I Prop. 1 S (2010–2011) har Samferdselsdepartementet
gjort greie for rammene for Samferdselsdepartementet sine fullmakter
for å gjennomføre dei prosjekta som er omtalte i proposisjonen og
binding av framtidige budsjetterminar. I budsjettet for 2011 er
det sett av midlar til tre prosjekt med sikte på mogeleg start i 2011.
Det manglar formelle fullmakter for å starte, gjennomføre og binde
opp framtidige budsjetterminar. Konkret gjeld det desse prosjekta
på kap. 1350, post 30 Investeringar i lina:
Betring av togtilbodet
på Austlandet – banestraumforsyning
Betring av togtilbodet på Austlandet –
ombygging av felles sikringsanlegg på Gardermobanen
Programområdet Stasjonar og knutepunktutvikling
– Trondheim stasjon.
Før det kan løyvast midlar til start av prosjekta og
anleggsarbeida kan setjast i gang, skal det som hovudregel liggje
føre ein detalj-/reguleringsplan for prosjekt med kostnader mellom
50 og 500 mill. kroner.
For to av prosjekta ligg det ikkje føre ferdig
utarbeidde detaljplanar, slik at den eksterne kvalitetssikringa
er gjennomført på hovudplannivå. På grunn av at det hastar med å
kome i gang med arbeidet med å leggje til rette for å kunne ta imot
dei nye toga til NSB, har Samferdselsdepartementet kome fram til
at det for desse prosjekta kan gjerast unntak frå kravet om detaljplanar, slik
at arbeida kan ta til i 2011 som planlagt. Dette gjeld arbeidet
med å styrkje banestraumforsyninga og inngåing av kontrakt for ombygging
av eit felles sikringsanlegg på Gardermobanen. I tillegg til dei
to prosjekta legg departementet opp til å setje i gang eit arbeid med
å betre tilkomsttilhøva på Trondheim stasjon. For dette prosjektet
ligg det føre detalj-/reguleringsplan for arbeida som grunnlag for kostnadsramma.
I proposisjonen blir det foreslått at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjennomføre desse investeringprosjekta:
a) banestraumforsyninga
på Austlandet, innafor ei kostnadsramme på 219 mill. kroner.
b) Eidsvoll stasjon, parkeringsspor, innafor
ei kostnadsramme på 203 mill. kroner.
c) Frogner stasjon, kryssingsspor, innafor
ei kostnadsramme på 329 mill. kroner.
d) Lillestrøm stasjon, parkeringsspor,
innafor ei kostnadsramme på 362 mill. kroner.
e) forlenging av spor 13 på Lillestrøm
stasjon, inna-for ei kostnadsramme på 156 mill. kroner.
f) Trondheim stasjon, innafor ei kostnadsramme på
160 mill. kroner.
Komiteen viser til
proposisjonens omtale av de ulike prosjektene og støtter regjeringens
forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
bemerke at regjeringen har utsatt gjennomføringen av en ny grunnrutemodell for
jernbanen på Østlandet på ubestemt tid. Flertallet mener
det haster med å få på plass ny grunnrutemodell på Østlandet og
et bedre jernbanetilbud til de reisende. Dette krever forsterket
innsats fra regjeringen. Infrastrukturen må forbedres, men også
NSBs tjenester må styrkes. Flertallet vil derfor
bemerke at det er svært overraskende at regjeringen i en slik situasjon
velger å ta ut 93,5 mill. kroner i utbytte fra NSB, jf. Prop. 120 S
(2010–2011) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2011.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
en er inne i et markant temposkifte i jernbaneutbygging, fornying og
vedlikehold de siste årene under den rød-grønne regjeringen. Jernbanebevilgningene
har økt med nesten 70 pst. siden 2005, og det foregår mer bygging
og planlegging av jernbane enn på mange år. De foreslåtte prosjektene
vil bidra til at togreisende vil få et bedre og sikrere togtilbud, og
at planlegging forseres. Disse medlemmer imøteser
en videre realisering av en storstilt utbygging av jernbanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at Samferdselsdepartementet har
akseptert at det for to prosjekter gjøres unntak fra krav om detaljplaner før
ekstern kvalitetssikring er gjennomført, og er fornøyd med det. Disse
medlemmer minner om at det er stort behov for at planleggingsprosessen
for store prosjekt innenfor samferdselssektoren generelt endres
med sikte på kortere planleggingstid og enklere prosedyre.