I proposisjonen blir det orientert om at Samferdselsdepartementet
og Hurtigruten ASA har skrive under ny avtale for ein periode på
åtte år. Staten har rett til å forlengje avtalen med eitt år. Avtalen
vil gjelde frå 1. januar 2012. Etter den nye avtalen vil kystruta
Bergen–Kirkenes ha daglege, heilårlege seglingar mellom Bergen og Kirkenes,
og til 32 mellomliggjande hamner. Det vil òg bli tilbydd godskapasitet.
Den nye avtalen har ei samla ramme på 5 120 mill.
2011-kroner, noko som svarer til eit årleg gjennomsnitt på 640 mill.
kroner. Avtalt vederlag for dei enkelte år er gjort med atterhald
om at Stortinget stiller nødvendige løyvingar til disposisjon ved
dei årlege budsjettvedtaka.
Komiteen viser til
at formålet med det statlige kjøpet har vært å sikre et daglig og
helårlig seilingsmønster på strekningen mellom Bergen og Kirkenes
(Hurtigruta). Komiteen er tilfreds med at den nye
avtalen innebærer at det fortsatt vil være daglige, helårlige seilinger
på strekningen, noe som er av svært stor betydning for både gods-
og persontransport, spesielt nord for Tromsø. Hurtigrutekonseptet
har stor betydning for lokalsamfunn langs kysten. Komiteen viser til
at seilingen også er et av Norges mest kjente reiselivsprodukt internasjonalt.
Med anløp langs kysten fra Bergen til Kirkenes bidrar det statlige kjøpet
til å opprettholde et tilbud som betyr mye for lokalsamfunn langs
kysten og ikke minst for turistnæringen.
Komiteen legger til grunn at
det vil tilbys tilstrekkelig godskapasitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at det bare kom inn ett tilbud, fra nåværende operatør Hurtigruten
ASA. Flertallet ber regjeringen vurdere måter å få flere
aktører på banen, slik at en kan sikre reell konkurranse om anbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Samferdselsdepartementets svar av 26. mai 2011 på spørsmål
nr. 2 fra komiteen. Dette siteres:
«Pkt 4.1. Ny avtale for kystruta Bergen - Kirkenes
Hva
vil Samferdselsdepartementet gjøre for å sikre at flere enn en operatør
gir tilbud i neste anbudsrunde?
Svar:
Samferdselsdepartementet
og Hurtigruten ASA har nylig inngått avtale om kjøp av sjøtransporttjenester
for perioden 2012 til 2019. Utlysing av konkurransen ble gjort både
nasjonalt og internasjonalt. Ved tilbudfristens utløp kom det likevel
bare ett bud.
Som nevnt, gjelder den nye avtalen
ut 2019. Det er derfor altfor tidlig å si noe konkret om hvordan
en konkurranse bør utformes for et tilbud som skal gjelde fra 2020.
Problemstillingen er likevel høyst relevant og bør vies stor oppmerksomhet
i arbeidet med utforming av et konkurransegrunnlag for det aktuelle
kjøpet når den tid kommer.»