Innstilling fra finanskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind Halleraker og Arve Kambe om likebehandling av skipstunneler og annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet ble følgende forslag fremmet 9. mars 2011:

«Stortinget ber regjeringen endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, slik at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 29. mars 2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til finansminsterens brev av 29. mars 2011 til finanskomiteen. Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging av skipstunneler har vært tatt opp tidligere. I og med at den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket å være svekket.

Flertallet mener generelt at merverdiavgiftssystemet ikke bør brukes for å gi statlig støtte. Det er mer målrettet å gi støtte til slike formål i form av bevilgninger på budsjettets utgiftsside enn indirekte gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.

Flertallet har for øvrig ingen merknader og tilrår at forslaget ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at Norge er i en særstilling når det gjelder mulighetene for at en stor andel av godstrafikken burde foregå over sjøen. Komiteen merker seg også at det i de senere årene har vært en stor enighet i det politiske miljøet om å overføre større del av varetransporten fra vei til bane og sjø. Disse medlemmer viser til at det i representantforslaget foreslås å endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, slik at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.

Disse medlemmer viser til at en lovendring kan foretas ved å justere forslaget i tråd med lov 19. juni 2009 om merverdiavgift.

Disse medlemmer viser til at paragrafene forslagsstillerne omtaler i sitt forslag finnes i dagens merverdiavgiftslov § 6-7 og § 6-8.

Disse medlemmer viser videre til at endringen kan gjøres ved å foreslå en ny § 6-9 i lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) som da skal lyde:

Ǥ 6-9. Tjenester som gjelder farleder og skipstunneler

(1) Omsetning av tjenester i form av bygging, vedlikehold mv. av farleder og skipstunneler, er fritatt for merverdiavgift i siste omsetningsledd.

(2) Departementet kan gi forskrift om hvilke tjenester som omfattes av fritaket og om hva som menes med farleder og skipstunneler.»

Disse medlemmer viser til at endringen bør foretas så snart som mulig, og helst med virkning fra 1. juli 2011. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreslå ny § 6-9 i merverdiavgiftsloven slik at bygging, vedlikehold mv. av farleder og skipstunneler fritas for merverdiavgift i siste omsetningsledd og dermed likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.»

Disse medlemmer viser til at spørsmålet om Stad skipstunnel nå er til behandling i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, jf. Dokument 8:53 S (2010–2011).

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen foreslå ny § 6-9 i merverdiavgiftsloven slik at bygging, vedlikehold mv. av farleder og skipstunneler fritas for merverdiavgift i siste omsetningsledd og dermed likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til representantforslaget og til merknadene, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:107 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind Halleraker og Arve Kambe om likebehandling av skipstunneler og annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen – bifalles ikke.

Vedlegg

Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 29. mars 2011

Dokument 8:107 S (2010-2011) likebehandling av skipstunneler og annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen

Jeg viser til forslaget fra stortingsrepresentantene Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind Halleraker og Arve Kambe om at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.

Etter merverdiavgiftsloven 2009 § 6-7 første ledd (som viderefører merverdiavgiftsloven 1969 § 16 første ledd nr. 13) skal det ikke betales merverdiavgift av omsetning av tjenester i siste omsetningsledd som gjelder planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig vei. Bestemmelsen omfatter ikke skipstunneler.

I bakgrunnen for forslaget viser representantene blant annet til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt som lenge har vært til utredning, og at prosjektet nå er tatt inn i Nasjonal transportplan. Representantene mener at det er viktig å ha klarhet i regelverket rundt merverdiavgift i god tid før beslutning om bygging av skipstunnelen tas. Representantene anser at merverdiavgiftsfritaket kan være avgjørende for at denne og eventuelle andre skipstunneler blir bygget. Representantene mener også at behovet for å motvirke konkurransevridning gjør seg like sterkt gjeldende hva angår skipstunneler, som for annen infrastruktur.

Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging av skipstunneler har vært tatt opp tidligere. Jeg viser i denne forbindelse til Dokument nr. 8:93 (2007-2008) og behandlingen i Innst. S. nr. 48 (2008-2009) Innstilling til Stortinget fra finanskomiteen. Jeg viser også til daværende finansminister Kristin Halvorsens brev av 19. juni 2008 og 7. november 2008 til finanskomiteen. Av brevet 19. juni 2008 framgår det at ettersom den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket å være svekket. Dette taler for heller å vurdere avvikling av fritaket og ikke for utvidelse av dette.

Generelt bør ikke merverdiavgiftssystemet brukes for å gi statlig støtte. Det er mer målrettet å gi støtte til slike formål i form av bevilgninger på budsjettets utgiftsside enn indirekte gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.

Uansett vil en ved eventuell beslutning om å bygge Stad skipstunnel måtte foreta en konkret vurdering av bevilgningsbehovet. Jeg viser i den forbindelse til at prosjektet nå gjennomgås i en ekstern kvalitetssikring (KS1). Det fremgår av Nasjonal transportplan at en forutsetning for en eventuell oppstart er at kvalitetssikringen viser at prosjektet har samfunnsmessig nytte, og at Regjeringen beslutter å gå videre med prosjektet. Både en slik beslutning og eventuelt et spørsmål om en utvidelse av merverdiavgiftsfritaket vil ha budsjettkonsekvenser og må eventuelt behandles i den årlige budsjettbehandlingen. Et eventuelt forslag om å endre merverdiavgiftsloven vil også måtte behandles av Stortinget.

Oslo, i finanskomiteen, den 28. april 2011

Torgeir Micaelsen

Kenneth Svendsen

leder

ordfører