Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 24. mars
2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at Stortinget
har behandlet lignende forslag tidligere, og viser i den forbindelse
til Innst. S. nr. 239 (2004–2005), Innst. S. nr. 67 (2005–2006),
og Innst. S. nr. 253 (2007–2008).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at drivstoffavgiftene
er ment å prise kostnadene bilkjøring påfører samfunnet, i form
av CO2-utslipp, lokale utslipp, ulykker, kø, støy og veislitasje,
og at Stortinget i november 2010 vedtok skatte- og avgiftsopplegget
for 2011.
Flertallet ser ikke grunnlaget
for å fravike markedsprinsippet i forhold til prisene for drivstoff.
Politisk bestemte priser på forbruksvarer som drivstoff er ikke
en god løsning dersom man mener prisen på drivstoff er for høy,
ettersom den også kan stige ved synkende oljepris. I tillegg vil
pris også bidra til å reflektere kostnadsnivå og gi signaleffekt
til brukere om økt kollektivbruk, redusert bilbruk, overgang til
mer miljøvennlige biler og utrangering av eldre bilmodeller.
Flertallet erkjenner at totalprisen
på drivstoff vil være en medvirkende årsak til nivået på bilkjøring
i samfunnet. Det er derfor vanskelig å støtte et forslag om å redusere
avgiftene så vidt mye som ligger i forslaget. Gjennom klimaforliket
på Stortinget ble Venstre, Kristelig Folkeparti og Høyre enig med
regjeringspartiene om moderate økninger i drivstoffavgiftene. Dermed
er det ikke naturlig for disse medlemmer å støtte
en reduksjon i drivstoffavgiftene nå.
Flertallet viser videre til at
et varierende avgiftsnivå vil bryte med prinsippet om å prise kostnadene
bilkjøring påfører samfunnet. Videre vil et slikt forslag innebære
hyppige avgiftsendringer, vanskeliggjøre arbeidet med statsbudsjettet,
og gi administrative kostnader. Flertallet viser
for øvrig til brevet fra finansministeren 24. mars 2011, og slutter
seg til vurderingene det gis uttrykk for der.
Flertallet tilrår at forslaget
ikke bifalles.
Flertallet viser for øvrig til
at regjeringen i statsbudsjettet for 2011 har varslet en helhetlig gjennomgang
av avgiftene på både kjøretøy og drivstoff i forbindelse med statsbudsjettet
for 2012, og imøteser denne.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til representantforslag
fra disse medlemmer i Dokument 8:35 S (2010–2011) om endring i drivstoffavgiftene
for motorkjøretøy der målet er å bruke avgifter for å vri forbruket
til mer miljøvennlige biler og drivstoff. I forslaget vektla disse medlemmer at
en endring i avgiftssystemet med mindre vekt på veibruksavgift og
økt vekt på CO2-avgift vil gjøre avgiftssystemet mer robust når
det gjelder innføring av veibruksavgift på andre alternative drivstoff,
slik Finansdepartementet i flere statsbudsjett har varslet. Det
vil være mulig å beholde konkurransedyktigheten til alternative
drivstoff, samtidig som de hensyn regjeringen begrunner veibruksavgiften
med, blir ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslaget som behandles her og dettes begrunnelse. Disse medlemmer har
siden forslaget ble fremmet, merket seg at drivstoffprisene har
blitt stadig høyere. Disse medlemmer viser også til
at regjeringen i Storbritannia vurderer automatic fuel tax stabiliser,
som statsminister David Cameron beskriver slik ifølge The Telegraph:
«If the price goes up, the tax comes down, and if the price goes
down, the tax goes up». Disse medlemmer viser til
at Storbritannia ikke har de samme inntektene fra olje som Norge
har og dermed ikke de samme ekstrainntektene en høy oljepris fører
til. Et inntektstap i Storbritannia vil derfor måtte finansieres
på andre måter. Norge er dermed i en langt gunstigere posisjon til
å innføre et fleksibelt avgiftssystem på drivstoff. Disse
medlemmer mener den siste tids prisøkninger på drivstoff
styrker begrunnelsen for å fremme forslaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I Stortingets vedtak av 25. november 2010 gjøres
følgende endringer:
Om veibruksavgift på drivstoff (kap. 5538 post 70
og 71):
§ 1 nytt andre ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2011 skal det i henhold til lov 19. mai 1933
nr. 11 om særavgifter betales veibruksavgift til statskassen ved
innførsel og innenlandsk produksjon av følgende drivstoff per liter:
Eksisterende andre ledd blir nytt tredje ledd.
Eksisterende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
innføring av et avgiftssystem for drivstoff som er fleksibelt, slik
at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, og slik at
utsalgsprisen i mindre grad endres som følge av endringer i oljeprisen.»