Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Marion Gunstveit Bojanowski, er tilfreds med at regjeringen kommer
med de nødvendige lovforslagsendringer og foretar en opprydding
i regelverk som har hatt en effekt som åpenbart strider mot folks rettsfølelse. Komiteen peker
på at regelverk som i utgangspunktet er opprettet for å finne en praktisk
løsning for å sikre rett til helsehjelp under soning, eventuelt
har hatt konsekvenser utover den politiske intensjonen, nemlig at
kriminelle som ikke er bosatt i Norge, og som kommer hit og utfører
kriminelle handlinger, opparbeider seg rett til ytelser de kan hente
ut etter endt soning og utvisning. Dette er etter komiteens mening
urimelig. Kriminelle som er i fengsel og er uten rett til opphold
i Norge, skal ikke kunne opparbeide seg rettigheter etter bestemmelsene
i folketrygden under sin frihetsberøvelse. Dette sender etter komiteens mening
et svært uheldig signal, og det er til direkte hinder for arbeidet
med å bekjempe såkalt charterkriminalitet begått av utenlandske
borgere i Norge.
Komiteen understreker at så lenge
utenlandske kriminelle sitter i norske fengsler og soner dom, skal
de ha rett til å få dekket nødvendige helsetjenester og akutt hjelp,
som alle andre. Det som derimot nå forhindres, og som komiteen støtter,
er at de samme kriminelle under soning opparbeider seg økonomiske
rettigheter de kan hente ut etter endt soning.
Komiteen understreker at det
bare er personer som var medlemmer ved innsettelsen, som skal ha
rettigheter utover helsetjenester. Etter utvisningsvedtak mistes
trygderettighetene, enten det dreier seg om EØS-personer eller andre. Komiteen viser
til at dette er en innstramming i forhold til gjeldende rett.
Komiteen peker på at ved denne
lovendringen vil man få en lovgivning på dette området som kan bidra
til å forsterke kampen mot kriminalitet generelt, og som også vil
understøtte det arbeidet som gjøres med å få utenlandske kriminelle
til å sone i hjemlandet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at regler for dagpenger til innsatte innebærer lik ytelse for samme
dagsverk. Flertallet slutter opp om dette prinsippet.
Flertallet peker videre på at
dersom den forelder barnet bor hos, bor i utlandet og ikke er medlem
av folketrygden, vil vedkommende heller ikke ha rett til barnetrygd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at innsattes trygderettigheter er avhengig av deres trygdemessige
posisjon før frihetsberøvelsen tok til. Det er to hovedgrupper som
i dag holdes klart atskilt:
A) Utenlandske
statsborgere som var medlemmer i folketrygden før frihetsberøvelsen
tok til, fordi de var i arbeid i riket eller var bosatt der.
B) Utenlandske statsborgere som ikke har
annen tilknytning til Norge enn den kriminelle aktiviteten og soningen
her.
Disse medlemmer viser til at
dagpenger til innsatte i norske fengsler utgjør kr 52. Det er også
mulig å få tillegg på kr 20 for «særlig viktig arbeid». Dette utgjør
til sammen kr 25 920 i året.
Utviklingen viser at stadig flere fra øst-europeiske
land kommer til Norge for å bedrive vinningskriminalitet. Når man
ser på lønnsnivået i slike land, gir det etter disse medlemmers mening
alvorlige signaler når det gjelder motivasjonen for å komme til
Norge med kriminalitet for øye. For eksempel er en gjennomsnittlig
årsinntekt i Bulgaria kr 18 000, det samme som dagpenger alene,
uten tillegg, utgjør for innsatte i et norsk fengsel. Videre er
gjennomsnittlig årsinntekt i Romania og Latvia henholdsvis kr 30 472
og kr 42 766.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen foreta de nødvendige lovendringer
slik at utenlandske statsborgere som var medlem av folketrygden
før frihetsberøvelsen tok til, fratas medlemskap i folketrygden
i de tilfeller det er truffet vedtak om utvisning fra riket på grunn
av de straffbare forholdene.
II
Stortinget ber regjeringen starte arbeidet med
å avvikle ordningen med dagpenger for innsatte med utenlandsk statsborgerskap.»
Disse medlemmer viser til Representantforslag
92 (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland
Asmyhr, Robert Eriksson, Morten Ørsal Johansen og Per Sandberg,
jf. Innst. 315 S (2009–2010), hvor det fremkommer at de som omhandles
av hovedgruppe A), i tillegg kan ha krav på barnetrygd, kr 11 640
i året per barn og kontantstøtte på kr 39 636 i året. En utenlandsk
kriminell med ett barn kan således komme opp i en årsinntekt i et
norsk fengsel på kr 77 196 og følgelig inntil flere ganger mer enn
en vanlig lønn i hjemlandet.
Disse medlemmer mener det er
sterkt betenkelig at kriminell virksomhet fremstår som risikofri
all den tid det fremstår som mer lukrativt å sone en dom i Norge
enn å leve vanlig i hjemlandet.
Disse medlemmer viser til at
også regjeringen mener det kan reises spørsmål om medlemskapet i
folketrygden bør bortfalle, også for gruppe A), dersom det treffes
vedtak om utvisning fra riket på grunn av de straffbare forholdene.
Disse medlemmer har videre merket
seg at regjeringen åpner for at en slik forskjellsbehandling i forhold
til norske statsborger, kan sies å følge av ansvaret for egne statsborgere
etter internasjonal rett.
Disse medlemmer mener regjeringen
burde utfordret EØS-reglene på dette området ved at man hadde foreslått
konkrete endringer også for stans i løpende ytelser.
Disse medlemmer vil peke på at
regjeringens forslag kun omhandler stans i pensjonsopptjening. Dette
er en endring disse medlemmer støtter varmt opp om,
men mener regjeringen burde gått lenger når det gjelder innskjerpelser av
regelverket.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Representantforslag
42 S (2009–2010) fra stortingsrepresentant Robert Eriksson, jf.
Innst. 172 S (2009–2010), samt til Fremskrittspartiets merknader
i forbindelse med behandlingen av Representantforslag 92 (2009–2010)
fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Robert
Eriksson, Morten Ørsal Johansen og Per Sandberg, jf. Innst. 315
S (2009–2010).