Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Øyvind Halleraker, Lars Myraune
og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Lasse Kinden Endresen,
fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til at Samferdselsdepartementet
i proposisjonen foreslår bl.a. endringer i bevilgninger under programkategoriene
21.10 Administrasjon, 21.30 Vegformål, 21.40 Særskilte transporttiltak,
21.50 Jernbaneformål og 22.10 Post og telekommunikasjoner.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1300 post 1 Driftsutgifter, med 2,25 mill. kroner til kjøp
av ekstern konsulentteneste i samband med fusjonsprosessen mellom
Postens dotterselskap ErgoGroup AS og EDB Business Partner ASA sommaren
2010.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1300 post 70 Tilskot til internasjonale organisasjonar,
med 2,6 mill. kroner, med bakgrunn i høgare valutakursar og auke
i kontingentar.
Komiteen har ingen
merknader og slutter seg til regjeringens forslag.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegnettet
m.m., med 25 mill. kroner, med bakgrunn i ekstraordinære utgifter på
riksvegnettet knytt til utbetringar og reparasjon av skadar etter
flaum og ras i Nord-Noreg tidlegare i år.
På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320 post
3 Refusjonar frå forsikringsselskap, foreslår departementet å auke
løyvinga på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn med 51 mil. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår derfor å auke løyvinga
på kap. 1320 post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med
i alt 76 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringar, med 50 mill. kroner.
Dette for å setje Statens vegvesen i stand til å gjennomføre prosjekta
i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Samferdselsdepartementet foreslår å redusere løyvinga
på kap. 1320 post 72 Kjøp av ferjetenester, med 2,72 mill. kroner.
Dette med bakgrunn i at det er gitt fritak for den nye CO2-avgifta for
gass til bruk i innanriks sjøfart.
Det blir foreslått å auke løyvinga på kap. 4320 post
3 Refusjonar frå forsikringsselskap, med 51 mill. kroner, jf. kap.
1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
på 469 mill. 2009-kroner og ei kostnadsramme på 516 mill. 2009-kroner
for rassikringsprosjektet. Omrekna til 2011-prisnivå er styringsramma
492 mill. kroner og kostnadsramma 541 mill. kroner.
Det blir lagt opp til anleggsstart i januar
2011. Prosjektet er planlagt opna for trafikk i 2013.
Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 50 (2001–2002)
gav Stortinget samtykke til å delfinansiere prosjektet rv. 661 ny
bru over Straumen i Skodje kommune i Møre og Romsdal med bompengar. Prosjektet
var delt i fire byggetrinn for å spreie finansieringa over tid.
Kostnadsoverslaget for heile prosjektet var rekna til 224 mill.
2002-kroner, der 113 mill. kroner eller om lag 50 pst. var føresett
finansiert med bompengar. Omrekna til 2010-prisnivå blir opphavleg
kostnadsoverslag 310 mill. kroner, medan føresett bompengebidrag
blir 156 mill. kroner.
I St.prp. nr. 50 (2001–2002) var det lagt til
grunn at bompengeselskapet skulle delfinansiere første byggetrinn,
som omfattar ny bru over Straumen med tilførselsvegar til eksisterande
veg og om lag 800 m ny veg på nordsida av brua. Resterande arbeid,
dvs. andre, tredje og fjerde byggetrinn, var føresett finansiert
ved statlege løyvingar innafor den fylkesfordelte ramma til øvrige
riksvegar i Møre og Romsdal.
Totalkostnaden for alle fire byggetrinna er
rekna til 307 mill. 2010-kroner, dvs. ein reduksjon på 3 mill. kroner
samanlikna med overslaget i St.prp. nr. 50 (2001–2002).
Ved behandlinga av handlingsprogram «nye» fylkesvegar
2010–2013 for Møre og Romsdal har fylkeskommunen føresett at om
lag 50 pst. av den samla utbygginga skal finansierast med bompengar.
Samferdselsdepartementet tilrår at Stortinget sluttar
seg til eit opplegg som inneber at også andre og tredje byggetrinn
av prosjektet fv 661 Ny bru over Straumen i Skodje kommune blir
delfinansiert med bompengar. Kostnadene ved attståande delar av
utbygginga er rekna til 138 mill. 2010-kroner og føresett finansiert
med 83 mill. kroner i fylkeskommunale løyvingar og 55 mill. kroner
i bompengar.
NOX-kompensasjon
til fylkeskommunane blei redusert i samband med Stortingets behandling av
Prop. 125 S/Innst. 350 S (2009–2010). Det blir presisert at samla
reduksjon i NOX-kompensasjonen til Nordland
fylkeskommune i samband med revidert nasjonalbudsjett 2010 blei
7,971 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag og har
ellers ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Samferdselsdepartementets omtale på side 3 i proposisjonen:
«Bompengeselskapet har no kravd inn om lag 20 mill.
kr utover finansieringa av første byggetrinn. Disse pengane er kravd
inn i strid med det som framgikk av St.prp. nr. 50 (2001-2002),
der prosjektet blei presentert for Stortinget. Samferdselsdepartementet
finn det uheldig at forslaget om utviding av bompengeopplegget til også
å omfatte andre og tredje byggetrinn ikkje har blitt lagt fram for
Stortinget tidlegare.»
Disse medlemmer finner det både
uheldig og uakseptabelt at det har blitt krevet inn penger i strid
med Stortingets vedtak, og at Stortinget ikke engang har fått behandlet
bompengeinnkreving for de to siste byggetrinnene. Disse medlemmer understreker
at tilsyn og kontroll med den omfattende og økende bruk av bompengefinansieringen
som regjeringen legger opp til – og som også de øvrige partier på
Stortinget med unntak av Fremskrittspartiet støtter – gjør det nødvendig
med forsterket og utvidet tilsyn og kontroll med bruken.
Disse medlemmer har merket seg
svar fra Samferdselsdepartementet på spørsmål fra komiteen om denne
saken, spesielt siste del av svaret som hitsettes:
«Statens vegvesen har ansvaret for å følge opp de
føringer om bruk av bompenger som er gitt i bompengeproposisjonen.
Dette skjer gjennom at regionvegkontorene utarbeider rekvisisjonsplaner
og rekvirerer midler fra bompengeselskapet i tråd med disse. Bompengene
brukes sammen med budsjettmidler til å finansiere prosjektene som
er forutsatt finansiert i de aktuelle bompengeproposisjonene. Hvordan
midlene er brukt, rapporteres gjennom de etablerte rutinene for
budsjettoppfølging og regnskap. Regionvegkontoret har også gjennom
bompengeavtalen ansvaret for å følge opp bompengeselskapenes regnskaper
og drift.
Vegdirektoratet gjennomgår rapporteringene
fra regionene. I tillegg foretar Vegdirektoratet en overordnet kontroll
av bompengeselskapenes regnskaper og drift. Resultatet av denne
kontrollen oversendes Samferdselsdepartementet. Erfaringene med
disse rutinene har vært gode og bidratt til å sikre god oppfølging
av bruken av bompenger.
I dette konkrete tilfellet
har det vist seg at avvik fra de forutsetninger som lå til grunn
for vedtaket om bompengefinansieringen, ble fanget opp for sent.
Bakgrunnen for dette synes å være at regionvegkontoret, kommunen
og fylkeskommunen har hatt en annen forståelse av St.prp. nr. 50 (2001-2002),
jf. omtale i Prop. 36 S (2010-2011). Det ble derfor lagt til grunn
at det også kunne rekvireres bompenger til byggetrinn 2. Dette avviket
ble oppdaget ved rapporteringen til Vegdirektoratet andre tertial
2010. Statens vegvesen har varslet at de på bakgrunn av denne hendelsen
vil gjennomgå sine kontrollrutiner med sikte på å hindre lignende
tilfeller i framtiden.»
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009, og der
Riksrevisjonen retter kritikk mot Samferdselsdepartementet for oppfølging
av bompengeselskap, en kritikk som Riksrevisjonen også ga i tilsvarende
rapport for 2008. Disse medlemmer viser også til
svar på ulike skriftlige spørsmål om oversikt, kontroll og rapportering
knyttet til innkreving og bruk av bompenger. Disse medlemmer mener
det synes nødvendig med bedre styring, kontroll og rapportering,
spesielt på bakgrunn av at veier og veiprosjekter med faktisk eller
påtenkt bompengefinansiering gjennom forvaltningsreformen er overført
til fylkeskommunene og fordi regjeringen øker bruken av bompengefinansiering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om utvidet
tilsyn, kontroll og rapportering om bruk av bompenger».
Ved behandlinga av Prop. 1 S/Innst. 13 S (2009–2010)
blei det løyvd 20 mill. kroner til ei ny ordning med kompensasjon
til distrikta for skilnader i drivstoffprisar. Utforminga av ordninga
og avklaringa med ESA er framleis ikkje på plass. På denne bakgrunn
foreslår departementet at løyvinga på kap. 1330 post 75 Kompensasjon
til distrikta for skilnader i drivstoffprisar, blir redusert med
5 mill. kroner, til kr 0.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag og har
ellers ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Samferdselsdepartementets opplysninger om at det i løpet
av et år ikke har vært mulig å få på plass organisering og regelverk
knyttet til en ny ordning med kompensasjon til distriktene for ulikheter
i drivstoffpriser innført i budsjettet for 2010, og med økonomisk
ramme på 20 mill. kroner. Ordningen vil ikke komme i gang i 2010. Disse
medlemmer har merket seg svaret, datert 29. november 2010,
fra Samferdselsdepartementet på spørsmål om hvorfor dette har tatt
så lang tid, og hitsetter dette:
«Iverksetting av ordningen med kompensasjon til distriktene
for forskjeller i drivstoffpriser, en såkalt fraktutjevningsordning,
har tatt noe mer tid enn man først kunne håpe på. Det er flere årsaker
til at det tar tid. Dette er en krevende tilskuddsordning rent administrativt,
og denne type tilskudd er utfordrende i forhold til statsstøtteregelverket
i EØS-avtalen. Blant annet har det vært arbeidet med et regelverk
for ordningen, herunder en modell for hvordan man skal beregne hvilke
fraktkostnader det kompenseres for. Arbeidet har vist at det generelt
finnes få eller ingen eksisterende systemer å bygge denne type fraktutjamningsordning
på. Derfor krever etablering av ordningen oppbygging av sektorkompetanse
og forvaltningssystemer. Det var kjent at fraktutjamningsordningen
måtte avklares med hensyn til EØS-regelverket da ordningen kom inn
i budsjettet for 2010, jf. tekstomtalen av ordningen i Prop. 1 S
under Samferdselsdepartementet: «Ordningen
vil også kreve avklaring av forholdet til statsstøtteregelverket
i EØS før den kan iverksettes»” Slik klarering kan likevel
først finne sted når regelverk og rammer for ordningen er nærmere klarlagt.”»
Disse medlemmer peker på at etablering
av ordningen er et tydelig eksempel på offentlige støtteordninger
som medfører omfattende byråkrati og administrasjonskostnader. Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet mener det er viktigere og riktigere å redusere statlig
avgift på drivstoff for alle brukere slik Fremskrittspartiet har
foreslått i sine forslag til alternative statsbudsjetter. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative forslag
til statsbudsjett for 2011 foreslår å redusere drivstoffavgiftene
med 1 krone per liter.
På grunn av dei endra inntektsoverslaga på kap. 4350
post 2 Sal av utstyr og tenester mv., som er knytt til drift og
vedlikehald, foreslår departementet å auke løyvinga på kap. 1350
post 23 Drift og vedlikehald, med 50 mill. kroner, jf. omtalen av
kap. 4350 post 2.
I tilknyting til kjøpsavtalen har det har vore
ein del uoppgjorde saker mellom Samferdselsdepartementet og NSB
AS som partane har avklart med eit nulloppgjer. Nulloppgjeret inneber
at løyvinga for 2010 kan reduserast. Departementet foreslår å redusere
løyvinga på kap. 1351 post 70 Kjøp av persontransport med tog, med
51,1 mill. kroner.
Jernbaneverket har inntekter frå sal av varer
og tenester. Det er knytt utgifter til desse inntektene. Inntektene
varierer frå år til år, noko som gjer det vanskeleg å fastsetje
nivået ved budsjetteringa.
Departementet foreslår å auke løyvinga på kap. 4350
post 2 Sal av utstyr og tenester mv., med 50 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og støtter regjeringens forslag.
Ein gjennomgang av budsjettet for 2010 viser
at Post- og teletilsynet har behov for færre medarbeidarar enn tidlegare
lagt til grunn. Det blir derfor foreslått å redusere løyvinga på
kap. 1380 post 1 Driftsutgifter, med 6,9 mill. kroner, jf. også
omtale under kap. 4380 post 1 Diverse gebyr.
I 2009 blei det løyvd 518 mill. kroner på kap. 1370
Posttenester post 70 Kjøp av post- og banktenester, jf. St.prp.
nr. 67/Innst. S. nr. 355 (2008–2009). Etterrekning viser eit faktisk
behov i 2009 for 211 mill. kroner til kjøp av post- og banktenester.
Departementet legg opp til at Posten i 2010
betaler tilbake overkompensasjonen for 2009 på 307 mill. kroner.
Dette inneber at Posten i 2010 skal tilbakebetale i alt 317,53 mill
kroner inkl. beregna rentebeløp som følgje av overkompensasjon ved
statleg kjøp av post- og banktenester i 2009.
Departementet foreslår såleis å løyve 317,53 mill
kroner på eit nytt kap. 4370 Posttenester post 70 Tilbakebetaling
post- og banktenester.
Det blir foreslått å redusere løyvinga på kap. 4380
post 1 Diverse gebyr, med 4,85 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og støtter regjeringens forslag.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
utvidet tilsyn, kontroll og rapportering om bruk av bompenger.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2010 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
1300 | | Samferdselsdepartementet: | |
| 1 | Driftsutgifter, blir auka med | 2 250 000 |
| | frå kr 125 857 000 til kr 128 107 000 | |
| 70 | Tilskot til internasjonale organisasjonar, blir
auka med | 2 600 000 |
| | frå kr 25 900 000 til kr 28 500 000 | |
1320 | | Statens vegvesen: | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., kan overførast, kan nyttast under post 29, post
30, post 31 og post 72, blir auka med | 76 000 000 |
| | frå kr 6 248 600 000 til kr 6 324 600 000 | |
| 30 | Riksveginvesteringar, kan overførast,
kan nyttast under post 23, post 29, post 31 og post 72, blir
auka med | 50 000 000 |
| | frå kr 5 240 400 000 til kr 5 290 400 000 | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetenester, kan
overførast, kan nyttast under post 23 og post 30, blir
redusert med | 2 720 000 |
| | frå kr 435 300 000 til kr 432 580 000 | |
1330 | | Særskilde transporttiltak: | |
| 75 | Kompensasjon til distrikta for skilnader i drivstoffprisar, blir
redusert med | 5 000 000 |
| | frå kr 5 000 000 til kr 0 | |
1350 | | Jernbaneverket: | |
| 23 | Drift og vedlikehald, kan overførast,
kan nyttast under post 30, blir auka med | 50 000 000 |
| | frå kr 4 647 000 000 til kr 4 697 000 000 | |
1351 | | Persontransport med tog: | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog, kan
overførast, blir redusert med | 51 100 000 |
| | frå kr 1 740 200 000 til kr 1 689 100 000 | |
1380 | | Post- og teletilsynet: | |
| 1 | Driftsutgifter, blir redusert med | 6 900 000 |
| | frå kr 173 150 000 til kr 166 250 000 | |
| | | |
Inntekter |
4320 | | Statens vegvesen: | |
| 3 | Refusjonar frå forsikringsselskap, blir auka med
| 51 000 000 |
| | frå kr 29 000 000 til kr 80 000 000 | |
4350 | | Jernbaneverket: | |
| 2 | Sal av utstyr og tenester mv., blir auka med
| 50 000 000 |
| | frå kr 189 000 000 til kr 239 000 000 | |
4370 | (NY) | Posttenester: | |
| 70 | Tilbakebetaling post- og banktenester, blir løyvd med
| 317 530 000 |
4380 | | Post- og teletilsynet: | |
| 1 | Diverse gebyr, blir redusert med | 4 850 000 |
| | frå kr 168 400 000 til kr 163 550 000 | |
II
Stortinget samtykkjer i at:
1. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å pådra staten forpliktingar
knytt til gjennomføringa av prosjektet E39 Hjartåberga, innafor
ei kostnadsramme på 541 mill. kroner.
2. Bompengeselskapet får løyve til å krevje inn bompengar til
delvis finansiering av fv. 661 Ny bru over Straumen i Skodje kommune,
byggetrinn to og tre.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå tilleggsavtale
med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 1. desember 2010
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |