Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
84 S (2010–2011) Reindriftsoppgjøret 2011/2012, og endringer i statsbudsjettet
for 2011 m.m., som har en økonomisk ramme på 102,0 mill. kroner.
Komiteen viser videre til at
det den 17. februar ble brudd i forhandlingene. I samsvar med Hovedavtalen
og vedlagt sluttprotokoll fra forhandlingene er det statens siste
og reviderte tilbud som er grunnlaget for reindriftsoppgjøret 2011/2012.
Komiteen viser til at NRLs krav
i forhandlingene hadde en økonomisk ramme på 125 mill. kroner, noe
som innebar en økning av bevilgningene til Reindriftens utviklingsfond
(RUF) med 15,5 mill. kroner, de direkte tilskuddene med 7,1 mill.
kroner, samt en økning av organisasjonstilskuddet med 0,9 mill.
kroner.
Komiteen viser for øvrig til
at fjorårets avtale hadde en ramme på 101 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at statens tilbud også innebærer en økning på 7,0 mill.
kroner på inneværende avtale med virkning for budsjettåret 2011
for å bidra til finansiering av vedtatte ekstraordinære slakte-
og reguleringstiltak.
I tillegg viser flertallet til
at finansiering av tiltak for distrikt som er forhindret fra å bruke vinterbeiter
i Sverige, på grunn av at ny reinbeitekonvensjon ikke er operativ,
vil bli løst utenom reindriftsavtalen 2011/2012.
Flertallet har merket seg at
NRLs hovedbekymring og begrunnelse for bruddet i forhandlingene
var knyttet til hvilke prisvirkninger avviklingen av reguleringslageret
ville kunne få.
Flertallet viser videre til de
mål og retningslinjer som ligger til grunn for reindriftspolitikken
som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–1992) En bærekraftig
reindrift, og til Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S.
nr. 167 (1991–1992). Flertallet viser videre til
reindriftsloven som ble vedtatt i Stortinget våren 2007, Ot.prp.
nr. 30 (2006–2007), jf. Innst. O. nr. 57 (2006–2007), som trådte
i kraft fra 1. juli 2007. Sammen med den årlige reindriftsavtalen
er loven de to sentrale virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske
målene.
Flertallet har merket seg at
forslaget til reindriftsoppgjør vektlegger tiltak som kan bidra
til å bedre gjennomføringen av slaktingen gjennom sesongen og økt
salg, og at det i tillegg legges stor vekt på å stimulere til markedsrettet
produksjon og verdiskaping. Flertallet har videre merket
seg at forslaget er særlig innrettet mot reindriftsutøvere som har
reindrift som hovednæring, og at forslaget innebærer en videreføring og
videreutvikling av de produksjonsavhengige tilskuddene.
Flertallet viser til at reindriften
kan gi god utnyttelse av ressurser i marginale utmark- og fjellområder,
og er en sentral bærer av samisk kultur. Flertallet er
derfor opptatt av at tiltakene i reindriftspolitikken må innrettes
slik at næringen sikres, utvikles og styrkes innenfor de geografiske
områder næringen skal drive.
Flertallet viser videre til at
det er nedgang i resultatmålene også fra 2008 til 2009 og at det
er meget store variasjoner i vederlag målt per årsverk for arbeid
og egenkapital. Flertallet er bekymret over at reindriften
i noen områder ikke drives verken økologisk eller økonomisk på en bærekraftig
måte.
Flertallet viser til at å sikre,
utvikle og styrke reindriftsnæringen er krevende utfordringer både
for næringen og myndighetene, der felles virkelighetsoppfatning
og samhandling mellom aktørene er en avgjørende forutsetning. Flertallet peker
på at det fortsatt er store utfordringer knyttet til forholdet mellom
beitetrykk og ressursgrunnlag i flere distrikt i Finnmark.
Flertallet viser til at det for
det sør-samiske området er store problemer både med å sikre arealer
for den nomadiske driftsformen, og det meget store tapet grunnet
rovvilt.
Flertallet viser til at reindriften
er i en unik situasjon hvor potensialet for etterspørsel er langt
større enn potensialet for produksjon. Flertallet har
merket seg at ifølge en undersøkelse som er gjort av Vizeum for
MatPrat, sier 83 pst. av norske barnefamilier at barna liker å få servert
reinsdyrkjøtt, og at hele 44 pst. av befolkningen svarer at de ønsker
å spise mer reinsdyrkjøtt enn de gjør i dag.
Dette, sammenholdt med at reinkjøtt er en arktisk
delikatesse og noe av det mest eksklusive kjøttet Norge har å by
på, tilsier etter flertallets mening at reindriften
bør ha gode muligheter til å nå de målsettinger for næringen som
Stortinget har satt.
Flertallet er ellers kjent med
at reindriftspolitikk vil bli en del av den varslede stortingsmeldingen
om landbruks- og matpolitikk, og at meldingen bl.a. vil ta for seg
systemer for hvordan uavklarte rettighetsforhold skal avklares.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at produksjon
av reinkjøtt utgjør 1–2 pst. av den totale produksjonen av rødt
kjøtt i Norge. Reineierne og siidaene i reindriftsnæringen utgjør
det første leddet i verdikjeden frem til forbruker. Imidlertid merker disse medlemmer seg
at reineierne fremstår som en fragmentert gruppe i markedet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er negative til importvern som grunnlag for prisdannelse,
som har vært situasjonen for reinkjøtt siden 2003. Disse medlemmer mener
rammevilkårene for reindriftsnæringen ikke skal skille seg vesentlig
fra det som er vanlig i andre næringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at reindriften
er utsatt for tap av ulike årsaker. Hovedårsaken til at reindriftsnæringen
er spesielt utsatt for rovvilttap, er at beitingen skjer i utmark
året gjennom. Dette innebærer at driftsformen i seg selv medfører
en større tapsrisiko, og gjør næringen spesielt sårbar ved en økning
i rovviltstammene.
Disse medlemmer finner grunn
til å stille spørsmål ved omfanget av tap av rein som skyldes rovvilt.
Den nåværende erstatningsordningen baseres i for liten grad på krav
om dokumentasjon på tap. På landsbasis blir det innvilget erstatning
for ca. 25 pst. av det som søkes erstattet som drept av fredet rovvilt.
Av antallet som blir erstattet, er kun 6 pst. dokumentert.
Disse medlemmer viser til at
det for 2009 var budsjettert med erstatning for tap av rein grunnet fredet
rovvilt på 38,964 mill. kroner, mens regnskapet viser 63,460 mill.
kroner. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved internkontrollen
i reindriftsforvaltningen, noe Riksrevisjonen har gjort ved flere
anledninger, uten at det viser tegn til forbedring.
Disse medlemmer er kritisk til
dagens manglende individmerking av tamrein, noe som gir alvorlige
negative konsekvenser for både dyrevelferd, mattrygghet og naturressurser. Disse medlemmer mener
at slik merking vil gi grunnlag for en vesentlig forbedret sporing
i matkjeden. Individmerking vil også åpne for effektiv telling av
dyr på vidda og antall dyr per siida.
Disse medlemmer registrerer at
det er strid om lovfortolkninger, slik at mange opplever at rein
beiter på arealer som skal være fredet fra reinbeite.
Disse medlemmer viser til at
det er uklarheter når det gjelder fortolkning av reindriftslov kontra
plan- og bygningslov i tilknytning til reindriften. Dette problemet
har i den senere tid eskalert. Det kan vises til konflikten på Lenvik-halvøya
der flere hundre rein har oppholdt seg ulovlig over lengre tid.
Området de har oppholdt seg innenfor er et område som ikke er godkjent som
reinbeiteområde, noe som også kunne ha skapt problemer for kommunens
vannforsyning for rundt 10 000 innbyggere som er lokalisert i det
berørte området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det er et uheldig signal å gi, at forvaltningen
belønner de i næringen som bryter lovverket istedenfor å prøve å forebygge
konflikter til et stort lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser med bekymring på interne
konflikter i næringen der noen aktører etterlyser en strukturering slik
at det blir mulig å drive lønnsomt, mens andre mener at eierskap
kun basert på en blanding av historisk hevd og kulturell bærekraft,
må være tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Kåre Simensen under behandlingen
av interpellasjon stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks-
og matministeren 11. mars 2010, uttalte:
«Jeg tror denne debatten om reintallet i Finnmark
er svært viktig, fordi det også er en omforent enighet om at reintallet
i deler av fylket er for høyt. Ifølge den nye reindriftsloven fra
2007 skal reintallet fastsettes slik at det skal være bærekraftig
både økologisk, økonomisk og kulturelt. Der er vi ikke i dag, og
vi har en lang vei å gå.»
Disse medlemmer viser til dagens
debatt og hendelser i Finnmark og ser at man dessverre ikke er kommet
særlig lenger. Den store variasjonen på gjennomsnittlig slaktevekt
man registrerer mellom reinbeitedistrikter med forholdsvis likt
utgangspunkt, gir grunn til bekymring. Dette kan tyde på at problemene med
for høyt reintall eskalerer, heller enn bedrer seg. Også denne sesjonen
har man en rekke ganger debattert slike problemstillinger i Stortinget.
Disse medlemmer er kjent med
at det også finnes eksempler på reindriftsutøvere som driver meget
godt. Det er mange utøvere og distrikter som produserer store kvanta
reinkjøtt av førsteklasses kvalitet. Deres driftsform er bærekraftig både
hva gjelder økonomi, økologi og når det gjelder å ivareta den samiske
kultur. Det er viktig å peke på at også disse utøvernes næringsvirksomhet
lider når hverdagen preges av konflikt og negativ omtale.
Disse medlemmer har også merket
seg gjennom media statsrådens engasjement for næringen, men mener
problemenes høye antall og at disse involverer så mange forskjellige
aktører, krever at man må gjøre en grundigere politisk jobb i denne
sak.
Disse medlemmer viser til at
allerede under behandlingen av lov om reindrift (reindriftsloven)
24. mai 2007, uttalte opposisjonspartiene følgende:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er 15 år siden
Stortinget behandlet en egen stortingsmelding om reindrift, St.meld.
nr. 28 (1991–1992), jf. Innst. S. nr. 167 (1991–1992). Disse medlemmer
mener at det må utarbeides en ny reindriftsmelding på bakgrunn av
de store endringer som har skjedd i reindriften i denne perioden.
Dette gjelder både på det økologiske plan med arealinngrep, tap
av beiteland, rovdyrtap, klimaendringer, på det rettslige plan med
økt fokus på sedvanerett, ny reindriftslov og ny reinbeitekonvensjon,
og på det økonomiske plan med omlegging av tilskudds- og erstatningsordninger.
Reindriftsnæringen har, særlig i Finnmark, utfordringer knyttet
til produksjonsvariasjoner, lave slaktevekter, svært høye rapporterte
rovdyrtap og lav produktivitet.»
Da situasjonen på ingen måte er bedret på disse årene,
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om reindrift i løpet av 2011.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener regjeringen snarest må iverksette tiltak
for områdene i Finnmark som fremdeles sliter med et for intensivt
beitetrykk i forhold til ressursgrunnlag. Disse medlemmer mener
dette er viktig for å sikre en mer forsvarlig ressursforvaltning
av reindriften i forhold til beitearealer.
Disse medlemmer har merket seg
økte konflikter mellom reindriftsnæringen og øvrige interesser i
Finnmark fylke. Disse medlemmer mener arealbehovet
for reindriftsnæringen ikke skal gå foran eller på bekostning av
annen næringsutvikling eller andre interesser i samme område.
Disse medlemmer viser til at
det i perioden fra reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag,
har vært mange medieoppslag om alvorlige problemer med et altfor
høyt antall reinsdyr i store deler av Finnmark. I henhold til medieoppslag
er Finnmarksvidda nedbeitet og mange dyr så avmagret at de ikke
tåler å bli transportert til slakting. Disse medlemmer mener
at en slik situasjon er svært alvorlig for både miljøet og dyrevelferden.
Disse medlemmer vil vise til
interpellasjon stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks-
og matministeren 11. mars 2010 om reindriftsnæringens utfordringer
for å få på plass en bærekraftig reindrift.
I debatten ble det referert til at Rolf Anker
Ims, som er prosjektleder for Økosystem Finnmark, som kombinerer
fagfeltene økologi og samfunnsfag for å finne årsaker til og konsekvenser av
variasjoner i reintall innenfor begge fagfelt, uttaler følgende:
«Prosjektet har blant annet samlet data fra slakterier,
for å vurdere om overtallighet i reinflokker fører til lavere slaktevekt
på dyrene. En slik sammenheng har vært allment akseptert tidligere,
og ble også klart påvist i Økosystem Finnmark.
Men
undersøkelsen har i tillegg vist noen av de biologiske mekanismene
som ligger bak de lave slaktevektene. Fostre hos simler som slaktes
på ettervinteren ble undersøkt, og det ble funnet at fostrene er
mindre hos simler fra bestander med høy tetthet enn hva som er tilfelle
for bestandene med lav tetthet. Beiteslitasje får altså effekter
på reinen allerede i mors liv. I tillegg ser vi at tennene hos rein
fra høytetthetsområder i Finnmark slites raskere enn hos alle andre
sammenlignbare hjortedyrbestander. Tennene slites faktisk ned til gommene
på ganske få år.
Årsaken er nedbeitingen, som fører
til at reinen må spise mer fiberrik kost. Dyrene får sannsynligvis
også i seg en del sand og stein som følge av nedslitt beitevegetasjon.
De
dårlige tennene gjør at dyrene i enda mindre grad klarer å nyttegjøre
seg den dårlige kosten de får i seg. Enkelte forskere har eksempelvis
ment at svært høyt beitepress over tid kunne tippe økosystemet i
positiv retning ved at beitene etter hvert domineres av produktive
beiteplanter slik som næringsrike arter av gress.
Denne
teorien har vi tilbakevist. Vårt prosjekt viser helt entydig at
for mange rein reduserer beitegrunnlaget, også innen de mest produktive sommerbeitene.
Konklusjonene
baserer seg på et stort materiale fra feltarbeid. Ikke mindre enn
15 961 målepunkter har blitt analysert. Tjue sommerbeitedistrikter
i Finnmark ble brukt som studieenheter. Distriktene ble valgt slik
at områdene til sammen utgjorde 10 par med nabodistrikter, hvor
hvert par har et distrikt med relativt høyt reintall og et distrikt
med lavt reintall. På denne måten fikk storskalamålingene nesten
et eksperimentelt oppsett som la grunnlag for robuste analyser.
Studiet
har vært omfattende, kanskje til og med unikt i sitt omfang. Vi
hadde rene armeen av økologer i felt for å samle feltdata. I tillegg
brukte vi satellittfoto til å vurdere beiteeffekter i områder som
var vanskelig tilgjengelige for feltarbeid. Den kombinasjonen viste
seg å være veldig fruktbar.
Den samfunnsfaglige delen
av prosjektet har også avlivet noen myter, blant annet teorien om
at medvirkning, frivillige avtaler og økonomiske insentiver, såkalte
«gulrot-virkemidler», er mer effektive enn den gode, gamle pisken.
Reindriftsnæringen
deltar selv aktivt i prosessen med å sette rammebetingelser for
næringen, og uttrykker samtidig misnøye med reintallsjusteringene.
Det
viser seg at det finnes mange uenigheter knyttet til hvordan reintallet
fastsettes, hvilke deler av næringen som bør redusere antallet,
og hvilke virkemidler som bør brukes, forteller Ims.
Han
mener også at medforvaltningssystemet har ført til at personer med
mange rein får større makt, samtidig som subsidie- og erstatningssystemet
favoriserer store flokker. Dette kommer ekstra godt til syne etter
såkalte katastrofevintre.
Etter slike vintre vil
personer som driver stort både sitte igjen med flest dyr til videre
produksjon og få storparten av erstatningene fra myndighetene.
I
realiteten virker systemet slik at de som driver minst bærekraftig
favoriseres av staten. Hensikten fra myndighetenes side har nok
vært å hjelpe reindriftsnæringa i bærekraftig retning, men myndighetene
har ikke klart å se de langsiktige konsekvensene av forvaltningen.
Reindriften oppfattes som en viktig kulturbærer i
Finnmark. Samtidig skal næringen leve opp til produksjonskrav som
sammenfaller med resten av samfunnet.
Reindriftsnæringa
ligger i skjæringspunktet mellom ny og gammel tid, og møter derfor
mange utfordringer, ikke minst i forbindelse med klimaendringer.
Et
varmere klima i Finnmark kan få stor effekt på vinterbeitene for
reinen.
Mildvær med påfølgende frost eller mer snø
på vidda er utfordringer som vil kreve mye av både næring og myndigheter.»
Økolog Rolf Anker Ims legger ikke skjul på at prosjektet
Økosystem Finnmark har vært utfordrende.
Disse medlemmer mener det er
prinsipielt betenkelig at enkeltnæringer forhandler egne rammevilkår
direkte med staten og inngår avtaler med store økonomiske konsekvenser
utenom den ordinære budsjettbehandlingen.
Disse medlemmer mener at de årlige
vedtak om reindriftsnæringens rammebetingelser ikke er et lønnsoppgjør,
men en fastsettelse av muligheter for å skape inntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av erstatningsordningen for tap av rein, herunder vurdere skjerping
av krav til dokumentasjon av innrapporterte tap. Gjennomgangen skal
foretas av en uavhengig instans.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av reindriftsoppgjøret til å følge kalenderåret og at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Forslag til reindriftsoppgjøret 2011/2012 bifalles
ikke.»