I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av
Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig,
samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen
sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde
fremdrift i saken.»
For nærmere redegjørelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslaget
og til vedlagte uttalelse og svar, datert hhv. 28. februar 2011
og 21. mars 2011, fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen ser at Stad skipstunnel
vil legge til rette for en bedre samlet transportløsning og føre til
tryggere sjøtransport langs et særlig kritisk punkt ved kysten. Komiteen vil
vise til det sterke engasjementet for en skipstunnel ved Stad. En
slik skipstunnel vil ha stor betydning for økt transport av passasjerer
og gods sjøveien. Som et miljøvennlig alternativ til frakt på vei, det
vil øke tryggheten til de sjøreisende og være et viktig opplevelsesprodukt
i reiselivssammenheng.
Komiteen viser til at det er
satt av 200 mill. kroner til Stad skipstunnel i andre del av planperioden
for Nasjonal transportplan 2010–2019, med forbehold om at regjeringen
beslutter å gå videre med prosjektet.
Komiteen viser til at Kystverkets
siste rapport om Stad skipstunnel ble overlevert Fiskeri- og kystdepartementet
i januar 2011, og at denne nå er videresendt til ekstern kvalitetssikring.
Det går fram av statsrådens svar til komiteen at regjeringen vil
avvente den eksterne kvalitetssikringen før det tas stilling til
prosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
det knapt er noe annet samferdselsprosjekt som har blitt utredet
så grundig som Stad skipstunnel, hele 17 ganger. Flertallet merker
seg at den siste rapporten fra Kystverket blant annet konkluderer
med at vind og vær er mindre utfordrende enn før, og at båtene er
mer solide, og at det således ikke er like stort behov for skipstunnelen. Flertallet mener dette
er tvilsomme funn, og minner om at Kystverkets anbefaling per januar
2011 står i sterk kontrast til anbefalingen i konseptvalgutredningen
fra 2007 der Kystverket anbefalte regjeringen å bygge Stad skipstunnel
med stor tunnelprofil mellom Moldefjorden og Kjødepollen.
Flertallet viser for øvrig til
Kystverkets egen redegjørelse om prosjektarbeidet gitt i siste KVU-rapport,
der det heter at «departementet har vært aktiv i utredningsprosessen,
og lagt føringer på utredningen».
Flertallet mener det er sterke
argumenter for å bygge Stad skipstunnel. Ikke minst vil tunnelen gi
større trygghet på sjøen, bedre fremkommelighet for sjøtrafikken,
den vil binde kysten av Norge bedre sammen, og den vil bidra til
å skape en kystvei som kan bli en attraksjon i seg selv. Flertallet er
enig med forslagsstillerne i at det nå, etter 20 år med utredninger,
trengs politisk handling for å sikre gjennomføring av prosjektet uten
ytterligere forsinkelse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg at
tidligere rapportutkast ikke har fylt alle krav som blir stilt i
prosessen med kvalitetssikring, og at departementet derfor har vært
aktiv i utredningsprosessen og lagt føringer på denne for å sikre
at alle formelle plankrav har blitt fulgt.
Disse medlemmer viser til at
det fra flere hold har blitt reist spørsmål om Kystverkets KVU-rapport
har tatt med alle relevante tall i den samfunnsøkonomiske analysen. Disse
medlemmer forutsetter at disse forhold blir gjennomgått
og belyst i den eksterne kvalitetssikringen.
Disse medlemmer konstaterer at
planarbeidet er i rute i forhold til prosjektets status i gjeldende NTP.
Den eksterne kvalitetssikringen vil være viktig for å gi et best
mulig beslutningsgrunnlag. Regjeringen må etter at den eksterne kvalitetssikringen
foreligger, på egnet måte komme tilbake til Stortinget med sin vurdering av
saken.
Disse medlemmer foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av
Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig,
samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen
sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde
fremdrift i saken. Stortinget ber regjeringen vurdere utbyggingen
som et OPS-prosjekt.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at regjeringspartiene vil utrede mer til tross for at
det foreligger mange og grundige utredninger gjennomført gjennom mange
år.
Disse medlemmer peker derfor
på at Stad skipstunnel også kan bygges med parallell veitunnel med
tverrslag til skipstunnelen for hver 200 m. Et slikt tillegg kan
gi forsterket samfunnsøkonomisk gevinst fordi en veitunnel som virker
som redningstunnel ved eventuelt havari i skipstunnelen, også vil
erstatte 2 veier som i dag binder Nordfjord og Sunnmøre sammen.
Dagens veier med stor høydeforskjell og dårlig kvalitet kan på denne
måten erstattes av ny og sikker vei. Disse medlemmer peker
derfor på at også en slik mulig løsning bør utredes dersom regjeringspartiene
holder fast på at mer utredning er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
også vise til SINTEF-rapporten som viser betydelig samfunnsnytte
ved å realisere dette viktige prosjektet for sjøfarende på kysten. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at planleggingen nå forseres, og viser til at
Høyre i sitt alternative statsbudsjett satte av 200 mill. kroner til
planlegging og forberedelse av prioriterte OPS-prosjekt.
Disse medlemmer mener at regjeringen
kan vise vilje til å komme videre med prosjektet ved nå å sette
av nødvendige planleggingsmidler i revidert statsbudsjett og dermed
forsere planarbeidet.
Disse medlemmer vil vise til
sitt tidligere forslag om å finansiere og organisere Stad skipstunnel
som et OPS-prosjekt og fremsetter følgende forslag på nytt:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om realisering av Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er positivt at prosjektet gis bred omtale
i Nasjonal transportplan 2010–2019. Dette medlem er
enig med regjeringen i at forutsigbar transport forbi et særlig
kritisk punkt langs kysten er av nasjonal interesse.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av
Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig,
samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen
sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde
fremdrift i saken. Stortinget ber regjeringen vurdere utbyggingen
som et OPS-prosjekt.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om realisering av Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser ellers
til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:80 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Åge Starheim, Harald T. Nesvik og Arne Sortevik
om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ
Stor Tunnel – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 11. februar 2011 hvor det
bes om en uttalelse til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011)
fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik
og Sortevik, hvor det fremmes følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av
Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig,
samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen
sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde
fremdrift i saken.”
I St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og
kystdepartementet er det vist til beslutning fra 2007 om å sette
i gang nye utredninger om Stad skipstunnel, med hensyn til størrelse
og nytteverdi av en skipstunnel. Bakgrunnen er blant annet innspill
fra fylkesordførerne i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Et av
utredningsalternativene er en skipstunnel med større dimensjoner, slik
at Hurtigruta og andre fartøy med tilsvarende dimensjoner kan seile
gjennom tunnelen. Saken og videre framdrift er også omtalt i St. meld.
nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019, hvor det vises
til at utredningen av Stad skipstunnel må gjennom ekstern kvalitetssikring,
i henhold til statens kvalitetssikringssystem for store investeringer.
Kvalitetssikringen vil gjennomføres av Holte Consulting
og ECON. Disse selskapene er prekvalifisert av Finansdepartementet
til å gjennomføre slik kvalitetssikring.
Som forslagstillerne viser til ble det fra Kystverket
lagt frem en utredning om Stad skipstunnel i desember 2007. Deler
av utredningsarbeidet ble utført av Sintef, herunder de samfunnsøkonomiske
beregningene. Arbeidet med den eksterne kvalitetssikringen ble startet
opp i 2008. Det viste seg at utredningen ikke tilfredsstilte alle kravene
som stilles i slike prosesser. Mye av utredningsarbeidet ble derfor
gjennomført på nytt.
På denne bakgrunn har Kystverket fått utarbeidet
en ny rapport, som er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet i
januar 2011. Den er utarbeidet av Det Norske Veritas (DNV) og Samfunns-
og næringslivsforskning (SNF) på oppdrag fra Kystverket.
Departementet har videresendt rapporten til
ekstern kvalitetssikring.
Jeg har registrert at det har kommet enkelte spørsmål
om Kystverkets siste rapport har tatt med alle relevante tall i
den samfunnsøkonomiske analysen. Dette vil være en del av de spørsmål
som skal gjennomgås i den eksterne kvalitetssikringen.
Regjeringen vil avvente den eksterne kvalitetssikringen
før det tas stilling til prosjektet. Dette for å sikre at vi har
et så godt beslutningsgrunnlag som mulig. Kvalitetssikringen vil ventelig
ferdigstilles medio 2011. Dette er i tråd med den tidshorisont som
regjeringen har lagt opp til i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan
2010-2019. Der er det vist til at eventuell oppstart vil komme i
siste del av planperioden, dersom en går inn for prosjektet.
Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en vurdering av saken.
Jeg viser til brev 10. mars 2011 med spørsmål
nr. 2 til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene
Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik og Sortevik:
”Hvor mange planer og utredninger har det vært i
saken om Stad skipstunnel fra saken kom opp og til nå, og kan det
gis en kronologisk oversikt over både planer og utredninger?”
Spørsmålet om Stad skipstunnel har en lang forhistorie,
og er omtalt i flere tidligere stortingsmeldinger og proposisjoner.
I St. meld. nr. 34 (1997-1998) Om gjennomføring av et forprosjekt
for skipstunnel gjennom Stad gis det en oversikt over den politiske
behandlingen av saken på 1990-tallet, og det vises til dette. I
meldingen ble det videre orientert om et forprosjekt basert på felles
finansiering mellom Kystverket, Sogn og Fjordane fylkeskommune og
Møre og Romsdal fylkeskommune. Nevnte forprosjektering ble oversendt
Fiskeri- og kystdepartementet i 2001. I ettertid er spørsmålet om
Stad skipstunnel omhandlet bl.a. i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal
transportplan 2006-2015 og St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal
transportplan 2010-2019. Det er også redegjort for spørsmålet om Stad
skipstunnel i de årlige budsjettproposisjoner for Fiskeri- og kystdepartementet.
I tillegg foreligger mange planer og utredninger om
Stad skipstunnel. Jeg har derfor bedt Kystverket utarbeide en oversikt
over slike dokumenter. Kystverket bemerker i denne forbindelse at
planer for en skipstunnel gjennom Stad er svært gammel, og at etaten
ikke har en historisk oversikt over planer lengre tilbake enn begynnelsen
av 1990-tallet. Etaten viser til at utredninger gjort før denne
tid uansett ikke vil være av særlig faglig relevans nå.
Kystverket har på denne bakgrunn sendt følgende
oversikt:
1989: Kommunal reguleringsplan
for planlagt innløp skipstunnel Moldefjorden.
1990: Ruteopplegg, trafikkgrunnlag og økonomi for
et mulig ruteopplegg (Fylkesbaatene i Sogn og fjordane og Møre og
Romsdal Fylkesbåter).
1990: Analyse av samfunnsmessige konsekvenser
(Asplan Viak AS).
1991: Nyttekostnadsanalyse (Møreforskning).
Stad skipstunnel – Nytteanalyse for rutedrift
intercity-båt (Sogn og Fjordane fylkeskommune).
1993: Trafikkanalyse (TØI).
1994: Sikkerhetsanalyse (Sintef/DNV).
1994: Nyttekostnadsanalyse (TØI).
1994: Oppdatert kostnadskalkyle (Instanes
A/S).
1996: Utrede ulike tunneldimensjoner (Sintef).
2000-2001: Forprosjekt for Stad skipstunnel (Utarbeidet
i regi av Kystverket, med referansegruppe fra Sogn og Fjordane fylkeskommune,
Møre og Romsdal fylkekommune, Fylkesmannen Sogn og Fjordane og Selje
kommune). Utredningen inneholdt delanalyser fra NGI, Sintef, Asplan
Viak, Det norske Veritas, NIVA, NILU, Instanes A/S, GEOMAP, Statens Vegvesen
S&F, ICG, Bergen sjøfartsmuseum, PTL, Selje kommune, NIJOS og
Ingeniør K:O:Dahl.
2001: Konsekvensutredning etter plan- og
bygningsloven.
2003: Styringsdokument for farledsprosjekt
Stad skipstunnel.
2003: Ekstern kvalitetssikring styringsdokumentet
(Terramar).
2005-2006: Tilleggsanalyser basert på forprosjektet
fra 2001:
2005: Reguleringsplan Stad skipstunnel
(Selje kommune).
2007: Utredning om Stad skipstunnel fra
Kystverket.
Det arbeides nå med ekstern kvalitetssikring
av siste versjon av Konseptvalgutredning Stad skipstunnel, som Kystverket
oversendte Fiskeri- og kystdepartementet i begynnelsen av 2011.
Som tidligere vist til er det ventet at denne kvalitetssikringen
vil bli ferdigstilt medio 2011.
Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en samlet vurdering av saken.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. mars 2011
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |