Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til komiteens behandling av
St.prp. nr. 1 (2009–2010) og de respektive partiers merknader i
Innst. S. nr. 15 (2009–2010), samt Stortingets behandling av revidert
nasjonalbudsjett for 2010, jf. Innst. 350 S (2009–2010).
Når det gjelder kapitler og poster som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteen viser for øvrig til
de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av
Prop. 1 S (2010–2011) statsbudsjettet for 2011, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-,
inkluderings- og likestillingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet
(rammeområde 7), jf. Innst. 15 S (2010–2011).
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med 1,444
mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått
auka med 4 mill. kroner.
Post 70 Tilskot blir foreslått redusert med
3 mill. kroner.
Post 45 Større utstyrskaffingar og vedlikehald, kan
overførast, kan nyttast under post 21, blir foreslått redusert med
80 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert
under post 1 med 4 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert
med 2,5 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 39 mill. kroner.
Post 22 Sluttoppgjer blir foreslått auka med
1 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med
4 mill. kroner.
Post 90 Utlån, overslagsløyving, blir foreslått auka
med 3 100 mill. kroner.
Post 1 Gebyrinntekter, lån blir foreslått auka med
4 mill. kroner.
Post 90 Tilbakebetaling av lån blir foreslått
auka med 200 mill. kroner.
Post 80 Renter blir foreslått auka med 24 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert
med 11 mill. kroner.
Post 1 Premieinntekter blir foreslått auka med
8 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert
med 6 mill. kroner.
Post 76 Tiltak for arbeidssøkjarar, kan overførast,
blir foreslått auka med 75 mill. kroner.
Det gjeras også framlegg om å redusere total tilsegnsfullmakt
for 2010 med 240 mill. kroner, jf. framlegg om vedtak II.
Post 85 Innfordring av feilutbetaling blir foreslått
auka med 0,5 mill. kroner.
Post 1 Venteløn, overslagsløyving, blir foreslått auka
med 10 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Prop. 1 S (2009–2010) om bevilgninger på statsbudsjettet for
2010, hvor det fremgikk at det var en nedgang i antall personer som
går på ventelønn. Det er derfor urovekkende at det i saldert budsjett
fremkommer en økning av antall brukere og kostnader enn det som
lå til grunn i de opprinnelige anslagene.
Disse medlemmer viser også til
sitt alternative statsbudsjett for 2011 hvor man fremmet forslag
om å avvikle ordningen for nye tilfeller fra 1. januar 2011.
Post 1 Refusjon statleg verksemd blir foreslått auka
med 9 mill. kroner.
Post 85 Innfordring av feilutbetaling av venteløn blir
foreslått redusert med 0,9 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Petroleumstilsynet skal føre tilsyn med 120 bedrifter som
opererer på norsk sokkel. Petroleumsvirksomheten er gigantisk i Norge.
Det er her snakk om en sektor som er i drift 24 timer i døgnet,
sju dager i uken og 365 dager i året.
Disse medlemmer viser til nyhetsoppslag
i TV2 26. november 2010, hvor det fremgår at Petroleumstilsynet
ikke har tilstrekkelig med ressurser til å kunne utføre forsvarlig
tilsyn med denne sektoren.
Disse medlemmer viser også til
nyhetsoppslag i TV2 26. november 2010 hvor det fremkommer at Petroleumstilsynet
har bedt om 22 nye stillinger i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, men at dette ikke har blitt tatt høyde for i regjeringens
forslag.
Disse medlemmer mener det er
svært uheldig at Stortinget ikke har blitt informert om de faktiske
forholdene knyttet til det reelle behovet for ressurser tilsynet
har, og har hatt, for å kunne utføre et forsvarlig tilsyn.
Disse medlemmer viser også til
brev fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen, datert 29. november
2010, til Arbeidsdepartemenet samt til svarbrev fra konstituert
arbeidsminister Rigmor Aasrud, datert 30. november 2010.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende at Petroleumstilsynet sikres forsvarlige bevilgninger
slik at helse, miljø og sikkerhet kan ivaretas på en god måte for
hele petroleumsvirksomheten.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 14 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
642 | | Petroleumstilsynet | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres,
økes med | 14 000 000 |
| | fra kr 172 100 000 til kr 186 100 000 | |
Disse medlemmer ber videre om
at det gis fullmakt til at bevilgningen kan overføres og benyttes
i 2011.
Post 50 Statstilskot blir foreslått auka med
1,8 mill. kroner.
Post 70 Tilskot, militære, overslagsløyving,
blir foreslått auka med 5 mill. kroner.
Post 71 Tilskot, sivile, overslagsløyving, blir foreslått
auka med 19 mill. kroner.
Post 70 Tilskot blir foreslått redusert med
15,3 mill. kroner.
Post 70 Tilskot blir foreslått redusert med
48 mill. kroner.
Post 70 Tilskot, overslagsløyving, blir foreslått auka
med 10,4 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Innst. 15 S
(2010–2011) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2011, kapitler
under Arbeidsdepartementet, Barne-, inkluderings- og likestillingsdepartementet
og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), hvor det fremkommer
at disse medlemmer mener ordningen med supplerende stønad bør overføres
til kommunenes budsjettrammer.
Post 24 Driftsresultat blir foreslått redusert
med 15,664 mill. kroner.
Post 70 Lønsgaranti ved konkurs blir foreslått
redusert med 150 mill. kroner.
Post 2 Dividende blir foreslått redusert med
70 mill. kroner.
Post 70 Overgangsstønad, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 46 mill. kroner.
Post 72 Stønad til barnetilsyn blir foreslått
redusert med 60 mill. kroner.
Post 73 Utdanningsstønad blir foreslått redusert med
16 mill. kroner.
Post 76 Forskottering av underhaldsbidrag blir foreslått
redusert med 10 mill. kroner.
Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar mv., overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 3 010 mill. kroner.
Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 150 mill. kroner.
Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom hos
barn mv., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 60 mill.
kroner til 510 mill. kroner.
Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at tallet på sykepengedager pr. sysselsatt vil kunne
reduseres med 8 pst. fra 2009 til 2010, noe som er mer enn de opprinnelige
anslagene regjeringen la til grunn i statsbudsjettet for 2010.
Disse medlemmer vil likevel påpeke
viktigheten av at de foreslåtte tiltakene i ny IA-avtale gjennomføres,
samt at man opprettholder ambisjonene om at sykefraværet fortsatt
skal reduseres.
Post 70 Arbeidsavklaringspengar, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 903 mill. kroner.
Post 70 Rehabiliteringspengar, overslagsløyving,
blir forslått auka med 47 mill. kroner.
Post 71 Legeerklæringar blir forslått auka med
7 mill. kroner.
Post 70 Attføringspengar, overslagsløyving,
blir forslått auka med 235 mill. kroner.
Post 71 Attføringsstønader, overslagsløyving, blir
foreslått redusert med 45 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir forslått
auka med 9 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 369 mill. kroner.
Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 15 mill. kroner.
Post 74 Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 110 mill. kroner.
Post 75 Ménerstatning ved yrkesskade, overslagsløyving,
blir forslått auka med 15 mill. kroner.
Post 70 Grunnstønad, overslagsløyving, blir forslått
redusert med 20 mill. kroner.
Post 71 Hjelpestønad, overslagsløyving, blir forslått
redusert med 45 mill. kroner.
Post 73 Hjelpemiddel mv. til arbeid og utdanning
blir forslått med 2 mill. kroner.
Post 74 Tilskot til bilar blir forslått redusert
med 160 mill. kroner.
Post 75 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel blir
forslått redusert med 29,3 mill. kroner.
Post 76 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel som
tenester blir foreslått auka med 2 mill. kroner.
Post 77 Ortopediske hjelpemiddel blir foreslått auka
med 25 mill. kroner.
Post 78 Høyreapparat blir foreslått auka med
35 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått
auka med 160 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått
auka med 397 mill. kroner.
Post 73 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 25 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 7 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått
auka med 29 mill. kroner.
Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått
auka med 3 mill. kroner.
Post 74 Utdanningsstønad blir foreslått redusert med
0,85 mill. kroner.
Post 75 Stønad til barnetilsyn, overslagsløyving, blir
foreslått med 4 mill. kroner.
Post 70 Gravferdsstønad, overslagsløyving, blir foreslått
auka med 10 mill. kroner.
Post 70 Sjukestønadsutgifter i utlandet blir foreslått
redusert med 5 mill. kroner.
Post 77 Pasientar frå avtaleland blir foreslått
redusert med 35 mill. kroner.
Post 2 Diverse inntekter blir foreslått auka
med 60 mill. kroner.
Post 3 Hjelpemiddelsentralar m.m. blir foreslått auka
med 7 mill. kroner.
Post 71 Refusjon ved yrkesskade blir foreslått redusert
med 118 mill. kroner.
Post 73 Refusjon bidragspliktige blir foreslått auka
med 5 mill. kroner.
Post 74 Refusjon medisinsk handsaming blir foreslått
auka med 44 mill. kroner.
Post 1 Refusjon dagpengar, statsgaranti ved konkurs
blir foreslått redusert med 20 mill. kroner.
Post 3 Refusjon av dagpengar frå EØS-land blir foreslått
auka med 2 mill. kroner.