23.1 Ligningsloven § 6-4, § 6-6 og § 6-16

23.1.1 Sammendrag

Ligningsloven § 6-4 nr. 2 omhandler plikt til å gi oppgave over innskuddskonti og lånekonti til ligningsmyndighetene. I bokstav b er verdipapirforetak og andre foretak som har penger til forvaltning, omfattet av oppgaveplikten. For å klargjøre hva som menes med verdipapirforetak, er det i bestemmelsen vist til lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel § 1-4. Loven er opphevet og erstattet med lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven). I den nye loven er verdipapirforetak definert i § 2-3 første ledd. Riktig henvisning i ligningsloven § 6-4 nr. 2 bokstav b skal derfor være verdipapirhandelloven § 2-3 første ledd. Departementet foreslår at ligningsloven endres i tråd med dette. Det vises til forslag til endring i ligningsloven § 6-4 nr. 2 bokstav b. Det foreslås at endringen trer i kraft straks.

I forbindelse med statsbudsjettet for 2011 fremmet Finansdepartementet forslag til endringer i skatteloven § 6-50. Blant annet ble det foreslått å oppheve bestemmelsen i § 6-50 som omfattet tros- og livssynssamfunn som var tilknyttet en registreringsenhet og registrerte gaver i denne, jf. Prop. 1 LS (2010–2011). Endringen trådte i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2011, jf. endringslov 10. desember 2010 nr. 67. I ligningsloven § 6-6 bokstav g gis forskriftshjemmel for å pålegge slike registreringsenheter å gi oppgave til Skattedirektoratet og i ligningsloven § 6-16 c gis hjemmel for å kreve maskinell innberetning til Skattedirektoratet. Ettersom ordningen med registreringsenheter i skatteloven § 6-50 er bortfalt, foreslår departementet at registreringsenheter fjernes fra fullmaktshjemmelen i ligningsloven § 6-6 bokstav g og § 6-16 bokstav c. Det vises til forslag til endringer i ligningsloven § 6-6 bokstav g og § 6-16 bokstav c. Det foreslås at endringene trer i kraft straks.

23.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

23.2 Folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 2 bokstav d

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at det i Prop.1 LS (2011–2012) ikke er tatt inn lovforslag i forbindelse med økningen av trygdeavgiften på inntekt fra jordbruk, skogbruk og reindrift. I avsnitt 3.7 i proposisjonen er satsøkningen fra mellomsats 7,8 pst. til høy sats 11 pst. omtalt med henvisning til forslaget til § 8 i stortingsvedtaket om fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden for 2012, som er inntatt i Innst. 3 S (2011–2012). Flertallet peker på at folketrygdloven § 23-3 annet ledd, som §§ 7 og 8 i forslaget til avgiftsvedtak viser til, også skulle ha vært foreslått endret, slik at lovens plassering av inntekt fra jord- og skogbruk under mellomsatsgruppen bortfaller. Dette er nødvendig for å oppnå det tilsiktede innhold i satsvedtakets henvisning til loven, jf. brev fra finansminister Sigbjørn Johnsen av 11. november 2011.

For å rette opp denne lovtekniske mangelen fremmer flertallet følgende forslag (innarbeidet i tilrådingen):

«I

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:

§ 23-3 annet ledd nr. 2 bokstav d oppheves.

Nåværende bokstav e, f og g blir bokstav d, e og f.

II

Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.»