Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union
vedtok 16. desember 2008 direktiv 2008/115/EF om felles standarder
og prosedyrer i medlemsstatene for retur av tredjelandsborgere med
ulovlig opphold. Rettsakten er en videreutvikling av Schengen-regelverket.
Gjennomføring av rettsakten krever bevilgningsvedtak
og lovendring, samt anses å være en sak av særlig viktighet. Stortingets
samtykke til godtakelse av rettsakten er derfor nødvendig i medhold
av Grunnloven § 26 annet ledd.
Proposisjonen viser til at det innenfor et Schengen-territorium
uten indre grenser er nødvendig å etablere et felles sett med regler
i forbindelse med retur. Dette vil både styrke rettsvernet for utlendinger
som skal returneres og skape økt forståelse hos medlemsstatene for
nødvendigheten av en aktiv returpolitikk.
Dublin II-forordningen, som i utgangspunktet regulerer
hvilken stat som har ansvar for å behandle en søknad om asyl, kan
også i visse tilfeller komme til anvendelse når det gjelder utlendinger
som oppholder seg ulovlig i riket.
Det vil være opp til norske myndigheter å velge hvilket
«spor» som skal anvendes. Overføring i medhold av Dublin II-forordningen
vil følge de regler som er fastsatt i forordningen, mens retur til
et tredjeland i medhold av returdirektivet må underlegges direktivets
bestemmelser.
Dublin II-forordningen er for tiden under revisjon.
Kommisjonen har allerede varslet at man vil se nærmere på forholdet
mellom returdirektivet og forordningen i denne sammenheng.
Direktivet skal sikre rettssikkerhet og verdighet i
forbindelse med prosessen knyttet til retur av tredjelandsborgere.
Samtidig skal direktivet bidra til å løse utfordringen Europa står
overfor i forbindelse med ulovlig migrasjon og ulovlig opphold.
Systematikken i direktivet kan skisseres som følger: Når en medlemsstat
oppdager en tredjelandsborger som oppholder seg ulovlig, skal vedkommende
stat utstede et returvedtak. Dette vedtaket skal i utgangspunktet
inneholde en periode på mellom sju og tretti dager for frivillig
utreise, da det skal tilstrebes at tredjelandsborgere forlater EU
eller Schengen-området frivillig. Erfaring tilsier imidlertid at
mange tredjelandsborgere ikke reiser frivillig, og direktivet har
tatt høyde for dette. Tredjelandsborgeren skal, dersom han ikke
reiser frivillig eller hvis han på grunn av fare for unndragelse
ikke får muligheten til å reise frivillig, uttransporteres av medlemsstaten.
Vedkommende skal samtidig utvises og det skal settes et innreiseforbud
som i utgangspunktet gjelder for hele Schengen-området. Endelig
regulerer direktivet frihetsberøvelse av tredjelandsborgere i returøyemed.
Direktivet sikrer også prosessuelle rettigheter ved retur. Returvedtak
og vedtak om innreiseforbud skal være skriftlige, begrunnede og
inneholde informasjon om klageadgangen. Vedtakene kan påklages og medlemsstatene
skal sørge for nødvendig rettshjelp. Endelig etablerer direktivet
en plikt for medlemsstatene til å ha en nasjonal tilsynsordning
i forbindelse med tvangsreturer.
Returdirektivet består av 5 kapitler med totalt
23 artikler. Hovedinnholdet er som følger:
Kapitlet omhandler formålet, anvendelsesområdet,
definisjoner og forrangsbestemmelser.
Kapitlet omtaler de materielle bestemmelsene for
prosessen knyttet til retur.
Artiklene 12, 13 og 14 stadfester viktige rettssikkerhetsgarantier,
rettsmidler og hva som skjer i perio-den frem til retur.
Artikkel 15 gir, på nærmere bestemte vilkår,
adgang til å fengsle utlendinger med ulovlig opphold som skal returneres.
Kapitlet omhandler blant annet rapportering
fra Kommisjonen om overholdelsen av direktivet, gjennomføringsfrister
og ikrafttredelsen.
Gjennomføring av returdirektivet krever endringer
i utlendingsloven. I Prop. 3 L (2010–2011) foreslås lovendringer
vedrørende frivillig retur, utvisning (innreiseforbud), frihetsberøvelse,
retur av enslige mindreårige, kontrollsystem for uttransportering
og lovfesting av kriterier som skal vektlegges ved vurderingen av fare
for unndragelse som kan gi grunnlag for å bruke tvangsmidler, herunder
frihetsberøvelse.
Direktivet innebærer at det etableres en felles
returpolitikk for Schengen-landene. Dette medfører noen endringer
sett opp mot dagens norske returordning. Disse endringene vil medføre
administrative og økonomiske konsekvenser for Justis- og politidepartementet
med underliggende etater.
De samlede utgiftene som følge av gjennomføringen
av returdirektivet anslås til om lag 20,5 mill. kroner årlig, knyttet
til saksbehandling i politiet, UDI og UNE, fri rettshjelp samt utgifter til
et kontrollsystem for tvungen retur. Merutgiftene vil bli dekket
innenfor Justisdepartementets gjeldende bevilginger.
I proposisjonen vises det til at det er svært
vanskelig å bekjempe ulovlig innvandring uten en effektiv returpolitikk
overfor dem som ikke har lovlig opphold. Gjennom direktivet vil
man få et enhetlig regelsett for minstestandarder mht. retur av
tredjelandsborgere som oppholder seg ulovlig på en av Schengen-statenes
territorium. Utlendinger uten lovlig opphold får også et bedre rettsvern
i de fleste stater enn det de hadde før direktivet ble vedtatt.
Det er også positivt at ordningen med frivillig retur styrkes, slik
at flere utlendinger med ulovlig opphold reiser hjem frivillig.
Samtidig er det helt avgjørende at utlendinger som ikke reiser hjem
frivillig både utvises og uttransporteres av Schengen-statene.
Justisdepartementet tilrår at direktiv 2008/115/EF
om felles standarder og prosedyrer for retur av tredjelandsborgere
med ulovlig opphold godkjennes. Utenriksdepartementet slutter seg
til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson Lydvo, Inga-lill
Olsen og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser
til fordelen av å ha felles regler og spesielt minstestandarder
for frivillig og tvungen retur, noe som øker rettssikkerheten for utlendinger
som av ulike grunner oppholder seg i Europa. Det vises også til
det pågående arbeidet med reforhandlinger av Dublin II-forordningen.
Komiteen viser for øvrig til
sine merknader til Prop. 3 L (2010–2011) i Innst. 137 L (2010–2011)
om endringer i utlendingsloven som følge av gjennomføringen av returdirektivet.
Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler følgende
i brev til kommunal- og forvaltningskomiteen 8. desember 2010:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til kommunal-
og forvaltningskomiteens utkast til innstilling datert 30. november
2010, vedrørende Prop. 2 S (2010–2011).
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til kommunal- og forvaltningskomiteens
merknader og innstilling til Prop. 2 S (2010–2011), og har ingen
ytterligere merknader.»
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godtagelse av direktiv 2008/115/EF
om felles standarder og prosedyrer for retur av tredjelandsborgere
med ulovlig opphold (videreutvikling av Schengen-regelverket).
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 9. desember 2010
Heikki Holmås |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |