Jeg viser til brev fra Stortingets Justiskomité
av 15. september 2010. Slik forslaget er formulert gjelder det ikke
politiets søknadsbehandling av oppholds- arbeids- og statsborgersaker,
men identitetsarbeidet i forhold til asylsaker.
Jeg er opptatt av at asylsøknader skal avgjøres raskest
mulig. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for asylsaker i
UDI var i 2009 på 240 dager. Formålet med forslaget om omlegging
av oppgavene i forbindelse med registreringen av asylsøkere er å
få en mer effektiv håndtering av den innledende asylsaksbehandlingen
og en bedre utnyttelse av etatenes kjernekompetanse. Politiet skal
konsentrere sitt arbeid om identitetsavklaringer, undersøkelser
som krever tvangsmyndighet, uttransporteringer og andre polisiære
oppgaver. Siktemålet er at personell skal kunne frigjøres til å
styrke innsatsen for identitetsavklaringer og retur av personer
uten lovlig opphold i Norge.
Politiet skal fortsatt ha hovedansvaret når
det gjelder avklaring av identitet. Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter
(NID) er opprettet og under oppbygging. Senteret skal styrke arbeidet
med å avklare identiteten til utlendinger som kommer til eller oppholder
seg i Norge, og sikre et bedre grunnlag for målrettet innsats mot
kriminalitet. Senteret skal yte bistand og gi råd i kompliserte
enkeltsaker, samt bidra til å sikre bedre kompetanse og koordinering
på id-feltet. Senteret er administrativt plassert under Politiets
utlendingsenhet.
Jeg ser det som svært viktig at det utarbeides
rutiner og regelverk som sikrer at politiet på et tidlig tidspunkt
får tilgang til nødvendig informasjon som er viktig for politiets
arbeid med å forebygge og bekjempe kriminalitet. Frigjorte ressurser
i politiet som følge av endringen skal brukes til å styrke arbeidet
med å avklare søkerens identitet, forebygge og bekjempe kriminalitet
og til å uttransportere personer uten lovlig opphold.
Justisdepartementet har bedt Politidirektoratet og
Utlendingsdirektoratet om sammen å utrede hvordan den innledende
asylsaksbehandlingen kan organiseres. Det er to premisser som har vært
førende for arbeidet. Den ene er at politiets id-samtale skal inn
på et så tidlig tidspunkt som mulig etter at søknaden om beskyttelse
er fremmet. Den andre er at informasjon i tilknytning til utlendingssaken
skal være tilgjengelig for alle involverte etater.
Fagforeningene har deltatt i en referansegruppe opprettet
spesielt for denne prosessen, og har fått mulighet til å komme med
sine synspunkter underveis. Fagforeningene er positive til det arbeidet
som har blitt gjort og har hatt utredningen på høring. Deres synspunkter
er tatt inn i rapporten og de er enige i konklusjonene og anbefalingene.
Utredningen ble nylig mottatt i Justisdepartementet, og er til behandling
her.
I representantenes forslag vises det til forslag
om strategi og tiltak for å bekjempe organisert kriminalitet, Dokument
8:137 (2009-2010). Jeg viser til mitt svar til representantene i
så henseende.
I representantforslaget vises det til at overføringen
av ansvaret for asylregistreringen fra politiet til Migrasjonsverket
har ført til flere Id-løse i Sverige.
Statssekretær Pål Lønseth møtte Rikspolitistyrelsen,
Migrationsverket og Justitiedepartementet tirsdag 28.09.2010. I
møtet ble det diskutert om politiet i Sverige mener at identitetsarbeidet
har blitt svekket etter at Migrationsverket overtok ansvaret for
asylregistreringen. I Sverige er politiet kun involvert i en asylsak
i forbindelse med en eventuell tvangsretur. Først på dette tidspunktet
starter politiets identitetsarbeid. Politiet og myndighetene i Sverige
mener at verken identitetsarbeidet har blitt svekket, eller at overføringen
har medført flere id-løse i Sverige på grunn av overføringen til
Migrationsverket. Politiet ga imidlertid uttrykk for at de kunne
tenke seg å starte identitetsarbeidet tidligere enn på tidspunktet
for når tvangsreturen skal gjennomføres. Av fagforeningene i Norge
har det blitt hevdet at det jobbes med å tilbakeføre asylregistreringen
til politiet. Dette ble tilbakevist i møtet av representantene for
de svenske myndighetene og de opplyste at det ikke på noe tidspunkt
har vært reist noen diskusjon om hvorvidt politiet skal ta tilbake
disse oppgavene.
Som nevnt ovenfor er det en grunnleggende premiss
for den fremtidige organiseringen av den innledende asylsaksbehandlingen
i Norge, at politiet starter med sitt id- arbeid på et så tidlig tidspunkt
som mulig etter at søknaden om asyl er fremmet.
Kopi av mitt svarbrev til Norsk Tjenestemannslag
og Politiets Fellesforbund av 03.03.2010 følger vedlagt.