Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og
Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til at den demografiske utviklingen
i Norge har gjennomgått store forandringer gjennom de siste 30–35
årene og at dette først og fremst har vært positivt for Norge, men
samtidig gitt oss noen utfordringer. Komiteen mener
at vi må til enhver tid sørge for å ha en integreringspolitikk som
oppfyller de målsettingene som er satt.
Komiteen merker seg forslagsstillernes
kritikk av at integreringspolitikken i for stor grad har fokusert
på rettigheter fremfor plikter. Komiteen mener at
det å møte innvandrere med forventning om at de skal lære norsk,
delta i yrkeslivet og bidra til fellesskapet må anses som en positiv ambisjon
om at alle kan lykkes i Norge, når forholdene legges til rette for
det. Sammenhengen mellom plikter og rettigheter synliggjør at integrering
er en toveisprosess mellom individ og samfunn og minoritet og majoritet.
Komiteen understreker viktigheten
av å tydeliggjøre våre fellesverdier, slik de blant annet kommer
til uttrykk gjennom tilslutningen til universelle menneskerettigheter,
rettsstatens og demokratiets spilleregler, samt retten og muligheten
til å delta i sivilsamfunnet. Disse fellesverdiene må ligge til
grunn for all videre samfunnsutvikling, herunder også på det integreringspolitiske
området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener dessuten at
det er galt å konkludere med at integreringspolitikken er feilslått.
Integreringsutvalget (NOU 2011:14 Bedre integrering) slår fast at «politikken
og virkemidlene ikke har gitt gode nok resultater», men understreker
samtidig at «foreliggende kunnskapsgrunnlag, tilgjengelig statistikk
og andre fakta viser at det stort sett går bra med integreringen
i Norge». Utvalget sier videre: «Sammenliknet med andre OECD-land
er innvandrere relativt godt integrert i arbeidsmarkedet, og en
relativt høy andel norskfødte tar høyere utdanning. Og utviklingen
går i riktig retning». Flertallet mener derfor at
integreringsdebatten må handle om hvordan vi kan få politikken til
å virke bedre, ikke bidra til å skape et inntrykk av en mislykket
integreringspolitikk, som må snus på hodet.
Flertallet viser til utredningsarbeidet
som er gjort i NOU 2011:14, NOU 2011:7, NOU 2010:7 og NOU 2009:14. Flertallet mener
det er gjort tilstrekkelig utredningsarbeid og at det ligger tilstrekkelig
med konkrete forslag på bordet som kan fremmes og diskuteres. Flertallet ser
også frem til å behandle den varslede integreringsmeldingen.
Flertallet viser til at sammenlignet
med andre OECD-land er innvandrere i Norge relativt godt integrert
i arbeidsmarkedet, og en relativt høy andel av norskfødte med innvandrere
til foreldre tar høyere utdanning. Flertallet mener
det derfor er feil å konkludere med at integreringspolitikken er
feilslått. Tvert i mot går mye bra med integreringen i Norge, selv
om vi fortsatt har utfordringer.
Flertallet mener det ikke er
hensiktsmessig at kommisjoner oppnevnes av Stortinget som et alternativ
til regjeringsoppnevnte utredningsutvalg. Flertallet viser
til Stortingets forretningsorden § 14 a som åpner for at Stortinget
kan nedsette egne granskningskommisjoner til å klarlegge eller vurdere
et tidligere faktisk begivenhetsforløp. Slike kommisjoner er et
ledd i Stortingets kontrollfunksjon. Flertallet påpeker
at det ikke gis åpning for å sette ned en kommisjon som skal utvikle
ny politikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at landets innvandrings- og integreringspolitikk
ikke har gjennomgått en grunnleggende god evaluering. Disse
medlemmer registrerer at debatten rundt innvandring og integrering
har vært belagt med tabuer, spesielt når det gjelder å diskutere alle
sider av de utfordringer de siste tiårenes innvandring har fått
for det norske samfunnet.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til debattklimaet på 1980-, 1990- og begynnelsen av 2000-tallet,
der problematiske sider ved en mer liberal innvandringspolitikk
og asyl- og flyktningpolitikk bevisst ble forsøkt tilsidesatt gjennom
åpenbare forsøk på å stigmatisere de som var skeptiske mot den rådende
politikk, for øvrig stikk i strid med intensjonene i Grunnloven
§ 100.
Disse medlemmer vil også peke
på at personer fra andre land kommer med en kulturell bagasje som
de ikke har satt fra seg før de setter foten på norsk jord. Kulturelle
kodekser, æresrelatert vold, kvinneundertrykking i noen innvandringsmiljøer,
kjønnslemlestelse, henteekteskap og radikalisering på politisk/religiøst
grunnlag er noen faktorer det norske samfunnet ikke tok med seg
i beregningen etter at innvandringspolitikken ble liberalisert på
1980-tallet. Disse medlemmer peker på at Fremskrittspartiet
gjennom flere år har advart mot dette, til tross for at politiske
konkurrenter ikke før i senere tid har funnet det opportunt å påtale
og kritisere disse forholdene. Disse medlemmer mener
slike unnlatelsessynder, til tross for at velmente intensjoner er
lagt til grunn, har vanskeliggjort integreringen av mange innvandrere
og vært kimen til tiltakende segregering.
Selv om disse medlemmer synes
det er positivt at mange innvandrere har gjort en stor innsats for
å integrere seg i det norske samfunnet, og tatt opp i seg grunnleggende
samfunnsverdier, mener disse medlemmer at oppfatningen
i befolkningen er meget delt når det gjelder integreringens suksess
i Norge. Spesielt i store byområder, som for eksempel Oslo, er segregeringen
åpenbar når det gjelder arbeidsdeltakelse og annen samfunnsdeltakelse.
Disse medlemmer peker på at Stortinget
som lovgiver har en suveren rett til å utarbeide forslag som et
grunnlag for et integreringspolitisk forlik, og at man på bakgrunn
av de funn en slik kommisjon kan tenkes å gjøre kan se konturene
av en mer helhetlig politikk som ivaretar alle innbyggeres liv,
frihet og eiendom, og motvirker segregering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber presidentskapet i samarbeid
med regjeringen fremme forslag om å oppnevne en bredt sammensatt
kommisjon med mandat til å utarbeide forslag til en ny og helhetlig
integreringspolitikk.»