Jeg viser til spørsmål fra Fremskrittspartiets medlemmer
i Transport- og kommunikasjonskomiteen oversendt i brev 28. februar
2011. Representantene har følgende spørsmål:
Kompetanse på store bergingsoperasjoner
er det ikke mange som har, spesielt ikke innen norsk konsulentmiljø.
Vil statsråden sørge for
at det i arbeidet med kvalitetssikring av et stort og komplisert
bergingsoppdrag som heving av U-864 innebærer, også brukes kompetanse
fra internasjonale miljøer, som for eksempel Lloyds og lignende
organisasjoner/konsulenter - for å sikre at den kvalitetsmessige
vurdering av hevingsalternativet baseres på anerkjent erfaring og
kunnskap?
Store statlige investeringer har siden 2000
vært undergitt særskilt kvalitetssikring. Slik kvalitetssikring
utføres av særlig kvalifiserte, private virksomheter som har inngått
rammeavtale med Finansdepartementet.
Det er Metier og Møreforsking Molde som gjennomfører
den eksterne kvalitetssikringen av konseptvalgutredningen for håndtering
av U-864. Disse er blant selskapene som er prekvalifisert av Finansdepartementet
til å gjennomføre slik kvalitetssikring.
Det er viktig at konsulentene som gjennomfører kvalitetssikringen
gjør dette på et uavhengig grunnlag. Jeg vil derfor ikke forsøke
å påvirke konsulentene i valget av hvilken kompetanse de ønsker
å trekke inn. Der selskapene ikke innehar den nødvendige kompetansen,
vil de kunne benytte ekstern kompetanse.
I den videre behandlingen av denne saken vil hensynet
til miljøet og folks sikkerhet være det avgjørende. Vi må likevel
være klar over at håndteringen av U-864, uavhengig av alternativ, vil
være en krevende operasjon. Dersom det skjer uhell under operasjonen,
risikerer vi at forurensningssituasjonen forverres. Jeg er derfor tilfreds
med at utredningen Kystverket har levert kvalitetssikres av uavhengige
konsulenter. På denne måten vil regjeringens beslutningsgrunnlag
bli så godt som mulig.