Forslagsstillerne mener det bør innføres en
maksimaltid for barn i barnehage og viser til at i dag mangler et
regelverk som sikrer barns rettigheter på dette området.
Forslagsstillerne viser til at det den siste
tiden har vært rettet søkelys mot barnehager som utvider sine åpningstider
og som oppfatter lange åpningstider som konkurransefortrinn. Forslagsstillerne
ønsker et fleksibelt barnehagetilbud, men er bekymret for at lengre
åpningstider kan føre til økt press om lengre arbeidsdager for foreldrene.
Barnehagen er dessuten et viktig omsorgstilbud og pedagogisk tilbud.
Det er det som er barnehagens oppgave. Barnehagen kan ikke dekke
alle behov. Forslagsstillerne mener det bør utarbeides retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager.
Foreldrenes mulighet til å tilpasse sin tid
til barnas behov er viktig for å sikre barna gode omsorgsvilkår.
Av hensyn til barna mener forslagsstillerne at det er arbeidslivet
som i hovedsak skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt.
Forslagsstillerne viser til at et døgnåpent
barnehagetilbud uten maksimal oppholdstid for barn kan føre til
at foreldre står svakere overfor en arbeidsgiver som ønsker at de
skal være lenger på jobb. Forslagsstillerne er opptatt av at barnehager
med fleksibel oppholdstid ikke må bli en ordning som fører til økt
press om lengre arbeidsdag.
Forslagsstillerne mener det er behov for lovreguleringer
på dette området. Forslagsstillerne anfører at det finnes ingen
nasjonale retningslinjer som sikrer barn mot for lange dager i barnehagen.
Det er i dag kommunene som lokal barnehagemyndighet som vurderer
behovet for eventuelle nattåpne barnehager.
Forslagsstillerne forutsetter at det er bred enighet
om at det finnes grenser for hvor lenge barn har godt av å være
i barnehagen, og likeledes enighet om at barn trenger tid sammen med
foreldrene sine.
Forslagsstillerne mener tidsklemma ikke skal løses
ved at barn er lenger i barnehagen. Forslagsstillerne mener at det
på denne bakgrunn bør innføres en maksimaltid for barn i barnehage.
Forslagsstillerne mener en maksimal oppholdstid
bør være 47,5 timer pr. uke.
Forslagsstillerne viser til at med flere langtids- og
kvelds- og nattåpne barnehager, legges ytterligere press på arbeidstakere
som ikke lenger kan vise til omsorgsgrunner for å slippe overtids- eller
kvelds- og nattarbeid. Barnehagen skal ikke være et døgnåpent oppbevaringstilbud.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
om maksimal oppholdstid i barnehager på 47,5 timer pr. uke.
II
Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at det er et stort fokus på barns oppholdstid i barnehager,
særlig blant foreldre til barnehagebarn. Komiteen har
tillit til at foreldrene selv vet hva som er best for deres barn,
og at familien er i stand til å ta de riktige valg, i et samarbeid
med barnehagen. Komiteen viser til at tall fra undersøkelser
gir klare signaler om at fastsatt åpningstid og avtalt oppholdstid
i det store flertall av tilfeller langt overgår barns faktiske oppholdstid i
barnehagen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener dette bekrefter
at foreldrene finner gode løsninger som sikrer barnas behov, og
at barnehagenes åpningstider gir familiene fleksibilitet. Flertallet viser
videre til statsrådens svarbrev (vedlagt) og slutter seg til statsrådens
vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
valgfrihet for familiene og barnas rettigheter til grunn for en
fleksibel og rettferdig familiepolitikk, og mener dette bør gjenspeile
seg på de offentlige tilbudene som tilbys landets familier. Med
en fundamental tanke om at folk har rett til valgfrihet i hverdagen må
man etter disse medlemmers syn vise myndige mennesker
tillit til at de selv er i stand til å foreta valg til beste for
seg selv og sine familier.
I de senere årene har utbygging av barnehager vært
en prioritert oppgave i Norge, og dette kan i stor grad tilskrives
barnehageforliket i 2003. Disse medlemmer er imidlertid
bekymret over at det i dag er slik at ikke alle foreldre får nyte
godt av det tilbudet de selv er med på å finansiere over skatteseddelen
sin. Mange arbeidstakere over hele landet har arbeidstider som faller
utenfor barnehagenes åpningstider – det være seg kveldsarbeid eller
nattarbeid – og deres barn vil i all hovedsak falle utenfor kommunenes barnehagetilbud.
Dette mener disse medlemmer bør problematiseres,
all den tid en slik innretning av barnehagenes åpningstid stimulerer til
redusert yrkesaktivitet og gir liten fleksibilitet for barnefamiliene.
Disse medlemmer er kjent med
at det flere steder, som en konsekvens av innbyggernes ulike arbeidstid,
har vært gjennomført forsøk med kvelds- og døgnåpne barnehager.
Disse har blitt gitt som en ekstraservice til de foreldrene som
har hatt behov for et slikt tilbud, og har ikke vært noe fast «oppbevaringssted»
for barn, slik kritikere har fryktet. Disse medlemmer viser videre
til at forskning bl.a. har vist at en positiv konsekvens av utvidede
åpningstider er bedre tid til voksenkontakt for barna, og at det
pedagogiske utbyttet av å ha anledning til å være i barnehagen på
kveldstid også er tilsvarende positivt. Barn i barnehager med fleksibel
åpningstid kan heller ikke sies å ha utviklet problemer i tilknytning
til det å sove borte fra hjemmet, til tross for at kveldsritualer
er ansett som private og individuelle anliggender.
Disse medlemmer ser imidlertid
at det er utfordringer som må løses før potensialet i barnehager
med fleksibel åpningstid kan benyttes fullt ut. Disse medlemmer registrerer
at slike barnehager for tiden sliter økonomisk, og gjerne legger
ned innen et par år. Disse medlemmer påpeker at vi
i dag er avhengige av at barnehager som tilbyr denne tjenesten må
dekke nedslagsfeltet til flere andre barnehager. Nøkkelen ligger her
i finansieringen og bevisstheten omkring muligheten for å holde
barnehager åpne utover kvelder og om nettene. Disse medlemmer legger
her til grunn at skift- og turnusarbeidere skal ha rett til å motta
tjenester fra det offentlige gjennom sine skattepenger, på lik linje
med andre arbeidstakere, og mener derfor det er problematisk at
utvidede åpningstider i praksis straffer seg når det kommer til
tildelingen av tilskuddet fra kommunene. Sen kveld og natt er tider
på døgnet hvor barnehager ikke mottar støtte til drift, og disse
medlemmer registrerer at det derfor blir utfordrende for
disse barnehagene å få økonomien til å gå rundt.
Disse medlemmer vil samtidig
presisere at nattåpne barnehager på ingen måte må ses på som et
utvidet barnevakttilbud, men at det er snakk om en økt fleksibilitet
og valgfrihet med tanke på når de ukentlige timene i barnehagen skal
benyttes. For å sikre en best mulig utnyttelse av ressursene, og
for å unngå at barnehager misbrukes til spontan «oppbevaring» av
barn, mener disse medlemmer at ordningen ved for
eksempel Gardermoen Park barnehage kan være et forbilde. Her settes
barnehagetimene opp etter foreldrenes vaktlister, og forutsigbarheten
sikres derfor både for barnehagen og foreldrene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak som tar sikte
på å bedre rammevilkårene for, og stimulere til økt bruk av, barnehager
med fleksible åpningstider.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og
stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven), ved å regulere blant annet
arbeidstiden skal sikre et godt og meningsfylt arbeidsmiljø som
gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger.
Dette medlem vil understreke
at sterke individhensyn og brede samfunnshensyn tilsier et sterkt
vern om normalarbeidsdagen. Dette medlem viser til
at arbeidstakernes rettigheter er kjempet fram gjennom årtier. Dette
medlem vil understreke at resultatene av arbeiderbevegelsens
kamp for strenge reguleringer av voksnes valgmuligheter, i dag framstår
som selvfølgelige rettigheter og beskyttelsesmekanismer. Arbeidsmiljøloven
tar sikte på å beskytte både arbeidstakere, brukere/kunder og tredjepart.
Vi vet at lange vakter, nattarbeid og uregelmessig arbeidstid kan
ha helsemessige langtidsvirkninger.
Dette medlem vil sette spørsmålstegn
ved om det ikke er like viktig, eller viktigere, å verne barn som
voksne. Dette medlem mener det er på tide å diskutere
hvilke rettigheter ungene skal ha når det gjelder oppholdstid i
barnehagen, slik voksne for lengst har fått rettigheter i arbeidslivet. Dette
medlem vil vise til at representantforslaget innebærer forslag
om å gi barn rettigheter, slik voksne har rettigheter i arbeidsmiljøloven. Dette
medlem vil understreke at valgfrihet forutsetter at noen
rettigheter ligger til grunn, for barnehagebarn som for arbeidstakere.
Dette medlem mener makstid og
begrensede åpningstider vil styrke foreldrenes posisjon overfor
arbeidsgiver. Hvis barnehagen har åpent på kveldstid, er det lettere
å presse arbeidstakere til å jobbe lenger. Dette medlem minner
om at de fleste arbeidstakere også er i stand til å ivareta egne
interesser i god dialog med sin arbeidsgiver. Men arbeidsmiljølovens
vern er til for å beskytte de svakeste, det mindretall som ikke
opplever at dette er tilfelle. Dette medlem mener at
dersom småbarnsforeldre med dagarbeid ikke har mulighet til å hente
barnet sitt etter ti timer i barnehagen, er det arbeidslivet som
må tilpasse seg ungene og familiene sine behov, og ikke omvendt.
Når barn må være lenger i barnehagen for å bøte på tidsklemma, er
det ikke en ønskesituasjon, verken for barna eller foreldrene. Dette medlem vil
understreke at regler for oppholdstider må ta hensyn til ulike familiers
situasjon, for eksempel aleneforsørgere. Dette medlem vil
derfor be regjeringen legge fram forslag om maksimal oppholdstid
i barnehager på 47,5 timer pr. uke.
Dette medlem mener det er bred
enighet om at det finnes grenser for hvor lenge barn har godt av å
være i barnehagen. Dette medlem mener det er ønskelig
med et fleksibelt barnehagetilbud, men er bekymret for at lengre
åpningstider kan føre til økt press om lengre arbeidsdager for foreldrene. Dette
medlem vil derfor be regjeringen utarbeide retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager. Med flere langtids-
og kveldsåpne barnehager vil arbeidsgiverne lettere kunne presse
småbarnsforeldre til å jobbe mer overtid, kvelds- og nattarbeid.
Dette medlem mener at familielivet
ikke ensidig skal tilpasse seg arbeidslivets press og krav. Det
er på tide at arbeidslivet tilpasses familielivet – for ungenes
skyld. Dette medlem viser til at voksne har klare
rettigheter når det gjelder arbeidstid. Rammer for barnas oppholdstid
i barnehager er et virkemiddel som kan bidra til at hensynet til
barna og familiene får forrang, foran hensynet til arbeidslivet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om
maksimal oppholdstid i barnehager på 47,5 timer pr. uke.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme sak som tar sikte
på å bedre rammevilkårene for, og stimulere til økt bruk av, barnehager
med fleksible åpningstider.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
om maksimal oppholdstid i barnehager på 47,5 timer pr. uke.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer
som forhindrer kvelds- og nattåpne barnehager.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:91 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Dagrun Eriksen, Line Henriette
Hjemdal og Øyvind Håbrekke om oppholdstid og åpningstider i barnehagen
– bifalles ikke.
Jeg viser til Dokument 8:91 S (2010-2011) fremmet
av stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Dagrun Eriksen, Line Henriette
Hjemdal og Øyvind Håbrekke om oppholdstid og åpningstider i barnehagen.
Her blir Kunnskapsdepartementet bedt om å vurdere forslaget om å
innføre maksimaltid for barn i barnehage.
Forslagstillerne uttrykker sin bekymring for
at lengre åpningstider i barnehagene kan føre til økt press om lengre
arbeidsdager for foreldrene. De mener det er behov for å lovfeste
en maksimal oppholdstid på 47,5 timer per uke for å sikre barnas
rett til en god og stabil omsorg fra familien. Lovforslaget er videre
ment å sørge for at arbeidslivet tilpasses familielivet og herunder
sikre småbarnsforeldres forhandlingsposisjon overfor arbeidsgiver.
Tall fra undersøkelser gir klare signaler om
at fastsatt åpningstid og avtalt oppholdstid i det store flertall
av tilfeller langt overgår barns faktiske oppholdstid i barnehagen.
Kostra-tall (2009) viser at 60 % av norske barnehager har en åpningstid
på mellom 9 og 10 timer per dag. 28 % har åpent mellom 10 og 11
timer. Det er kun 1 prosent av barnehagene som har en åpningstid på
mer enn 11 timer daglig. Foreløpige tall fra mor- og barn-undersøkelsen
viser imidlertid at den faktiske oppholdstiden for femåringer i gjennomsnitt
er på 31 timer per uke. Undersøkelsen viser også at det kun er 6
% av barna i samme aldersgruppe som har en ukentlig oppholdstid
som er på mer enn 40 timer. Det må altså trekkes et klart skille
mellom åpningstid, avtalt oppholdstid og faktisk oppholdstid.
Jeg vil selvfølgelig følge med utviklingen på dette
området. Kunnskapsdepartementet har igangsatt en undersøkelse som
vil gi informasjon om en rekke sider ved foreldrenes valg av omsorgsløsninger
for sine barn, herunder hvilken faktisk oppholdstid i barnehagen
som benyttes. De første resultater fra undersøkelsen vil offentliggjøres
i juni 2011.
Det nasjonale regelverket for barnehager fastslår at
kommunen som barnehagemyndighet skal tilpasse barnehagetilbudet
i den enkelte kommune til lokale forhold og behov, samtidig som
det skal gis et trygt og forsvarlig tilbud for barna. Dette innebærer
blant annet at kommunenes samlede barnehagetilbud må tilpasses de
behov foreldrene har til åpningstid i barnehagen.
Det vil variere hva den enkelte familie har
behov for, og av denne grunn bør det ikke gis noen detaljerte føringer
om åpningstider eller maksimal oppholdstid for barna på nasjonalt
nivå. Innføring av en absolutt grense på 47,5 timer per uke vil
sette mange familier i en svært vanskelig situasjon. Spesielt gjelder
dette familier som i utgangspunktet er mest sårbare og avhengige
av den fleksibiliteten dagens ordning sikrer – som eksempel kan
nevnes enslige forsørgere i yrker der uregelmessig arbeidstid utgjør
en naturlig del av arbeidshverdagen. Jeg mener at vi må ha tillit
til at foreldrene tar ansvar for å vurdere hvor lang oppholdstid
i barnehagen som er til sine barns beste, og at de foran omtalte
undersøkelsene ikke gir grunn til å tro at foreldre ikke ivaretar
dette ansvaret på en tilfredsstillende måte.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 10. mai 2011
Gunn Karin Gjul |
Arild Stokkan-Grande |
leder |
ordfører |