Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen innføre merke- og panteordninger
for produkter som blir klassifisert som farlig avfall for å sikre
innsamling, forsvarlig håndtering og gjenbruk. Ordningen kan starte
med panteordning for småelektrisk utstyr og senere utvik-les til
flere typer varer og emballasje, for eksempel etter modell av retursystemet for
glass.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad,
Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bjørn Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser
til Dokument 8:5 S (2010–2011) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om å innføre en panteordning for
miljøfarlig avfall.
Komiteen understreker at innsamling
og resirkulering av miljøfarlig avfall er viktig, og at det derfor
er nødvendig med gode virkemidler og incentiver for både forbrukere
og næringsliv. Komiteen vil peke på at elektronikkbransjen har
et særskilt ansvar for å bidra til økt innsamling av småelektronikk
innenfor gjeldende returordning. Komiteen mener supplerende virkemidler
fra myndighetenes side må sees i sammenheng med de resultater bransjen
oppnår.
Komiteen har merket seg at miljø-
og utvik-lingsminister Erik Solheim i brev til komiteen 12. november
2010, som er vedlagt, varsler at han vil ta initiativ til en vurdering
av alternative virkemidler utover dagens – med mål om å øke innsamlingen
av småelektronikk. Komiteen legger til grunn at statsrådens
vurdering også vil inkludere mulige tiltak for å øke innsamlingen av
andre prioriterte produkttyper som blir klassifisert som farlig
avfall, og tar som utgangspunkt at dette også vil inkludere forslagsstillernes forslag
i Dokument 8:5 S (2010–2011).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er enig med forslagsstillerne som tar til orde
for at det bør innføres ytterligere incentiver som gjør at norske
forbrukere i langt større grad kan bidra til at miljøgifter håndteres
forsvarlig og gjenvinnes enn hva som er tilfellet i dag. Norge har
i dag ikke sterke nok incitamenter for forbrukerne til å levere
inn miljøfarlig avfall. Norge er i verdensklasse når det gjelder
panting av bokser og brusflasker. Spesialavfall som elektronikk,
lysstoffrør og batterier derimot, leverer vi mye sjeldnere til resirkulering,
selv om det finnes miljøstasjoner laget spesielt for dette avfallet.
Ifølge Klima- og forurensningsdirektoratet blir bare en tredjedel
av småelektronikk som mobiltelefoner, lysstoffrør og sparepærer
levert inn når disse produktene kasseres.
Dette medlem er enig med forslagsstillerne
i at alle offentlige virkemidler overfor miljøfarlige produkter
og avfall bør gjennomgås for å øke innsamling og gjenvinning av
avfall, og at det bør innføres en merke- og panteordning for produkter
som blir regnet som farlig avfall for å sikre innsamling, forsvarlig
håndtering og gjenbruk.
Dette medlem tar opp forslaget
fremmet i Dokument 8:5 S (2010–2011).
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innføre merke- og panteordninger
for produkter som blir klassifisert som farlig avfall for å sikre
innsamling, forsvarlig håndtering og gjenbruk. Ordningen kan starte
med panteordning for småelektrisk utstyr og senere utvikles til
flere typer varer og emballasje, for eksempel etter modell av retursystemet for
glass.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:5 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om
å innføre en panteordning for miljøfarlig avfall – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag 5S (2010-2011) fra
stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om å
innføre merke- og panteordninger for produkter som blir klassifisert
som farlig avfall. Det foreslås å starte med en panteordning for
små-elektrisk utstyr.
Regjeringen har som mål å arbeide for mindre generering
av farlig avfall, og at det som oppstår skal tas forsvarlig hånd
om. Elektriske og elektroniske produkter reguleres i et eget kapittel
i avfallsforskriften. De inneholder helse- og miljøfarlige stoffer
i varierende mengder, og produktene krever derfor en særskilt avfallshåndtering.
For å bidra til høy innsamling av elektriske
og elektroniske produkter er det etablert en egen returordning for
disse produktene. Returordningen baserer seg på at alle produsenter
og importører av elektriske og elektroniske produkter er pliktig å
være medlem i et godkjent returselskap. Returselskapene samler inn
avfallet og sørger for miljømessig forsvarlig behandling. Returordningen
fungerer som helhet bra, og Norge er det landet i Europa som har
høyest innlevering av elektriske og elektroniske produkter. Det
er i avtale mellom bransjen og Miljøverndepartementet stilt krav
om at 80 % av det elektriske og elektroniske avfallet skal samles
inn. Dette målet nås i dag dersom en ser på det elektriske og elektroniske
avfallet under ett.
Det er likevel for lav innlevering av småelektronikk,
der rundt en tredjedel av avfallet blir samlet inn. Jeg er derfor
enig i at det er grunn til å vurdere supplerende virkemidler for
å stimulere til økt innlevering av dette avfallet. Det er særlig
viktig å øke innsamlingen av sparepærer, som inneholder den alvorlige
miljøgiften kvikksølv, og mobiltelefoner, som inneholder en rekke
farlige stoffer. Dessuten kan mer enn 95 % av mobiltelefonen gjenvinnes.
Innsamling av mobiltelefoner er derfor også viktig for å hindre at
verdifulle ressurser går tapt.
Bransjen har selv et ansvar for å oppnå økt innsamling
av småelektronikk innenfor gjeldende returordning, for eksempel
ved å etablere panteordninger for enkeltfraksjoner eller sørge for
bedre tilrettelegging for innlevering gjennom dagligvarehandelen
og andre forhandlere av småelektronikk. Utvikling av supplerende
returordninger fra myndighetenes side, for eksempel krav i forskrift
om panteordning, bør ses i sammenheng med hvilke resultater bransjen
klarer å oppnå. Det er likevel ingen grunn til å vente med å vurdere
alternative virkemidler for å øke innsamlingen av småelektronikk.
Jeg vil derfor ta initiativ til dette.
Det kan være mer vanskelig å skulle innføre
mer vidtrekkende merke- og panteordninger for miljøfarlig avfall
generelt på grunn av felles produkt- og avfallsregulering i EØS-området. Jeg
er imidlertid enig i en tilnærming der man uansett kan vurdere hva
man kan oppnå gjennom tiltak for å øke innsamlingen av prioriterte produkttyper.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 10. mars 2011
Siri A. Meling |
Nikolai Astrup |
fung. leder |
ordfører |