Forslagsstillerne viser til at frivilligheten
er en av bærebjelkene i samfunnet vårt. Særlig viktig er arbeidet
som utføres i barne- og ungdomsorganisasjonene, som er med på å
aktivisere barn og unge over hele landet.
Ifølge forslagsstillerne synes terskelen for
deltakelse i frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner stadig å
bli høyere, blant annet på grunn av økte rapporteringskrav, mer
byråkrati og mindre forutsigbar støtte til frivillige organisasjoner
og frivillighet generelt. Forslagsstillerne viser til en rapport
Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) publiserte
nylig – «Sårbar frivillighet» hvor det påpekes manglende samordning
på feltet, økende byråkratisering og ustabil finansiering av frivilligheten. Ulike
definisjoner og krav hos departementene gjør det vanskeligere enn
nødvendig å være en frivillig organisasjon, og det er vanskelig
for tillitsvalgte på lokalt nivå å sette seg inn i støtteordninger
som til stadighet blir endret på detaljnivå. Videre påpekes det
ifølge forslagsstillerne bl.a. at de gjentatte løftene fra regjeringens
side om bedrede vilkår for frivilligheten slett ikke er oppfylt.
Forslagsstillerne deler disse betraktningene.
Forslagsstillerne har merket seg kravet om at
det bør foretas en helhetlig gjennomgang av de nasjonale støtteordningene
for barne- og ungdomsorganisasjonene spesielt og for frivilligheten generelt.
I fortsettelsen av dette ønskes det en konkret plan for samordning
og forenkling «på alle områder der det er mulig». Forslagsstillerne støtter
dette, og mener det er viktig at regjeringen igangsetter et slikt
arbeid.
Videre har forslagsstillerne merket seg at LNU mener
det kreves en rekke tiltak for å sikre stabile vilkår for barne-
og ungdomsorganisasjonene. Forslagsstillerne vil i denne omgang særlig
trekke frem følgende momenter, som det er nødvendig at Stortinget
snarlig tar tak i for å sikre større handlingsrom og forutsigbarhet
for barne- og ungdomsfrivilligheten. Blant annet er det nødvendig
at
støtte til frivilligheten
i størst mulig grad gis som driftsstøtte og ikke prosjektstøtte
momskompensasjonsordningen avbyråkratiseres,
og at en finansiell opptrapping knyttet til ordningen sikres
frivillighetsregisteret fullfinansieres
og endres med utgangspunkt i organisasjonenes ønsker, ikke statens
behov
grasrotandelen avvikles, og erstattes av
en ordning som i større grad ivaretar hensynet til breddefrivilligheten
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene
spesielt og frivilligheten generelt, og utarbeide en konkret plan
for samordning og forenkling for frivillige organisasjoner.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at en større
del av støtten til barne- og ungdomsorganisasjoner gis som driftsstøtte
og ikke prosjektstøtte.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere ytterligere tiltak
for å forenkle og avbyråkratisere momskompensasjonsordningen, samt
sikre tilfredsstillende opptrapping av denne.
IV
Stortinget ber regjeringen endre Frivillighetsregisteret
med utgangspunkt i organisasjonenes ønsker, ikke statens behov,
samt sikre en fullfinansiering av registeret.
V
Stortinget ber regjeringen avvikle ordningen med
grasrotandel, og heller innføre en ordning som i større grad ivaretar
hensynet til breddefrivilligheten.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslaget, samt statsrådens uttalelse til
saken datert 8. februar 2011 (vedlegg).
Komiteen mener frivillig sektor
er en av samfunnets bærebjelker. Komiteen er enig
i forslagsstillernes beskrivelse av barne- og ungdomsorganisasjonenes
betydning, som gjennom sitt viktige arbeid er med på å aktivisere
barn og unge over hele landet. Barne- og ungdomsorganisasjonene
skaper engasjement og er viktige fritidstilbud der barn og unge
kan utvikle seg som mennesker og demokratiske borgere. Komiteen peker
på betydningen av at barn og unge får frihet og myndighet til å
organisere sin egen fritidskultur, da dette har en særlig stor demokratisk verdi. Komiteen understreker
at gode offentlige rammevilkår er viktig for organisasjonenes vekst
og utvikling.
Komiteen merker seg at departementet
har satt i gang et prosjekt som har som mål å forenkle barne- og
ungdomsorganisasjonenes samhandling med det offentlige hva angår
statlige tilskuddsordninger. Komiteen imøteser konkrete forslag
fra dette prosjektet, og komiteen ser positivt på
at det som et grunnlag for prosjektets vurderinger vil bli igangsatt
en kartlegging av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene,
slik det gjøres rede for i statsrådens brev til komiteen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til statsrådens svarbrev hvor de enkelte forslagene er
berørt, og slutter seg til statsrådens vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener vilkårene for frivillige
organisasjoner i Norge har endret seg i negativ retning de senere årene
til tross for regjeringens løfter om bedre organisatoriske rammevilkår
gjennom samordning og forenkling.
Disse medlemmer peker på at regjeringens manglende
forståelse for frivillighetens verdi og egenart gjør at særlig barne-
og ungdomsorganisasjonene får det vanskeligere.
Disse medlemmer viser til rapporten
«Sårbar frivillighet» utgitt av Landsrådet for Norges barne- og
ungdomsorganisasjoner, der de faktiske effektene av regjeringens
frivillighetspolitikk de senere år studeres. I studien fremgår det at
organisasjonene opplever manglende samordning, økende byråkratisering
og sterkere kontroll over frivilligheten. Det er særlig de ressurssvake organisasjonene
og lokallagene som rammes hardest, da disse ikke makter å følge
opp den økende mengden av kunnskaps- og rapporteringskrav.
Disse medlemmer peker på at Frivillighetsregisteret
skulle medføre enklere samhandling mellom frivillige organisasjoner
og det offentlige. Dagens byråkratiske ordning tapper imidlertid
organisasjonene for tid, penger og ressurser. Disse medlemmer støtter
derfor forslagsstillernes ønske om å endre Frivillighetsregisteret,
slik det er formulert i forslaget.
Disse medlemmer merker seg statsrådens brev
til komiteen der «Grasrotordningen» fremstilles som en ordning der
frivillige lag og foreninger tilføres ekstra midler. Disse
medlemmer vil påpeke at denne fremstillingen ikke er riktig,
all den tid ordningen kun er en øremerking av tippeoverskuddet,
og en ordning som for øvrig rokker ved tippenøkkelen som Stortinget
har vedtatt.
Disse medlemmer viser videre
til at Frifond er en svært godt fungerende ordning, som gjennom
en ubyråkratisk innretning forvalter midler som går direkte til
lokal aktivitet og kommer barn og unge direkte til gode. Disse
medlemmer understreker betydningen av at Frifond fremdeles
forvaltes av organisasjonene selv, gjennom de nasjonale paraplyorganisasjonene. Disse
medlemmer viser til at Frifond får omfattende tilskudd fra
spillemidlene, og således er sårbar med hensyn til endringer i spillemiddelnøkkelen
og variasjoner i Norsk Tippings overskudd. For at Frifondordningen
skal sikres størst mulig stabilitet og forutsigbarhet, legger disse medlemmer til
grunn at ordningen styrkes i årene som kommer.
Disse medlemmer mener det er
kritikkverdig at systemet med momskompensasjon gjør at organisasjonene
ikke slipper momsutgifter fullt ut, og at ordningen i realiteten
er en støtteordning som muliggjør styring og kontroll over mottakerorganisasjonenes
formål og virkemåte. Disse medlemmer er derfor enig
med forslagsstillerne i at ordningen må endres.
Disse medlemmer mener organisasjonenes egen
opplevelse av at deres egenart ikke ivaretas, må tas på alvor. Disse
medlemmer er ikke tilfreds med utviklingen og mener det
haster med å iverksette tiltak som kan forenkle og forbedre rammevilkårene
for de frivillige barne- og ungdomsorganisasjonene.
Disse medlemmer vil ha et system
som er bedre tilrettelagt for den lokale barne- og ungdomsfrivilligheten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene
spesielt og frivilligheten generelt, og utarbeide en konkret plan
for samordning og forenkling for frivillige organisasjoner.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at en større
del av støtten til barne- og ungdomsorganisasjoner gis som driftsstøtte
og ikke prosjektstøtte.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere ytterligere tiltak
for å forenkle og avbyråkratisere momskompensasjonsordningen, samt
sikre tilfredsstillende opptrapping av denne.
IV
Stortinget ber regjeringen endre Frivillighetsregisteret
med utgangspunkt i organisasjonenes ønsker, ikke statens behov,
samt sikre en fullfinansiering av registeret.»
Disse medlemmer vil peke på at
samfunnsutviklingen og en generell individualisering i samfunnet
setter barne- og ungdomsfrivillighetssektoren under press. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig med en kontinuerlig
tilpasning og fornyelse av politikken for å stimulere og legge til
rette for vekst og utvikling i sektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at det offentlige skal respektere og legge til grunn barne- og ungdomsfrivillighetenes
organisasjoners autonome stilling. Den aktivitet som foregår i barne-
og ungdomsfrivillighetsorganisasjonene har først og fremst en egenverdi,
og disse medlemmer vil advare mot å la en instrumentell
nyttetenkning prege samhandlingen mellom offentlige myndigheter
og barne- og ungdomsfrivillighetssektoren.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at barne- og ungdomsfrivilligheten må bruke mye tid og ressurser
på dokumentasjon, søknader og rapportering. Disse medlemmer har forståelse
for at mange organisasjoner og tillitsvalgte er frustrerte over
at en stor andel av den samlede arbeidsinnsatsen går med til administrativt
arbeid overfor offentlige myndigheter. Disse medlemmer mener
det er viktig å imøtekomme de sterke signalene fra barne- og ungdomsfrivillighetens
egne organer om problemene med å motivere lokalt tillitsvalgte til
å påta seg administrative oppgaver for å drive virksomheten. En
bør derfor tilstrebe en riktig balanse mellom behovet for kontroll
med offentlige midler og hensynet til smidige prosedyrer og regler
for håndtering av støtteordningene i organisasjonene.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne ønsker en helhetlig gjennomgang av rammevilkårene
som sikrer sektorens selvstendige og frie råderett over større deler
av egne inntekter. Forslagsstillerne peker blant annet på enkelte tiltak
innenfor skatte- og avgiftssystemet. Disse medlemmer mener
rammevilkår og økonomiske virkemidler for barne- og ungdomsfrivillighetssektoren
i størst mulig grad må innrettes slik at organisasjonene styrkes
gjennom midler som barne- og ungdomsfrivilligheten selv har disposisjonsrett
over.
Disse medlemmer peker på at en
rekke organisasjoner ikke kunne bidratt inn i barne- og ungdomsfrivillighetssektoren
uten delvis å bruke faglig lønnet kompetanse. Grensene for lønnsoppgaveplikt
og plikt til å betale arbeidsgiveravgift er fremdeles lave, og mange
mindre lag og foreninger påføres et unødvendig byråkrati med innrapporteringer. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å heve disse grensene. Disse
medlemmer viser til at grensen for skattefradrag for gaver
til organisasjoner lenge har stått stille på 12 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
det finnes flere unntak fra hovedregelen om at all inntekt skal beskattes.
For dette særskilte unntaket har Stortinget ved flere anledninger
tatt stilling til, og sluttet seg til, økninger. Disse medlemmer er kritisk
til Finansdepartementets utsagn i brev av 11. mars 2010 fra Kulturdepartementet
om at:
«en begrensning av fradragsretten forhindrer at velstående
personer og store bedrifter kan kanalisere store offentlige midler
til sine egne, ideelle preferanser, ...»
Disse medlemmer mener statens
andel gjennom skattefritaket ikke vil være avgjørende for dem som
gir gaver til barne- og ungdomsfrivillighetens organisasjoner, men
vil være en stimulans som bidrar til å styrke barne- og ungdomsfrivillighetens
innsats, som disse medlemmer mener er «en grunnpilar
i vårt demokratiske samfunn».
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringens arbeid i stor grad omhandler mål og strategier knyttet
til statlige tilskuddsordninger og ikke i tilstrekkelig grad omfatter
tiltak som vil sikre sektorens selvstendige og frie råderett.
Disse medlemmer vil videre uttrykke
sin skepsis til at staten skal styre for mye av pengestrømmen til
barne- og ungdomsfrivillighetssektoren, og mener at sektoren i størst
mulig grad skal styre seg selv og at staten må legge til rette for
at sektoren kan skape sine egne inntekter. Disse medlemmer vil
ha en sterk barne- og ungdomsfrivillighetssektor og vil sikre sektoren
en reell mulighet til å hente inntekter fra andre ting enn spill.
Blant annet må det bli lettere for sektoren, spesielt små lag og
foreninger, å arrangere mindre lotterier.
Disse medlemmer viser til at
samfunnet er i endring, da må også skattereglene tilpasses. I tillegg
vil det være en fordel om sektoren fikk flere ben å stå på. Det
er uheldig at altfor mange er altfor ensidig avhengig av støtte
fra staten.
Disse medlemmer mener at dersom
flere private gir gaver, vil organisasjonene bli mer uavhengige,
og disse medlemmer vil understreke betydningen av
arbeidet som utføres av kulturorganisasjonene. Kultursektoren er
en sektor av stor samfunnsmessig verdi. Skattefradraget for gaver
til kulturen vil være et positivt bidrag til en betydelig vekst
i kulturorganisasjonene. Fradraget kan fungere som en katalysator
for mer kultur.
Disse medlemmer mener det er
viktig at momsordningen ikke vil medføre et unødvendig omfattende
byråkrati i form av rapporteringer og oppbevaring av dokumentasjon.
Disse medlemmer minner om at
utgangspunktet for kompensasjonsordningen er Stortingets vedtak
om at barne- og ungdomsfrivillighetsorganisasjonene skal kompenseres
fullt ut for merkostnadene som følge av merverdiavgiftsreformen.
Disse medlemmer vil minne om
at en samlet barne- og ungdomsfrivillighetssektor har fremholdt
innføring av fullt momsfritak for barne- og ungdomsfrivillighetens
organisasjoner som ett av de viktigste virkemidlene for å bedre
sektorens økonomiske rammebetingelser fremover. Disse medlemmer er
oppmerksom på at enkelte organisasjoner anfører at dagens ordning pålegger
dem å betale merverdiavgift for varer og tjenester i en størrelsesorden
som medfører at en stor andel av det organisasjonene mottar i offentlige
tilskudd, i realiteten tilbakeføres til staten i form av merverdiavgift.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig
vurdering av vilkårene for barne- og ungdomsfrivillighetssektoren,
hvor også insentivordninger som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt
og arbeidsgiveravgiftsplikt mv. tas i betraktning.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene
spesielt og frivilligheten generelt, og utarbeide en konkret plan
for samordning og forenkling for frivillige organisasjoner.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sikre at en større
del av støtten til barne- og ungdomsorganisasjoner gis som driftsstøtte
og ikke prosjektstøtte.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen vurdere ytterligere tiltak
for å forenkle og avbyråkratisere momskompensasjonsordningen, samt
sikre tilfredsstillende opptrapping av denne.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen endre Frivillighetsregisteret
med utgangspunkt i organisasjonenes ønsker, ikke statens behov,
samt sikre en fullfinansiering av registeret.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig vurdering
av vilkårene for barne- og ungdomsfrivillighetssektoren, hvor også
insentivordninger som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt
og arbeidsgiveravgiftsplikt mv. tas i betraktning.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:58 S (2010–2011) – om representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om tiltak for å sikre større handlingsrom og forutsigbarhet for barne-
og ungdomsfrivilligheten – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Stortingets Familie- og kulturkomités
brev av 20. januar d.å. hvor det bes om en vurdering av representantforslag
om tiltak for å sikre større handlingsrom og forutsigbarhet for barne-
og ungdomsfrivilligheten.
Regjeringens mål for frivillighetspolitikken
er å støtte aktivt opp under et levende sivilsamfunn og stimulere
til økt deltakelse fra grupper som i dag faller utenfor det frivillige
organisasjonssamfunnet. Bedre rammebetingelser gjennom økt satsing,
økte bevilgninger og en sterkere anerkjennelse av frivilligheten
har vært et kjernepunkt i regjeringens frivillighetspolitikk.
Det har vært en betydelig økning i offentlige
tilskudd til frivillige organisasjoner. Det ble gitt om lag 4,9
milliarder i tilskudd til de frivillige organisasjonene over 81
tilskuddsordninger fra 14 departementer i 2009. Da er bistandsmidler og
kjøp av velferdstjenester holdt utenfor. Beløpet skriver seg fra
en kartlegging av statlige tilskudd som frivillige organisasjoner
kan søke støtte fra. Momskompensasjons-ordningen og grasrotandelen
har bidratt med ytterligere midler til frivillige organisasjoner.
I 2010 mottok foreninger og lokallag 660 mill. kr. i momskompensasjon
og grasrotandel.
”Stortinget ber regjeringen
foreta en helhetlig gjennomgang av de nasjonale støtteordningene for
barne- og ungdomsorganisasjonene spesielt og frivilligheten generelt
og utarbeide en konkret plan for samordning og forenkling for frivillige
organisasjoner.”
I Innst. 14 S (2010-2011) fra familie- og kulturkomiteen
heter det:
”Flertallet har videre merket seg
regjeringens mål om å forenkle og avbyråkratisere samhandlingen
mellom det offentlige og frivillig sektor. Flertallet mener
at barne- og ungdomsorganisasjonenes egenart og særskilte utfordringer spesielt
bør tas hensyn til i dette arbeidet. Flertallet ber
om at regjeringen i forbindelse med neste års budsjettproposisjon
redegjør for arbeidet med forenkling på områder som berører samhandling
med frivillig sektor.”
Kulturdepartementet er i gang med dette arbeidet,
og har valgt å starte med utfordringene til barne- og ungdomsorganisasjonene.
Departementet har satt i gang et prosjekt som har som mål å komme
frem til konkrete forslag som vil forenkle barne- og ungdomsorganisasjonenes samhandling
med det offentlige knyttet til statlige tilskuddsordninger. Som
et grunnlag for prosjektets vurderinger vil det bli igangsatt en kartlegging
av de nasjonale støtteordningene for barne- og ungdomsorganisasjonene.
Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjonene deltar i prosjektgruppen
for arbeidet.
”Stortinget ber regjeringen
sikre at en større del av støtten til barne- og ungdomsorganisasjoner gis
som driftsstøtte og ikke prosjektstøtte.”
Gjennom tilskuddsordningen Frifond over Kulturdepartementets
budsjett har barne- og ungdomsorganisasjonene de siste ti årene
totalt sett fått en solid økning i frie midler. Frifond har fått en
økning på 45,7 mill. kr. siden 2005. I tillegg til midler over statsbudsjettet
tilføres ordningen midler fra overskuddet til Norsk Tipping AS, som
ventelig vil utgjøre 125 mill. kroner til fordeling i 2011.
Formålet med Frifond er å stimulere barn og
unges aktivitet og deltakelse lokalt, gjennom frivillige organisasjoner,
samt frittstående grupper og foreninger som ikke er medlem av noen
større organisasjon. Ordningen skal bedre rammebetingelsene for
frivillige organisasjoners og gruppers medlemsbaserte virke på lokalt
nivå. Tilskuddet skal nå ut til et bredt spekter av organisasjoner,
frittstående grupper og foreninger med ulike formål og aktivitetsgrunnlag.
Både organisasjonene og de frittstående gruppene og foreningene,
må arbeide etter demokratiske prinsipper, ha et allmennyttig siktemål,
ha kulturaktivitet som en del av sin virksomhet, og arbeide for
og med barn og unge under 26 år i lokalmiljøet.
Organisasjonene får også driftsstøtte gjennom tilskudd
til landsomfattende barne- og ungdomsorganisasjoner over Barne-
likestillings- og inkluderingsdepartementets budsjett. Flere barne- og
ungdomsorganisasjoner mottar dessuten driftstøtte gjennom andre
ordninger. I 2010 mottok barne- og ungdomsorganisasjonene 6,8 mill. kr.
i momskompensasjon, og 8,9 mill. kr. i grasrotandel. Dette er midler
som organisasjonene fritt kan bruke innenfor sitt formål.
Kartleggingen knyttet til forenklingsprosjektet som
nå gjennomføres vil bidra til mer kunnskap om forholdet mellom driftstøtte
og prosjektstøtte for barne- og ungdomsorganisasjonene og gi et bedre
grunnlag for vurderinger på dette området.
”Stortinget ber regjeringen
vurdere ytterligere tiltak for å forenkle og avbyråkratisere momskompensasjonsordningen,
samt sikre tilfredsstillende opptrapping av denne.”
Det er lagt til grunn at merverdiavgiftskompensasjon
skal være enklest mulig å håndtere for frivillig sektor og staten.
På bakgrunn av dette er det utarbeidet en forenklet ordning der
totale driftskostnader knyttet til den frivillige og ikke fortjenestebaserte
delen av virksomheten etter fradrag for kostnader som ikke kommer
inn under ordningen, er utgangspunkt for beregning av kompensasjon.
Tilbakemeldingene fra søkere som har benyttet denne
søknadsmodellen har overveiende vært at dette er en enkel modell.
Videre representerer den et minimum av arbeid for lokallagene. Departementet
er nå i ferd med å gjennomgå forskriften for ordningen for å vurdere
behovet for eventuelle mindre justeringer. I denne forbindelse er
det etablert et brukerforum for ordningen med representanter fra
frivillig sektor som ledes av Lotteri- og stiftelsestilsynet. Brukerforumet skal
samle erfaringer med ordningen, og bidra med innspill slik at søknadsprosessene
blir enklest mulig for organisasjonene
Videre har departementet etablert en referansegruppe
for ordningen. Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner, Norges
Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité og Frivillighet
Norge er representert i både brukerforumet og referansegruppen.
Ordningen skal evalueres i 2012.
Momskompensasjonsordningen er den største satsningen
på frivillighet over statsbudsjettet noensinne. Ordningen fikk tilført
200 mill. kr. i 2010, i tillegg til 196 mill. kr. fra tidligere
ordning. Totalt var ordningen på 396 mill. kr. i 2010. I 2011 er
ordningen kommet opp i 608 mill. kr. Økningen siden innføring av
ny ordning er på 412 millioner kroner.
”Stortinget ber regjeringen
endre Frivillighetsregisteret med utgangspunkt i organisasjonenes
ønsker, ikke statens behov, samt sikre en fullfinansiering av registeret.”
Siden Frivillighetsregisteret ble etablert etter
ønske fra frivillig sektor har regjeringen iverksatt en rekke tiltak
som har bedret rammebetingelsene for organisasjonene og styrket kunnskapen
om frivillig sektor. Ordning for kompensasjon av merverdiavgift
for frivillige organisasjoner er innført, Innsamlingsregisteret er
etablert, en rekke resultater er publisert fra Senter for forskning
på sivilsamfunn og frivillig sektor, og satellittregnskapet har
synliggjort verdiskapingen i frivillig sektor. Vi har nå bedre kunnskap
om frivillig sektor og organisasjonenes bidrag i samfunnet enn det
som var tilfelle ved etableringen av Frivillighetsregisteret.
Departementet har 31. januar i år sendt et brev
til Frivillighet Norge, Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité og Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner for å be
om organisasjonenes innspill på en rekke punkter. Det er kommet
tilbakemeldinger fra sentrale aktører i frivillig sektor om hvilke
behov som bør være førende for videreutviklingen av Frivillighetsregisteret
som går i ulike retninger. Det er videre etablert et brukerforum
knyttet til videreutviklingen av Frivillighetsregisteret med bred
deltakelse fra frivillig sektor. Brukerforumet ledes av Brønnøysundregistrene.
Frivillighetsregisteret har en innmeldingsavgift på
kr 250 og en årsavgift på kr 135. I 2009 betalte Norsk Tipping innmeldingsavgiften
for alle organisasjonene som deltok i grasrotordningen. Fra 2010
innebærer registrering i Frivillighetsregisteret blant annet at
organisasjonene får tilgang til momskompensasjonsmidler og grasrotandel.
I 2010 var momskompensasjonsordningen på 396 mill. kroner. Det ble
utbetalt 264 mill. kr. i grasrotandel til foreninger og lag i 2010.
I 2011 er momskompensasjonsordningen på 608 mill. kr.
”Stortinget ber regjeringen
avvikle ordningen med grasrotandel, og heller innføre en ordning som
i større grad ivaretar hensynet til breddefrivilligheten.”
Grasrotandelen ble lansert 1. mars 2009. Norsk Tipping
er operatør for ordningen. Grasrotandelen gjør det mulig for spillere
hos Norsk Tipping å gi en andel på 5 prosent av innsatsbeløpet direkte
til en lokal organisasjon. Per 18. januar er det 665 923 grasrotgivere.
I 2010 genererte ordningen 264 mill. kr. til lokale
foreninger og lag. Det er ikke slik at grasrotmidlene går til store
landsdekkende sentralledd. En forening kan bare motta grasrotandel
dersom enheten driver frivillig virksomhet kun på lokalt nivå. Med lokalt nivå menes her på regionsnivå eller
lavere. Det betyr at alle grasrotmidlene kommer lokal aktivitet
til gode.
I 2010 var det 25.000 givere som ga 8,9 mill.
kr. i grasrotandel til barne- og ungdomsorganisasjonene. I tillegg
til bidrag til barne- og ungdomsorganisasjoner kommer en stor andel
av grasrotmidlene barn og unge til gode gjennom andre kategorier
som for eksempel idrett. Gjennom grasrotandelen har idrettslag over
hele landet fått verdifulle midler til sin aktivitet. Idrettslagene
driver et omfattende aktivitetstilbud for barn og ungdom, og for
mange av lagene utgjør disse midlene et viktig bidrag i forhold
til å opprettholde og videreutvikle aktiviteten.
Norsk Tippings statistikk viser at det er flere
som spiller på selskapets spill etter innføringen av grasrotordningen.
Selskapet har opplyst at det er grunn til å tro at grasrotordningen
også gir et positivt bidrag til den fordelingen som skjer gjennom
tippenøkkelen.
Jeg ser derfor positivt på grasrotordningen
– den skaper et lokalt engasjement og bidrar til å styrke overskuddet
lokale foreninger og lag nyter godt av.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 14. april 2011
Gunn Karin Gjul |
Øyvind Håbrekke |
leder |
ordfører |