Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegnettet
m.m., med 25 mill. kroner, med bakgrunn i ekstraordinære utgifter på
riksvegnettet knytt til utbetringar og reparasjon av skadar etter
flaum og ras i Nord-Noreg tidlegare i år.
På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320 post
3 Refusjonar frå forsikringsselskap, foreslår departementet å auke
løyvinga på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn med 51 mil. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår derfor å auke løyvinga
på kap. 1320 post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med
i alt 76 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringar, med 50 mill. kroner.
Dette for å setje Statens vegvesen i stand til å gjennomføre prosjekta
i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Samferdselsdepartementet foreslår å redusere løyvinga
på kap. 1320 post 72 Kjøp av ferjetenester, med 2,72 mill. kroner.
Dette med bakgrunn i at det er gitt fritak for den nye CO2-avgifta for
gass til bruk i innanriks sjøfart.
Det blir foreslått å auke løyvinga på kap. 4320 post
3 Refusjonar frå forsikringsselskap, med 51 mill. kroner, jf. kap.
1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 469 mill. 2009-kroner og ei kostnadsramme på 516 mill. 2009-kroner
for rassikringsprosjektet. Omrekna til 2011-prisnivå er styringsramma
492 mill. kroner og kostnadsramma 541 mill. kroner.
Det blir lagt opp til anleggsstart i januar
2011. Prosjektet er planlagt opna for trafikk i 2013.
Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 50 (2001–2002)
gav Stortinget samtykke til å delfinansiere prosjektet rv. 661 ny
bru over Straumen i Skodje kommune i Møre og Romsdal med bompengar. Prosjektet
var delt i fire byggetrinn for å spreie finansieringa over tid.
Kostnadsoverslaget for heile prosjektet var rekna til 224 mill.
2002-kroner, der 113 mill. kroner eller om lag 50 pst. var føresett
finansiert med bompengar. Omrekna til 2010-prisnivå blir opphavleg
kostnadsoverslag 310 mill. kroner, medan føresett bompengebidrag
blir 156 mill. kroner.
I St.prp. nr. 50 (2001–2002) var det lagt til
grunn at bompengeselskapet skulle delfinansiere første byggetrinn,
som omfattar ny bru over Straumen med tilførselsvegar til eksisterande
veg og om lag 800 m ny veg på nordsida av brua. Resterande arbeid,
dvs. andre, tredje og fjerde byggetrinn, var føresett finansiert
ved statlege løyvingar innafor den fylkesfordelte ramma til øvrige
riksvegar i Møre og Romsdal.
Totalkostnaden for alle fire byggetrinna er
rekna til 307 mill. 2010-kroner, dvs. ein reduksjon på 3 mill. kroner
samanlikna med overslaget i St.prp. nr. 50 (2001–2002).
Ved behandlinga av handlingsprogram «nye» fylkesvegar
2010–2013 for Møre og Romsdal har fylkeskommunen føresett at om
lag 50 pst. av den samla utbygginga skal finansierast med bompengar.
Samferdselsdepartementet tilrår at Stortinget sluttar
seg til eit opplegg som inneber at også andre og tredje byggetrinn
av prosjektet fv 661 Ny bru over Straumen i Skodje kommune blir
delfinansiert med bompengar. Kostnadene ved attståande delar av
utbygginga er rekna til 138 mill. 2010-kroner og føresett finansiert
med 83 mill. kroner i fylkeskommunale løyvingar og 55 mill. kroner
i bompengar.
NOX-kompensasjon
til fylkeskommunane blei redusert i samband med Stortingets behandling av
Prop. 125 S/Innst. 350 S (2009–2010). Det blir presisert at samla
reduksjon i NOX-kompensasjonen til Nordland
fylkeskommune i samband med revidert nasjonalbudsjett 2010 blei
7,971 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag og har
ellers ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Samferdselsdepartementets omtale på side 3 i proposisjonen:
«Bompengeselskapet har no kravd inn om lag 20 mill.
kr utover finansieringa av første byggetrinn. Disse pengane er kravd
inn i strid med det som framgikk av St.prp. nr. 50 (2001-2002),
der prosjektet blei presentert for Stortinget. Samferdselsdepartementet
finn det uheldig at forslaget om utviding av bompengeopplegget til også
å omfatte andre og tredje byggetrinn ikkje har blitt lagt fram for
Stortinget tidlegare.»
Disse medlemmer finner det både
uheldig og uakseptabelt at det har blitt krevet inn penger i strid
med Stortingets vedtak, og at Stortinget ikke engang har fått behandlet
bompengeinnkreving for de to siste byggetrinnene. Disse medlemmer understreker
at tilsyn og kontroll med den omfattende og økende bruk av bompengefinansieringen
som regjeringen legger opp til – og som også de øvrige partier på
Stortinget med unntak av Fremskrittspartiet støtter – gjør det nødvendig
med forsterket og utvidet tilsyn og kontroll med bruken.
Disse medlemmer har merket seg
svar fra Samferdselsdepartementet på spørsmål fra komiteen om denne
saken, spesielt siste del av svaret som hitsettes:
«Statens vegvesen har ansvaret for å følge opp de
føringer om bruk av bompenger som er gitt i bompengeproposisjonen.
Dette skjer gjennom at regionvegkontorene utarbeider rekvisisjonsplaner
og rekvirerer midler fra bompengeselskapet i tråd med disse. Bompengene
brukes sammen med budsjettmidler til å finansiere prosjektene som
er forutsatt finansiert i de aktuelle bompengeproposisjonene. Hvordan
midlene er brukt, rapporteres gjennom de etablerte rutinene for
budsjettoppfølging og regnskap. Regionvegkontoret har også gjennom
bompengeavtalen ansvaret for å følge opp bompengeselskapenes regnskaper
og drift.
Vegdirektoratet gjennomgår rapporteringene
fra regionene. I tillegg foretar Vegdirektoratet en overordnet kontroll
av bompengeselskapenes regnskaper og drift. Resultatet av denne
kontrollen oversendes Samferdselsdepartementet. Erfaringene med
disse rutinene har vært gode og bidratt til å sikre god oppfølging
av bruken av bompenger.
I dette konkrete tilfellet
har det vist seg at avvik fra de forutsetninger som lå til grunn
for vedtaket om bompengefinansieringen, ble fanget opp for sent.
Bakgrunnen for dette synes å være at regionvegkontoret, kommunen
og fylkeskommunen har hatt en annen forståelse av St.prp. nr. 50 (2001-2002),
jf. omtale i Prop. 36 S (2010-2011). Det ble derfor lagt til grunn
at det også kunne rekvireres bompenger til byggetrinn 2. Dette avviket
ble oppdaget ved rapporteringen til Vegdirektoratet andre tertial
2010. Statens vegvesen har varslet at de på bakgrunn av denne hendelsen
vil gjennomgå sine kontrollrutiner med sikte på å hindre lignende
tilfeller i framtiden.»
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009, og der
Riksrevisjonen retter kritikk mot Samferdselsdepartementet for oppfølging
av bompengeselskap, en kritikk som Riksrevisjonen også ga i tilsvarende
rapport for 2008. Disse medlemmer viser også til
svar på ulike skriftlige spørsmål om oversikt, kontroll og rapportering
knyttet til innkreving og bruk av bompenger. Disse medlemmer mener
det synes nødvendig med bedre styring, kontroll og rapportering,
spesielt på bakgrunn av at veier og veiprosjekter med faktisk eller
påtenkt bompengefinansiering gjennom forvaltningsreformen er overført
til fylkeskommunene og fordi regjeringen øker bruken av bompengefinansiering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om utvidet
tilsyn, kontroll og rapportering om bruk av bompenger».