Jeg viser til brev 23. november 2011, om ovennevnte.
Overgangsordningen som ble vedtatt samtidig med
opphevingen av særreglene for dagpengemottakere på 64 år eller mer,
skulle gi personer som ved ikrafttredelsen 1.1.2011 mottok dagpenger
etter særreglene, dvs. var fylt 64 år, vern mot grunnlovsstridig
tilbakevirkning. Av rimelighetshensyn ble den også gjort gjeldende
for dagpengemottakere som hadde fylt 63 år før 1.1.2011, fordi også
disse kunne ha innrettet seg etter særreglene.
I forbindelse med behandlingen av Prop 114 L (2010-2011)
Endringar i lov om folketrygd, lov om Statens pensjonskasse og i
enkelte andre pensjonslover (presiseringar mv. i samband med pensjonsreforma),
jf. Innst. 34 L (2011-2012), i Stortinget 10. november d.å, opplyste
jeg at jeg, på bakgrunn av mottatte henvendelser knyttet til avvikling
av særreglene, overgangsordningen og den informasjonen som ble gitt
til de berørte i den forbindelse, hadde bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet
om en fullstendig redegjørelse for saksbehandlingen knyttet til
lovendringen og overgangsreglene. Jeg gjorde også oppmerksom på
at når denne redegjørelsen foreligger, ville jeg vurdere om det
er behov for tiltak, og informere Stortinget om dette på egnet måte.
Redegjørelse fra Arbeids- og velferdsdirektoratet er nå mottatt.
Arbeids- og velferdsdirektoratet la ut informasjon
om regelendringen og overgangsordningen på etatens intranett og
www.nav.no hhv. 17.11. og 29.12.2010. Informasjonen om regelverks-endringene
ble lagt ut sammen med flere andre endringer i folketrygdloven.
Etter min vurdering førte det til at informasjonen ikke var enkel
å finne frem til. Informasjon til den enkelte som omfattes av overgangsordningen
om avviklingen og utløpet av overgangsperioden, ble først gitt ved
brev 13.10.2011.
I oppgaven over utbetalinger til den enkelte
dagpengemottaker fra Arbeids- og velferdsetaten, har opplysningene
om gjenstående stønadsperiode vært misvisende. Arbeids- og velferdsdirektoratet
har opplyst at gjenstående stønadsperiode for overgangstilfellene
ble ”fryst” til det som var gjenstående antall uker per 1.1.2011,
og det er ikke telt ned i antall uker i løpet av 2011. Dette av
systemtekniske grunner. Den enkelte bruker kan derfor ha forstått
dette slik at vedkommende kan ha en gjen-stående stønadsperiode
på 104 (eller 52) uker.
Jeg har også fått opplyst at den oppfølgingen som
etaten skal gi de i denne aldersgruppen som avslutter dagpengeperioden
uten å ha kommet tilbake i arbeid, er kommet sent i gang.
Min vurdering er at det overfor denne aldersgruppen
ikke var tilstrekkelig med kun nettbasert informasjon. Enda viktigere
er det at den misvisende informasjon om gjenstående stønadsperiode
på utbetalingsoppgavene heller ikke har gitt den enkelte grunn til
å orientere seg om rettighetene og aktivt søke informasjon. Min
vurdering er at det kan være grunn til å forlenge overgangsperioden,
slik at de berørte får en rimelig omstillingsperiode. Blant annet
fordi langtidsledighetsgarantien utvides fra og med 2012, anser
jeg at en seks måneders forlengelse vil være tilstrekkelig.
Budsjetteffekten, dvs. innsparingen, av avvikling
av særreglene er satt til 15 mill. kroner over kap. 2541.70, kfr.
Prop. 1 S (2011-2012) fra Arbeidsdepartementet. Det viser seg nå
at innsparingen på 15 mill. kroner er for lav fordi gruppen dette
gjelder er større enn opprinnelig forutsatt. Korrigert anslag viser
at om lag 650 personer fyller vilkårene for overgangsordningen ved
utgangen av desember 2011. Gjennomsnittlig antall berørte i 2012
anslås til 280 personer. Innsparingen anslås nå til 63 mill. kroner,
dvs. knapt 50 mill. kroner mer enn lagt til grunn i budsjettet.
Slik forutsetningen nå er, gir om lag 50 millioner kroner
på budsjettet grunnlag for en utvidelse av overgangsordningen på
seks måneder (til og med 30.06.2012). Stortinget kan på denne bakgrunn
treffe vedtak om slik utvidelse uten at det kreves en tilleggsbevilgning
eller omdisponering innenfor rammen. En forlengelse av overgangs-ordningen
i inntil ett år, krever ytterligere tilførsel av midler på om lag
15 millioner kroner.
Overgangsordningen er fastsatt ved lov 17.12.2010
nr. 80 om endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover, pkt.
IV annet punktum. Et eventuelt vedtak om forlengelse av overgangsordningen
må derfor behandles som et forslag om endring av dette punktet i
endringsloven. Datoen for ikrafttredelsen av opphevingen av folketrygdloven
§ 4-17 må endres fra 01.01.2011 til ny dato (01.07.2012) for ikrafttredelse
for overgangstilfellene.