Jeg viser til forslaget fra stortingsrepresentantene
Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind Halleraker og Arve Kambe om
at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.
Etter merverdiavgiftsloven 2009 § 6-7 første ledd
(som viderefører merverdiavgiftsloven 1969 § 16 første ledd nr.
13) skal det ikke betales merverdiavgift av omsetning av tjenester
i siste omsetningsledd som gjelder planlegging, prosjektering, anlegg,
reparasjon og vedlikehold av offentlig vei. Bestemmelsen omfatter
ikke skipstunneler.
I bakgrunnen for forslaget viser representantene blant
annet til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt som lenge har
vært til utredning, og at prosjektet nå er tatt inn i Nasjonal transportplan. Representantene
mener at det er viktig å ha klarhet i regelverket rundt merverdiavgift
i god tid før beslutning om bygging av skipstunnelen tas. Representantene
anser at merverdiavgiftsfritaket kan være avgjørende for at denne
og eventuelle andre skipstunneler blir bygget. Representantene mener
også at behovet for å motvirke konkurransevridning gjør seg like
sterkt gjeldende hva angår skipstunneler, som for annen infrastruktur.
Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging
av skipstunneler har vært tatt opp tidligere. Jeg viser i denne
forbindelse til Dokument nr. 8:93 (2007-2008) og behandlingen i
Innst. S. nr. 48 (2008-2009) Innstilling til Stortinget fra finanskomiteen.
Jeg viser også til daværende finansminister Kristin Halvorsens brev
av 19. juni 2008 og 7. november 2008 til finanskomiteen. Av brevet
19. juni 2008 framgår det at ettersom den tidligere produksjonsdelen
i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer
om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige begrunnelsen
for avgiftsfritaket å være svekket. Dette taler for heller å vurdere
avvikling av fritaket og ikke for utvidelse av dette.
Generelt bør ikke merverdiavgiftssystemet brukes
for å gi statlig støtte. Det er mer målrettet å gi støtte til slike
formål i form av bevilgninger på budsjettets utgiftsside enn indirekte
gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.
Uansett vil en ved eventuell beslutning om å bygge
Stad skipstunnel måtte foreta en konkret vurdering av bevilgningsbehovet.
Jeg viser i den forbindelse til at prosjektet nå gjennomgås i en ekstern
kvalitetssikring (KS1). Det fremgår av Nasjonal transportplan at
en forutsetning for en eventuell oppstart er at kvalitetssikringen
viser at prosjektet har samfunnsmessig nytte, og at Regjeringen
beslutter å gå videre med prosjektet. Både en slik beslutning og
eventuelt et spørsmål om en utvidelse av merverdiavgiftsfritaket
vil ha budsjettkonsekvenser og må eventuelt behandles i den årlige
budsjettbehandlingen. Et eventuelt forslag om å endre merverdiavgiftsloven
vil også måtte behandles av Stortinget.