I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta endringer
i forskriftsregelverket for tildeling av bil i gruppe 2 slik at
personer som oppfyller det opprinnelige vilkåret, som Stortinget
vedtok i 2003, om å ha varige forflytningsvansker og et reelt transportbehov
for gruppe 2-bil, får rett til stønad til bil i denne gruppen etter
gjeldende regelverk.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev
av 11. april 2011 om statsrådens vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev
av 21. oktober 2011 følger vedlagt.
Som ledd i komiteens behandling av representantforslaget
ble det 10. mai 2011 avholdt åpen høring. Følgende organisasjoner
deltok på høringen:
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Laila Marie Reiertsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen
og Bente Stein Mathisen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at det ikke ble gjort innstramninger
i regelverket for hvem som har rett til stønad til bil ved Stortingets
behandling av St.prp. nr. 1 (2002–2003). Stortinget ga sin tilslutning
til at det ble opprettet en nyordning med gruppe 1 og gruppe 2-biler.
Gruppe 2-biler ble en økonomisk gunstigere ordning enn tidligere,
rettet inn mot de med størst grad av nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser
videre til at formålet med omleggingen den gang var å overføre ressurser
til den gruppen som hadde størst behov, og at sosialkomiteen var
enstemmig i sin innstilling.
Komiteen viser til at innføringen
av ordningen med gruppe 2-biler imidlertid medførte et behov for
å sette kriterier i regelverket for hvem som kunne komme inn under
denne ordningen. Disse kriteriene ble nedfelt i forskrift. Forskriften
ble sendt på ordinær høring.
Komiteen viser til regjeringens
forslag til budsjett for 2012 der en utvidelse av stønadsordningen
foreslås, jf. St.prp. nr. 1 (2011–2012).
Komiteen mener, som regjeringen,
at det er behov for endringer i ordningen slik at flere får rett til
slik bil. Komiteen har gjennom enkelthenvendelser
og høringene i saken blitt presentert for flere enkelttilfeller
som tydelig viser dette. Komiteen mener dagens praktisering
hvor gruppe 2-bil kun gis til de som er helt avhengig av å bruke
heis eller rampe for å komme inn og ut av bilen, er for snever.
Barn og unge med sterk funksjonsnedsettelse, men som kan gå noe,
kommer uheldig ut i gjeldende regelverk. Komiteen viser
til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 der ordningen
med stønad til spe-sial-tilpassede bil (gruppe 2-bil) foreslås utvidet
til også å gjelde barn og unge med sterkt begrenset gangfunksjon.
Komiteen hilser dette velkommen
og påpeker at man med en slik styrking av tilskuddsordningen bedrer
hverdagen til mange familier med funksjonshemmede barn som tidligere
ikke har fått slik støtte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til statistikken som
er innhentet av Norges Handikapforbund (NHF) fra bilimportørene
for gruppe 2-biler hvor det fremkommer en halvering av leverte klasse
2-biler fra 700 til 340 i perioden 2007/2008 til 2010, og nedgangen
ser ut til å fortsette i 2011. Slik disse medlemmer ser
det, er det grunn til å anta at Nav nå fører en mer restriktiv tildelingspraksis
på tildeling av gruppe 2-biler til personer med alvorlige funksjonsnedsettelser. Disse
medlemmer legger til grunn at det ikke var Stortingets intensjon
at kriteriene skulle slå ut slik de gjør i dag.
Disse medlemmer er gjort kjent
med at mange får avslag på søknad om gruppe 2-bil på tross av at
de har et klart behov for denne typen bil. Disse medlemmer viser
til regjeringens forslag til budsjett for 2012 der en utvidelse
av stønadsordningen foreslås, jf. St. prp. nr. 1 (2011–2012). Disse
medlemmer ser det som et lite skritt i riktig retning når
tildelingskriterine skal gjøre det mulig for unge under 18 år å
få den typen bil de har behov for, men endringen som nå foretas,
gjelder kun noen få av dem som i dag ikke får en bil de kan benytte. Disse
medlemmer er opptatt av at flere skal få dekket sitt behov,
og mener ordningen må utvides til også å gjelde for dem over 18
år, slik at de med et reelt behov for gruppe 2-bil kan få innvilget
sine søknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til regjeringens forslag til
budsjett for 2012, jf. St.prp. nr. 1 (2011–2012), der det foreslås
en utvidelse av stønadsordningen med 13,5 millioner kroner. Disse
medlemmer viser til partienes respektive alternative forslag
til statsbudsjett for 2012 hvor det foreslås en utvidelse av stønadsordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen de siste årene har kuttet over 200 mill. kroner
til trygdebilordningen, og at 13,5 mill. kroner som nå er foreslått som
en økning kun vil komme noen få til gode. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta endringer
i forskriftsregelverket for tildeling av bil i gruppe 2 slik at
personer som oppfyller det opprinnelige vilkåret, som Stortinget
vedtok i 2003, om å ha varige forflytningsvansker og et reelt transportbehov
for gruppe 2-bil, får rett til stønad til bil i denne gruppen.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, påpeker at ordningen
med stønad til bil er regelstyrt, og at alle som oppfyller vilkårene
for bilstønad, vil få innvilget stønaden uavhengig av bevilgningsnivået
i budsjettet. Flertallet viser til at hvis den vedtatte
bevilgningen til bilstønad blir disponert før budsjettåret er omme,
vil regjeringen foreslå å øke bevilgningen i løpet av året slik
at brukerne får de rettighetene de har krav på.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at omorganiseringen til fem regionale kontorer for behandling
av vedtak om bilstønad sannsynligvis har ført til en mer ensartet
praksis for innvilgelse av bilstønad, og mener det er positivt.
Samtidig har omorganiseringen i en periode ført til utfordringer
med hensyn til saksbehandlingstiden, men dette er nå i bedring.
Komiteen vil uttrykke
bekymring for at den lange saksbehandlingstiden kan medføre at spesielt
nye brukere får svekket sin mulighet til samfunnsdeltakelse, som
følge av at de må vente for lenge på å få vedtak om bil. Komiteen mener
det er viktig at etaten er i stand til å tildele bilstønad til personer
som oppfyller vilkårene innen rimelig tid.
Komiteen har merket seg at Arbeids-
og velferdsdirektoratet høsten 2011 skal gjennomgå erfaringene fra
piloten «Bilsenter Midt-Norge», som er etablert som et fullverdig
senter (vedtak og formidling) under hjelpemiddelsentralen i Sør-Trøndelag,
og at denne gjennomgangen skal danne grunnlag for en best mulig
inkludering av formidlingsdelen i de øvrige fire bilsentrene i landet.
Komiteen understreker betydningen
av å få velfungerende bilsentre så raskt som mulig, og ber Arbeidsdepartementet
sørge for dette i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet,
samt komme med en orientering om utviklingen for de fem bilsentralene
i revidert nasjonalbudsjett for 2012.
Komiteen viser til statsråd Hanne
Bjurstrøms svarbrev til komiteen av 21. oktober 2011 hvor det heter,
sitat:
«Endringene i bilstønadsordningen har nå vært gjeldende
i drøyt 8 år. Jeg har tatt initiativ til at ordningen nå skal evalueres,
og tar sikte på at en slik evaluering blir igangsatt så snart som
mulig. Even-tuelle forslag til ytterligere justeringer i grensesnittet
mellom gruppe 1 og 2 vil bli vurdert i lys av resultatene av en
slik evaluering.»
Komiteen viser til den varslede
evalueringen og imøteser denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive
partiers sine merknader om organiseringen i fem sentrale bilsentre. Disse
medlemmer er fortsatt usikre på om organiseringen har ført
eller vil føre til en forbedring for brukerne. Disse medlemmer anser
at omleggingen sannsynligvis har ført til både transportproblemer
og økonomiske utlegg for brukerne og en vanskeliggjøring av prosessen. Disse
medlemmer ser derfor frem til en evaluering av ordningen
som forventes lagt frem i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2012 til våren og regner med at evalueringen også vil ta for
seg brukernes transportbehov og økonomiske utlegg sett i forhold
til den gamle ordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderparitet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreta endringer
i forskriftsregelverket for tildeling av bil i gruppe 2 slik at
personer som oppfyller det opprinnelige vilkåret, som Stortinget
vedtok i 2003, om å ha varige forflytningsvansker og et reelt transportbehov
for gruppe 2-bil, får rett til stønad til bil i denne gruppen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:124 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Vigdis Giltun, Robert Eriksson og Laila
Marie Reiertsen om å forberede ordningen med gruppe 2-biler til personer
med alvorlige funksjonsnedsettelser – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Vigdis Giltun, Robert Eriksson og Laila Marie Reiertsen av 5. april
2011 vedrørende endringer i regelverket for tildeling av bil i gruppe
2.
Forslaget gir en grundig redegjørelse for regelverket
vedrørende stønad til bil, og jeg finner derfor ikke grunn til å
gjenta dette i mitt svar. Jeg vil imidlertid redegjøre nærmere for premissene
for de endringene av regelverket som ble foretatt i 2003. Representantene
viser til at det har vært foretatt en innstramning av kriteriene
for tildeling av bil i gruppe 2 (spesielt tilpassede kassebiler)
som følge av endringen. Dette mener jeg er en unøyaktig beskrivelse.
Jeg vil derfor her også redegjøre nærmere for hva endringene i 2003
bestod i.
Regelverket for stønad til bil er hjemlet i
lov om folketrygd kapittel 10. Det er gitt nærmere regler for stønad
til bil i forskrift om stønad til motorkjøretøy (bilforskriften).
Inngangsvilkårene – det vil si bestemmelsene om hvem som kan få stønad
til bil - er omhandlet særskilt i § 3. Denne bestemmelsen ble ikke
endret da de nye reglene trådte i kraft 1. april 2003. Det ble således
ikke gjort noen endringer i forhold til hvem som kan gis stønad
til bil i den nye ordningen. Personkretsen er den samme i dag som
før 2003. Det som derimot ble endret, var utmålingen av stønaden, og
det ble laget et skille mellom såkalt gruppe 1 og 2-biler. Det vises
til forskriftens §§ 2 og 5 som gir de nærmere reglene/definisjonene
av begrepene.
Det sentrale formålet med endringen i 2003 var å
overføre ressurser til den gruppen som hadde størst behov, altså
det man i St.prp. nr. 1 (2002-2003) omtalte som ”de mest funksjonshemmede”.
I samme proposisjon fremgår det videre at for gruppe 2-biler skulle
eksisterende stønadsordning i det vesentlige videreføres. Dette
betydde videreføring av blant annet de reglene som gjaldt før 2003
om eierskap til bilen, og at retningslinjer for bruk og gjeldsoppgjør
skulle videreføres.
Sosialkomiteen sluttet enstemmig opp om forslaget
om å endre utmålingen til ”nye” gruppe 1- og gruppe 2-biler, jf
Budsjett-innst. Nr. 2 (2002-2003). Fremskrittspartiets medlemmer
i komiteen mente at tilskuddet til gruppe 1-biler var for lavt,
men det var en enstemmig komité hva angikk de nye utmålingsreglene.
De endringene som ble gjort innebar at man kun behovsprøver
de første 150 000 kronene av prisen på bilen (gruppe 2), mens det
overskytende gis som et tilskudd uten behovsprøving. Før 2003 gjaldt
andre regler som innebar at personer med inntekt over 3 G fikk en
egenandel beregnet prosentvis ut i fra inntekt for hele bilens kostnad. Dette
innebar at de med behov for de største bilene, følgelig de med de
største funksjonsvanskene, risikerte å måtte betale et relativt
stort beløp selv, da disse bilene som kjent er dyre. Omleggingen
til dagens ordning førte til at dette nå blir ivaretatt gjennom
nevnte beløpsgrense som er underlagt behovsprøving.
Definisjonen av hva som er en gruppe 2-bil er gitt
i § 2, 4. ledd. Som representantene påpeker, er definisjonen relativt
snever, og gir lite rom for skjønn. Det er en relativt entydig praktisering
av bestemmelsen, både i Arbeids- og velferdsetaten, i Trygderetten
og de ordinære domstoler, senest stadfestet i dom fra Høyesterett.
Selv om bestemmelsen er snever, ivaretar den etter mitt syn formålet
med endringen – altså å gi en bedre ordning for dem med størst behov
for tilrettelagt bil (gruppe 2).
Selv om noen med behov for et tilrettelagt kjøretøy
kan falle utenfor ordningen for gruppe 2-bil, innebærer ikke det
at de ikke får stønad til bil. Ordningen med gruppe 1-biler er fleksibel, og
brukerne kan benytte tilskuddet til å kjøpe seg den bilen de mener
er hensiktsmessig for seg. Det er også, på samme måte som før 2003,
hjemmel for å gi stønad til tilpasning av bil i gruppe 1, jf. § 11
i bilforskriften, samt tilhenger for personer som har behov for
å ha med seg større hjelpemidler, som for eksempel rullestol.
Representantene viser til uttalelse fra Norges Handikapforbund
vedrørende vanskeligheter for brukere som får stønad til tilhenger.
Det vises til at Arbeids- og velferdsetaten skal ha uttalt at det ikke
gis stønad til tilhenger der brukeren er avhengig av hjelp fra andre.
En slik eventuell uttalelse medfører ikke riktighet. Tilhenger tilstås der
dette er nødvendig og hensiktsmessig. Dersom en bruker ikke vil
være i stand til å håndtere tilhenger på egenhånd, og heller ikke
har familie eller andre til å hjelpe seg med denne, vil det ikke
gis stønad til tilhenger. Det er derimot slik at stønad til tilhenger
ofte gis til personer som har andre som kan bistå, eksempelvis foreldre
til barn, ektefelle eller andre. Stønad kun til tilhenger vil ikke
nødvendigvis være det som er ønsket av alle brukere, men det vil
kunne avhjelpe brukere som ikke fyller vilkårene for en gruppe 2-bil.
For barn og unge under 18 år med sterkt begrenset
gangfunksjon har det vært erfart at denne gruppen har kommet uheldig
ut gjennom dagens ordning. I Prop. 1 S (2011-2012) fra Arbeidsdepartementet
er det derfor foreslått å utvide ordningen med gruppe 2-bil til
også å omfatte denne gruppen.
Representantenes forslag til utvidelse av gruppe 2-bilordningen
kan tolkes som et ønske om å gå vesentlig lenger enn den utvidelsen
Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2011-2012). Konkret heter det
i forslaget at ”personer som oppfyller det opprinnelige vilkåret,
som Stortinget vedtok i 2003, om å ha varige forflytningsvansker
og et reelt transportbehov for gruppe 2-bil, får rett til stønad
til bil i denne gruppen etter gjeldende regelverk”.
Det er vanskelig å anslå hvor mange flere som
vi få stønad til gruppe 2-bil ved en slik utvidelse av ordningen
som representantene foreslår.. Det er imidlertid ikke usannsynlig
at en så vidt vid adgang til å gi stønad til bil i gruppe 2 vil
få relativt betydelige budsjettmessige konsekvenser. Jeg kan derfor
ikke støtte et slikt forslag nå.
Endringene i bilstønadsordningen har nå vært gjeldende
i drøyt 8 år. Jeg har tatt initiativ til at ordningen nå skal evalueres,
og tar sikte på at en slik evaluering blir igangsatt så snart som
mulig. Eventuelle forslag til ytterligere justeringer i grensesnittet
mellom gruppe 1 og 2 vil bli vurdert i lys av resultatene av en
slik evaluering.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 8. november 2011
Robert Eriksson |
Anette Trettebergstuen |
leder |
ordfører |