Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Roald Aga Haug, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Dokument 8:150 S (2010–2011) – representantforslag fra
stortingsrepresentantene Trond Helleland, Michael Tetzschner, Siri
A. Meling og Per-Kristian Foss om å sikre vekstfremmende arbeidsinnvandring. Komiteen deler
forslagsstillernes understrekning av viktigheten av å ha en bevisst
og helhetlig politikk for en bærekraftig arbeidsinnvandring.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
samtidig til arbeidsministerens svarbrev, datert 13. september 2011,
der det framgår at det tidligere har vært store restanser og lange
saksbehandlingstider i arbeidsinnvandringssaker, men at tallene
for arbeidsinnvandring og tilbakemeldinger fra arbeidsgivere viser
at denne situasjonen er endret det siste året. Viktige regelendringer
som følge av EU-direktivet om fri bevegelse (direktiv 2004/38/EF)
har ført til at det ikke lenger er store administrative barrierer som
motvirker arbeidsinnvandring til Norge.
Det samme gjelder ny utlendingslov og -forskrift fra
1. januar 2010. Flertallet viser til at det da ble
innført tiltak i tråd med de forslagene som reises i representantforslaget,
og at det langsiktige målet om fire ukers saksbehandlingstid (jf. St.meld.
nr. 18 (2007–2008) Arbeidsinnvandring og Innst. S. nr. 292 (2007–2008))
kan nås når elektronisk saksbehandlingssystem i utlendingsforvaltningen
er fullt innført, slik Stortinget forutsatte under behandlingen
av St.meld. nr. 18 (2007–2008). For øvrig vises til statsrådens svarbrev
der det framgår at kravet til saksbehandlingstid for arbeidssaker
(spesialister, faglærte, EØS-overgangssaker, sesong og øvrig) nå
er at 80 prosent av sakene skal behandles innen fire uker, at 95
prosent av sakene skal behandles innen åtte uker og at det jobbes
løpende med å nå disse målene.
Flertallet viser til faglærtbestemmelsen,
som ble videreført i ny utlendingsforskrift fra 1. januar 2010,
og ber regjeringen se på hvordan praktiseringen av regelverket om
hvem som kan anses som faglært samsvarer med intensjonen i utlendingsforskriften
på dette punkt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker at eventuelle justeringer i praksis må skje innen rammene
som er lagt for å forhindre sosial dumping.
Dette flertallet viser til statsrådens
svarbrev når det gjelder spørsmålet om arbeidsinnvandrere fra tredjeland
og deres ønske om å ha ektefelle og barn med seg til Norge. Dette flertallet er
bekymret for at lang saksbehandlingstid for familiegjenforening
med arbeidsinnvandrere kan bidra til at færre enn det er behov for,
kommer til Norge for å arbeide.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, støtter
statsrådens vurdering av at raskere saksbehandling er det viktigste
tiltaket for å få dette til. Flertallet viser til
at UDI har fått krav om rask saksbehandling også i sakene til arbeidsinnvandrernes
familiemedlemmer. Flertallet viser til statsrådens
svarbrev hvor det heter at «så snart som mulig etter at saken er
avgjort for referansepersonen, bør tillatelsen for familien normalt
foreligge». Flertallet ber departementet følge utviklingen
løpende og vurdere tiltak for å oppnå dette.
Flertallet viser til at Høyre
i sine merknader introduserer skatteinsentiver som et virkemiddel for
rekruttering av utenlandsk arbeidskraft. Flertallet viser
i den forbindelse til at dette forslaget ble vurdert i NOU 2003: 9
Skatteutvalget (Skaugeutvalget) som konkluderte med at Norge ikke
burde innføre gunstigere skatteregler for utenlandske spesialister
og delta i en slik form for skattekonkurranse som enkelte andre land
hadde gjort. Utvalget mente det var lite rimelig at skatten på høye
arbeidsinntekter skulle avhenge av om arbeidsinntekten tilfalt en utlending
eller en nordmann. Utvalget påpekte også at slike ordninger ville
komplisere regelverket (jf. NOU 2003: 9, side 113–114). Utvalgets
vurdering ble kommentert i St.meld. nr. 29 (2003–2004) Om skattereform,
uten at det ble reist noe annet forslag. Spørsmålet ble heller ikke
kommentert ytterligere i finanskomiteens innstilling (Innst. S.
nr. 232 (2003–2004)).
Flertallet er fortsatt av samme
oppfatning, at utenlandske og norske arbeidstakere bør skattlegges
etter samme regler. For øvrig vises til skattelovens § 6-70, som
hjemler det såkalte standardfradraget. Dette er ment som en forenkling
for flere grupper av skattytere, herunder også arbeidsinnvandrere,
ved at dette på visse betingelser kan erstatte en rekke andre fradragsberettigede
kostnader.
Flertallet viser videre til at
den såkalte spesialistkvoten er et tiltak for forenklet saksbehandling
for tredjelandsborgere, ikke et generelt virkemiddel for å sikre
nødvendig tilgang på kvalifisert arbeidskraft. Tilgangen på kvalifisert arbeidskraft
må vurderes i en helhet, der tilgangen i det hjemlige arbeidsmarkedet,
i det felles europeiske arbeidsmarkedet og tilgangen fra tredjeland
sees under ett. Det er ikke et mål i seg selv at kvoten fra tredjeland
skal fylles. Flertallet viser videre til at uten
en fast kvote for tredjelandsborgere, vil det måtte innføres andre administrative
ordninger for å sikre den fortrinnsretten som gjelder i EØS-området.
Flertallet viser også til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 18 (2007–2008) Arbeidsinnvandring, der
hurtigprosedyren «tidlig arbeidsstart» for faglærte og spesialister
over et fastsatt lønnsnivå ble ansett som et enklere og mer effektivt
system enn forhåndsgodkjenning av bedrifter. Denne prosedyren ble
innført i ny utlendingslov og -forskrift og innebærer at slike arbeidstakere
kan reise inn i landet og starte opp arbeidet mens søknaden, som
kan fremmes av arbeidsgiver, er under behandling, forutsatt framlagt
skatteattest og HMS-erklæring.
Flertallet viser for øvrig til
statsrådens svar til de enkelte forslagene, der det framgår at forslagene
enten er gjennomført allerede, har vært vurdert tidligere eller
er til vurdering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil fremheve viktigheten av å opprettholde
dagens velferdsnivå og sikre verdiskapning gjennom en levende kunnskapsøkonomi.
For å få til dette må Norge føre en politikk som gjør oss i stand
til å hevde oss internasjonalt i konkurransen om den kompetente
arbeidskraft.
Disse medlemmer viser til at
norsk arbeids- og næringsliv vil ha behov for spesialkompetanse
for å klare konkurransen med internasjonale selskaper, og at det
ikke er noen selvfølge at den kompetente arbeidskraften søker seg
til Norge.
Disse medlemmer mener det bør
vurderes å benytte både skatteinsentiver og andre virkemidler for
å øke innvandring av kvalifisert arbeidskraft ikke bare fra EU-land,
men også fra resten av verden. I dag er det slik at Norge taper denne
konkurransen i forhold til land som USA, Canada og Storbritannia,
til tross for at Norge årlig kåres til verdens beste land å bo i.
Disse medlemmer viser til at
vi i Norge har en spesialistkvote for å kunne rekruttere kompetanse
fra ikke-EU-land. Denne kvoten er på 5 000 personer, og det er et
tankekors at en i 2009 kun rekrutterte rundt 1 700 spesialister.
Disse medlemmer mener at enkle
grep som å la bedrifter forhåndsgodkjenne, slik at faglærte/spesialister
kan påbegynne arbeidet sitt, mens Utlendingsdirektoratet (UDI) saksbehandler søknaden,
vil være virkningsfulle.
Disse medlemmer viser til at
saksbehandlingstiden og byråkratiet som møter mennesker som vil
jobbe i Norge og bedriftene som trenger arbeidskraft utenfra, er
uholdbart. Fra bedrifter meldes det om saksbehandlingstider på opptil seks
måneder for arbeidstakere fra ikke-EU-land. Dette er en klar ulempe
for norske bedrifter som er avhengige av utenlandsk kompetanse.
Disse medlemmer vil fremheve
utfordringen mange av de utenlandske arbeidstakerne som kommer hit
som spesialister har i møte med det norske byråkratiet, for eksempel
kan det være svært tidkrevende å få tildelt personnummer. Personnummer
er en forutsetning for å åpne bankkonto, noe som igjen er et viktig
element i bl.a. det å kunne få utbetalt lønn.
Disse medlemmer opprettholder
derfor forslagene i dokumentet.