Komiteens tilråding til rammeområde 4, I – XV fremmes
av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti og komiteens tilråding til rammeområde
4, XVI – XVII fremmes av komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilrådning til rammeområde 8, I –
X fremmes av komiteens flertall unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteen har ingen
øvrige merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Rammeområde 4
(Utenriks)
I
På statsbudsjettet for 2012 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
Utgifter |
100 | | Utenriksdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 1 749 965 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | | 11 795 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| | 16 058 000 | | |
| 70 | Erstatning av skader på utenlandske ambassader | | 878 000 | | |
| 71 | Diverse tilskudd | | 18 585 000 | | |
| 72 | Hjelp til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn
| | 149 000 | | |
| | | | | | |
103 | | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 45 805 000 | | |
| | | | | | |
104 | | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 8 779 000 | | |
| | | | | | |
115 | | Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 29 664 000 | | |
| 70 | Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål,
kan overføres, kan nyttes under post 1 | | 74 212 000 | | |
| | | | | | |
116 | | Deltaking i internasjonale organisasjoner | | | | |
| 70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | | 1 261 698 000 | | |
| | | | | | |
117 | | EØS-finansieringsordningene | | | | |
| 72 | EØS-finansieringsordningen 2004-2009, kan overføres | | 155 936 000 | | |
| 73 | Den norske finansieringsordningen 2004-2009,
kan overføres | | 150 961 000 | | |
| 75 | EØS-finansieringsordningen 2009-2014, kan overføres | | 436 500 000 | | |
| 76 | Den norske finansieringsordningen 2009-2014,
kan overføres | | 382 200 000 | | |
| | | | | | |
118 | | Nordområdetiltak m.v. | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 10 000 000 | | |
| 70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland,
kan overføres, kan nyttes under post 1 | | 343 624 000 | | |
| 71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter
mv., kan overføres | | 65 006 000 | | |
| 76 | Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak,
kan overføres | | 35 839 000 | | |
| | | | | | |
140 | | Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 1 094 150 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| | 19 340 000 | | |
| | | | | | |
141 | | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 202 360 000 | | |
| | | | | | |
144 | | Fredskorpset | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 52 650 000 | | |
| | | | | | |
150 | | Bistand til Afrika | | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Afrika, kan overføres | | 2 695 300 000 | | |
| | | | | | |
151 | | Bistand til Asia | | | | |
| 72 | Bistand til Afghanistan og Pakistan, kan overføres | | 574 500 000 | | |
| 78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres | | 365 000 000 | | |
| | | | | | |
152 | | Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika | | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika,
kan overføres | | 500 000 000 | | |
| | | | | | |
153 | | Bistand til Latin-Amerika | | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres | | 190 500 000 | | |
| | | | | | |
160 | | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 33 500 000 | | |
| 70 | Sivilt samfunn, kan overføres | | 1 318 000 000 | | |
| 71 | Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid,
kan overføres | | 91 000 000 | | |
| 72 | Demokratistøtte/partier, kan overføres | | 8 000 000 | | |
| 73 | Kultur, kan overføres | | 106 000 000 | | |
| 75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres
| | 182 500 000 | | |
| 77 | Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset,
kan overføres | | 135 000 000 | | |
| | | | | | |
161 | | Næringsutvikling | | | | |
| 70 | Næringsutvikling, kan overføres | | 309 000 000 | | |
| 75 | NORFUND - tapsavsetting | | 242 500 000 | | |
| | | | | | |
162 | | Overgangsbistand (gap) | | | | |
| 70 | Overgangsbistand (gap), kan overføres | | 380 000 000 | | |
| | | | | | |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | | | | |
| 70 | Naturkatastrofer, kan overføres | | 500 000 000 | | |
| 71 | Humanitær bistand, kan overføres | | 2 196 200 000 | | |
| 72 | Menneskerettigheter, kan overføres | | 260 000 000 | | |
| | | | | | |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | | | | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres | | 648 000 000 | | |
| 71 | ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres | | 450 000 000 | | |
| 72 | Utvikling og nedrustning, kan overføres | | 175 000 000 | | |
| 73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres | | 340 000 000 | | |
| | | | | | |
165 | | Forskning, kompetanseheving og evaluering | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 139 000 000 | | |
| 70 | Forskning og høyere utdanning, kan overføres | | 333 000 000 | | |
| 71 | Faglig samarbeid, kan overføres | | 400 000 000 | | |
| | | | | | |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 51 000 000 | | |
| 70 | Ymse tilskudd, kan overføres | | 6 700 000 | | |
| 71 | Internasjonale prosesser og konvensjoner mv.,
kan overføres | | 33 000 000 | | |
| 72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling,
kan overføres | | 235 000 000 | | |
| 73 | Klima- og skogsatsingen, kan overføres | | 2 529 000 000 | | |
| | | | | | |
167 | | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | | 1 531 185 000 | | |
| | | | | | |
168 | | Kvinner og likestilling | | | | |
| 70 | Kvinner og likestilling, kan overføres | | 307 000 000 | | |
| | | | | | |
169 | | Globale helse- og vaksineinitiativ | | | | |
| 70 | Vaksine og helse, kan overføres | | 1 190 000 000 | | |
| 71 | Andre helse- og aidstiltak, kan overføres | | 145 000 000 | | |
| 72 | Det globale fond for bekjempelse av aids, tuberkulose og
malaria (GFATM), kan overføres | | 450 000 000 | | |
| | | | | | |
170 | | FN-organisasjoner mv. | | | | |
| 70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | | 830 000 000 | | |
| 71 | FNs befolkningsfond (UNFPA) | | 372 000 000 | | |
| 72 | FNs barnefond (UNICEF) | | 1 070 000 000 | | |
| 73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres | | 145 000 000 | | |
| 74 | FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) | | 290 000 000 | | |
| 75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)
| | 150 000 000 | | |
| 76 | Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres | | 753 400 000 | | |
| 77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres | | 165 000 000 | | |
| 78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres | | 305 600 000 | | |
| 79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps,
kan overføres | | 67 000 000 | | |
| 81 | Tilskudd til internasjonal landbruksforskning,
kan overføres | | 130 000 000 | | |
| 82 | FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling
(UN Women), kan overføres | | 85 000 000 | | |
| | | | | | |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner | | | | |
| 70 | Verdensbanken, kan overføres | | 814 000 000 | | |
| 71 | Regionale banker og fond, kan overføres | | 742 500 000 | | |
| 72 | Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres
| | 444 500 000 | | |
| | | | | | |
172 | | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | | | | |
| 70 | Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging,
kan overføres | | 265 000 000 | | |
| | | | | | |
480 | | Svalbardbudsjettet | | | | |
| 50 | Tilskudd | | 120 715 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 31 965 754 000 |
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
Inntekter |
3100 | | Utenriksdepartementet | | | | |
| 1 | Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene | | 14 423 000 | | |
| 2 | Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene | | 93 629 000 | | |
| 5 | Refusjon spesialutsendinger mv. | | 7 068 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 115 120 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2012 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 | kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 118 post 71 | kap. 3118 post 6 |
kap. 140 post 1 | kap. 3140 post 5 |
2. overskride bevilgningen under kap. 166
Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd mot tilsvarende
inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post
1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert
over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til
innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg
kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø
og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
III
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2012 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166
Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd til øvrige
ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover
dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
IV
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2012 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning
kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene
under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets
administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
V
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente
renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til multi-bi-prosjekter,
samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale
og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales
mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
VI
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2012 kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte
bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
117 | | EØS-finansieringsordningene | |
| 75 | EØS-finansieringsordningen 2009-2014 | 6 804,5 mill. kroner |
| 76 | Den norske finansieringsordningen 2009-2014 | 5 792,8 mill. kroner |
161 | | Næringsutvikling | |
| 70 | Næringsutvikling | 550 mill. kroner |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | |
| 73 | Klima- og skogsatsingen | 1 555 mill. kroner |
2. tilskudd til utvikling av en vaksine
mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments
for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017
over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
3. tilskudd til Det globale fondet for
bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 1 350
mill. kroner over tre år i perioden 2011–2013 over kap. 169 Globale
helse og vaksineinitiativ.
4. tilskudd til International Finance Facility
for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden
2010–2020 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, samt
fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd
før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd
som sikkerhet for lån.
5. tilskudd til den globale vaksinealliansen
GAVI med inntil 2 689,9 mill. kroner i perioden 2013–2015 over kap.
169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
VII
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at:
1. Utenriksdepartementet
i 2012 kan gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko
ved direkte import fra utviklingsland, jf. omtale under kap. 161 Næringsutvikling
i Prop. 1 S (2011–2012).
2. Utenriksdepartementet i 2012 kan øke
Norges garantiforpliktelser til Europarådets utviklingsbank med
EUR 24,775 mill.
VIII
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen
i 2012 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved
visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme på inntil
3 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport,
lagring og i visningsperioden.
IX
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge
kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO,
OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen,
Jugoslaviadomstolen og for regulært bidrag til FN.
X
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen
i 2012 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar
med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling
for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts
gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen
for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående
beløp på ettergivelsestidspunktet.
XI
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2012 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november
1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske
medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale
organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket
til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan
foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre
givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
XII
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2012 kan:
1. fravike bevilgningsreglementet
§ 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger
under Det internasjonale utvik-lingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det
afrikanske utviklingsfondet, Den globale miljøfasiliteten og Felles
fond for råvarer, samt ved overføring av midler til Den brasilianske
utviklingsbanken vedrørende klima- og skogsatsingen i Brasil.
2. fravike stortingsvedtak av 8. november
1984 for å inngå avtale med mottakere om raskere trekk på gjeldsbrev
enn utbetalingsbehovet tilsier ved kapitalpåfyllinger under Det
internasjonale utvik-lingsfondet og Det asiatiske utviklingsfondet.
XIII
Deltakelse i IMFs låneordning til fattige land som utsettes
for økonomiske sjokk og kortsiktige betalingsbalanseproblemer
Stortinget samtykker i at Norge
fra 2010 til 2012 kan delta i eksisterende og nye låneordninger
under IMF rettet mot lavinntektsland med kortsiktige betalingsbalanseproblemer
innenfor en totalramme på SDR 14,1 mill.
XIV
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale utviklingsbanker
og fond
Stortinget samtykker i at:
1. Norge i forbindelse
med den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken bidrar
med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på
innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen
foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale
finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge deltar i den sjette generelle
kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med en innbetalt
andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet
av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene
2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
3. Norge deltar i den niende kapitaløkningen
i Den interamerikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende
motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 2 907 287.
Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap.
171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker
og fond.
4. Norge deltar i den fjerde kapitaløkningen
i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD)
med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet
av til sammen USD 20 476 585. Innbetalingen foretas i løpet av årene
2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 70 Verdensbanken.
5. I forbindelse med endring av stemmefordelingen
i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD)
foretas det en justering av aksjeandelene til medlemslandene gjennom
en selektiv kapitaløkning. Norge deltar i den åttende selektive
kapitaløkningen i forbindelse med endring av stemmevekten i Den
internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en
innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet
av til sammen USD 4 393 527. Innbetalingen foretas i løpet av årene
2011–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 70 Verdensbanken.
6. Norge deltar i den 12. kapitalpåfyllingen
av Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) med en andel på 1 500
mill. kroner for perioden 2011–2013, innbetalt i tre like årlige
bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
XV
Deltakelse i kapitalpåfylling i Den globale miljøfasiliteten
(GEF)
Stortinget samtykker i at Norge
deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF)
med en innbetalt andel på 376 mill. kroner over perioden 2011–2013.
Innbetalingene belastes kap. 170 FN-organisasjoner mv., post 78
Bidrag andre FN-organisasjoner mv.
XVI
Stortinget ber regjeringen utarbeide en oversikt over
hvordan norske tollbarrierer påvirker importmønsteret på varer fra
u-land.
XVII
Stortinget ber regjeringen legge
frem en evaluering av Norges deltakelse i FNs menneskerettighetsråd,
UNHRC.
Rammeområde 8
(Forsvar)
I
På statsbudsjettet for 2012 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
Utgifter |
1700 | | Forsvarsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 330 821 000 | | |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | | 25 015 000 | | |
| | | | | | |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | | 2 860 870 000 | | |
| 46 | Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres | | 61 564 000 | | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | | 1 715 950 000 | | |
| | | | | | |
1716 | | Forsvarets forskningsinstitutt | | | | |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | | 168 872 000 | | |
| | | | | | |
1719 | | Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 232 746 000 | | |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
| | 18 000 000 | | |
| 71 | Overføringer til andre, kan overføres | | 68 321 000 | | |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres
| | 240 000 000 | | |
| | | | | | |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 2 914 228 000 | | |
| | | | | | |
1723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 129 617 000 | | |
| | | | | | |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 1 985 053 000 | | |
| 50 | Overføring Statens Pensjonskasse, kan overføres | | 19 393 000 | | |
| 70 | Renter låneordning, kan overføres | | 6 224 000 | | |
| | | | | | |
1731 | | Hæren | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 5 540 610 000 | | |
| | | | | | |
1732 | | Sjøforsvaret | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 3 417 958 000 | | |
| | | | | | |
1733 | | Luftforsvaret | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 4 133 922 000 | | |
| | | | | | |
1734 | | Heimevernet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 1 109 252 000 | | |
| | | | | | |
1735 | | Etterretningstjenesten | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | | 998 104 000 | | |
| | | | | | |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 2 317 090 000 | | |
| | | | | | |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | | 922 061 000 | | |
| 44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert
andel, kan overføres | | 40 137 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| | 8 092 324 000 | | |
| 48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert
andel, kan overføres | | 81 000 000 | | |
| 75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd
til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan
nyttes under kap. 1760, post 44 | | 95 000 000 | | |
| | | | | | |
1790 | | Kystvakten | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 993 385 000 | | |
| | | | | | |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 524 137 000 | | |
| | | | | | |
1792 | | Norske styrker i utlandet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 1 234 320 000 | | |
| | | | | | |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 246 271 000 | | |
| 60 | Tilskudd til kommuner, kan overføres | | 1 696 000 | | |
| 72 | Overføringer til andre | | 2 119 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 40 526 060 000 |
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Inntekter |
4700 | | Forsvarsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 230 000 | | |
| | | | | | |
4710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 3 667 457 000 | | |
| 47 | Salg av eiendom | | 156 569 000 | | |
| | | | | | |
4720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 71 465 000 | | |
| | | | | | |
4723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 2 682 000 | | |
| | | | | | |
4725 | | Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 52 383 000 | | |
| 70 | Renter låneordning | | 36 000 | | |
| | | | | | |
4731 | | Hæren | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 49 651 000 | | |
| | | | | | |
4732 | | Sjøforsvaret | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 38 031 000 | | |
| | | | | | |
4733 | | Luftforsvaret | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 165 030 000 | | |
| | | | | | |
4734 | | Heimevernet | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 5 497 000 | | |
| | | | | | |
4740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 90 277 000 | | |
| | | | | | |
4760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | | | | |
| 48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | | 81 000 000 | | |
| | | | | | |
4790 | | Kystvakten | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 409 000 | | |
| | | | | | |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 480 071 000 | | |
| | | | | | |
4792 | | Norske styrker i utlandet | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 10 368 000 | | |
| | | | | | |
4795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | | | | |
| 1 | Driftsinntekter | | 2 465 000 | | |
| | | | | | |
4799 | | Militære bøter | | | | |
| 86 | Militære bøter | | 500 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 4 874 121 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan:
1. benytte alle merinntekter
til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet,
med følgende unntak:
a) inntekter
fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
b) inntekter ved salg av større materiell
kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen
under kapittel 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
2. ta med ubrukte merinntekter ved utregning
av overførbart beløp.
III
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan:
1. foreta bestillinger
ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger
og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | |
| 1 | Driftsutgifter | 30 mill. kroner |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben | |
| 1 | Driftsutgifter | 80 mill. kroner |
1731 | | Hæren | |
| 1 | Driftsutgifter | 600 mill. kroner |
1732 | | Sjøforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 100 mill. kroner |
1733 | | Luftforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 600 mill. kroner |
1734 | | Heimevernet | |
| 1 | Driftsutgifter | 825 mill. kroner |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | |
| 1 | Driftsutgifter | 300 mill. kroner |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | |
| 1 | Driftsutgifter | 125 mill. kroner |
| 44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert
andel | 115 mill. kroner |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 18 500 mill. kroner |
| 48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert
andel | 165 mill. kroner |
1790 | | Kystvakten | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 900 mill. kroner |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | |
| 1 | Driftsutgifter | 75 mill. kroner |
1792 | | Norske styrker i utlandet | |
| 1 | Driftsutgifter | 55 mill. kroner |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 mill. kroner |
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt
til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over
det som dekkes av egne avsetninger.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1700 | | Forsvarsdepartementet | |
| 73 | Forskning og utvikling | 22 mill. kroner |
Andre fullmakter
V
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan trekke salgsomkostninger ved salg av mate-riell og fast
eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under
kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post
45 Store nyanskaffelser og vedlikehold og kap. 4710 Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
VI
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet
i 2012 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten
og heimevernstjenesten slik det går fram av Prop. 1 S (2011–2012).
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell
kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes
i operasjoner i utlandet.
VII
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter,
herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som
nye prosjekter i Prop. 1 S (2011–2012), innenfor de kostnadsrammer
som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter
som anført i Prop. 1 S (2011–2012), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer
og byggeprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost,
hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier,
anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2011–2012).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen
av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering
av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av
bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i
investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og
post 47.
VIII
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan:
1. avhende fast eiendom
uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig
behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg
i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner
til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene
er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår
til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å
kjøpe eiendommene.
2. avhende fast eiendom til en verdi av
inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige
grunner foreligger.
IX
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NAMSA,
andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter
fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først
skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
X
Kompensasjonsordningen
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2012 kan etablerere en todelt kompensasjonsordning for psykiske
belastningskader som følge av deltakelse i utenlandsoperasjoner
i perioden 1978–2009. Todelingen innebærer at skadelidte kan få
utbetalt 65G ved 100 prosent ervervsmessig uførhet ved psykiske
belastningsskader, dersom de samme beviskrav og bevistema som gjelder
etter det lovfestede objektive ansvaret i forsvarspersonelloven
§ 12b er oppfylt. I tillegg videreføres den opprinnelige kompensasjonsordningen
med 35G ved 100 prosent ervervsmessig uførhet med de lempeligere
vilkår som gjelder i dag.