I proposisjonen gjer Justisdepartementet framlegg
om å innføre ei plikt for politiet eller påtalemakta til å etterforske
når barn døyr plutseleg og uventa, utan omsyn til om det ligg føre
mistanke om straffbart forhold. Framlegget går ut på at det i straffeprosesslova
blir teke inn ei føresegn som gir løyve til å etterforske i saker
som nemnt, og at løyvet blir kombinert med ei plikt i påtaleinstruksen
til å gjennomføre slik etterforsking. I tillegg blir det gjort framlegg
om å endre straffelova 1902 og straffelova 2005 slik at straffebodet
mot vald i nære relasjonar uttrykkjeleg omfattar vald mot noverande
og tidlegare sambuarar.
Hovedregelen etter gjeldende rett er at etterforsking
iverksettes når det er «rimelig grunn til å undersøke» om det foreligger
straffbart forhold som forfølges av det offentlige. Dersom det foreligger
kvalifisert mistanke (for eksempel «skjellig grunn til mistanke»)
om straffbare forhold, kan politiet etter nærmere vilkår etterforske
ved bruk av tvangsmidler som ransaking og gransking. Etterforskingen
utføres av politiet, og påtalemyndigheten har ansvaret for at etterforskingen
skjer i samsvar med lov og instruks.
Det følger av politiloven § 12 tredje ledd at
politiet har adgang til å ta seg inn på steder for å ettersøke bortkomne
eller hjelpe syke, tilskadekomne eller andre som er eller antas
å være ute av stand til å ta vare på seg selv når omstendighetene
gir grunn til å frykte at vedkommendes liv eller helse kan være
truet. Det samme gjelder hvis det er behov for å undersøke om en person
er død, for eksempel fordi ingen har oppnådd kontakt med vedkommende
over lang tid.
For at politiet skal ha adgang til å ransake
boligen hvor en person er funnet død (uansett alder), kreves at
lovens vilkår for bruk av et slikt tvangsmiddel (blant annet skjellig
grunn til mistanke om straffbart forhold) er oppfylt, og den nødvendige
prosedyre er fulgt.
Når politiet rykker ut til hus fordi de blir
varslet om at noen har dødd, vil de som regel bli sluppet inn frivillig
av dem som bor i huset. Selv om de pårørende slipper inn politiet
frivillig, har politiet ikke adgang til å ransake huset uten at
lovens vilkår for bruk av et slikt tvangsmiddel er oppfylt, og den
nødvendige prosedyre er fulgt.
Leger har plikt til å melde fra til politiet
hvis det er grunn til å tro at et dødsfall er «unaturlig». Dette
er blant annet eksemplifisert ved at dødsfallet har ukjent årsak
og døden har inntrådt plutselig og uventet. Når spedbarn eller små
barn dør plutselig og uventet, vil dette regelmessig være å anse
som unaturlig og politiet vil således motta melding om dødsfallet
fra lege.
Sakkyndig likundersøkelse skal foretas når det er
«grunn til mistanke om at noens død er voldt ved en straffbar handling».
I brev 23. desember 2008 bad Helse- og omsorgsdepartementet
om at lovavdelinga i Justisdepartementet vurderte ei ordning med undersøkingar
av dødsstad ved plutseleg og uventa barnedød i høve til Grunnlova
§ 102 og Den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 8.
I ei tolkingsuttale 4. mars 2009 frå lovavdelinga i
Justisdepartementet vart det uttalt at det er tvilsamt om ei tvungen
ordning med undersøking av dødsstaden er i samsvar med Grunnlova
§ 102 som bestemmer at «Hus-Inkvisitioner» ikkje må skje «uten i
kriminelle Tilfælde».
I Innst. 163 S (2009–2010) bad fleirtalet i
justiskomiteen difor regjeringa om å undersøkje korleis ordninga
med undersøkingar av dødsstaden er i andre land, og orientere Stortinget
på egna måte. Fleirtalet uttalte at inntil resultatet av ei slik
undersøking ligg føre, la dei til grunn at ei obligatorisk ordning
der føremålet også er å avdekkje eventuelle straffbare forhold,
vil vere i strid med Grunnlova § 102.
Departementet gir i proposisjonen eit oversyn over
korleis ordninga med undersøkingar av dødsstaden er i andre land
som det kan vere naturleg å saman-likne seg med.
Utgreiinga frå Danmark, Finland, Island, Sverige,
Storbritannia og Tyskland viser at ingen av landa gjennomfører obligatoriske
(tvungne) undersøkingar av dødsstad ved plutseleg og uventa barnedød
utan at det er mistanke om straffbart forhold. Svaret frå det franske
justisdepartementet tyder på at ein ikkje er kjend med ei slik ordning
i Frankrike, og i alle tilfelle at obligatoriske administrative
kontrollar er underlagde svært strenge vilkår. Nederland skal utarbeide
ei ordning for å styrkje undersøkingane av plutseleg og uventa barnedød,
men dei nærmare elementa i ordninga er framleis ikkje klare.
Når eit barn mellom null og tre år døyr plutseleg og
uventa, har dei pårørande sidan 1. november 2010 fått tilbod om
frivillig dødsstadundersøking gjennomført av eit helseteam. Ansvaret
for arbeidet er lagt til Nasjonalt folkehelseinstitutt som har inngått
ein avtale med Rettsmedisinsk institutt om den praktiske gjennomføringa. Føremålet
med ordninga er å fastslå dødsårsaka og å innhente kunnskap for
å førebyggje krybbe- og spedbarnsdød.
Departementet understreka likevel klart at i
tilfelle der foreldra får tilbod om gjennomføring av dødsstadundersøkingar
samstundes med at det blir sett i verk etterforsking i tråd med
framlegget, kan det vere behov for at forholdet mellom politiet
og helsestyresmaktene blir avklara nærmare. Dette kan til dømes
skje gjennom instruks frå riksadvokaten etter rådslåing mellom påtalemakta
og helsestyresmaktene.
Ordninga med frivillig dødsstadundersøking høyrer
under Helse- og omsorgsdepartementet og var ikkje omfatta av høyringa
om etterforskingsplikt.
I høyringsnotatet understreka departementet
at det er svært viktig at overgrep og vald mot barn blir oppdaga,
etterforska og straffeforfølgt. Parallelt med arbeidet som går føre
seg for å førebyggje og motverke vald mot barn, ønskte Justisdepartementet
tiltak som skal styrkje etterforskinga i dei sakene der barn døyr
plutseleg og uventa. Departementet føreslo difor å innføre ei plikt
til etterforsking i desse tilfella. Plikta skulle gjelde alle barn
under 18 år.
På grunnlag av den massive støtta framlegget
har fått under høyringa, er departementet styrkt i si oppfatning
om at ei etterforskingsplikt der barn døyr plutseleg og uventa vil
vere eit viktig bidrag i arbeidet med å styrkje rettsvernet for
barn. Ei etterforskingsplikt for politiet vil vere eit viktig steg
i dette arbeidet, samstundes som det blir lagt betre til rette for
at lovbrot mot barn blir oppdaga og reagert mot.
Departementet ser ikkje grunnlag for å gå nærmare
inn på eit alternativ med obligatorisk (påboden) dødsstadundersøking.
Lovavdelinga i Justisdepartementet har tidlegare uttalt at det er tvilsamt
om ei slik ordning vil vere i samsvar med Grunnlova § 102. Heller
ingen av landa som departementet har kontakta om dette har ei ordning
med obligatorisk (påboden) dødsstadundersøking, slik departementet
oppfattar det (jf. pkt. 3.2).
Med omsyn til den nærmare reguleringa av etterforskingsplikta,
gjekk departementet i høyringsnotatet inn for ei løysing der det
blir teke inn ein kompetanseregel i straffeprosesslova om at politiet
kan etterforske alle tilfelle der barn døyr plutseleg og uventa.
Regelen skulle supplerast av ei føresegn i påtaleinstruksen som
fastset ei plikt for politiet til å etterforske i slike tilfelle.
Bakgrunnen for den lovtekniske utforminga var først
og fremst at ein ikkje har tradisjon for å påleggje politiet etterforskingsplikt
i straffeprosesslova. Departementet held fast ved at dette er den
beste løysinga fordi den lovtekniske utforminga i framlegget er
i harmoni med gjeldande regelverk, samstundes som ho opnar opp for
ein velgrunna fleksibilitet.
Straffelova 1902 § 219 første ledd lyder:
«Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten
til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt
mishandler
a) sin tidligere
eller nåværende ektefelle,
b) sin eller tidligere eller nåværende
ektefelles slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg
straffes med fengsel inntil 4 år.»
Høgsterett kom i dom 31. mars 2011 til at straffelova
§ 219 første ledd bokstav a ikkje omfattar vald mot tidlegare sambuar,
slik lovgjevar la til grunn ved endringa av § 219 i 2005.
Departementet føreslår difor å endre straffelova 1902
§ 219 første ledd bokstav a og b slik at ordet «sambuar» uttrykkjeleg
går fram av lova. Den same endringa blir føreslege i straffelova 2005
§ 282 om vald i nære relasjonar. Noverande sambuar er etter gjeldande
rett i alle tilfelle omfatta av straffelova § 219 første ledd bokstav
d «noen i sin husstand», det same vil barna til noverande sambuarar
kunne vere. Endringsframlegget tydeleggjer at også tidlegare sambuarar
og barna til tidlegare og noverande sambuarar har det same vernet
som tidlegare ektefellar, i samsvar med det som lovgjevar tidlegare
har lagt til grunn. Departementet føreslår også ei tilføying i straffelova
2005 § 282 bokstav b slik at barna til gjerningspersonen er omfatta
i tråd med det som gjeld etter straffelova 1902 § 219 første ledd.
Endringane vert føreslege sette i kraft straks.
Dei økonomiske og administrative konsekvensane
av framlegga vil vere avgrensa, og kan gjennomførast innanfor gjeldande
budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at regjeringen i Prop. 105 L (2010–2011) foreslår å innføre
en plikt for politiet eller påtalemyndigheten til å etterforske
når barn dør plutselig og uventet, uten hensyn til om det foreligger mistanke
om straffbare forhold. Komiteen viser til at regjeringen
i tillegg foreslår endringer i straffeloven 1902 og straffeloven
2005 slik at straffebudet mot vold i nære relasjoner uttrykkelig
omfatter vold mot nåværende eller tidligere samboer.
Komiteen understreker
viktigheten av at vold og overgrep mot barn blir oppdaget, etterforsket og
straffeforfulgt. Komiteen viser til at Stortinget
den 4. mars 2010 vedtok å be regjeringen om å fremme forslag om
endringer i straffeprosessloven hvor det innføres en ubetinget etterforskningsplikt
ved plutselig og uventet barnedød.
Komiteen viser til at regjeringens
foreslåtte endringer i straffeprosessloven vil gi politiet en ubetinget
rett til å etterforske tilfeller der barn dør plutselig og uventet.
Denne tilgangen kombineres med en plikt i påtaleinstruksen til å
sette i gang en slik etterforskning. Komiteen mener ubetinget
etterforskningsplikt er et godt tiltak for å avdekke dødsfall som
følge av straffbare forhold. De foreslåtte endringene vil etter komiteens syn
derfor bidra til å styrke rettssikkerheten for barn, og være et
viktig bidrag i kampen mot vold i nære relasjoner. Komiteen vil
også vise til at flere av høringsinstansene har uttrykt at også
hensynet til de pårørende vil bli bedre ivaretatt med en slik løsning.
Komiteen mener det er positivt,
og i tråd med justiskomiteens innstilling, jf. Innst. 163 L (2009–2010),
at regjeringen foreslår at etterforskningsplikten skal gjelde for
alle barn under 18 år.
Komiteen vil nok en gang understreke
den viktige rollen helsepersonell har for å avdekke straffbare handlinger,
og at helsepersonells meldeplikt derfor må overholdes. Politiet
skal ha melding om alle tilfeller av plutselig og uventet barnedød,
og skal også motta melding om eventuelle tilfeller hvor det sies
nei til dødsstedsundersøkelse.
Komiteen viser til at regjeringen
har forpliktet seg til å gi et obligatorisk tilbud om dødsstedsundersøkelse
i regi av helsevesenet ved alle tilfeller av plutselig og uventet
barnedød der barnet er i alderen 0–3 år. Dette er en videreføring
av Barnedødsårsaksprosjektet (2001–2004) hvor det ble gitt tilbud
om frivillig dødsstedsundersøkelse etter plutselige og uventede
dødsfall blant barn under 4 år i helseregion sør og øst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Den norske legeforenings høringsuttalelse til Justisdepartementet
datert 17. februar 2011. Legeforeningen peker på at opplysninger
fra den innførte dødsstedsundersøkelsen som nedtegnes i barnets
journal vil være omfattet av taushetsplikten, men at helsepersonelloven
§ 24 og § 36 i visse tilfeller kan tenkes å åpne for at taushetsbelagte
opplysninger kan gis til politiet.
Flertallet har merket seg Folkehelseinstituttets
informasjonsskriv til foreldre som takker ja til dødsstedsundersøkelse,
hvor det blant annet står:
«Selv om de som gjennomfører dødsstedsundersøkelsen
i utgangspunkt har taushetsplikt, kan informasjon om funn fra dødsstedsundersøkelsene
etter omstendighetene, likevel bli gitt til politiet.»
Flertallet er kjent med at regjeringen
som ledd i sin forebyggingsstrategi har iverksatt et interdepartementalt
arbeid på embetsmannsnivå for å gjennomgå regelverket for informasjonsplikt
og taushetsplikt, samt dets betydning for praksis. Hensikten er
å sikre en mer effektiv informasjonsutveksling mellom etater i tilfeller
som berører vitale hensyn knyttet til liv, helse og livsvilkår.
Flertallet har merket seg at
meldeplikten i forskrift om legers melding til politiet om unaturlig dødsfall
er til vurdering. Flertallet ber regjeringen følge
nøye med på utviklingen, og dersom reglene om taushetsplikt står
i veien for at etterforskningsplikten får den tilsiktede virkningen,
ber flertallet regjeringen vurdere endringer i helsepersonells
taushetsplikt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringspartienes initiativ om innføring av etterforskningsplikt
for politiet når barn dør plutselig og uventet, først kom etter
at det har vært fremmet to representantforslag fra stortingsrepresentanter
fra Høyre om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved
plutselig og uventet spedbarnsdød.
Disse medlemmer mener at obligatoriske dødsstedsundersøkelser,
i større grad enn ved innføring av en etterforskningsplikt, vil
styrke barns rettssikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
ovennevnte representantforslag om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse
når spedbarn dør plutselig og uventet, ville ha medført at helsepersonell og
politifaglig kompetanse ville ha blitt forent i arbeidet med å finne
dødsårsaken til barnet. Dermed ville en ha fått ny kunnskap om årsakene
til at spedbarn dør plutselig og uventet. Barnedødsårsaksprosjektet
er et godt eksempel på at det fortsatt er et stort behov for mer kunnskap
på feltet, selv om prosjektet frembrakte viktig kunnskap om disse
problemstillingene. Disse medlemmer understreker
at det i rapporten fra Barnedødsårsaksprosjektet ble anbefalt at
det blir innført obligatoriske dødsstedsundersøkelser.
Disse medlemmer viser til at
leger i dag har plikt til å melde fra til politiet hvis det er grunn til
å tro at et dødsfall er «unaturlig». Dette er blant annet eksemplifisert
ved at dødsfallet har ukjent årsak og døden har inntrådt plutselig
og uventet. Når spedbarn eller små barn dør plutselig og uventet,
vil dette regelmessig være å anse som unaturlig, og politiet vil
således motta melding om dødsfallet fra lege. Sakkyndig likundersøkelse
skal foretas når det er «grunn til mistanke om at noens død er voldt
ved en straffbar handling».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er imidlertid ikke overbevist om at en obligatorisk
dødsstedsundersøkelse vil kunne defineres som en «hus-inkvisisjon»
etter Grunnloven § 102. Disse medlemmer vil understreke
at det kun er dødsstedet som vil være gjenstand for undersøkelse,
og at husstandsmedlemmene i forkant vil være varslet om undersøkelsen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre
til behandlingene av de forannevnte representantforslagene om innføring
av obligatorisk dødsstedsundersøkelse. Disse medlemmer støtter
de synspunktene som tidligere er fremkommet fra Høyre.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår endringer i straffeloven 1902 § 219, og
at bakgrunnen for forslaget er at Høyesterett i dom 31. mars 2011
kom fram til at straffeloven § 219 første ledd bokstav a ikke omfatter
vold mot tidligere samboer.
Komiteen viser til at bestemmelsen
ble vesentlig endret ved lov 21. desember 2005, og lovendringen
fulgte opp Kvinnevoldsutvalgets forslag om et eget straffebud mot
vold i nære relasjoner, jf. NOU 2003:31. Komiteen viser
også til at det av Ot.prp. nr. 113 (2004–2005) går fram at departementet
la til grunn at begrepet «samboer» etter loven skulle likestilles
med begrepet «ektefelle».
Komiteen viser til at arbeidet
mot vold i nære relasjoner har høy prioritet, og at regjeringen
har igangsatt flere viktige tiltak for forebygging og for å øke
rettssikkerheten til ofrene. Komiteen viser til at
denne dommen vil få flere uheldige konsekvenser ved at tidligere
samboere ikke vil få det samme vernet og de samme rettighetene som
tidligere ektefeller. Og komiteen viser til at etter
Høyesteretts avgjørelse og inntil de foreslåtte lovendringene trer
i kraft, vil barn av tidligere samboere ikke være vernet av § 219 med
mindre barnet er under lovbryterens omsorg eller i hans husstand.
Komiteen er derfor glad for at
regjeringen raskt har foreslått endringer i straffeloven § 219 slik
at ordlyden nå blir i samsvar med det Stortinget tidligere har uttrykt.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere følgjande
vedtak til lov
om endringar i straffeprosesslova mv.
(etterforskingsplikt mv.)
I
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig
Straffelov § 219 skal bokstav a og b i første ledd lyde:
a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller
samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers
slektning i rett nedstigende linje,
II
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten
i straffesaker § 224 fjerde ledd skal nytt andre punktum lyde:
Det samme gjelder når barn under 18 år dør plutselig
og uventet.
III
I lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff skal
§ 282 bokstav a og b lyde:
sin nåværende eller tidligere ektefelle eller
samboer,
sin eller nåværende eller tidligere ektefelles eller samboers slektning
i rett nedstigende linje,
IV
1. Del I og III trer i kraft straks.
2. Del II gjeld frå den tida Kongen fastset.
Oslo, i justiskomiteen, den 31. mai 2011
Per Sandberg |
Stine Renate Håheim |
leiar |
ordførar |