Regjeringen ønsker å kjøpe fire F-35 med det formål
å starte utdanning og konvertering av piloter og teknisk personell
for å forberede hovedleveransen av fly som etter planen starter
i 2018. En slik innfasing er gjort for å kunne nå en initiell operativ
evne (IOC) på F-35 i 2019 og derigjennom sikre en minste akseptabel
operativ kampflykapasitet i overgangsfasen mellom F-16 og F-35.
Øvrige partnernasjoner er også forutsatt å kjøpe fly
som skal benyttes til trening og utdanning av eget personell.
I et Decision Memorandum av 19. november 2008,
der alle partnerlandene til PSFD MoU har signert, forplikter Norge
og øvrige nasjoner seg til å stille med fly og utstyr i et antall
bestemt av hvor mange piloter den enkelte nasjon har behov for å
utdanne. Det vil i overskuelig fremtid ikke være mulig å få utdannet
eget personell uten å samtidig stille med egne fly.
Nei, i det tilbudet lå kun selve flyene samt
noe tilleggsutstyr.
Ja, motor lå inne i tilbudet fra amerikanske
myndigheter.
Etter gjeldende plan vil de fire første flyene
leveres i 2016 med en såkalt Block-2B konfigurasjon. Leveranse av
fly fra 2018 forventes levert med en Block-3 konfigurasjon, det
vil si det som er sluttproduktet etter gjennomført utviklingsfase.
Flyene planlegges deretter å bli oppgradert fortløpende når nye
Block-versjoner blir tilgjengelige.
De fire treningsflyene vil være forberedt for montering
av bremseskjerm, slik at dette enkelt kan ettermonteres hvis flyene
skal hentes hjem til operasjoner i Norge. Bremseskjerm er imidlertid
ikke påkrevet for operasjoner ved treningssenteret i USA.
Se svar på spørsmål 5.
Ja, flyene vil dekke det formålet de er tiltenkt
i 2016. I Block-2B konfigurasjonen vil det være begrensninger på
hvilke våpentyper som kan benyttes på flyet og dermed hvilke operative
oppdrag flyet kan gjennomføre. Dette har imidlertid ingen betydning
for utdanning og konvertering av pilotene. I tillegg vil flyene
fortløpende oppdateres slik at disse begrensningene kun gjelder frem
til dette er gjennomført.
Intensjonen med å ha et felles treningssenter
i USA er at nasjonene skal kunne gjennomføre utdanning og trening
av personell på en kosteffektiv måte gjennom stordriftsfordeler.
For å oppnå dette er intensjonen at nasjonene skal stille fly og utstyr
til en felles pool og ved hjelp av bi- og multilaterale avtaler
kunne utnytte alle ressursene på en optimal måte til felles beste.
Det forventes derfor at flyene også kan bli fløyet av piloter fra
alle partnernasjonene som deltar på treningssenteret, på lik linje
med at norske piloter vil kunne trene på fly fra de andre partnernasjonene.
Det vil påløpe kursavgifter i tillegg til driftskostnadene
for å operere de fire flyene på treningssenteret. Dette er felles
for alle deltakende partnere. Disse kostnadene inngår i den totale
levetidskostnadsanalysen (LCC).
JSM blir ikke utelukkende et sjømålsmissil.
Missilet vil også få egenskaper som gjør at det vil ha kapasitet
mot landmål. Det er altså snakk om et multirolle missil som skal
kunne bæres innvendig i bomberommet på F-35.
Forsvarsdepartementet er i aktiv dialog med
alle partnerne i F-35-programmet rundt behovet for antioverflatekapasitet.
Blant partnernasjonene er det erkjent at det per i dag eksisterer
et kapasitetsmessig gap når det gjelder våpen med antioverflatekapasitet
som også kan bæres innvendig i F-35 og derigjennom bevare flyets lavsignaturegenskaper
(stealth). JSM dekker meget godt kapasitetsbehovet for Norge, og gjennom
dialogen med partnerne fremkommer det at JSM også vil kunne fylle
deres udekkede behov for antioverflatekapasitet til F-35.
Vi er også kjent med at Kongsberg Defence Systems
(KDS), ved hjelp av eksterne rådgivere i USA, har gjennomført flere
markedsanalyser. Disse analysene baserer seg på de mest aktuelle F-35-partnerlandenes
og potensielle 3. land kunders behov, herunder antall plattformer,
samt konkurransesituasjonen. I følge KDS viser disse analysene at
det burde være mulig å selge om lag 2 500 missiler over en 15 års
periode, gitt at JSM realiseres som et samarbeidsprosjekt med andre F-35-
partnerland.
Amerikanske myndigheter gjennomfører nå en studie
som skal identifisere fremtidig behov for anti-overflatekapasitet,
den såkalte Anti-Surface Warfare Analyzis of Alternatives (ASuW
AoA). I denne studien inngår både NSM og JSM som mulige fremtidigealternativer.
Integrasjon av våpen inngår som en del av kapasitetsoppgraderinger
av F-35. Dette gjennomføres i de såkalte Block-oppdateringene. I
det internasjonale F-35-programmet avsettes det en sum penger til
hver enkelt oppdatering og det er en fastlagt prosedyre for hvordan
partnerne blir enige om hvilke kapasiteter som skal integreres innenfor
denne fellesøkonomiske rammen. Dette betegnes i programmet som "Common"
integrasjon. Hvis noen nasjoner ønsker spesielle kapasiteter integrert,
men ikke lykkes med å få dette stemt inn som en del av kapasitetene
finansiert av den felles rammen, kan disse nasjonene gå sammen om
å finansiere dette utenfor fellesrammen i den samme Block-oppdateringen. Dette
betegnes som "Partly Common" integrasjon. Hvis en nasjon selv velger
å finansiere integrasjon av en kapasitet utenfor dette, betegnes det
som "Unique" integrasjon og betales i sin helhet av denne nasjonen.
JSM er nå en kandidat til integrasjon på Block-4 oppdateringen
av F-35, men det endelige nedvalget til hvilke kandidater som blir
fellesfinansiert gjenstår. Forsvarsdepartementet jobber primært for
at JSM skal bli integrert som en "Common" kandidat (og dermed fellesfinansiert
av alle partnernasjonene), alternativt at integrasjonen skjer som
en "Partly Common" kandidat i samarbeid med noen andre partnere.
KDS har solgt 140 Pingvin Mk3-missiler (inkludert
18 missiler til testformål) til Forsvaret for bruk på F-16. I følge
KDS er det i tillegg solgt i underkant av 300 helikopterbårne Pingvin-missiler
til andre nasjoner.