Nærings- og handelsdepartementet foreslår i proposisjonen
å endre tjenestetiden for styremedlemmer i Innovasjon Norges hovedstyre
fra fire til to år. Dette krever en endring i lov om Innovasjon
Norge § 15.
Videre har departementet, bl.a. i forbindelse
med implementering av delt eierskap i Innovasjon Norge og forslag
fra Kommunal- og regionaldepartementet om en ny distriktsrettet
garantiordning, identifisert behov for å tydeliggjøre enkelte paragrafer
i loven. Departementet legger derfor fram forslag til endringer
av §§ 6, 8 og 9, slik at loven uttrykkelig hjemler en garantiordning. Presiseringene
gjelder også den eksisterende distriktsrettede risikolåneordningen
som finansieres av fylkeskommunene.
Endelig foreslår departementet enkelte oppdateringer
og språklige endringer i loven for å gjøre den lettere tilgjengelig.
Nærings- og handelsdepartementet sendte forslag
til endringer i lov om Innovasjon Norge på alminnelig høring 26. mars
2010, med høringsfrist 28. juni 2010.
Etter lov om Innovasjon Norge § 15 er tjenestetiden
for styremedlemmer i Innovasjon Norges hovedstyre fire år. Ved opprettelsen
av Innovasjon Norge overtok selskapet oppgavene til Norges Turistråd,
Norges Eksportråd, Statens nærings- og distriktsut-vik-lingsfond
(SND) og Statens Veiledningskontor for Oppfinnere (SVO). Fire års
tjenestetid ble ansett å gi hovedstyret gode forutsetninger for
å utøve sitt virke i et selskap med en så vidt bred portefølje av virkemidler.
Også i tidligere lov om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
var tjenestetiden for styremedlemmer fastsatt til fire år.
Departementet mener at tjenestetiden for styremedlemmer
i Innovasjon Norges hovedstyre bør endres fra fire til to år, i
samsvar med bestemmelsene om styremedlemmenes tjenestetid i aksjeloven,
allmennaksjeloven og statsforetaksloven. Selv om selskapet har en
bred portefølje av virkemidler, antas ikke porteføljen å være mer
krevende å styre enn mange andre selskapers porteføljer. Departementet
legger til grunn at både styrets kompetansebehov og styremedlemmers
tilknytning til selskapet/eierne (uavhengighetsforhold) kan endres
i løpet av en toårsperiode, og at eierne bør foreta en vurdering av
hvert enkelt eiervalgt styremedlem minst hvert annet år.
Med bakgrunn i dette foreslo departementet i høringsbrevet
at lov om Innovasjon Norge § 15 endres slik at tjenestetiden for
styremedlemmer i hovedstyret settes til to år. Forslaget er ikke
til hinder for at styremedlemmer kan gjenoppnevnes etter utløpet
av toårsperioden.
Det er ikke kommet inn merknader til forslaget
i høringsrunden. Departementet opprettholder derfor sitt forslag
om å endre lov om Innovasjon Norge § 15 slik at tjenestetiden for
styremedlemmer i hovedstyret settes til to år. Departementet er
enig med Innovasjon Norge i at dette vil gi fleksibilitet, samtidig
som det ikke er til hinder for ønsket kontinuitet i hovedstyrets
arbeid.
Etter lov om Innovasjon Norge § 8 første og
andre punktum kan Innovasjon Norge finansiere sin virksomhet ved
lån, garantier og tilskudd fra staten. Fra fylkeskommunene og andre
offentlige aktører kan selskapet finansiere sin virksomhet ved lån
og tilskudd. Slik § 8 er formulert, kan den fremstå som et hinder
for at fylkeskommunene og andre offentlige aktører kan finansiere
Innovasjon Norges virksomhet gjennom garantier og for etablering
av garantiordninger.
I forbindelse med Kommunal- og regionaldepartementets
forslag om opprettelse av en ny distriktsrettet garantiordning hvor fylkeskommunene
vil være ansvarlig for eventuelle tap, er det følgelig reist tvil
om opprettelsen av en slik ordning er forenlig med lov om Innovasjon
Norge § 8. Den samme problemstillingen gjelder også for den eksisterende
distriktsrettede risikolåneordningen.
Kommuneloven § 51 om garantier stiller opp begrensninger
i fylkeskommunenes adgang til å påta seg garantiansvar for annet
enn fylkeskommunens egne forpliktelser. Kommuneloven § 51 nr. 2
stiller opp et forbud mot garantistillelse knyttet til andre rettssubjekters
næringsvirksomhet. Garantistillelse knyttet til andre rettssubjekters
virksomhet er, etter § 51 nr. 1, betinget av departementets godkjennelse.
Fylkeskommunene ble fra 1. januar 2010 deleiere
av Innovasjon Norge med til sammen 49 pst. Dette ble besluttet ved
endringslov 9. januar 2009 nr. 4, jf. Ot.prp. nr. 10 (2008–2009)
som ligger til grunn for lovvedtaket.
Det fremgår av uttalelsene i forarbeidene til
lov 9. januar 2009 nr. 4 at eierskap i Innovasjon Norge kan medføre
økonomiske forpliktelser for fylkeskommunene, og at det i den forbindelse kan
oppstå forpliktelser på grunnlag av solidaransvar.
Fylkeskommunenes inntreden i Innovasjon Norge
som eier med tilhørende ansvar for selskapets forpliktelser i samsvar
med § 9, må således anses særskilt lovhjemlet, og reiser dermed
ikke spørsmål om godkjenning etter kommuneloven § 51.
Det som fremstår som mer uavklart mht. hjemmel,
er fylkeskommunenes økonomiske forpliktelser når det gjelder løpende
drift, herunder adgangen til å medvirke i låne- og garantiordninger
innenfor Innovasjon Norges virksomhet og påfølgende ansvar dersom
selskapets kapital og avsetninger i tapsfond ikke er tilstrekkelige. Det
er ønskelig å tydeliggjøre at ansvarsfordelingen i en slik situasjon
ikke kan baseres på et forholdsmessig solidaransvar på alle eierne,
men fordeles mellom de eiere som er ansvarlige for den enkelte ordning.
For låne- og garantiordninger finansiert av fylkeskommunene vil
en eventuell etterfylling av tapsfond skje etter en fordelingsnøkkel
basert på andelen fylkeskommunene har av porteføljen per siste 31. desember,
uavhengig av hvor tapet har oppstått.
Det hører under Innovasjon Norges virkemidler å
stille garantier, jf. lov om Innovasjon Norge § 10 første ledd.
Som eier og medansvarlig for selskapets totale forpliktelser er
fylkeskommunene i utgangspunktet medansvarlige også for denne delen
av virksomheten, jf. §§ 2 og 9. Det står ikke noe i forarbeidene
til loven som tilsier at det har vært lovgivers mening å gjøre innskrenkninger
i den ene eiergrupperingens finansieringsvirkemidler. På denne bakgrunn
foreslo departementet i høringsbrevet at lov om Inno-vasjon Norge
§ 8 om selskapets finansiering endres slik at det klart fremgår
at selskapet kan finansiere sin virksomhet ved lån, garantier og tilskudd
fra staten, fylkeskommunene og andre offentlige aktører. I tillegg
bør det gis et klart unntak i lov om Innovasjon Norge § 6 slik at kommuneloven
§ 51 ikke gjelder for indirekte garantier som fylkeskommunene stiller
overfor selskapet.
Departementet foreslo videre i høringsbrevet
at det i loven tas inn et nytt andre ledd i § 9 som klart regulerer
ansvar som kan oppstå under løpende drift. Dersom det oppstår forpliktelser for
selskapet under én eller flere ordninger som ikke dekkes av selskapet,
tapsfondet for den enkelte ordning eller administrativ beslutning
om effektivisering av selskapets drift av den aktuelle ordningen,
er eierne pliktig til å tilføre den enkelte ordning ny kapital.
Denne plikten fordeles mellom de eierne som er ansvarlig for den
enkelte ordning, ut fra deres andel av porteføljen for ordningen.
Dette reguleres nærmere i eieravtalen mellom eierne.
Kommunal- og regionaldepartementets foreslåtte
garantiordning vil innebære at Innovasjon Norge kan stille garantier,
basert på tilskuddsrammer gitt av fylkeskommunene. Garantiordningen
vil ha som formål å sikre finansiering av prosjekter der risikoen
i utgangspunktet er stor, og Innovasjon Norges medvirkning har betydning
for om prosjektet gjennomføres. Garantiene stilles som en tapsgaranti,
normalt basert på at banken og Innovasjon Norge deler risikoen.
Kommunal- og regionaldepartementet har foreslått
å opprette et felles nasjonalt tapsfond for risikolån og garantier
bevilget fra samme post, for alle årganger av ordningen som Innovasjon
Norge forvalter. Hver gang det stilles garantier, skal Innovasjon
Norge sette av midler til det nasjonale tapsfondet, basert på kalkulert risiko
knyttet til hver enkelt garanti.
Garantiordningen forutsettes utformet i tråd
med EØS-avtalen.
Den eksisterende distriktsrettede risikolåneordningen
finansieres av fylkeskommunene. Fylkeskommunene kan bevilge tilskudd
til Innovasjon Norge til avsetning til tapsfond for risikolån. Risikolån
kan også bli gitt som betingede lån, dvs. med mulighet for ettergivelse
av en del av lånet dersom et prosjekt i en bedrift mot formodning
skulle vise seg å bli mislykket. Risikolån kan gis som ansvarlige
lån, gjeldsbrevlån og pantelån.
Departementet foreslo i høringsbrevet at lov
om Innovasjon Norge § 8 endres slik at det klart fremgår at selskapet
kan finansiere sin virksomhet ved lån, garantier og tilskudd også
fra fylkeskommunene og andre offentlige aktører. Videre foreslo
departementet at det tas inn en presisering i lov om Innovasjon
Norge § 6 om at kommuneloven § 51 ikke gjelder for garantier som
fylkeskommunene stiller overfor selskapet. Departementet foreslo
også at lov om Innovasjon Norge § 9 endres slik at bestemmelsen
regulerer det ansvar som kan oppstå under løpende drift.
Det er ikke kommet inn merknader til forslagene i
høringsrunden. Departementet har derfor opprettholdt forslagene
i høringsbrevet, i proposisjonen.
Departementet har gjennomgått loven i sin helhet
og foreslo i høringsbrevet enkelte oppdateringer og språklige endringer
i loven.
Det kom ikke inn merknader til forslagene i høringsrunden,
og departementet har derfor opprettholdt sine forslag i proposisjonen.
Valg av hovedstyre i Innovasjon Norge forberedes
av en valgkomité, jf. selskapets vedtekter. Det ventes ikke at valgkomiteens
arbeid vil øke vesentlig som følge av at tjenestetiden for styremedlemmer
i Innovasjon Norges hovedstyre endres.
Endringsforslagene i §§ 6, 8 og 9 medfører at loven
uttrykkelig vil hjemle en garanti- og risikolåneordning finansiert
av fylkeskommunene. Fylkeskommunene kan dermed bevilge avsetning
til tapsfond både for garantier og risikolån. Dersom tapsfondet
avviker negativt fra vurdert risiko med mer enn ti prosentpoeng, skal
tapsfondet fylles opp inntil avviket er innenfor denne grensen.
I tilfeller hvor etterfylling av tapsfondet skulle bli aktuelt,
må fylkeskommunene gi føring om dette i oppdragsbrev til Innovasjon
Norge.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
leiaren Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, frå Høgre, Frank Bakke-Jensen,
Torgeir Dahl og Svein Flåtten, frå Sosialistisk Venstreparti, Alf
Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå Kristeleg
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, er samde med regjeringa
i at tenestetida for styremedlemmene i Innovasjon Norges hovudstyre
vert endra frå fire til to år, og at lov om Innovasjon Norge § 15
vert endra i tråd med dette. Komiteen er kjend med
at det ikkje kom inn merknader til endringsframlegget frå høyringsinstansane,
og er einig i at dette gjev fleksibilitet, samtidig som det ikkje
er til hinder for ønska kontinuitet i hovudstyret sitt arbeid.
Komiteen er kjend med at det
i samband med implementering av delt eigarskap i Innovasjon Norge
og framlegg frå Kommunal- og regionaldepartementet er identifisert
behov for å tydeleggjera enkelte paragrafer i lova slik at lova uttrykkeleg
heimlar ei slik distriktsretta garantiordning. Presiseringane gjeld
også eksisterande distriktsretta risikolåneordning.
Komiteen støttar desse endringane
i lova, slik at det klart framgår at selskapet kan finansiere verksemda
si ved lån, garantiar og tilskot frå fylkeskommunane og andre offentlege
aktørar.
Komiteen støttar også presiseringane
i lova om at kommunelova § 51 ikkje gjeld for indirekte garantiar
som fylkeskommunane stiller ovafor selskapet, og at lova regulerar
ansvar som oppstår også under løpande drift.
Komiteen støttar også at overgangsbestemmelsane
vert oppheva, og dei andre oppdateringane og språklege endringar
som vert foreslegne, og har ingen ytterlegare merknader.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjend med at evalueringa av Innovasjon Norge har vore ute på høyring,
og at høyringsfristen var 1. februar 2011, og fleirtalet ser
fram til at Stortinget får saka til behandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til evalueringsrapporten om Innovasjon Norge
(IN) som ble utarbeidet av Econ Pöyry sommeren 2010. Disse
medlemmer forutsetter at Stortinget i løpet av 2011 får
fremlagt egen sak hvor Stortinget inviteres til å foreta en gjennomgang
av Innovasjon Norge, herunder både IN sin organisering samt virkemiddel-apparatet.
Komiteen si tilråding vert fremma av ein samla komité.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere følgjande
vedtak til lov:
om endringer i lov om Innovasjon Norge
I
I lov 19. desember 2003 nr. 130 om Innovasjon Norge
gjøres følgende endringer:
§ 6 nytt fjerde ledd skal lyde:
Lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) § 51 gjelder ikke for indirekte garantier som fylkeskommunene
stiller overfor selskapet.
§ 6 nåværende fjerde ledd blir nytt femte ledd.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Selskapets finansiering
Selskapet kan finansiere sin virksomhet ved lån, garantier
og tilskudd fra staten, fylkeskommunene og andre offentlige
aktører. Videre kan selskapet ha inntekter fra næringslivet
og andre private aktører. Den som finansierer virksomheten kan
fastsette nærmere vilkår for bruk av midlene.
§ 9 nytt andre ledd skal lyde:
Dersom det oppstår forpliktelser for selskapet
etter en låne- eller garantiordning, jf. § 10 nr.1, som ikke kan
dekkes av selskapet, er eierne pliktig til å tilføre den enkelte
ordning ny kapital.
§ 9 nåværende andre ledd blir nytt tredje ledd.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Organisering i utlandet
Selskapet skal samarbeide med utenrikstjenesten i sin virksomhet
utenfor Norge.
§ 15 første ledd første punktum skal lyde:
Hovedstyremedlemmene tjenestegjør i to år.
§ 16 andre ledd skal lyde:
Opphører vervet for et hovedstyremedlem før utløpet av
tjenestetiden og vararepresentant for vedkommende ikke
er valgt, skal foretaksmøtet oppnevne et nytt
hovedstyremedlem for resten av perioden. Oppnevnelsen kan
likevel utstå til neste ordinære foretaksmøte dersom hovedstyret
er vedtaksført med de gjenværende medlemmer og varamedlemmer.
§ 17 tredje ledd skal lyde:
Hovedstyret skal oppnevne regionale
styrer og fastlegge nærmere regler for deres virksomhet. Hovedstyret
kan oppnevne valgkomiteer som fremmer forslag
i forbindelse med valg til regionstyrer.
§ 19 første ledd første punktum skal lyde:
Hovedstyret er vedtaksført når mer enn halvparten av samtlige
styremedlemmer som kan delta i den aktuelle saken, er til
stede.
§ 25 skal lyde:
§ 25 Habilitet
Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet må
ikke delta i behandling eller avgjørelser av spørsmål som har slik
betydning for egen del eller nærstående at vedkommende må
anses for å ha en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse
i saken.
Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet må
heller ikke ta del i behandling eller avgjørelser av noe spørsmål
som har fremtredende økonomisk særinteresse for selskap, forening
eller annen offentlig eller privat institusjon vedkommende er
knyttet til.
Likeså må den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet,
ikke delta i behandling eller avgjørelse av spørsmål når det foreligger
andre særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet.
§ 28 andre ledd skal lyde:
Staten representert ved eierdepartementet, fylkeskommunene, selskapets
hovedstyre, administrerende direktør og revisor har rett til å være til
stede og til å uttale seg i foretaksmøtet. Administrerende
direktør og hovedstyrets leder har plikt til å være til
stede med mindre dette er åpenbart unødvendig eller det
foreligger gyldig forfall. I sistnevnte tilfelle skal det utpekes en
stedfortreder. Foretakets revisor har plikt til å være til
stede i den grad de sakene som skal behandles, er av slik
art at revisors nærvær er ønskelig.
§ 31 første ledd skal lyde:
Hovedstyret innkaller til foretaksmøte og bestemmer innkallingsmåten.
Innkallingen til ordinært foretaksmøte skal foretas skriftlig senest én
måned før møtet, og skal være vedlagt årsregnskap, årsberetning
og revisors beretning. Innkallingen til ekstraordinært foretaksmøte
skal foretas senest to uker før møtet, med
mindre samtlige eiere er enige om kortere frist eller at kortere
frist er påtrengende nødvendig.
§ 31a andre punktum skal lyde:
Har innkallingen allerede funnet sted, skal det sendes
ut ny innkalling dersom det er minst to uker igjen
til foretaksmøtet skal holdes.
§ 32 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Er noen av de som etter § 28 annet ledd har rett til å
være til stede på møtet, uenig i beslutningen,
skal deres oppfatning føres inn i protokollen.
§ 35 andre ledd skal lyde:
Forslaget kan fremsettes på et ordinært foretaksmøte eller
på et ekstraordinært foretaksmøte der det fremgår
av innkallingen at sak om slik gransking skal behandles.
§ 38 oppheves.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 17. februar 2011
Terje Aasland |
Ingrid Heggø |
leiar |
ordførar |