Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslaget, samt statsrådens uttalelse til
saken datert 8. februar 2011 (vedlegg).
Komiteen mener frivillig sektor
er en av samfunnets bærebjelker. Komiteen er enig
i forslagsstillernes beskrivelse av barne- og ungdomsorganisasjonenes
betydning, som gjennom sitt viktige arbeid er med på å aktivisere
barn og unge over hele landet. Barne- og ungdomsorganisasjonene
skaper engasjement og er viktige fritidstilbud der barn og unge
kan utvikle seg som mennesker og demokratiske borgere. Komiteen peker
på betydningen av at barn og unge får frihet og myndighet til å
organisere sin egen fritidskultur, da dette har en særlig stor demokratisk verdi. Komiteen understreker
at gode offentlige rammevilkår er viktig for organisasjonenes vekst
og utvikling.
Komiteen merker seg at departementet
har satt i gang et prosjekt som har som mål å forenkle barne- og
ungdomsorganisasjonenes samhandling med det offentlige hva angår
statlige tilskuddsordninger. Komiteen imøteser konkrete forslag
fra dette prosjektet, og komiteen ser positivt på
at det som et grunnlag for prosjektets vurderinger vil bli igangsatt
en kartlegging av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene,
slik det gjøres rede for i statsrådens brev til komiteen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til statsrådens svarbrev hvor de enkelte forslagene er
berørt, og slutter seg til statsrådens vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener vilkårene for frivillige
organisasjoner i Norge har endret seg i negativ retning de senere årene
til tross for regjeringens løfter om bedre organisatoriske rammevilkår
gjennom samordning og forenkling.
Disse medlemmer peker på at regjeringens manglende
forståelse for frivillighetens verdi og egenart gjør at særlig barne-
og ungdomsorganisasjonene får det vanskeligere.
Disse medlemmer viser til rapporten
«Sårbar frivillighet» utgitt av Landsrådet for Norges barne- og
ungdomsorganisasjoner, der de faktiske effektene av regjeringens
frivillighetspolitikk de senere år studeres. I studien fremgår det at
organisasjonene opplever manglende samordning, økende byråkratisering
og sterkere kontroll over frivilligheten. Det er særlig de ressurssvake organisasjonene
og lokallagene som rammes hardest, da disse ikke makter å følge
opp den økende mengden av kunnskaps- og rapporteringskrav.
Disse medlemmer peker på at Frivillighetsregisteret
skulle medføre enklere samhandling mellom frivillige organisasjoner
og det offentlige. Dagens byråkratiske ordning tapper imidlertid
organisasjonene for tid, penger og ressurser. Disse medlemmer støtter
derfor forslagsstillernes ønske om å endre Frivillighetsregisteret,
slik det er formulert i forslaget.
Disse medlemmer merker seg statsrådens brev
til komiteen der «Grasrotordningen» fremstilles som en ordning der
frivillige lag og foreninger tilføres ekstra midler. Disse
medlemmer vil påpeke at denne fremstillingen ikke er riktig,
all den tid ordningen kun er en øremerking av tippeoverskuddet,
og en ordning som for øvrig rokker ved tippenøkkelen som Stortinget
har vedtatt.
Disse medlemmer viser videre
til at Frifond er en svært godt fungerende ordning, som gjennom
en ubyråkratisk innretning forvalter midler som går direkte til
lokal aktivitet og kommer barn og unge direkte til gode. Disse
medlemmer understreker betydningen av at Frifond fremdeles
forvaltes av organisasjonene selv, gjennom de nasjonale paraplyorganisasjonene. Disse
medlemmer viser til at Frifond får omfattende tilskudd fra
spillemidlene, og således er sårbar med hensyn til endringer i spillemiddelnøkkelen
og variasjoner i Norsk Tippings overskudd. For at Frifondordningen
skal sikres størst mulig stabilitet og forutsigbarhet, legger disse medlemmer til
grunn at ordningen styrkes i årene som kommer.
Disse medlemmer mener det er
kritikkverdig at systemet med momskompensasjon gjør at organisasjonene
ikke slipper momsutgifter fullt ut, og at ordningen i realiteten
er en støtteordning som muliggjør styring og kontroll over mottakerorganisasjonenes
formål og virkemåte. Disse medlemmer er derfor enig
med forslagsstillerne i at ordningen må endres.
Disse medlemmer mener organisasjonenes egen
opplevelse av at deres egenart ikke ivaretas, må tas på alvor. Disse
medlemmer er ikke tilfreds med utviklingen og mener det
haster med å iverksette tiltak som kan forenkle og forbedre rammevilkårene
for de frivillige barne- og ungdomsorganisasjonene.
Disse medlemmer vil ha et system
som er bedre tilrettelagt for den lokale barne- og ungdomsfrivilligheten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene
spesielt og frivilligheten generelt, og utarbeide en konkret plan
for samordning og forenkling for frivillige organisasjoner.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at en større
del av støtten til barne- og ungdomsorganisasjoner gis som driftsstøtte
og ikke prosjektstøtte.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere ytterligere tiltak
for å forenkle og avbyråkratisere momskompensasjonsordningen, samt
sikre tilfredsstillende opptrapping av denne.
IV
Stortinget ber regjeringen endre Frivillighetsregisteret
med utgangspunkt i organisasjonenes ønsker, ikke statens behov,
samt sikre en fullfinansiering av registeret.»
Disse medlemmer vil peke på at
samfunnsutviklingen og en generell individualisering i samfunnet
setter barne- og ungdomsfrivillighetssektoren under press. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig med en kontinuerlig
tilpasning og fornyelse av politikken for å stimulere og legge til
rette for vekst og utvikling i sektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at det offentlige skal respektere og legge til grunn barne- og ungdomsfrivillighetenes
organisasjoners autonome stilling. Den aktivitet som foregår i barne-
og ungdomsfrivillighetsorganisasjonene har først og fremst en egenverdi,
og disse medlemmer vil advare mot å la en instrumentell
nyttetenkning prege samhandlingen mellom offentlige myndigheter
og barne- og ungdomsfrivillighetssektoren.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at barne- og ungdomsfrivilligheten må bruke mye tid og ressurser
på dokumentasjon, søknader og rapportering. Disse medlemmer har forståelse
for at mange organisasjoner og tillitsvalgte er frustrerte over
at en stor andel av den samlede arbeidsinnsatsen går med til administrativt
arbeid overfor offentlige myndigheter. Disse medlemmer mener
det er viktig å imøtekomme de sterke signalene fra barne- og ungdomsfrivillighetens
egne organer om problemene med å motivere lokalt tillitsvalgte til
å påta seg administrative oppgaver for å drive virksomheten. En
bør derfor tilstrebe en riktig balanse mellom behovet for kontroll
med offentlige midler og hensynet til smidige prosedyrer og regler
for håndtering av støtteordningene i organisasjonene.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne ønsker en helhetlig gjennomgang av rammevilkårene
som sikrer sektorens selvstendige og frie råderett over større deler
av egne inntekter. Forslagsstillerne peker blant annet på enkelte tiltak
innenfor skatte- og avgiftssystemet. Disse medlemmer mener
rammevilkår og økonomiske virkemidler for barne- og ungdomsfrivillighetssektoren
i størst mulig grad må innrettes slik at organisasjonene styrkes
gjennom midler som barne- og ungdomsfrivilligheten selv har disposisjonsrett
over.
Disse medlemmer peker på at en
rekke organisasjoner ikke kunne bidratt inn i barne- og ungdomsfrivillighetssektoren
uten delvis å bruke faglig lønnet kompetanse. Grensene for lønnsoppgaveplikt
og plikt til å betale arbeidsgiveravgift er fremdeles lave, og mange
mindre lag og foreninger påføres et unødvendig byråkrati med innrapporteringer. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å heve disse grensene. Disse
medlemmer viser til at grensen for skattefradrag for gaver
til organisasjoner lenge har stått stille på 12 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
det finnes flere unntak fra hovedregelen om at all inntekt skal beskattes.
For dette særskilte unntaket har Stortinget ved flere anledninger
tatt stilling til, og sluttet seg til, økninger. Disse medlemmer er kritisk
til Finansdepartementets utsagn i brev av 11. mars 2010 fra Kulturdepartementet
om at:
«en begrensning av fradragsretten forhindrer at velstående
personer og store bedrifter kan kanalisere store offentlige midler
til sine egne, ideelle preferanser, ...»
Disse medlemmer mener statens
andel gjennom skattefritaket ikke vil være avgjørende for dem som
gir gaver til barne- og ungdomsfrivillighetens organisasjoner, men
vil være en stimulans som bidrar til å styrke barne- og ungdomsfrivillighetens
innsats, som disse medlemmer mener er «en grunnpilar
i vårt demokratiske samfunn».
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringens arbeid i stor grad omhandler mål og strategier knyttet
til statlige tilskuddsordninger og ikke i tilstrekkelig grad omfatter
tiltak som vil sikre sektorens selvstendige og frie råderett.
Disse medlemmer vil videre uttrykke
sin skepsis til at staten skal styre for mye av pengestrømmen til
barne- og ungdomsfrivillighetssektoren, og mener at sektoren i størst
mulig grad skal styre seg selv og at staten må legge til rette for
at sektoren kan skape sine egne inntekter. Disse medlemmer vil
ha en sterk barne- og ungdomsfrivillighetssektor og vil sikre sektoren
en reell mulighet til å hente inntekter fra andre ting enn spill.
Blant annet må det bli lettere for sektoren, spesielt små lag og
foreninger, å arrangere mindre lotterier.
Disse medlemmer viser til at
samfunnet er i endring, da må også skattereglene tilpasses. I tillegg
vil det være en fordel om sektoren fikk flere ben å stå på. Det
er uheldig at altfor mange er altfor ensidig avhengig av støtte
fra staten.
Disse medlemmer mener at dersom
flere private gir gaver, vil organisasjonene bli mer uavhengige,
og disse medlemmer vil understreke betydningen av
arbeidet som utføres av kulturorganisasjonene. Kultursektoren er
en sektor av stor samfunnsmessig verdi. Skattefradraget for gaver
til kulturen vil være et positivt bidrag til en betydelig vekst
i kulturorganisasjonene. Fradraget kan fungere som en katalysator
for mer kultur.
Disse medlemmer mener det er
viktig at momsordningen ikke vil medføre et unødvendig omfattende
byråkrati i form av rapporteringer og oppbevaring av dokumentasjon.
Disse medlemmer minner om at
utgangspunktet for kompensasjonsordningen er Stortingets vedtak
om at barne- og ungdomsfrivillighetsorganisasjonene skal kompenseres
fullt ut for merkostnadene som følge av merverdiavgiftsreformen.
Disse medlemmer vil minne om
at en samlet barne- og ungdomsfrivillighetssektor har fremholdt
innføring av fullt momsfritak for barne- og ungdomsfrivillighetens
organisasjoner som ett av de viktigste virkemidlene for å bedre
sektorens økonomiske rammebetingelser fremover. Disse medlemmer er
oppmerksom på at enkelte organisasjoner anfører at dagens ordning pålegger
dem å betale merverdiavgift for varer og tjenester i en størrelsesorden
som medfører at en stor andel av det organisasjonene mottar i offentlige
tilskudd, i realiteten tilbakeføres til staten i form av merverdiavgift.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig
vurdering av vilkårene for barne- og ungdomsfrivillighetssektoren,
hvor også insentivordninger som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt
og arbeidsgiveravgiftsplikt mv. tas i betraktning.»