I de siste 15 til 17 årene har staten bevilget
nær 2 mrd. kroner til reindrifta. I hele landet er det 550 personer
som er berettiget til tilskudd i reindriftsavtalen. De store overføringene
skulle blant annet føre til at reintallet ble brakt i balanse med beitegrunnlaget.
Men reinflokkene har isteden vokst over alle grenser, mange beiteområder
er kritisk dårlige. Hvert år forhandler Norske Reindriftssamers
Landsforbund og Landbruks- og matdepartementet om en reindriftsavtale.
De siste årene har det ligget bevilgninger i reindriftsavtalen på
rundt 100 mill. kroner pr. år.
Fremskrittspartiets representanter har ved flere anledninger
satt søkelys på situasjonen i reindriftsnæringen både når det gjelder
økonomi, økologisk bærekraft og konflikter både internt i næringen
og med andre næringsaktører.
Det vises i denne sammenheng til en rekke skriftlige
spørsmål til landbruks- og matminister Lars Peder Brekk. Disse er
det referert til i representantforslaget.
I tillegg er det stilt flere spørretimespørsmål
om konflikter mellom bønder og reindriftsnæringen samt situasjonen
i reindriftsnæringen generelt.
I interpellasjon fra representanten Torgeir Trædal
til landbruks- og matministeren (besvart 11. mars 2010) ble det
stilt spørsmål om å få på plass en bærekraftig reindrift, med bakgrunn
i at rein gir et sterkt press på ressurssituasjonen i Finnmark og
skaper problemer for bl.a. bønder.
I forbindelse med Stortingets behandling av næringskomiteens
budsjettinnstilling til statsbudsjettet for 2011, Innst. 8 S (2010–2011),
påpekte representanter for Fremskrittspartiet at reintallet i Finnmark
var for høyt og at det utspilte seg store dyretragedier på grunn
av matmangel.
I et intervju med Aftenposten 15. januar 2011
uttaler professor i reindrift ved Sveriges lantbruks-universitet,
Öje Danell, at risikoen for kollaps i reindriftsnæringen er overhengende.
Professor i botanikk ved Universitetet i Oslo, Reidar
Elven, uttaler følgende til forskningsmagasinet Apollon:
«Den samiske reindriften skader det biologiske mangfoldet
på Finnmarksvidda. Problemet er størrelsen på reinsdyrflokkene.
Vinterbeiteområdene i hele indre Finnmark er omtrent ødelagt (…).»
Elven mener også at driften allerede har vært
i ubalanse med naturen i minst 30 til 40 år.
Professor i økologi ved Universitetet i Tromsø, Rolf
Anker Ims, som er prosjektleder for «Økosy-stem Finnmark» som kombinerer
fagfeltene økologi og samfunnsfag for å finne årsaker til og konsekvenser
av variasjoner i reintall innenfor begge fagfelt, er også sitert
i representantforslaget. Rolf Anker Ims mener at medforvaltningssystemet
har ført til at personer med mange rein får større makt, samtidig
som subsidie- og erstatningssystemet favoriserer store flokker.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen nedsette et uavhengig
granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt
erstatningsordninger til reindriftsnæringen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir
Trældal, Per-Willy Amundsen og Jan-Henrik Fredriksen om et uavhengig granskingsutvalg
for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt erstatningsordninger
til reindriftsnæringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at forslagsstillerne vil opprette et uavhengig granskingsutvalg
for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt erstatningsordninger
til reindriftsnæringen, noe som bl.a. begrunnes med store overføringer
til næringen og negative medieoppslag om utfordringer knyttet til
konflikter, beitetrykk og høyt reintall.
Flertallet er enig med forslagsstillerne
i at deler av reindriften står overfor betydelige utfordringer,
og at det er viktig at det snarest mulig blir tatt grep for å rette
opp i situasjonen. Flertallet vil understreke betydningen
av at næringen blir mer bærekraftig, både økologisk, kulturelt og
økonomisk. Flertallet viser til statsrådens brev
av 15. februar 2011 (vedlagt) til komiteen, og er enig i at det
ikke vil være effektiv ressursbruk å nedsette et granskingsutvalg
for å gjennomgå støtteordninger til reindriften. Det vises i denne
forbindelse til at bl.a. Riksrevisjonen foretar kontroller og revisjoner
av bruken av offentlige midler til reindriftsnæringen. Flertallet viser
til at Riksrevisjonen nå starter opp en ny undersøkelse av bærekraftig
bruk av ressursene i Finnmark, og at mange av de elementer som omfattes
av denne revisjonen vil være gjeldende for hele det reindriftspolitiske virkeområdet.
Flertallet viser også til at
det nå arbeides aktivt med å få på plass godkjente bruksregler,
i tråd med den nye reindriftsloven. Flertallet forutsetter
at departementet følger dette arbeidet nøye i tiden som kommer,
og følger opp med sanksjoner dersom det blir nødvendig.
Flertallet er ellers kjent med
at reindriftspolitikk vil bli en del av den varslede stortingsmeldingen
om landbruks- og matpolitikk, og at meldingen bl.a. vil ta for seg
systemer for hvordan uavklarte rettighetsforhold skal avklares.
Flertallet tilrår at forslaget
avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det de siste
årene har vært en rekke negative medieoppslag om reindriftsnæringen. Disse
medlemmer er enige med forslagsstillerne i at næringen står
overfor store utfordringer og at det er behov for en grundig gjennomgang av
næringens rammebetingelser.
Disse medlemmer merker seg statsrådens forsøk
på ansvarsfraskrivelse når det kommer til erstatning for tap av
rein til rovvilt. Disse medlemmer er vel kjent med
at dette ligger inn under Miljøverndepartementet men vil hevde at dette
er en så viktig problemstilling både i forhold til økonomisk og
kulturell bærekraft at det fremstår som meget uheldig at statsråden
ikke vil se dette i sammenheng med de andre problemene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i de siste årene er avdekket konfliktforhold
tilknyttet reindriftsnæringen. Dette gjelder blant annet vesentlige
misforhold mellom tillatte reintall i forhold til reelle reintall,
noe som igjen har vesentlige negative konsekvenser for dyrevelferden
da reintallet ikke er i forhold til en forsvarlig ressursforvaltning
grunnet rovdrift på beitegrunnlaget.
Disse medlemmer har registrert
at reindriftsaktører har vesentlige problemer med å få slaktet og
solgt reinkjøtt grunnet et fragmentert system for markedsføring,
slakting og omsetning av reinkjøtt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den formening at det er for enkelt å foreta endringer på statsbudsjettet
slik det ble gjort i forbindelse med Prop. 28 S (2010–2011) vedrørende
styrking av Verdiprogrammet for rein for å øke slakting og omsetning
av reinkjøtt. Disse medlemmer mener at det nærliggende er
at reindriftsnæringen selv burde ha tatt ansvaret for å rydde opp
i dette og eventuelt opprettet de nødvendige ordninger, avtaler
eller institusjoner for å sikre slakting samt omsetning av reinkjøtt.
Disse medlemmer registrerer at
denne konflikten reineiere seg imellom samt konflikt med andre næringsinteresser
i og i tilknytning til reinbeitedistrikt, har fått eskalere i omfang
uten at offentlige myndigheter har gått inn for å håndheve kontroll
i forhold til reindriftsnæringen.
Disse medlemmer ser det som helt
nødvendig å gå inn i de offentlige støtte-, tilskudds- og erstatningsordninger
det offentlige årlig overfører over statsbudsjettet og gjennom reindriftsavtalen
til næringsaktører innen reindrift, for å få avdekket det reelle
omfanget av situasjonen innen reindriftsnæringen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til representantforslaget, Dokument 8:74 S (2010–2011).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedsette et uavhengig
granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt
erstatningsordninger til reindriftsnæringen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti registrerer at statsråden kommenterer
rettighetsproblematikken i forhold til arealbruk. Disse medlemmer er
her av den formening at dette ikke kun skyldes det alt for høye
antallet rein i enkelte distrikter.
Øyvind Ravna, førsteamanuensis dr. juris. ved det
juridiske fakultet i Tromsø, påpeker at manglende rettspraksis på
dette område, kombinert med krav i den nye lovgivningen, svekker
rettsvernet til reindriften. Mange aktører mener at å utvikle jordskifteretten
til å dekke dette behovet kan være en god løsning. Alta kommune
har nå i flere år forsøkt å få svar på om reindriften må forholde
seg til plan- og bygningsloven i forbindelse med bygging av reingjerder.
Det har ennå ikke lyktes kommunen å få svar fra noe departement
om hvilken lov som gjelder. Disse medlemmer vil bemerke
at dette er en grunnleggende del av problemene rundt arealkonflikter
i næringen og at det haster med å fremme en løsning.
Disse medlemmer viser til at
den varslede landbruksmeldingen vil behandle problemstillingene
som reises av forslagsstillerne. Situasjonen i reindriftsnæringen
viser at bildet er komplekst og at det er på høy tid at meldingen kommer. Disse
medlemmer viser til at flertallet, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at reindriftspolitikk
vil bli en del av den varslede stortingsmeldingen om landbruks-
og matpolitikk. Disse medlemmer forutsetter at den
behandling reindriften får i landbruksmeldingen blir grundig. Disse
medlemmer foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
når statsråden i brev av 15. februar 2011 til komiteen viser til
at det nå arbeides aktivt med å innføre nye bruksregler etter lov
av 2007, vil disse medlemmer påpeke at dette arbeidet
er forsinket og ikke omtalt i riktig så rosende ordelag i alle deler
av næringen. Disse medlemmer viser til at en arbeidsgruppe
nedsatt av LMD og ledet av assisterende fylkesmann i Finnmark, Tor
Stafsnes, er mildt sagt avmålt begeistret i sin omtale av loven
og implementeringen av denne.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen nedsette et uavhengig granskingsutvalg
for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt erstatningsordninger
til reindriftsnæringen.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Dokument 8:74 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold,
Torgeir Trældal, Per-Willy Amundsen og Jan-Henrik Fredriksen om
et uavhengig granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger
samt erstatningsordninger til reindriftsnæringen – vedlegges protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:74 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold,
Torgeir Trældal, Per-Willy Amundsen og Jan-Henrik Fredriksen om
et uavhengig granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger
samt erstatningsordninger til reindriftsnæringen – bifalles ikke.
Forslaget om å nedsette et granskningsutvalg
for å gjennomgå støtte- og tilskudds-ordninger, samt erstatningsordninger
til reindriftsnæringen, begrunnes bl.a. med store overføringer til
denne næringen, høyt reintall, dårlige beiter og konflikt mellom
reindrift og jordbruk.
Innledningsvis må jeg presisere at alle offentlige midler
skal brukes i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Videre er det viktig at de brukes effektivt og på en slik måte at
fastsatte mål og resultatkrav oppnås. Disse grunnleggende forutsetninger
gjelder selvsagt også for støtte til reindriftsnæringen og for en
kontinuerlig vurdering av reindriftspolitikken og forvaltningssystemet.
I tillegg til dette foretas det kontroller og revisjoner av bruken
av offentlige midler til reindriftsnæringen, bl.a. av Riksrevisjonen.
Ut fra mine vurderinger vil det ikke være effektiv
ressursbruk å nedsette et granskningsutvalg for å gjennomgå støtteordningene
til reindriften. Dette kan begrunnes ut fra flere forhold:
Riksrevisjonen starter nå opp med en ny undersøkelse
av bærekraftig bruk av ressursene i Finnmark. Selv om forvaltningsrevisjonen
tar utgangspunkt i Finnmark, vil mange av de elementer som omfattes
av revisjonen være gjeldende for hele det reindriftspolitiske virkeområdet.
Arbeidet med å få implementert reindriftsloven av
2007 er nå i en viktig og avgjørende fase. Som kjent innførte reindriftsloven
av 2007 et helt nytt prinsipp for styring av reindriften. Tidligere
system som virket i 30 år, viste seg lite effektivt både når det
gjelder fastsetting av reintall, næringens medansvar og mulighetene
til å sanksjonere mot overtredelser. Dette er endret gjennom 2007-loven.
Det viktigste redskapet her er å få på plass godkjente bruksregler,
herunder reintall.
Det arbeides nå svært aktivt med å få på plass bruksreglene.
Alle distrikter skal ha godkjente bruksregler i løpet av 2011. Jeg
kan forøvrig opplyse om at Landbruks- og matdepartementet nylig
har opphevet syv av ni vedtak om høyeste reintall i Finnmark fordi
det ikke kunne sannsynliggjøres at disse var økologisk bærekraftige. Reindriftsstyret
skal derfor, i samarbeid med næringen, fastsette nye reintall for
disse distriktene i løpet av våren.
Når godkjente bruksregler foreligger, vil arbeidet
med å få reintallet til et bærekraftig nivå kunne gjennomføres.
Da vil det også kunne sanksjoneres overfor de som ikke følger opp
vedtak om øvre reintall.
Når det gjelder beitekonflikter internt i reindriften
og konflikter med andre interesser, vil mange av disse være sterkt
redusert eller borte når reintallet er redusert. For de områder
der de interne konfliktene i reindriften skyldes reelle uenigheter
eller uavklarte rettighetsforhold, arbeides det nå i departementet
med et system for avklaring. Dette spørsmålet vil bli lagt frem
for Stortinget i den kommende meldingen om landbruks- og matpolitikken.
Når det gjelder de økonomiske virkemidlene over
reindriftsavtalen, ble disse lagt om fra og med reindriftsavtalen
2003/04. Tilskuddene til siidaandeler og tamreinlag ble da endret
fra ordninger som i stor grad var faste beløp per siidaandel til
ordninger som premierer produksjon og verdiskaping. Dette innebærer
bl.a. at de som mottar støtte faktisk må levere rein til slakteriene før
de mottar støtte. Erfaringstallene viser klart at kjøttproduksjonen
både har økt og ligger på et mer stabilt nivå etter at tilskudds-ordningene
ble lagt om. Departementet vil for øvrig også legge fram en vurdering
av denne delen av reindriftspolitikken i stortingsmeldingen om landbruks- og
matpolitikken.
Når det gjelder erstatning for tap av rein til
rovvilt, pågår det nå et arbeid med å vurdere erstatningsordningen.
Jeg vil imidlertid her henvise til Miljøverndepartementet som ansvarlig
departement for rovvilterstatning.
Oslo, i næringskomiteen, den 15. mars 2011
Terje Aasland |
Frank Bakke-Jensen |
leder |
ordfører |