Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011 opprette en hjertebro til Danmark,
i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien for ablasjonspasienter
overholdes.
II
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet til ablasjonspasienter
ved Feiringklinikken.»
Forslagsstillerne framholder at det er lange
ventetider knyttet til behandling av pasienter med hjerteflimmer
i Norge. Det påpekes at 70 000 nordmenn har hjerteflimmer, at hjerteflimmer
er den største årsaken til akutte sykehusinnleggelser, at det resulterer
i nesten 3 000 hjerneslag i året, og at det er estimert at antallet
vil vokse med ca. 10 000 årlig. Det er derfor viktig, slik forslagsstillerne
ser det, at det iverksettes forebyggende tiltak samtidig som ventetidene
for behandling av denne pasientgruppen reduseres til det minimale.
Forslagsstillerne mener det tar for lang tid
å bygge opp tilstrekkelig kapasitet i Norge knyttet til denne pasientgruppen,
og at det derfor bør etableres en hjertebro til Danmark som sørger for
at pasienter som lider av hjerteflimmer, får behandling så raskt
som mulig. Det er, slik forslagsstillerne ser det, prisverdig at
det er innført en ventetidsgaranti på 6 måneder for denne pasientgruppen,
men de mener det er grunn til å være bekymret for hvorvidt denne
tidsfristen er mulig å overholde, sett i lys av den manglende kapasitet
og etterslepet som eksisterer for denne pasient-gruppen i det norske
helsevesenet i dagens situasjon. Det framholdes at det er påvist
en rekke ventelistebrudd, og at de regionale helseforetakene ikke
oppfyller sitt «sørge for-ansvar».
Det vises til at HjerteCenter Varde i Danmark hadde
et betydelig antall norske pasienter i 2010, og at finansieringen
knyttet til disse pasientene i all hovedsak har skjedd gjennom helseforsikringer
og privat betaling fra pasientenes side. Forslagsstillerne mener
det derfor er grunn til å hevde at dagens praksis knyttet til denne
pasientgruppen underbygger et klasseskille i det norske helsevesenet.
Forslagsstillerne mener det i denne sammenheng også bør vurderes
en refusjonsordning for de fristbruddpasienter som allerede har betalt
slik behandling med private midler.
Forslagsstillerne viser også til at det i Helsedirektoratets
rapport fra mars 2010 dokumenteres at mange pasienter med rett til ablasjonsbehandling
ikke har blitt eller blir satt på venteliste grunnet mang-lende
kapasitet.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det
må etableres en hjertebro til Danmark, slik at den vedtatte behandlingsgarantien
blir reell. Det understrekes at dette også vil medføre betydelige inntekter
for samfunnet, gjennom at yrkesaktive pasienter kommer tilbake til
jobb med derav lavere kostnader knyttet til sykepenger og trygdeutbetalinger,
samtidig som skatteinntektene vil øke.