Samferdselsdepartementet legg i proposisjon fram
forslag om utbygging og finansiering av fv 469 Hidra fastlandssamband,
som er ein undersjøisk tunnel mellom Kvellandstrand og Bukkestad
i Flekkefjord kommune.
Fastlandssambandet erstattar fylkesvegferjesambandet
Kvellandstrand–Launes og vil betra kommunikasjonen for dei fastbuande
og leggja tilhøva betre til rette for fritidsreiser.
Prosjektet omfattar bygging av om lag 3,5 km
ny tofelts veg med vegbreidde 8,5 m, inkl. ein undersjøisk tunnel
på 3,2 km. Tunnelen har maksimal stigning på 10 pst., og største
djupn er 125 m under havnivå. Bortfall av vente- og ombordstigningstid
vil korta ned reisetida frå om lag 20 til under fem minutt.
Omrekna til 2010-prisnivå er kostnadsoverslaget 345
mill. kroner. Samfunnsøkonomisk netto nytte (NN) for prosjektet
er rekna til om lag 97 mill. kroner og netto nytte over totale kostnader (NN/K)
til om lag 0,9.
Den lokalpolitiske behandlinga er nærare omtala i
pkt. 3 i proposisjonen.
Det er planlagt å starta anleggsarbeida våren 2011,
med fullføring hausten 2013. Finansieringsplanen byggjer m.a. på
følgjande element:
Det er lagt opp til etterskotsinnkrevjing av bompengar
i ein ubemanna bomstasjon på Kvellandstrand på fastlandet.
Gjennomsnittleg rabatt vil då vera om lag 40
pst. Det er lagt til grunn bompengeinnkrevjing i om lag 19 år, frå
hausten 2013 til 2032.
I tråd med det som har vore lagt til grunn for fleire
andre ferjeavløysingsprosjekt, går perioden med bompengeinnkrevjing
ut over 15 år, som normalt er den maksimale innkrevjingsperioden.
For ferjeavløysingsprosjekt er alternativet å betala ferjebillett
så lenge sambandet blir oppretthalde. Samferdselsdepartementet sluttar
seg til Statens vegvesen si tilråding om å akseptera om lag 19 års
bompengeinnkrevjing.
Finansieringa av Hidra fastlandssamband er følgjeleg
eit fylkeskommunalt ansvar, uavhengig av storleiken på framtidige
statlege overføringar til fylkeskommunen.
Det er rekna med at bompengeinntektene vil gje eit
samla finansieringsbidrag på 180 mill. 2010-kroner, fordelt med
99 mill. kroner til å dekkja delar av investeringskostnadene og
81 mill. kroner til å dekkja finansieringskostnader, inkl. kostnadene
ved forskotteringa. I tillegg kjem om lag 39 mill. kroner til å
dekkja innkrevjingskostnader og drift av bompengeselskapet.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn:
Finansieringsplan
Mill.
2010-kroner |
Forskottering – innspara fylkeskommunale tilskot til ferje
| 200 |
Ordinære fylkeskommunale midlar | 37 |
Bompengar1) | 99 |
Lokale tilskot | 7 |
Sum | 345 |
1) I tillegg kjem bompengar til dekking av finansierings-
og innkrevjingskostnader og drift av bompengeselskapet
Føresetnader for finansieringsplanen går fram
av pkt. 5.6 i proposisjonen.
Vest-Agder fylkeskommune fatta vedtak om garanti
for eit bompengelån på inntil 350 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til at regjeringa med denne proposisjonen foreslår
en finansieringsløsning som gjør øya Hidra i Flekkefjord i Vest-Agder
landfast.
Komiteen er kjent med at det
har vært jobbet med dette prosjektet svært lenge, og er tilfreds med
det arbeidet lokale og regionale myndigheter har lagt ned for å
realisere denne forbindelsen. Komiteen mener at dette
vil bidra til en positiv utvikling for lokalsamfunnet og innbyggerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, har ingen flere merknader, og slutter
seg til regjeringens forslag til vedtak om utbygging og finansiering
av fv 469 Hidra fastlandssamband i Flekkefjord kommune i Vest-Agder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at finansieringsplanen på i alt 345 mill. kroner omfatter
99 mill. kroner i bompenger. Disse medlemmer har
videre merket seg at bilistene i tillegg til bidraget på 99 mill.
kroner også skal betale 81 mill. kroner for å dekke finansieringskostnader
og 39 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet
i 15 år. Samlet bompengeregning blir altså 219 mill. kroner, der
120 kroner gjelder finansierings- og innkrevingskostnader knyttet
til et finansieringsbidrag fra bompengebetaling på 99 mill. kroner. Disse medlemmer avviser
en slik finansiering.
Disse medlemmer viser til at
dette prosjektet er et ferjeavløsningsprosjekt. I NTP 2010–2019 tilrår
regjeringen (side 89) «maksimal lengde for utbetaling av alternativ
bruk av ferjetilskudd blir økt til 30 år». Disse medlemmer viser
til svar til transport- og kommunikasjonskomiteen på spørsmål stilt
fra medlemmene fra Fremskrittspartiet, gitt i brev fra Samferdselsdepartementet
datert 13. oktober 2010 (vedlegges), og som illustrerer hvordan
staten gjennom forvaltningsreformen flytter økonomisk ansvar fra
staten til fylkene.
Disse medlemmer viser til at
ferjeavløsningsprosjekt erstatter ferje med veg/tunnel, og at ferjen
derved fjernes for alltid og ikke bare i de kommende 15 årene.
I tråd med Fremskrittspartiets syn på forvaltningsreformen
og tidligere forslag om en avregningsperiode for ferjeavløsningsprosjekt
på inntil 50 år, mener disse medlemmer at staten bør
dekke forskotteringskostnader og netto bompengebidrag. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget godkjenner prosjekt fv 469 Hidra fastlandssamband
i Flekkefjord kommune i Vest-Agder slik det er redegjort for i Prop.
158 S (2009–2010). I forslag til finansieringsplan erstattes bompenger
og forskutteringskostnader, som var ment betalt av bilistene gjennom bompenger,
med statlig tilskudd. Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendig
forskuttering dersom det er nødvendig for å holde fremdrift i saken
og legge inn statlig finansiering i sluttsalderingen av statsbudsjettet
for 2010.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget godkjenner prosjekt fv 469 Hidra
fastlandssamband i Flekkefjord kommune i Vest-Agder slik det er
redegjort for i Prop. 158 S (2009–2010). I forslag til finansieringsplan
erstattes bompenger og forskutteringskostnader, som var ment betalt
av bilistene gjennom bompenger, med statlig tilskudd. Stortinget
ber regjeringen sørge for nødvendig forskuttering dersom det er
nødvendig for å holde fremdrift i saken og legge inn statlig finansiering
i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2010.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
1. Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får
løyve til å ta opp lån til å forskottera bygginga av fv 469 Hidra
fastlandssamband, og til å krevja inn bompengar til delvis bompengefinansiering av
utbygginga etter vilkåra i Prop. 158 S (2009–2010) og Innst. 44 S
(2010–2011).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med
bompengeselskapet og fastsetja nærare reglar for finansieringsordninga.
Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 1. oktober 2010, med spørsmål til Prop. 158 S (2009–2010) fra
komiteens representanter fra Fremskrittspartiet. Under følger svar
på spørsmålene.
Som følge av forvaltningsreformen
er Vest-Agder fylkeskommune ansvarlig for finansieringen av sambandet.
Som det framgår av kapittel 3 i proposisjonen, har fylkeskommunen
vedtatt å benytte ordningen med framtidig innsparte ferjetilskudd,
med tilbakebetaling i løpet av maksimalt 20 år. Dette tilsvarer
perioden for bompengeinnkrevingen.
Samferdselsdepartementet
har ingen merknader til dette, da det er opp til fylkeskommunen
å avgjøre om den ønsker å benytte ordningen som en del av finansieringen
eller finansiere prosjektet gjennom ordinære fylkeskommunale midler. Departementet
ser positivt på at den valgte nedbetalingstiden er lik bompengeperioden,
da dette medfører at bompengeselskapet enklere kan avvikles etter
20 år når innkrevingen opphører.
Ved å forlenge tilbakebetalingsperioden
til 30 eller 50 år vil bidraget fra alternativ bruk øke betydelig.
Dette er midler som må bevilges over fylkeskommunale budsjett gjennom
hele tilbakebetalingsperioden. Et økt bidrag fra alternativ bruk
vil kunne redusere den ordinære fylkeskommunale andelen i prosjektet,
men samtidig er det fylkeskommunen som over egne budsjett også må
dekke bidraget fra alternativ bruk. Når en legger til grunn ordningen
slik den er på riksvegnettet, vil bompengeselskapet forskottere bidraget
fra alternativ bruk gjennom låneopptak. Bompengeselskapet må dekke
rentene på dette lånet. Ved å forlenge tilbakebetalingsperioden
vil rentekostnadene øke betydelig. Dette innebærer at bompengebidraget
til finansiering av prosjektet går tilsvarende ned, så lenge det
legges til grunn uendrede bompengeinntekter.
For ferjeavløsningsprosjekter
kan det vurderes å legge til grunn inntil 20 års bompengeinnkreving
mot normalt 15 år. Det er i Nasjonal transportplan 2010–2019 åpnet
for at perioden for alternativ bruk av ferjetilskudd kan settes
inntil 30 år. Som redegjort for ovenfor, har Vest-Agder fylkeskommune
vedtatt samme nedbetalingstid som bompengeperioden, hvilket reduserer
kapitalkostnadene og reduserer perioden for bompengeselskapets virke.
Finansiering av ferjeavløsning
på fylkesveg er fylkeskommunenes ansvar. Det er opp til fylkeskommunene
selv å bestemme om de vil bruke en ordning med alternativ bruk av
ferjetilskudd og i tilfelle hvor lenge de ønsker å benytte ordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. oktober 2010
Knut Arild Hareide |
Freddy de Ruiter |
leder |
ordfører |