Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Åge Starheim, Harald T. Nesvik og Arne Sortevik om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I representantforslaget fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig, samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken.»

For nærmere redegjørelse for forslaget vises til dokumentet.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse og svar, datert hhv. 28. februar 2011 og 21. mars 2011, fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen ser at Stad skipstunnel vil legge til rette for en bedre samlet transportløsning og føre til tryggere sjøtransport langs et særlig kritisk punkt ved kysten. Komiteen vil vise til det sterke engasjementet for en skipstunnel ved Stad. En slik skipstunnel vil ha stor betydning for økt transport av passasjerer og gods sjøveien. Som et miljøvennlig alternativ til frakt på vei, det vil øke tryggheten til de sjøreisende og være et viktig opplevelsesprodukt i reiselivssammenheng.

Komiteen viser til at det er satt av 200 mill. kroner til Stad skipstunnel i andre del av planperioden for Nasjonal transportplan 2010–2019, med forbehold om at regjeringen beslutter å gå videre med prosjektet.

Komiteen viser til at Kystverkets siste rapport om Stad skipstunnel ble overlevert Fiskeri- og kystdepartementet i januar 2011, og at denne nå er videresendt til ekstern kvalitetssikring. Det går fram av statsrådens svar til komiteen at regjeringen vil avvente den eksterne kvalitetssikringen før det tas stilling til prosjektet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener det knapt er noe annet samferdselsprosjekt som har blitt utredet så grundig som Stad skipstunnel, hele 17 ganger. Flertallet merker seg at den siste rapporten fra Kystverket blant annet konkluderer med at vind og vær er mindre utfordrende enn før, og at båtene er mer solide, og at det således ikke er like stort behov for skipstunnelen. Flertallet mener dette er tvilsomme funn, og minner om at Kystverkets anbefaling per januar 2011 står i sterk kontrast til anbefalingen i konseptvalgutredningen fra 2007 der Kystverket anbefalte regjeringen å bygge Stad skipstunnel med stor tunnelprofil mellom Moldefjorden og Kjødepollen.

Flertallet viser for øvrig til Kystverkets egen redegjørelse om prosjektarbeidet gitt i siste KVU-rapport, der det heter at «departementet har vært aktiv i utredningsprosessen, og lagt føringer på utredningen».

Flertallet mener det er sterke argumenter for å bygge Stad skipstunnel. Ikke minst vil tunnelen gi større trygghet på sjøen, bedre fremkommelighet for sjøtrafikken, den vil binde kysten av Norge bedre sammen, og den vil bidra til å skape en kystvei som kan bli en attraksjon i seg selv. Flertallet er enig med forslagsstillerne i at det nå, etter 20 år med utredninger, trengs politisk handling for å sikre gjennomføring av prosjektet uten ytterligere forsinkelse.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg at tidligere rapportutkast ikke har fylt alle krav som blir stilt i prosessen med kvalitetssikring, og at departementet derfor har vært aktiv i utredningsprosessen og lagt føringer på denne for å sikre at alle formelle plankrav har blitt fulgt.

Disse medlemmer viser til at det fra flere hold har blitt reist spørsmål om Kystverkets KVU-rapport har tatt med alle relevante tall i den samfunnsøkonomiske analysen. Disse medlemmer forutsetter at disse forhold blir gjennomgått og belyst i den eksterne kvalitetssikringen.

Disse medlemmer konstaterer at planarbeidet er i rute i forhold til prosjektets status i gjeldende NTP. Den eksterne kvalitetssikringen vil være viktig for å gi et best mulig beslutningsgrunnlag. Regjeringen må etter at den eksterne kvalitetssikringen foreligger, på egnet måte komme tilbake til Stortinget med sin vurdering av saken.

Disse medlemmer foreslår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig, samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken. Stortinget ber regjeringen vurdere utbyggingen som et OPS-prosjekt.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at regjeringspartiene vil utrede mer til tross for at det foreligger mange og grundige utredninger gjennomført gjennom mange år.

Disse medlemmer peker derfor på at Stad skipstunnel også kan bygges med parallell veitunnel med tverrslag til skipstunnelen for hver 200 m. Et slikt tillegg kan gi forsterket samfunnsøkonomisk gevinst fordi en veitunnel som virker som redningstunnel ved eventuelt havari i skipstunnelen, også vil erstatte 2 veier som i dag binder Nordfjord og Sunnmøre sammen. Dagens veier med stor høydeforskjell og dårlig kvalitet kan på denne måten erstattes av ny og sikker vei. Disse medlemmer peker derfor på at også en slik mulig løsning bør utredes dersom regjeringspartiene holder fast på at mer utredning er nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil også vise til SINTEF-rapporten som viser betydelig samfunnsnytte ved å realisere dette viktige prosjektet for sjøfarende på kysten. Disse medlemmer mener det er avgjørende at planleggingen nå forseres, og viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett satte av 200 mill. kroner til planlegging og forberedelse av prioriterte OPS-prosjekt.

Disse medlemmer mener at regjeringen kan vise vilje til å komme videre med prosjektet ved nå å sette av nødvendige planleggingsmidler i revidert statsbudsjett og dermed forsere planarbeidet.

Disse medlemmer vil vise til sitt tidligere forslag om å finansiere og organisere Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt og fremsetter følgende forslag på nytt:

«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak om realisering av Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er positivt at prosjektet gis bred omtale i Nasjonal transportplan 2010–2019. Dette medlem er enig med regjeringen i at forutsigbar transport forbi et særlig kritisk punkt langs kysten er av nasjonal interesse.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig, samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken. Stortinget ber regjeringen vurdere utbyggingen som et OPS-prosjekt.

Forslag fra Høyre:

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen legge fram en sak om realisering av Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.

Komiteen viser ellers til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:80 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Åge Starheim, Harald T. Nesvik og Arne Sortevik om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel – vedlegges protokollen.

Vedlegg 1

Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 28. februar 2011

Dok. 8:80 S (2010-2011) om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på utbyggingsalternativ med stor tunnel

Jeg viser til brev 11. februar 2011 hvor det bes om en uttalelse til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik og Sortevik, hvor det fremmes følgende forslag:

”Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig, samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken.”

I St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og kystdepartementet er det vist til beslutning fra 2007 om å sette i gang nye utredninger om Stad skipstunnel, med hensyn til størrelse og nytteverdi av en skipstunnel. Bakgrunnen er blant annet innspill fra fylkesordførerne i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Et av utredningsalternativene er en skipstunnel med større dimensjoner, slik at Hurtigruta og andre fartøy med tilsvarende dimensjoner kan seile gjennom tunnelen. Saken og videre framdrift er også omtalt i St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019, hvor det vises til at utredningen av Stad skipstunnel må gjennom ekstern kvalitetssikring, i henhold til statens kvalitetssikringssystem for store investeringer.

Kvalitetssikringen vil gjennomføres av Holte Consulting og ECON. Disse selskapene er prekvalifisert av Finansdepartementet til å gjennomføre slik kvalitetssikring.

Som forslagstillerne viser til ble det fra Kystverket lagt frem en utredning om Stad skipstunnel i desember 2007. Deler av utredningsarbeidet ble utført av Sintef, herunder de samfunnsøkonomiske beregningene. Arbeidet med den eksterne kvalitetssikringen ble startet opp i 2008. Det viste seg at utredningen ikke tilfredsstilte alle kravene som stilles i slike prosesser. Mye av utredningsarbeidet ble derfor gjennomført på nytt.

På denne bakgrunn har Kystverket fått utarbeidet en ny rapport, som er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet i januar 2011. Den er utarbeidet av Det Norske Veritas (DNV) og Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) på oppdrag fra Kystverket.

Departementet har videresendt rapporten til ekstern kvalitetssikring.

Jeg har registrert at det har kommet enkelte spørsmål om Kystverkets siste rapport har tatt med alle relevante tall i den samfunnsøkonomiske analysen. Dette vil være en del av de spørsmål som skal gjennomgås i den eksterne kvalitetssikringen.

Regjeringen vil avvente den eksterne kvalitetssikringen før det tas stilling til prosjektet. Dette for å sikre at vi har et så godt beslutningsgrunnlag som mulig. Kvalitetssikringen vil ventelig ferdigstilles medio 2011. Dette er i tråd med den tidshorisont som regjeringen har lagt opp til i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Der er det vist til at eventuell oppstart vil komme i siste del av planperioden, dersom en går inn for prosjektet.

Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en vurdering av saken.

Vedlegg 2

Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 21. mars 2011

Dok. 8:80 S (2010-2011) om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på utbyggingsalternativ med stor tunnel – oppfølgingsspørsmål

Jeg viser til brev 10. mars 2011 med spørsmål nr. 2 til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik og Sortevik:

”Hvor mange planer og utredninger har det vært i saken om Stad skipstunnel fra saken kom opp og til nå, og kan det gis en kronologisk oversikt over både planer og utredninger?”

Svar:

Spørsmålet om Stad skipstunnel har en lang forhistorie, og er omtalt i flere tidligere stortingsmeldinger og proposisjoner. I St. meld. nr. 34 (1997-1998) Om gjennomføring av et forprosjekt for skipstunnel gjennom Stad gis det en oversikt over den politiske behandlingen av saken på 1990-tallet, og det vises til dette. I meldingen ble det videre orientert om et forprosjekt basert på felles finansiering mellom Kystverket, Sogn og Fjordane fylkeskommune og Møre og Romsdal fylkeskommune. Nevnte forprosjektering ble oversendt Fiskeri- og kystdepartementet i 2001. I ettertid er spørsmålet om Stad skipstunnel omhandlet bl.a. i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 og St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Det er også redegjort for spørsmålet om Stad skipstunnel i de årlige budsjettproposisjoner for Fiskeri- og kystdepartementet.

I tillegg foreligger mange planer og utredninger om Stad skipstunnel. Jeg har derfor bedt Kystverket utarbeide en oversikt over slike dokumenter. Kystverket bemerker i denne forbindelse at planer for en skipstunnel gjennom Stad er svært gammel, og at etaten ikke har en historisk oversikt over planer lengre tilbake enn begynnelsen av 1990-tallet. Etaten viser til at utredninger gjort før denne tid uansett ikke vil være av særlig faglig relevans nå.

Kystverket har på denne bakgrunn sendt følgende oversikt:

  • 1989: Kommunal reguleringsplan for planlagt innløp skipstunnel Moldefjorden.

  • 1990: Ruteopplegg, trafikkgrunnlag og økonomi for et mulig ruteopplegg (Fylkesbaatene i Sogn og fjordane og Møre og Romsdal Fylkesbåter).

  • 1990: Analyse av samfunnsmessige konsekvenser (Asplan Viak AS).

  • 1991: Nyttekostnadsanalyse (Møreforskning).

  • Stad skipstunnel – Nytteanalyse for rutedrift intercity-båt (Sogn og Fjordane fylkeskommune).

  • 1993: Trafikkanalyse (TØI).

  • 1994: Sikkerhetsanalyse (Sintef/DNV).

  • 1994: Nyttekostnadsanalyse (TØI).

  • 1994: Oppdatert kostnadskalkyle (Instanes A/S).

  • 1996: Utrede ulike tunneldimensjoner (Sintef).

  • 2000-2001: Forprosjekt for Stad skipstunnel (Utarbeidet i regi av Kystverket, med referansegruppe fra Sogn og Fjordane fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkekommune, Fylkesmannen Sogn og Fjordane og Selje kommune). Utredningen inneholdt delanalyser fra NGI, Sintef, Asplan Viak, Det norske Veritas, NIVA, NILU, Instanes A/S, GEOMAP, Statens Vegvesen S&F, ICG, Bergen sjøfartsmuseum, PTL, Selje kommune, NIJOS og Ingeniør K:O:Dahl.

  • 2001: Konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven.

  • 2003: Styringsdokument for farledsprosjekt Stad skipstunnel.

  • 2003: Ekstern kvalitetssikring styringsdokumentet (Terramar).

  • 2005-2006: Tilleggsanalyser basert på forprosjektet fra 2001:

    • Trafikkberegninger

    • Vurdering av OPS som samarbeids- og finansieringsmodell for realisering av Stad skipstunnel (PWC)

    • Oppdatert nyttekostnadsanalyse.

  • 2005: Reguleringsplan Stad skipstunnel (Selje kommune).

  • 2007: Utredning om Stad skipstunnel fra Kystverket.

Det arbeides nå med ekstern kvalitetssikring av siste versjon av Konseptvalgutredning Stad skipstunnel, som Kystverket oversendte Fiskeri- og kystdepartementet i begynnelsen av 2011. Som tidligere vist til er det ventet at denne kvalitetssikringen vil bli ferdigstilt medio 2011.

Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en samlet vurdering av saken.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. mars 2011

Knut Arild Hareide

leder og ordfører