Miljøverndepartementet legger i denne proposisjonen
fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2010, som gjelder:
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1400
post 1 Driftsutgifter med 4 mill. kroner mot å øke bevilgningen
under kap. 1400 post 21 Spesielle driftsutgifter tilsvarende.
Det foreslås å øke bevilgningen under posten med
4 mill. kroner mot en tilsvarende innsparing under kap. 1400 post
1 Driftsutgifter.
Det foreslås at kap. 5578 post 72 Refusjoner
fra Statens Fiskefond reduseres med 1,5 mill. kroner til 14,7 mill.
kroner, mot tilsvarende reduksjon på kap. 1425 post 1 Driftsutgifter. Resterende
del av en antatt inntektssvikt på 0,4 mill. kroner dekkes av oppspart
fondskapital.
Til sammen foreslås bevilgningen under posten redusert
med 17 mill. kroner.
Basert på nye prognoser for frivillig kjøp av
klimakvoter er det nødvendig å nedjustere antall forventede solgte
kvoter fra 15 000 kvoter til 7 000 kvoter, som tilsvarer en utgiftsreduksjon på
1 153 000 kroner. Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres
med 1 153 000 kroner. Se også omtale under kap. 4441 post 2.
Ved vedtak av Prop. 125 S (2009–2010) fikk Norsk
Polarinstitutt en tilleggsbevilgning på 4,5 mill. kroner til 30-års
klassifisering av forskningsskipet Lance. I utgangspunktet var det satt
av 2,5 mill. kroner på Polarinstituttets budsjett og med ekstrabevilgningen
fra Stortinget hadde instituttet 7 mill. kroner til dette formålet.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 1,7 mill.
kroner for å dekke økte vedlikeholdskostnader.
Norilsk Nikel-konsernet på Kola oppfyller ikke avtalen
med Den nordiske investeringsbanken (NIB) om rensing av utslipp
fra bedriften. Tilsagnet om norsk støtte var opprinnelig på 270
mill. kroner.
Etter at fristene for gjennomføring av de tekniske
målene i det avtalte moderniseringsprosjektet for Petsjenganikel
etter tur utløp i første halvår 2010, fremmet Miljøverndepartementet gjennom
NIB en anmodning om tilbakebetaling av den støtte som er blitt utbetalt
under tilskuddsavtalen mellom NIB og Norilsk Nikel. Norilsk Nikel
har imøtekommet anmodningen, og har tilbakebetalt det fulle beløpet
på 46 678 000 kroner. Tilskuddsavtalen er dermed å anse som opphørt,
og Norilsk Nikel er fritatt fra alle forpliktelser under denne avtalen.
Beløpet foreslås bevilget over kap. 4400 post 76 Tilbakebetaling
av tilskudd.
Basert på nye prognoser må ordningen for frivillig
kjøp av klimakvoter nedjusteres fra 15 000 til 7 000 kvoter. På
bakgrunn av dette foreslås posten redusert med 1,03 mill. kroner.
Se omtale under kap. 1441 post 22.
Forskriften som implementerer EUs forordninger
om visse fluorholdige gasser ble fastsatt i mai 2010. Det foreslås
at bevilgningen på posten reduseres med 15 mill. kroner.
Inntektsposten foreslås nedjustert med 2 mill. kroner.
Se også omtale under kap. 1441 post 1.
Utvikling i eiendomsmarkedet og antall rettstiftelser
hittil i år tilsier at inntektene for tinglysing av borettslagsandeler
blir 1,24 mill. kroner større enn tidligere beregnet. Det forslås
at inntektsposten justeres i henhold til dette.
Utvikling i eiendomsmarkedet og antall rettstiftelser
hittil i år tilsier at inntektene for tinglysing av fast eiendom
blir 10,8 mill. kroner mindre enn tidligere beregnet. Det foreslås
at inntektsposten justeres i henhold til dette.
I 2010 er innbetalinger til Statens fiskefond
budsjettert med 16,2 mill. kroner. Ut i fra innbetalinger pr. 31. august
2010 er prognosen for 2010 på 14,3 mill. kroner eller 1,9 mill.
kroner lavere enn forutsatt. Resterende del av en antatt inntektssvikt
på 0,4 mill. kroner dekkes av oppspart fondskapital.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra
Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til
de foreslåtte endringene i statsbudsjettet for 2010 under Miljøverndepartementet,
og som det er redegjort for i proposisjonen.
Komiteen merker seg
at avtalen om modernisering av Norilsk Nikels produksjonsanlegg
på Kolahalvøya ble inngått mellom den norske og russiske regjeringen
i 2001, og hadde bakgrunn i den alvorlige miljøsituasjonen på Kola
i forbindelse med utslippene fra anleggene i Nikel og Zapoljarnyj.
Målet med moderniseringsprosjektet var å oppnå 90 pst. reduksjon
av svoveldioksidutslippene sammenlignet med 1999-nivået, i tillegg
til reduksjon i utslipp av støv med tungmetaller.
Komiteen viser til at prosjektet
har vært gjenstand for en rekke forsinkelser, og da det etter hvert
ble det klart at konsernet ikke ville komme til å oppfylle avtalen
ble det norske tilskuddet trukket tilbake. Etter at avtalen formelt
utløp våren 2010 ble de tilskuddene som var blitt utbetalt til Norilsk
Nikel, til sammen ca. 47 mill. NOK, tilbakebetalt av konsernet etter
anmodning fra Miljøverndepartementet.
Komiteen peker på at siden avtalene
som lå til grunn for prosjektet nå er kansellert, og Norilsk Nikel
har tilbakebetalt de utbetalte midlene, påligger det ikke lenger
noen forpliktelser på konsernet til å gjennomføre utslippsreduserende tiltak,
andre enn de begrensninger russiske myndigheter måtte pålegge dem.
Saken har derfor vært tatt opp med russiske myndigheter ved en rekke
anledninger, senest ved president Medvedevs besøk i Norge i mai
2010.
Komiteen viser til at det i felleserklæringen
fra dette besøket slås fast at utslippene fra nikkelproduksjonen
ved grensen gir grunn til bekymring og må bringes ned til et nivå
som ikke skader helse og miljø i grenseområdet, og at man fra russisk
side vil medvirke til å iverksette nødvendige tiltak for å redusere
utslippene. Videre er det enighet om å styrke miljøovervåkningen
i grenseområdet og å styrke den videre kontrollen med selskapet.
Norske myndigheter vil følge saken nøye, blant annet gjennom arbeidet
i den norsk-russiske miljøvernkommisjon.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
1400 | | Miljøverndepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 4 000 000 |
| | fra kr 225 007 000 til kr 221 007 000 | |
| 21 | Spesielle utgifter, forhøyes med
| 4 000 000 |
| | fra kr 154 532 000 til kr 158 532 000 | |
1425 | | Vilt- og fisketiltak | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 1 500 000 |
| | fra kr 28 480 000 til kr 26 980 000 | |
1441 | | Klima- og forurensningsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 17 000 000 |
| | fra kr 313 971 000 til kr 296 971 000 | |
| 22 | Statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter, nedsettes med | 1 153 000 |
| | fra kr 1 945 000 til kr 792 000 | |
1471 | | Norsk Polarinstitutt | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 700 000 |
| | fra kr 181 290 000 til kr 182 990 000 | |
| | | |
| | Inntekter | |
4400 | | Miljøverndepartementet | |
| 76 | Tilbakebetaling av tilskudd, bevilges med
| 46 678 000 |
4441 | | Klima- og forurensningsdirektoratet | |
| 2 | Inntekter, statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter, nedsettes med | 1 030 000 |
| | fra kr 2 081 000 til kr 1 051 000 | |
| 4 | Gebyrer, nedsettes med | 15 000 000 |
| | fra kr 40 759 000 til kr 25 759 000 | |
| 6 | Gebyrer, fylkenes miljøvernavdelinger, nedsettes med
| 2 000 000 |
| | fra kr 22 000 000 til kr 20 000 000 | |
4465 | | Statens kartverk, arbeid med tinglysing og nasjonal geografisk
infrastruktur | |
| 1 | Gebyrinntekter tinglysing, borettslag, forhøyes med
| 1 240 000 |
| | fra kr 51 760 000 til kr 53 000 000 | |
| 2 | Gebyrinntekter tinglysing, fast eiendom, nedsettes med
| 10 800 000 |
| | fra kr 950 800 000 til kr 940 000 000 | |
5578 | | Sektoravgifter fra Viltfondet og Statens fiskefond | |
| 72 | Refusjoner fra Statens fiskefond, nedsettes med
| 1 500 000 |
| | fra kr 16 175 000 til kr 14 675 000 | |
Oslo, i energi- og miljøkomiteen den 13. desember 2010
Erling Sande |
leder og ordfører |