I dokumentet ble følgende forslag fremmet 9. mars
2011:
«Stortinget ber regjeringen endre merverdiavgiftsloven
§ 16 første ledd nr. 13, slik at bygging av skipstunneler likebehandles
med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 29. mars
2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til finansminsterens brev av 29. mars 2011 til finanskomiteen.
Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging av skipstunneler
har vært tatt opp tidligere. I og med at den tidligere produksjonsdelen
i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som
konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige
begrunnelsen for avgiftsfritaket å være svekket.
Flertallet mener generelt at
merverdiavgiftssystemet ikke bør brukes for å gi statlig støtte. Det
er mer målrettet å gi støtte til slike formål i form av bevilgninger
på budsjettets utgiftsside enn indirekte gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.
Flertallet har for øvrig ingen
merknader og tilrår at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at Norge er
i en særstilling når det gjelder mulighetene for at en stor andel
av godstrafikken burde foregå over sjøen. Komiteen merker seg også
at det i de senere årene har vært en stor enighet i det politiske
miljøet om å overføre større del av varetransporten fra vei til bane
og sjø. Disse medlemmer viser til at det i representantforslaget
foreslås å endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, slik
at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging
som veier, broer og tunneler.
Disse medlemmer viser til at
en lovendring kan foretas ved å justere forslaget i tråd med lov 19. juni
2009 om merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til at
paragrafene forslagsstillerne omtaler i sitt forslag finnes i dagens
merverdiavgiftslov § 6-7 og § 6-8.
Disse medlemmer viser videre
til at endringen kan gjøres ved å foreslå en ny § 6-9 i lov 19. juni
2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) som da skal
lyde:
Ǥ 6-9. Tjenester som gjelder farleder og
skipstunneler
(1) Omsetning av tjenester i form av bygging, vedlikehold
mv. av farleder og skipstunneler, er fritatt for merverdiavgift
i siste omsetningsledd.
(2) Departementet kan gi forskrift om hvilke tjenester
som omfattes av fritaket og om hva som menes med farleder og skipstunneler.»
Disse medlemmer viser til at
endringen bør foretas så snart som mulig, og helst med virkning fra
1. juli 2011. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå ny § 6-9
i merverdiavgiftsloven slik at bygging, vedlikehold mv. av farleder
og skipstunneler fritas for merverdiavgift i siste omsetningsledd
og dermed likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier,
broer og tunneler.»
Disse medlemmer viser til at
spørsmålet om Stad skipstunnel nå er til behandling i Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité, jf. Dokument 8:53 S (2010–2011).
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreslå ny § 6-9
i merverdiavgiftsloven slik at bygging, vedlikehold mv. av farleder
og skipstunneler fritas for merverdiavgift i siste omsetningsledd
og dermed likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier,
broer og tunneler.
Komiteen viser til
representantforslaget og til merknadene, og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:107 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind
Halleraker og Arve Kambe om likebehandling av skipstunneler og annen
infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen – bifalles ikke.
Jeg viser til forslaget fra stortingsrepresentantene
Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind Halleraker og Arve Kambe om
at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.
Etter merverdiavgiftsloven 2009 § 6-7 første ledd
(som viderefører merverdiavgiftsloven 1969 § 16 første ledd nr.
13) skal det ikke betales merverdiavgift av omsetning av tjenester
i siste omsetningsledd som gjelder planlegging, prosjektering, anlegg,
reparasjon og vedlikehold av offentlig vei. Bestemmelsen omfatter
ikke skipstunneler.
I bakgrunnen for forslaget viser representantene blant
annet til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt som lenge har
vært til utredning, og at prosjektet nå er tatt inn i Nasjonal transportplan. Representantene
mener at det er viktig å ha klarhet i regelverket rundt merverdiavgift
i god tid før beslutning om bygging av skipstunnelen tas. Representantene
anser at merverdiavgiftsfritaket kan være avgjørende for at denne
og eventuelle andre skipstunneler blir bygget. Representantene mener
også at behovet for å motvirke konkurransevridning gjør seg like
sterkt gjeldende hva angår skipstunneler, som for annen infrastruktur.
Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging
av skipstunneler har vært tatt opp tidligere. Jeg viser i denne
forbindelse til Dokument nr. 8:93 (2007-2008) og behandlingen i
Innst. S. nr. 48 (2008-2009) Innstilling til Stortinget fra finanskomiteen.
Jeg viser også til daværende finansminister Kristin Halvorsens brev
av 19. juni 2008 og 7. november 2008 til finanskomiteen. Av brevet
19. juni 2008 framgår det at ettersom den tidligere produksjonsdelen
i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer
om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige begrunnelsen
for avgiftsfritaket å være svekket. Dette taler for heller å vurdere
avvikling av fritaket og ikke for utvidelse av dette.
Generelt bør ikke merverdiavgiftssystemet brukes
for å gi statlig støtte. Det er mer målrettet å gi støtte til slike
formål i form av bevilgninger på budsjettets utgiftsside enn indirekte
gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.
Uansett vil en ved eventuell beslutning om å bygge
Stad skipstunnel måtte foreta en konkret vurdering av bevilgningsbehovet.
Jeg viser i den forbindelse til at prosjektet nå gjennomgås i en ekstern
kvalitetssikring (KS1). Det fremgår av Nasjonal transportplan at
en forutsetning for en eventuell oppstart er at kvalitetssikringen
viser at prosjektet har samfunnsmessig nytte, og at Regjeringen
beslutter å gå videre med prosjektet. Både en slik beslutning og
eventuelt et spørsmål om en utvidelse av merverdiavgiftsfritaket
vil ha budsjettkonsekvenser og må eventuelt behandles i den årlige
budsjettbehandlingen. Et eventuelt forslag om å endre merverdiavgiftsloven
vil også måtte behandles av Stortinget.
Oslo, i finanskomiteen, den 28. april 2011
Torgeir Micaelsen |
Kenneth Svendsen |
leder |
ordfører |