Tilsvarende vil Spania få en særskilt overgangsstøtte
på 45,85 mill. euro under EØS-finansieringsordningen (4,64 prosent
av støtten), som skal fordeles i perioden 1. mai 2009 til 31. desember 2013.
Miljøvern, klimatiltak og fornybar energi er
prioriterte satsingsområder og hver stat skal indikativt benytte
minst 30 prosent av sin tildeling under EØS-finansieringsordningen
til slike tiltak. Utvikling av sivilt samfunn er også et prioritert
område, og hver stat skal avsette minst 10 prosent av EØS-finansieringsordningen
til dette.
I femårsperioden 1. mai 2009 til 30. april 2014 forplikter
Norge seg til å stille til rådighet 800 mill. euro, tilsvarende
om lag 6,42 mrd. kroner, det vil si 160 mill. euro per år, tilsvarende
om lag 1,28 mrd. kroner.
Støtten skal i sin helhet ytes i form av tilskudd. Som
for EØS-ordningen skal heller ikke det norske bidraget normalt overstige
85 prosent av programkostnadene, og støtten skal tildeles i samsvar
med reglene for statsstøtte og offentlig innkjøp i EØS.
Mottakere er de samme som for den norske finansieringsordningen
for perioden 2004–2009 og de to bilaterale samarbeidsprogrammene
fra 2007, dvs. Bulgaria, Estland, Kypros, Latvia, Litauen, Malta, Polen,
Romania, Slovakia, Slovenia, Den tsjekkiske republikk og Ungarn.
I motsetning til EØS-finansieringsordningen, omfattes ikke de statene
som var medlem i EU før 2004. Fordelingen av støtten mellom mottakerstatene
er lik fordelingen i den norske finansieringsordningen 2004–2009.
Klimatiltak gjennom karbonfangst og -lagring
er et prioritert satsingsområde, og målsettingen er at minst 20
prosent av den norske finansieringsordningen avsettes til dette.
Innsats for anstendig arbeid og trepartssamarbeid gis også prioritet,
og 1 prosent av tildelingen til hvert av de tolv mottakerstatene
settes av til et fond for dette formål. Justistiltak er definert som
et eget innsatsområde, inkludert kamp mot organisert kriminalitet
og menneskehandel, kriminalomsorg, samt reform av domstolsapparatet.
Forøvrig kan det gis støtte til grønn næringsutvikling, forsk-ning
og stipendordninger og sosial utvikling, herunder styrking av helsesystemer,
utvikling av lokale og regionale offentlige institusjoner og likestillingstiltak.
Markedsadgang for fisk har vært en parallell
men integrert del av forhandlingene om nye finansielle bidrag til
økonomisk og sosial utjevning i EØS.
Hovedspørsmål i forhandlingene fra norsk side var
at det ble krevd at de tollfrie kvotene som ble fremforhandlet ved
EØS-utvidelsene i 2004 og 2007, ble videreført og gjort permanente.
I tillegg ble det krevd ubegrenset tollfri adgang for fryste, pillede
reker på EU-markedet og det ble krevd en økning i den eksisterende
tollfrie kvoten for bearbeidede sildeprodukter. Dette er et svært
viktig produkt for Norge, og markedsadgang i EU er avgjørende for
å sikre den videre utviklingen i en vanskeligstilt næring.
De tollfrie kvotene som har vært gjenstand for forhandlingene
mellom Norge og EU, ble gitt Norge som kompensasjon for tapt markedsadgang
etter EFTA-frihandelsavtalenes bortfall ved EU-utvidelsene i 2004
og 2007. Dette inkluderer store tollfrie kvoter på fryst sild, fryst
sildefilet og sildelapper, fryst makrell, fryst lodde, annen fryst
fisk og fryste, pillede reker. Under forhandlingene ble det enighet om
at alle disse kvotene skal videreføres på samme nivå i avtaleperioden
1. mai 2009 til 30. april 2014.
Norge fikk ikke gjennomslag for sitt krav om ubegrenset
tollfrihet på fryste, pillede reker til EU. Man kom imidlertid til
enighet om en ytterligere økning i den årlige tollfrie kvoten på
fryste, pillede reker på 2 500 tonn. Det innebærer at Norge får
årlige totalkvoter på fryste, pillede reker på 12 500 tonn, hvorav
5 500 tonn er en permanent kvote som ble fremforhandlet i forbindelse
med EU-utvidelsen i 1995.
Norge fikk også gjennomslag for bedret markedsadgang
for bearbeidede sildeprodukter. I dag har Norge en tollfri kvote
på 3 000 tonn. Sluttresultatet innebærer etablering av en ny årlig
tollfri kvote på bearbeidet sild i lake på 3 000 tonn. I tillegg
vil EU gradvis over tre år øke denne kvoten med ytterligere 3 000
tonn. Ettersom det allerede eksisterer en tidligere kvote på 3 000
tonn, vil forhandlingsresultatet totalt sett gi norsk næring tollfrie
kvoter for bearbeidede sildeprodukter på 9 000 tonn fra 2012.
Norge fikk ikke gjennomslag for å utvide produktdekningen
i de eksisterende tollfrie kvotene til å omfatte flere produkter.
Det ble heller ikke enighet om permanente kvoteordninger. Kommisjonen
insi-sterte på å knytte disse til avtaleperioden for finansieringsordningene.
Det ble imidlertid oppnådd enighet om at nivået på kvotene skal
revurderes ved utgangen av avtaleperioden, idet alle interesser
skal ivaretas. Fremforhandlede kvoter er gjengitt i proposisjonens
tabell 4.3
På grunn av omfattende interne prosedyrer på EU-siden,
vil ikke avtalen om markedsadgang for fisk midlertidig anvendes
før i begynnelsen av 2011.
Regjeringens vurdering er at de to nye finansieringsordningene
vil sette Norge i en historisk god posisjon for å forsterke samarbeidet
med EUs nyeste medlemsstater. Mange av disse statene sliter med høy
ledighet og en vanskelig økonomisk situasjon. Det er regjeringens
syn at det er i Norges interesse å medvirke til økonomisk og sosial
utvikling i disse statene.
Forhandlingene har vært lange og krevende, ikke minst
på grunn av finanskrisen som rammet flere av de berørte statene
hardt. Gjennom finansieringsordningene vil Norge årlig stille til
rådighet om lag 349 mill. euro, tilsvarende om lag 2,8 mrd. kroner,
til sosial og økonomisk utjevning og samarbeid i Europa i perioden
2009–2014.
Regjeringens vurdering er at nivået på EØS/EFTA-statenes
samlede bidrag, 357,7 mill. euro per år, er høyt, men akseptabelt.
Det innebærer en nominell økning for Norge i forhold til bidraget
i 2008 på om lag 22 prosent. Totalt i femårsperioden vil EØS/EFTA-statene
bidra med 1 788,5 mill. euro til utjevning av sosiale og økonomiske
forskjeller i Europa.
Basert på erfaringer fra tidligere ordninger,
har man forhandlet frem ordninger som i større grad dekker områder
som Norge prioriterer, blant annet miljø, klima, fornybar energi
og samarbeid mellom arbeidslivets parter. Programområdene blir miljø
og klima, helse, forskning, utdanning og kultur, arbeidsliv og sivilt
samfunn, justis og menneskelige ressurser. Rundt en firedel av midlene
skal benyttes til økt satsing på miljø og klima. Regjeringen vil
legge opp til en tett dialog med norske fagmyndigheter i arbeidet med
nye programmer og vil tilrettelegge for at norske aktører engasjerer
seg i gjennomføringen av prosjekter med partnere i mottakerstatene.
Regjeringen hadde ved forhandlingsstart som målsetting
å få videreført fiskeriprotokollene fra 2004 og 2007, samt sikre
en ytterligere bedring av markedsadgang for fisk. Etter innspill
fra næringen var det en hovedprioritet å oppnå forbedring av markedsadgangen
for fryste, pillede reker og bearbeidede sildeprodukter.
Norge fikk ikke gjennomslag for kravet om utvidet
produktdekning og permanente kvoter, samt ubegrenset tollfrihet
på fryste, pillede reker.
I vedlegg 1–4 til Prop. 160 S (2009–2010) gjøres det
nærmere rede for innholdet og de ulike artikler i de aktuelle inngåtte
avtaler:
Forhandlingsdelegasjonen.
Avtale mellom Den europeiske union, Island, Fyrstedømmet
Liechtenstein og Kongeriket Norge om EØS-finansieringsordningen
2009–2014.
Avtale mellom Norge og Den europeiske union om
en ny norsk finansieringsordning for perioden 2009–2014.
Tilleggsprotokoll til avtalen mellom Norge
og Det europeiske økonomiske fellesskap om handel med fisk.
Fordelingen av midler innen den enkelte stat
vil bli basert på et fremforhandlet flerårig rammeprogram. Mottakerstatene
vil deretter utarbeide detaljerte programmer for det enkelte innsatsområde,
og disse skal godkjennes av giverne.
Frem til 2014 vil Norge årlig stille om lag
349 mill. euro til rådighet for de to finansieringsordningene. Dette
tilsvarer om lag 2,8 mrd. kroner.
I samsvar med artikkel 8 nr. 8 i avtalene om
finansieringsordningene skal nærmere bestemmelser om gjennomføring
av ordningene utferdiges etter samråd med mottakerstatene. Disse
bestemmelsene vil fastsette sluttdato for påløpte prosjektkostnader, samt
sluttdato for utbetalinger. Under tidligere finansieringsordninger
er sluttdato for påløpte kostnader satt til to år etter avtaleperiodens
utløp, og sluttdato for utbetalinger satt til to år og seks måneder
etter avtaleperiodens utløp. Det legges til grunn at tilsvarende
bestemmelser vil etableres under finansieringsordningene for perioden
2009–2014, og at utgiftene til utbetaling i stor grad vil falle
i slutten av avtaleperioden, samt i de påfølgende 30 månedene etter
avtaleperiodens utløp, dvs. frem til 30. oktober 2016.
De nye finansieringsordningene vil medføre omfattede
arbeid i forbindelse med bilaterale MoU-forhandlinger med den enkelte
mottakerstat, samt store administrative oppgaver i statsforvaltningen
ved behandling av søknader om støtte og etterfølgende oppfølging
og kontroll. Det eksisterende administrative apparatet i Utenriksdepartementet,
ved utenriksstasjonene i de største mottakerstatene for norske bidrag,
samt i Brussel (Financial Mechanism Office), må derfor opprettholdes.
Ved behandlingen av Prop. 125 S (2009–2010) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2010 bevilget Stortinget midler
til administrasjon av EØS-finansieringsordningene for perioden 2009–2014.
Stortinget bevilget 14,9 mill. kroner på kap. 116 Deltaking i internasjonale
organisasjoner, post 75 EØS-finansieringsordningen 2009–2014, og 13
mill. kroner på kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner,
post 76 Den norske finansieringsordningen 2009–2014.
Administrative kostnader ved forvaltningen av den
norske finansieringsordningen og EØS-finansieringsordningen vil
dekkes innenfor den avtalefestede beløpsrammen for ordningene.
Nærmere retningslinjer for gjennomføring og forvaltning
av EØS-finansieringsordningen vil bli utarbeidet i samarbeid med
Island og Liechtenstein. Retningslinjer for gjennomføring og forvaltning
av den norske finansieringsordningen vil bli utarbeidet av norske
myndigheter.
Avtalen med EU om bedret markedsadgang for fisk
innebærer en videreføring av de tollfrie kvotene som ble fremforhandlet
ved EØS-utvidelsene i 2004 og 2007. Videre vil markedsadgangen bedres
for fryste, pillede reker og bearbeidede sildeprodukter. Dette er
av økonomisk betydning for fiskerinæringen siden EU er hovedmarkedet
for norsk sjømateksport. I og med at en gjennom EØS-avtalen ikke
har tollfrihet eller tollettelser på bl.a. sild, makrell og reker,
betyr avtalen at man i stor grad oppnår tollfrihet inn til EU også
i den neste avtaleperioden for disse produktene.
Størrelsen og innretningen på Norges finansielle bidrag
har stått sentralt i forhandlingene. Regjeringens grunnholdning
er at Norge bør bidra til økonomisk og sosial utjevning i EØS fordi
dette tjener grunnleggende norske interesser. Samtidig har det vært
viktig å bedre markedsadgangen for fisk.
De nye finansieringsordningene vil føre til
at samarbeidet med de tolv nyeste medlemsstatene blir enda tettere.
Etter regjeringens syn ivaretar forhandlingsresultatet grunnleggende
norske interesser. Det norske økonomiske bidraget blir høyere enn
under tidligere ordninger, men vurderes som akseptabelt.
For regjeringen har det vært viktig å få videreført den
kompensasjon for tapt markedsadgang for fisk og fiskeprodukter som
man forhandlet seg frem til ved EU-utvidelsene i 2004 og 2007. Det
var videre vesentlig for regjeringen å bedre markedsadgangen for
fryste, pillede reker og bearbeidet sild. Det var ikke mulig å nå
det primære målet om permanente kvoter eller generelle tollettelser.
Resultatet er likevel tilfredsstillende når det gjelder markedsadgang.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan
Arild Ellingsen, Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen
og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og
fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, viser til den
forelagte proposisjonen hvor det fremkommer at forhandlingspartene
den 28. juli 2010 signerte avtalene om en ny EØS-finansieringsordning
for perioden 2009–2014, en ny norsk finansieringsordning med EU
for perioden 2009–2014 og tilleggsprotokoll for handel med fisk
mellom Norge og EØS.
Komiteen er kjent med at utgangspunktet
for forhandlingene er at det etter EØS-avtalens ikrafttredelse i
1994 ble opprettet en låne- og tilskuddsordning med hensikt å bidra
til sosial og økonomisk utjevning i EØS-området. Komiteen er
videre kjent med at disse ordningene har blitt utvidet og forlenget ved
EØS-utvidelsene i 2004 og 2007, og at det er opprettet en særskilt
norsk finansieringsordning, i tillegg til to bilaterale samarbeidsavtaler
med Romania og Bulgaria i 2007.
Komiteen viser samtidig til at
det i forbindelse med EØS-utvidelsene i 2004 og 2007 ble inngått
avtaler mellom Norge/Island og EØS om økte tollfrie importkvoter
for fisk til EU, og at en revidering av dette kvoteregimet var forhandlingstema
i den foreliggende tilleggsprotokollen for handel med fisk mellom
Norge og EØS. Komiteen støtter det norske forhandlingsutgangspunktet
om at en videreføring av norske finansielle bidrag til EU-landene
blant annet gjøres avhengig av en tilfredsstillende avtale i forhold
til markedsadgang for fisk, herunder faste kvoter eller generelle
tollettelser.
Komiteen er kjent med at hovedspørsmålene
i forhandlingene om nye finansielle bidrag har dreid seg om størrelsen
på disse bidragene, hvilke stater som skal motta midler, hva midlene
skal benyttes til og hvordan de skal forvaltes. Komiteen viser
til forhandlingsresultatet som innebærer at EØS/EFTA-statene i perioden
2009–2014 vil bidra med 1 788,5 mill. euro, tilsvarende om lag 14,36
mrd. norske kroner til sosial og økonomisk utjevning i Europa. Omfanget
av den nye EØS-finansieringsordningen er om lag 7,94 mrd. kroner,
hvor Norges andel beløper seg til om lag 7,59 mrd. kroner, mens
omkostningene for den norske finansieringsordningen tilsvarer anslagsvis
6,42 mrd. kroner over samme tidsrom. Mottakerstatene vil være de
samme som har mottatt bistand under de respektive finansieringsordningene
2004–2009. Komiteen er kjent med at blant annet miljøvern,
klimatiltak, fornybar energi, anstendig arbeid og trepartssamarbeid
er særlig prioriterte satsingsområder i tildelingene, men at også
utvikling av sivilt samfunn, justistiltak og forskning med mer er
prioriterte områder.
Et grunnleggende prinsipp i Norges bidrag til
sosial og økonomisk utjevning i EU-landene bør etter komiteens syn
være å skape økonomisk vekst og bidra til fattigdomsreduksjon slik
at landene både kan ta del i det felles europeiske marked og dra
nytte av globaliseringen. Komiteen vil understreke
at finansieringsordningen ikke er hjemlet i EØS-avtalen og at Norge
således ikke er rettslig forpliktet til å videreføre finansieringsordningene
etter at disse utløp 30. april 2009. Det bør etter komiteens syn
heller ikke bli slik at ordningene gjøres permanente.
Komiteen vil understreke at alle
prosjekter må være gjenstand for kontroll, revisjon samt ha fokus på
mål- og resultatoppnåelse, og at det etterstrebes å involvere norske
partnere i prosjekter der hvor dette er mulig og hensiktsmessig.
Komiteen vil fremheve viktigheten
av at man både i Norge og i mottakerlandene etterstreber åpenhet
og transparens i prosessen knyttet til tildelig, bruk samt revisjon
av EØS-midlene. Det er også etter komiteens syn viktig
at befolkningen både i Norge og i de respektive mottakerlandene
gjennom ulike informasjonstiltak gjøres kjent med tildeling så vel
som resultater av ordningene.
Komiteen er kjent med at enkelte
av de nye EU-landene har til dels store utfordringer knyttet til korrupsjon. Komiteen er
videre innforstått med at Det Europeiske Kontor for bedrageribekjempelse, OLAF,
ikke har myndighet i forhold til EØS-midlene, men at bruken av disse
følges opp av Financial Mechanism Office tilknyttet EFTA-sekretariatet,
og av Riksrevisjonen og EFTAs revisjonsorgan. Ansvaret for å følge
opp prosjektene er imidlertid også i stor grad delegert til respektive
myndigheter i mottakerlandene. Komiteen viser til
at Norge kan suspendere finansieringen, eventuelt også kreve tilbakebetaling
av midler dersom det avdekkes uregelmessigheter eller korrupsjon
i noen av prosjektene.
Komiteen viser til at Eurojust,
organet for påtalesamarbeid i EU, ble opprettet i 2002 og er et
samarbeid mellom alle EUs medlemsstater hva gjelder avdekking av
bedrageri og korrupsjon innad i unionen. Eurojust samarbeider nært
med OLAF, og selv om Norge ikke er medlem av førstnevnte og EØS-midlene
ikke omfattes av sistnevnte, er det etter komiteens syn
viktig at norske myndigheter samarbeider med og utveksler erfaringer
med disse institusjonene hva gjelder avdekking av korrupsjon og
misligheter tilknyttet EØS-midlene.
Komiteen mener at det nye nivået
på EØS/EFTA-statenes bidrag 2009–2014 er høyt, men viser til at
regjeringen vurderer det som akseptabelt, og at regjeringen er fornøyd
med at klima, miljø og anstendig arbeidsliv er blant tyngdepunktene
i samarbeidet med de nyeste medlemsstatene i EU.
Komiteen vil fremheve at avtalepartene
ved avtalenes utløp forplikter seg til å vurdere behovet for fortsatt
bistand til de nevnte formål.
Komiteen er kjent med at det
norske utgangspunktet i forhandlingene var at de tollfrie kvotene
for fisk fremforhandlet i forbindelse med utvidelsene i 2004 og
2007 skulle videreføres og gjøres permanente, at Norge skulle innvilges
ubegrenset tollfri markedstilgang for frosne, pillede reker til
EU og at taket for den eksisterende tollfrie kvoten for bearbeidede sildeprodukter
skulle økes. Komiteen viser til at EØS-avtalens protokoll
9 gir Norge tollfrihet på en del fiskeprodukter, men ikke på produkter
som stammer fra de såkalte «sensitive fiskeslagene» i EU som laks,
makrell, sild og en rekke skalldyr. Ettersom norsk eksport av fisk
og fiskeprodukter til EU utgjør om lag 60 prosent av den samlede
eksporten av slike produkter, og at eksporten av de sensitive fiskeslagene
utgjør en betydelig andel av samlet eksport til EU, er komiteen enig
i at protokoll 9 gir utilstrekkelige rammevilkår for norsk fiskerinæring.
Komiteen merker seg at Norge
fikk gjennomslag i forhandlingene for at de tollfrie kvotene fremforhandlet
i forbindelse med de tidligere utvidelsesprosessene i 2004 og 2007
videreføres og at man får bedret markedsadgang for bearbeidede sildeprodukter
til EU. Norge fikk ikke gjennomslag for kravet om ubegrenset tollfrihet
for frosne, pillede reker til EU, men komiteen registrerer
at man fra norsk side likevel oppnådde enighet om en utvidet tollfri
kvote for disse produktene. Komiteen er imidlertid
skuffet over at Norge ikke fikk støtte for et utvidet produkt-assortiment
under de eksisterende tollfrie kvotene, og at man heller ikke ble
enige om permanente kvoteordninger.
Komiteen merker seg regjeringens
vurdering om at man har oppnådd en akseptabel løsning på et politisk
sensitivt område hva gjelder markedsadgang for fisk.
Det er komiteens mening viktig
at man i fremtidige forhandlingsrunder fra norsk side tar i bruk
alle relevante virkemidler for å oppnå økt markedsadgang for norske
produkter. I så måte er det komiteens syn at tilfredsstillende
markedsadgang for fiskeprodukter også bør kunne ses i sammenheng
med eventuell inkludering av landbruksprodukter i EØS-avtalen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av
avtale mellom EØS/EFTA-statene og EU om en EØS-finansieringsordning
2009–2014, avtale med EU om en norsk finansieringsordning 2009–2014
og tilleggsprotokoll til frihandelsavtalen mellom Norge og Det europeiske
økonomiske fellesskap om handel med fisk, alle av 28. juli 2010.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 20. oktober 2010
Ine M. Eriksen Søreide |
Peter N. Myhre |
leder |
ordfører |