Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 29. mars
2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til finansminsterens brev av 29. mars 2011 til finanskomiteen.
Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging av skipstunneler
har vært tatt opp tidligere. I og med at den tidligere produksjonsdelen
i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som
konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige
begrunnelsen for avgiftsfritaket å være svekket.
Flertallet mener generelt at
merverdiavgiftssystemet ikke bør brukes for å gi statlig støtte. Det
er mer målrettet å gi støtte til slike formål i form av bevilgninger
på budsjettets utgiftsside enn indirekte gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.
Flertallet har for øvrig ingen
merknader og tilrår at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at Norge er
i en særstilling når det gjelder mulighetene for at en stor andel
av godstrafikken burde foregå over sjøen. Komiteen merker seg også
at det i de senere årene har vært en stor enighet i det politiske
miljøet om å overføre større del av varetransporten fra vei til bane
og sjø. Disse medlemmer viser til at det i representantforslaget
foreslås å endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, slik
at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging
som veier, broer og tunneler.
Disse medlemmer viser til at
en lovendring kan foretas ved å justere forslaget i tråd med lov 19. juni
2009 om merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til at
paragrafene forslagsstillerne omtaler i sitt forslag finnes i dagens
merverdiavgiftslov § 6-7 og § 6-8.
Disse medlemmer viser videre
til at endringen kan gjøres ved å foreslå en ny § 6-9 i lov 19. juni
2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) som da skal
lyde:
Ǥ 6-9. Tjenester som gjelder farleder og
skipstunneler
(1) Omsetning av tjenester i form av bygging, vedlikehold
mv. av farleder og skipstunneler, er fritatt for merverdiavgift
i siste omsetningsledd.
(2) Departementet kan gi forskrift om hvilke tjenester
som omfattes av fritaket og om hva som menes med farleder og skipstunneler.»
Disse medlemmer viser til at
endringen bør foretas så snart som mulig, og helst med virkning fra
1. juli 2011. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå ny § 6-9
i merverdiavgiftsloven slik at bygging, vedlikehold mv. av farleder
og skipstunneler fritas for merverdiavgift i siste omsetningsledd
og dermed likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier,
broer og tunneler.»
Disse medlemmer viser til at
spørsmålet om Stad skipstunnel nå er til behandling i Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité, jf. Dokument 8:53 S (2010–2011).