Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til oversendelsen av Prop. 19 L (2010–2011) om endringer i pensjonslovgivningen for stortingsrepresentanter m.fl. (tilpasninger til endret alderspensjon i folketrygden), lovvedtak nr. II, VI, VII og VIII.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at levealdersjustering, individuell garanti og ny regulering av pensjoner under utbetaling allerede er vedtatt fra 1. januar 2011 ved behandling av Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Ny alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009), og endringer i lov om Statens Pensjonskasse mv., jf. Prop. 107 L (2009–2010) og Innst. 360 L (2009–2010). Under denne behandlingen ble det lagt til grunn at hovedtrekkene i endringene for tjenestepensjoner i staten også gis virkning for øvrige offentlige pensjonsordninger. Her ble også tilpasninger i ordinær offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor og samordningsloven behandlet. Flertallet viser til at det ikke er behov for ytterligere tilpasninger i samordningsreglene.

Flertallet har merket seg at særlige regler for pensjonsberegning avvikles for høyesterettsdommere, regjeringsadvokater, leder av Arbeidsretten, sivilombudsmenn og riksrevisor utnevnt fra og med 1. januar 2011. Disse tjenestepensjonsordningene skal ha levealdersjustering med forholdstall, som de ordinære offentlige tjenestepensjonene. Levealdersjusteringen skal skje tidligst fra 67 år.

Den individuelle garantien er fastsatt til 66 pst. ved full opptjeningstid på 30 år for de ordinære offentlige tjenestepensjonene. For de fleste tjenestepensjonene som omfattes av denne proposisjonen, må imidlertid garantien tilpasses, da disse pensjonene har andre opptjenings- og beregningsregler enn de ordinære offentlige tjenestepensjonene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det er ett år siden Stortinget fattet de anmodningsvedtak som ga regjeringen i oppdrag å fremme forslag til ny lovgivning for pensjonsordningene til stortingsrepresentanter, regjeringsmedlemmer, høyesterettsdommere, sivilombudsmannen og riksrevisor. Regjeringen har derfor hatt god tid til å forberede de nødvendige lovendringer som må være på plass før 1. januar 2011 både for de nevnte grupper og de andre proposisjonen omhandler. Den foreliggende sak ble fremmet fra regjeringen 19. november 2011, og komiteen må avgi innstilling i løpet av to og en halv uke for at Stortinget skal behandle saken før nyttår. Disse medlemmer mener det er sterkt kritikkverdig at regjeringen fremlegger saker for Stortinget med så knapp tidsfrist.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til brev til presidentskapet fra lederen i arbeids- og sosialkomiteen, stortingsrepresentant Robert Eriksson, datert den 1. desember 2010. I brevet pekes det på den usedvanlig korte saksbehandlingstiden som er avsatt til å behandle Prop. 19 L (2010–2011). Både denne og andre saker som gjelder tilpasning av tjenestepensjonsordninger til ny alderspensjon i folketrygden, representerer kompliserte problemstillinger og krever samvittighetsfull og seriøs behandling slik disse medlemmer ser det.

Disse medlemmer vil gjøre oppmerksom på at Fremskrittspartiets gruppe har stemt imot andre forslag til tilpasninger til ny folketrygd basert på gruppens syn på pensjonsreformen og mange av de elementer som nå innføres, blant annet levealdersjustering, samordning og indeksering. Disse medlemmer har gått imot leveladersjustering og årlig underregulering av løpende pensjoner. Imidlertid innser disse medlemmer at når ny alderspensjon i folketrygden innføres av stortingsflertallet, er det ikke mulig eller ønskelig å gå inn for ordninger som gir offentlig ansatte pensjonsrettigheter som ikke er tilpasset de forhold som gjelder andre arbeidstakere.

Disse medlemmer mener det er uforsvarlig å vedta en rekke tilpasninger i et system som ikke er ferdig utformet og som ikke har hatt en helhetlig behandling med en overordnet tilnærming. En oppdelt behandlingsprosess der deler av pensjonssystemet behandles hver for seg uten en helhet som mål, blir, slik disse medlemmer ser det, ikke et pensjonssystem som likebehandler norske arbeidstakere, som det er mulig for folk flest å forstå og som er enkelt nok til at alvorlige feil kan unngås.

Disse medlemmer er opptatt av at offentlige pensjonsordninger skal være rettferdige, skal gi like rettigheter for like tilfeller, ikke gis tilbakevirkende kraft og ikke skal ramme personer som allerede er ferdig med den vesentlige delen av sin opptjening. De offentlige tjenestepensjonene må tilpasses folketrygden og ikke favorisere pensjonister i offentlig tjeneste fremfor arbeidstakere i privat virksomhet.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiets medlemmer tidligere har tatt til orde for å utrede de offentlige tjenestepensjonsordningene som nettoordninger og mener dette ville være den beste løsningen for et enkelt og rettferdig system der ytelsen står i riktig forhold til innsatsen og innbetalt premie.

Slik disse medlemmer ser det, vil det være ønskelig og riktig å utsette behandlingen av innholdet i Prop. 19 L (2010–2011) og behandle det sammen med den bebudede proposisjon fra regjeringen om ny alderspensjon for stortingsrepresentanter og andre, våren 2011.

På denne bakgrunn finner disse medlemmer det riktig og konsekvent også å gå imot forslagene i Prop. 19 L (2010–2011).

2.1 Forslag om avvikling av de særlige pensjonsordningene for regjeringsadvokaten og leder i Arbeidsretten

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til at loven om pensjonsordning for regjeringsadvokaten og Arbeidsrettens leder avgrenses til å gjelde for de som er utnevnt til slik stilling før 1. januar 2011. Flertallet tiltrer at nåværende regel om opptjeningstid beholdes for de som er utnevnt til slik stilling før 1. januar 2011, slik at tjenestetid ved fratreden etter 67 år etter lov om Statens pensjonskasse forhøyes med 10 år. Dette innebærer at de som utnevnes fra og med 1. januar 2011 får pensjon beregnet fullt ut etter lov om Statens Pensjonskasse.

2.2 Forslag om tilpasninger i den særlige pensjonsordningen for ballettdansere, sang-solister og korsangere ved Den Norske Opera & Ballett

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at pensjon til ballettdansere, sangsolister og korsangere ved Den Norske Opera & Ballett følger reglene for Statens pensjonskasse med visse særregler. Dermed følger det av Stortingets behandling av Innst. 360 L (2009–2010) at også disse pensjonene skal levealdersjusteres, gis individuell garanti og reguleres som ordinære offentlige tjenestepensjoner fra Statens pensjonskasse. Flertallet tiltrer at reglene for individuell garanti tilpasses kravet til tjenestetid. Flertallet har merket seg at reglene for når pensjonsalderen inntreffer, videreføres, og at lovens navn endres til lov om pensjonsordning for ballettdansere, sangsolister og korsangere ved Den Norske Opera & Ballett.

2.3 Forslag om tilpasninger i den særlige pensjonsordningen for ledsagere i utenrikstjenesten

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til at særreg-ler for rett til pensjon, opptjeningstid og ytelse som nettoordning uten samordning beholdes for ledsagere i utenrikstjenesten. Flertallet tiltrer at pensjon under utbetaling reguleres som alderspensjonen fra folketrygden og at dette hjemles i lov om pensjonsordning for ledsagere i utenrikstjenesten § 3 nytt syvende ledd.

2.4 Ikrafttredelse

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til ikrafttredelse 1. januar 2011.