Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at det er et stort fokus på barns oppholdstid i barnehager,
særlig blant foreldre til barnehagebarn. Komiteen har
tillit til at foreldrene selv vet hva som er best for deres barn,
og at familien er i stand til å ta de riktige valg, i et samarbeid
med barnehagen. Komiteen viser til at tall fra undersøkelser
gir klare signaler om at fastsatt åpningstid og avtalt oppholdstid
i det store flertall av tilfeller langt overgår barns faktiske oppholdstid i
barnehagen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener dette bekrefter
at foreldrene finner gode løsninger som sikrer barnas behov, og
at barnehagenes åpningstider gir familiene fleksibilitet. Flertallet viser
videre til statsrådens svarbrev (vedlagt) og slutter seg til statsrådens
vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
valgfrihet for familiene og barnas rettigheter til grunn for en
fleksibel og rettferdig familiepolitikk, og mener dette bør gjenspeile
seg på de offentlige tilbudene som tilbys landets familier. Med
en fundamental tanke om at folk har rett til valgfrihet i hverdagen må
man etter disse medlemmers syn vise myndige mennesker
tillit til at de selv er i stand til å foreta valg til beste for
seg selv og sine familier.
I de senere årene har utbygging av barnehager vært
en prioritert oppgave i Norge, og dette kan i stor grad tilskrives
barnehageforliket i 2003. Disse medlemmer er imidlertid
bekymret over at det i dag er slik at ikke alle foreldre får nyte
godt av det tilbudet de selv er med på å finansiere over skatteseddelen
sin. Mange arbeidstakere over hele landet har arbeidstider som faller
utenfor barnehagenes åpningstider – det være seg kveldsarbeid eller
nattarbeid – og deres barn vil i all hovedsak falle utenfor kommunenes barnehagetilbud.
Dette mener disse medlemmer bør problematiseres,
all den tid en slik innretning av barnehagenes åpningstid stimulerer til
redusert yrkesaktivitet og gir liten fleksibilitet for barnefamiliene.
Disse medlemmer er kjent med
at det flere steder, som en konsekvens av innbyggernes ulike arbeidstid,
har vært gjennomført forsøk med kvelds- og døgnåpne barnehager.
Disse har blitt gitt som en ekstraservice til de foreldrene som
har hatt behov for et slikt tilbud, og har ikke vært noe fast «oppbevaringssted»
for barn, slik kritikere har fryktet. Disse medlemmer viser videre
til at forskning bl.a. har vist at en positiv konsekvens av utvidede
åpningstider er bedre tid til voksenkontakt for barna, og at det
pedagogiske utbyttet av å ha anledning til å være i barnehagen på
kveldstid også er tilsvarende positivt. Barn i barnehager med fleksibel
åpningstid kan heller ikke sies å ha utviklet problemer i tilknytning
til det å sove borte fra hjemmet, til tross for at kveldsritualer
er ansett som private og individuelle anliggender.
Disse medlemmer ser imidlertid
at det er utfordringer som må løses før potensialet i barnehager
med fleksibel åpningstid kan benyttes fullt ut. Disse medlemmer registrerer
at slike barnehager for tiden sliter økonomisk, og gjerne legger
ned innen et par år. Disse medlemmer påpeker at vi
i dag er avhengige av at barnehager som tilbyr denne tjenesten må
dekke nedslagsfeltet til flere andre barnehager. Nøkkelen ligger her
i finansieringen og bevisstheten omkring muligheten for å holde
barnehager åpne utover kvelder og om nettene. Disse medlemmer legger
her til grunn at skift- og turnusarbeidere skal ha rett til å motta
tjenester fra det offentlige gjennom sine skattepenger, på lik linje
med andre arbeidstakere, og mener derfor det er problematisk at
utvidede åpningstider i praksis straffer seg når det kommer til
tildelingen av tilskuddet fra kommunene. Sen kveld og natt er tider
på døgnet hvor barnehager ikke mottar støtte til drift, og disse
medlemmer registrerer at det derfor blir utfordrende for
disse barnehagene å få økonomien til å gå rundt.
Disse medlemmer vil samtidig
presisere at nattåpne barnehager på ingen måte må ses på som et
utvidet barnevakttilbud, men at det er snakk om en økt fleksibilitet
og valgfrihet med tanke på når de ukentlige timene i barnehagen skal
benyttes. For å sikre en best mulig utnyttelse av ressursene, og
for å unngå at barnehager misbrukes til spontan «oppbevaring» av
barn, mener disse medlemmer at ordningen ved for
eksempel Gardermoen Park barnehage kan være et forbilde. Her settes
barnehagetimene opp etter foreldrenes vaktlister, og forutsigbarheten
sikres derfor både for barnehagen og foreldrene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak som tar sikte
på å bedre rammevilkårene for, og stimulere til økt bruk av, barnehager
med fleksible åpningstider.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og
stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven), ved å regulere blant annet
arbeidstiden skal sikre et godt og meningsfylt arbeidsmiljø som
gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger.
Dette medlem vil understreke
at sterke individhensyn og brede samfunnshensyn tilsier et sterkt
vern om normalarbeidsdagen. Dette medlem viser til
at arbeidstakernes rettigheter er kjempet fram gjennom årtier. Dette
medlem vil understreke at resultatene av arbeiderbevegelsens
kamp for strenge reguleringer av voksnes valgmuligheter, i dag framstår
som selvfølgelige rettigheter og beskyttelsesmekanismer. Arbeidsmiljøloven
tar sikte på å beskytte både arbeidstakere, brukere/kunder og tredjepart.
Vi vet at lange vakter, nattarbeid og uregelmessig arbeidstid kan
ha helsemessige langtidsvirkninger.
Dette medlem vil sette spørsmålstegn
ved om det ikke er like viktig, eller viktigere, å verne barn som
voksne. Dette medlem mener det er på tide å diskutere
hvilke rettigheter ungene skal ha når det gjelder oppholdstid i
barnehagen, slik voksne for lengst har fått rettigheter i arbeidslivet. Dette
medlem vil vise til at representantforslaget innebærer forslag
om å gi barn rettigheter, slik voksne har rettigheter i arbeidsmiljøloven. Dette
medlem vil understreke at valgfrihet forutsetter at noen
rettigheter ligger til grunn, for barnehagebarn som for arbeidstakere.
Dette medlem mener makstid og
begrensede åpningstider vil styrke foreldrenes posisjon overfor
arbeidsgiver. Hvis barnehagen har åpent på kveldstid, er det lettere
å presse arbeidstakere til å jobbe lenger. Dette medlem minner
om at de fleste arbeidstakere også er i stand til å ivareta egne
interesser i god dialog med sin arbeidsgiver. Men arbeidsmiljølovens
vern er til for å beskytte de svakeste, det mindretall som ikke
opplever at dette er tilfelle. Dette medlem mener at
dersom småbarnsforeldre med dagarbeid ikke har mulighet til å hente
barnet sitt etter ti timer i barnehagen, er det arbeidslivet som
må tilpasse seg ungene og familiene sine behov, og ikke omvendt.
Når barn må være lenger i barnehagen for å bøte på tidsklemma, er
det ikke en ønskesituasjon, verken for barna eller foreldrene. Dette medlem vil
understreke at regler for oppholdstider må ta hensyn til ulike familiers
situasjon, for eksempel aleneforsørgere. Dette medlem vil
derfor be regjeringen legge fram forslag om maksimal oppholdstid
i barnehager på 47,5 timer pr. uke.
Dette medlem mener det er bred
enighet om at det finnes grenser for hvor lenge barn har godt av å
være i barnehagen. Dette medlem mener det er ønskelig
med et fleksibelt barnehagetilbud, men er bekymret for at lengre
åpningstider kan føre til økt press om lengre arbeidsdager for foreldrene. Dette
medlem vil derfor be regjeringen utarbeide retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager. Med flere langtids-
og kveldsåpne barnehager vil arbeidsgiverne lettere kunne presse
småbarnsforeldre til å jobbe mer overtid, kvelds- og nattarbeid.
Dette medlem mener at familielivet
ikke ensidig skal tilpasse seg arbeidslivets press og krav. Det
er på tide at arbeidslivet tilpasses familielivet – for ungenes
skyld. Dette medlem viser til at voksne har klare
rettigheter når det gjelder arbeidstid. Rammer for barnas oppholdstid
i barnehager er et virkemiddel som kan bidra til at hensynet til
barna og familiene får forrang, foran hensynet til arbeidslivet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om
maksimal oppholdstid i barnehager på 47,5 timer pr. uke.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager.»