17.1 Sammendrag

Departementet varslet i forbindelse med jordbruksforhandlingene våren 2011 et forslag om å øke jordbruksfradraget som kompensasjon for økt trygdeavgift fra 2012, jf. Prop. 126 S (2010–2011) avsnitt 6.3.1. Departementet legger med dette fram forslag om å øke jordbruksfradraget. Departementet foreslår også tilsvarende heving av det særskilte inntektsfradraget for reineiere. Det vises til Prop. 1 LS (2011–2012) avsnitt 3.7 for omtale av forslaget om økt trygdeavgift og av bakgrunnen for forslagene om økte jordbruksfradrag og reindriftsfradrag.

Det vises til forslag om endring av skatteloven § 8-1.

Økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene

Økningen av jordbruksfradraget innebærer en skattelettelse på 111 mill. kroner påløpt og bokført i 2012. Økt reindriftsfradrag gir en skattelettelse på om lag 1 mill. kroner påløpt og bokført i 2012. Forslagene vil ikke ha administrative konsekvenser.

17.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre mener det er prinsipielt svært uheldig at betydelige deler av det samlede skatte- og avgiftsopplegget avtales gjennom brevskriving i forbindelse med jordbruksoppgjøret og ikke settes i en helhetlig sammenheng.

Disse medlemmer mener at det åpenbart er mest ryddig at alle skatte- og avgiftsforslag fremmes samtidig slik at det er mulig å se dem i en helhetlig sammenheng.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at regjeringen finner stadig nye veier for å subsidiere næringsdrivende i landbrukssektoren. For mens folk flest må akseptere konsekvensene av regjeringens politikk med hensyn til trygdeavgiften, foreslår regjeringen at bønder og reineiere skal få kompensasjon for økningen i trygdeavgiften. Disse medlemmer ser ingen grunn til at fellesskapet skal innvilge disse to gruppene ytterligere særfordeler, og går derfor imot regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre vil ikke stemme mot regjeringens forslag når det gjelder jordbruksfradrag og reindriftsfradrag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres hovedinnlegg i debatten om jordbruksoppgjøret hvor det nettopp ble påpekt at:

«De skattemessige føringene som ble lagt til grunn for oppgjøret, utgjør mer enn endringene på statsbudsjettet 415 mill. kr mot 365 mill. kr. Det er et stort demokratisk problem, ikke minst når vi vet at regjeringen vil holde det samlede skatte- og avgiftsnivået uendret. Regningen for jordbruksoppgjøret sendes videre til noe eller noen som i dag er ukjent, og som vi må vente til oktober med å finne ut av.»

Dette medlem viser til at Venstre i forbindelse med behandlingen av jordbruksavtalen 2011–2012, Innst. 444 S (2010–2011) fremmet følgende forslag:

«Fra og med jordbruksoppgjøret 2012 kan ikke varslede framtidige skatteendringer inngå som en del av framforhandlede jordbruksavtaler.»