I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet i samarbeid
med regjeringen fremme forslag om å oppnevne en bredt sammensatt
kommisjon med mandat til å utarbeide forslag til en ny og helhetlig
integreringspolitikk.»
I dokumentet vises det til at den demografiske utviklingen
i Norge har gjennomgått store forandringer gjennom de siste 30–35
årene. Fra å være et relativt etnisk homogent samfunn er Norge blitt
et mer etnisk heterogent samfunn med større innslag av personer
og grupper av personer med opprinnelse fra over 200 andre land.
I årene 1977–2008 har den akkumulerte nettoinnvandringen til Norge
av utenlandske statsborgere vært om lag 400 000. I samme tidsrom
har om lag 213 000 utenlandske statsborgere blitt norske statsborgere.
Fra en situasjon på 1960- og tidlig på 1970-tallet der emigrasjonen
var større, er den varige tendensen at immigrasjonen øker.
Forslagsstillerne peker på at denne utviklingen har
ført til store samfunnsforandringer som både har gode og mindre
gode sider. Den påvirker arbeidsdeling og arbeidsliv, kultur og
utdanning, trygghet og samhørighet.
Forslagsstillerne mener at for at personer med ulik
etnisk bakgrunn og med ulik kulturbakgrunn, religion/verdisyn, språk
og holdninger skal kunne fungere optimalt og kunne bidra til samfunnets
verdiskapning og fremgang, er et sett av felles verdier og felles
spilleregler nødvendig for at ingen skal falle utenfor. Dette er
fundamentet for en god integreringspolitikk.
I dokumentet pekes videre på at integrering
handler om å skape tilhørighet og et samlet, velfungerende samfunn
basert på et sett av felles verdier og en forståelse for at deltakelse
på alle arenaer forventes, og ikke bare om tilrettelegging og tilpasning
for at nye innvandrere skal bli inkludert i samfunnet. Selv om integreringens mål
er å sikre at innvandrede personer raskest mulig skal bidra med
sine ressurser i det norske arbeidslivet og i samfunnet for øvrig
og dermed sørge for en økonomisk integrering, er det også viktig
at den enkelte innvandrer deltar i den sosiale integreringen inn
i det norske samfunnet.
Forslagsstillerne viser til at det dessverre
virker som om man i Norge i de seneste 30–35 årene ikke har villet
snakke om det som forener enkeltmennesker i samfunnet og hvilke
spilleregler som gjelder i det norske samfunnet. Først i den senere
tid er det blitt snakk om «det norske vi». Det å betone plikter
vel så mye som rettigheter for de som har valgt å flytte til Norge,
og hvilke krav som stilles til den enkelte om å bidra til velstand
og vekst, er i visse deler av det offentlige Norge blitt møtt med
beskyldninger om at slik kravstilling har sitt utspring i fremmedfiendtlighet.
Det fremstår også som om det i deler av noen minoritetsmiljøer ikke
er en allmenn aksept for disse spillereglene.
Denne manglende aksept, samt norske myndigheters
overdrevne kulturtoleranse til å foreslå eller implementere endringer
og tilpassinger som er blitt gjort når det gjelder personer eller grupper
som kommer fra andre land og kulturer, mener forslagsstillerne skaper
grobunn for forskjellsbehandling og særregler, som på sikt kan skade
integreringen.
Spørsmålet som forslagsstillerne mener fremtvinger
seg etter fire tiår med stor innvandring, er: Har Norge lykkes med
integreringen? For å kunne besvare dette spørsmålet, kreves helhetlig tenkning
og gjennomgang av hele det integreringspolitiske området med alle
dets virkemidler, involverte offentlige etater, økonomi og de lover
som regulerer dette området.
Forslagsstillerne mener en slik gjennomgang
er nødvendig med sikte på å meisle ut en ny politikk som kan redusere
spenningen og motsetningene i samfunnet og legge grunnlaget for
et mer harmonisk og trygt samfunn preget av samhold og toleranse.
Forslagsstillerne merker seg at andre europeiske land
har mange av de samme utfordringene, og i noen tilfeller større
utfordringer, på de samme områdene som er fremtredende i Norge.
I dokumentet fremkommer at Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) skriver i sin åpne trusselvurdering for 2010 at det norske
samfunnet i hovedsak er fredelig og stabilt, og uten alvorlige interne konflikter
eller skillelinjer. Men det er flere forhold som kan ha en negativ
innvirkning på den interne sikkerheten i landet. Personer og grupper motivert
av ekstrem islamistisk ideologi representerer ifølge PST en alvorlig
trussel mot europeisk sikkerhet.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at radikalisering
av unge mennesker med minoritetsbakgrunn også har en sterk integreringspolitisk
side som bør inngå i en integreringskommisjons mandat. Forslagsstillerne
merker seg rapporter fra ulike minoritetsmiljøer om at det medfører høy
status å oppsøke ekstreme, voldelige miljøer i andre land, og at
disse kan opptre som sterke identitetsmarkører for andre unge med
minoritetsbakgrunn. Det er viktig å ta hensyn til dette ved utformingen
av ulike integreringspolitiske virkemidler.
I dokumentet vises det til at innvandrings-
og integreringspolitikken i Norge har økonomiske sider som en integreringskommisjon
bør fokusere på. Selv om innvandrerne i Norge, totalt sett, er en
heterogen gruppe, og sett i lys av at innvandrere bidrar til økonomisk
vekst og velstand, er det arbeids- og sosialpolitiske sider ved innvandrings-
og integreringspolitikken som ikke bidrar til økonomisk vekst og
velstand.
Forslagsstillerne påpeker at en rekke minoritetsmiljøer
er preget av lav arbeidsdeltakelse, avhengighet av offentlige ytelser
over lang tid og lav grad av økonomisk selvhjulpenhet.
En problemstilling som ifølge forslagsstillerne bør
fremheves, er kvinners deltakelse i arbeidslivet og tilegnelse av
kunnskaper i norsk språk. Andelen kvinner som mener at de har dårlige
eller svært dårlige norskferdigheter og som ikke deltar i arbeidslivet,
er foruroligende høy.
Forslagsstillerne viser til at det har vært
allment akseptert at begge kjønn skal ha like muligheter til å delta
i det norske arbeidslivet uavhengig. Det er viktig å påpeke at kvinnelig
arbeidsdeltakelse med hensyn til kultur- og landbakgrunn er svært
lav i noen minoritetsmiljøer i forhold til andre.
Forslagsstillerne mener at likeverd når det gjelder
arbeidsdeltakelse og kjønn er viktig, og at faktorer som aktivt
eller passivt hindrer kvinner fra ulike minoritetsmiljøer, bør motvirkes. En
integreringskommisjon bør derfor belyse og drøfte faktorer som forhindrer
at kvinner enten aktivt oppfordres til eller tvinges til å holde
seg utenfor integreringspolitiske viktige arenaer som arbeidsliv,
foreningsliv, barnas utdanning, egenutvikling, språkforståelse mv.
I dokumentet fremkommer videre mer detaljerte forslag
til mandat og arbeidsmåte og sammensetning.
Forslagsstillerne mener at en integreringskommisjon
må ha et meget bredt mandat for å studere hele samfunnsutviklingen
og de ulike kultur- og religionsforskjeller som nå eksisterer i
det norske samfunnet. Et samfunn med god integrering må være et
samfunn hvor fellesskapets verdier og de felles holdninger må være
en bærebjelke som går foran de ulike særinteresser og religioner.
Forslagsstillerne mener videre at for å hindre
en mulig fremvekst av radikal islamisme i enkelte muslimske trossamfunn
og moskeer, må en integreringskommisjon vurdere både språkkrav og hvordan
man nærmere kan monitorere det som det læres, formanes og undervises
i.
Et samfunn med god integrering må også bygge på
like rettigheter og plikter til at familier forsørger seg selv gjennom
deltagelse i arbeidslivet. En integreringskommisjon må gjennomgå
organiseringen av arbeidslivet og trygde- og stønadssystemet når
det gjelder plikter og rettigheter for å sikre en høyere yrkesdeltagelse
fra ikke-vestlige innvandrere. Et viktig moment her er at også mannlige
ikke-vestlige innvandrere må avfinne seg med og respektere kvinnelige sjefer
og alle typer jobber, idet det ikke aksepteres at noen jobber skal
forbeholdes kvinner eller menn.
Forslagsstillerne mener at alle norske statsborgere
må kunne forventes å ha sin lojalitet til Norge fremfor andre land.
For å sikre dette, må det vurderes å avlegge en troskapserklæring
i forbindelse med statsborgerseremonien, og den må vurderes gjort
obligatorisk. I kriteriene for å innvilges statsborgerskap må det
vurderes innført prøver i norsk språk, historie og kunnskap og aksept
for norske grunnverdier som ytringsfrihet, religionsfrihet, likeverd
mellom kjønnene og alles rett til selv å velge ektefelle og å skifte
religion.
Forslagsstillerne peker på at en slik kommisjon som
her foreslås oppnevnt av Stortinget i samarbeid med regjeringen,
skiller seg noe fra den vanlige fremgangsmåte hvor det er Kongen
i statsråd som oppnevner utredningsutvalg. De peker videre på at
Stortingets forretningsorden har en egen paragraf, § 14 a, som gir
regler for oppnevning av granskningskommisjoner. Stortinget har
også tidligere oppnevnt granskningskommisjoner som Mehamn-kommisjonen, Lund-kommisjonen
og Banklovkommisjonen. Når forslagsstillerne mener det bør være
Stortinget som oppnevner kommisjonen, basert på en innstilling fra
presidentskapet, skyldes det sakens store viktighet og behov for
en bredest mulig forankring i befolkningen, og behovet for et bredest
mulig politisk forlik når det gjelder mandat og sammensetning.
For øvrig vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.
Kommunal- og forvaltningskomiteen ba i brev av
3. mai 2011 om barne-, likestillings- og inkluderingsministerens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 30. september 2011 følger
vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og
Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til at den demografiske utviklingen
i Norge har gjennomgått store forandringer gjennom de siste 30–35
årene og at dette først og fremst har vært positivt for Norge, men
samtidig gitt oss noen utfordringer. Komiteen mener
at vi må til enhver tid sørge for å ha en integreringspolitikk som
oppfyller de målsettingene som er satt.
Komiteen merker seg forslagsstillernes
kritikk av at integreringspolitikken i for stor grad har fokusert
på rettigheter fremfor plikter. Komiteen mener at
det å møte innvandrere med forventning om at de skal lære norsk,
delta i yrkeslivet og bidra til fellesskapet må anses som en positiv ambisjon
om at alle kan lykkes i Norge, når forholdene legges til rette for
det. Sammenhengen mellom plikter og rettigheter synliggjør at integrering
er en toveisprosess mellom individ og samfunn og minoritet og majoritet.
Komiteen understreker viktigheten
av å tydeliggjøre våre fellesverdier, slik de blant annet kommer
til uttrykk gjennom tilslutningen til universelle menneskerettigheter,
rettsstatens og demokratiets spilleregler, samt retten og muligheten
til å delta i sivilsamfunnet. Disse fellesverdiene må ligge til
grunn for all videre samfunnsutvikling, herunder også på det integreringspolitiske
området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener dessuten at
det er galt å konkludere med at integreringspolitikken er feilslått.
Integreringsutvalget (NOU 2011:14 Bedre integrering) slår fast at «politikken
og virkemidlene ikke har gitt gode nok resultater», men understreker
samtidig at «foreliggende kunnskapsgrunnlag, tilgjengelig statistikk
og andre fakta viser at det stort sett går bra med integreringen
i Norge». Utvalget sier videre: «Sammenliknet med andre OECD-land
er innvandrere relativt godt integrert i arbeidsmarkedet, og en
relativt høy andel norskfødte tar høyere utdanning. Og utviklingen
går i riktig retning». Flertallet mener derfor at
integreringsdebatten må handle om hvordan vi kan få politikken til
å virke bedre, ikke bidra til å skape et inntrykk av en mislykket
integreringspolitikk, som må snus på hodet.
Flertallet viser til utredningsarbeidet
som er gjort i NOU 2011:14, NOU 2011:7, NOU 2010:7 og NOU 2009:14. Flertallet mener
det er gjort tilstrekkelig utredningsarbeid og at det ligger tilstrekkelig
med konkrete forslag på bordet som kan fremmes og diskuteres. Flertallet ser
også frem til å behandle den varslede integreringsmeldingen.
Flertallet viser til at sammenlignet
med andre OECD-land er innvandrere i Norge relativt godt integrert
i arbeidsmarkedet, og en relativt høy andel av norskfødte med innvandrere
til foreldre tar høyere utdanning. Flertallet mener
det derfor er feil å konkludere med at integreringspolitikken er
feilslått. Tvert i mot går mye bra med integreringen i Norge, selv
om vi fortsatt har utfordringer.
Flertallet mener det ikke er
hensiktsmessig at kommisjoner oppnevnes av Stortinget som et alternativ
til regjeringsoppnevnte utredningsutvalg. Flertallet viser
til Stortingets forretningsorden § 14 a som åpner for at Stortinget
kan nedsette egne granskningskommisjoner til å klarlegge eller vurdere
et tidligere faktisk begivenhetsforløp. Slike kommisjoner er et
ledd i Stortingets kontrollfunksjon. Flertallet påpeker
at det ikke gis åpning for å sette ned en kommisjon som skal utvikle
ny politikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at landets innvandrings- og integreringspolitikk
ikke har gjennomgått en grunnleggende god evaluering. Disse
medlemmer registrerer at debatten rundt innvandring og integrering
har vært belagt med tabuer, spesielt når det gjelder å diskutere alle
sider av de utfordringer de siste tiårenes innvandring har fått
for det norske samfunnet.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til debattklimaet på 1980-, 1990- og begynnelsen av 2000-tallet,
der problematiske sider ved en mer liberal innvandringspolitikk
og asyl- og flyktningpolitikk bevisst ble forsøkt tilsidesatt gjennom
åpenbare forsøk på å stigmatisere de som var skeptiske mot den rådende
politikk, for øvrig stikk i strid med intensjonene i Grunnloven
§ 100.
Disse medlemmer vil også peke
på at personer fra andre land kommer med en kulturell bagasje som
de ikke har satt fra seg før de setter foten på norsk jord. Kulturelle
kodekser, æresrelatert vold, kvinneundertrykking i noen innvandringsmiljøer,
kjønnslemlestelse, henteekteskap og radikalisering på politisk/religiøst
grunnlag er noen faktorer det norske samfunnet ikke tok med seg
i beregningen etter at innvandringspolitikken ble liberalisert på
1980-tallet. Disse medlemmer peker på at Fremskrittspartiet
gjennom flere år har advart mot dette, til tross for at politiske
konkurrenter ikke før i senere tid har funnet det opportunt å påtale
og kritisere disse forholdene. Disse medlemmer mener
slike unnlatelsessynder, til tross for at velmente intensjoner er
lagt til grunn, har vanskeliggjort integreringen av mange innvandrere
og vært kimen til tiltakende segregering.
Selv om disse medlemmer synes
det er positivt at mange innvandrere har gjort en stor innsats for
å integrere seg i det norske samfunnet, og tatt opp i seg grunnleggende
samfunnsverdier, mener disse medlemmer at oppfatningen
i befolkningen er meget delt når det gjelder integreringens suksess
i Norge. Spesielt i store byområder, som for eksempel Oslo, er segregeringen
åpenbar når det gjelder arbeidsdeltakelse og annen samfunnsdeltakelse.
Disse medlemmer peker på at Stortinget
som lovgiver har en suveren rett til å utarbeide forslag som et
grunnlag for et integreringspolitisk forlik, og at man på bakgrunn
av de funn en slik kommisjon kan tenkes å gjøre kan se konturene
av en mer helhetlig politikk som ivaretar alle innbyggeres liv,
frihet og eiendom, og motvirker segregering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber presidentskapet i samarbeid
med regjeringen fremme forslag om å oppnevne en bredt sammensatt
kommisjon med mandat til å utarbeide forslag til en ny og helhetlig
integreringspolitikk.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber presidentskapet i samarbeid med regjeringen
fremme forslag om å oppnevne en bredt sammensatt kommisjon med mandat
til å utarbeide forslag til en ny og helhetlig integreringspolitikk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:136 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Gjermund Hagesæter
og Åge Starheim om å oppnevne en bredt sammensatt kommisjon som
skal utarbeide forslag til en bedre integreringspolitikk for Norge
– bifalles ikke.
Jeg viser til det nevnte forslaget som ble oversendt
mitt departement for vurdering 3. mai 2011. Forslagsstillerne ønsker
en bredt sammensatt integreringskommisjon oppnevnt av Stortinget
i henhold til Stortingets forretningsordens regler for oppnevning
av granskningskommisjoner. Målet for integreringskommisjonen skal være
å studere hele samfunnsutviklingen og de ulike kultur- og religionsforskjellene
som nå eksisterer i det norske samfunnet.
Forslagsstillerne viser til en rekke konkrete
områder som bør undersøkes og vurderes. Jeg vil ikke gå inn på hvert
enkelt av disse i mitt svar. Jeg mener at en grundig gjennomgang
av integreringspolitikken og integreringsutfordringene er avgjørende
for videre politikkutforming på dette viktige feltet. Regjeringen
har derfor igangsatt et betydelig utredningsarbeid på dette området.
Velferds- og migrasjonsutvalget (Brochmann utvalget)
leverte nylig NOU 2011:7 Velferd og migrasjon
– den norske modellens fremtid. Utvalgets oppgave har vært
å analysere velferdsmodellens økonomiske bærekraft, og å drøfte mulige
tiltak og strategier for å gjøre velferdsstaten og arbeidslivet
mer robust for å takle inn- og utvandring. Utredningen har vært
sendt på alminnelig høring og frist for høringsuttalelser var 15. september
d.å.
I juni leverte også Inkluderingsutvalget (Kaldheim
utvalget) sin utredning NOU 2011:14 Bedre integrering om
integrerings- og inkluderingspolitikken i Norge. Utvalget har analysert
områder som arbeid, utdanning, demokrati og samfunnsdeltakelse,
og har kommet med konkrete forslag på alle disse områdene. Utvalget
mener vi bør ha høye ambisjoner og foreslår om lag to hundre tiltak
for et bedre integreringsarbeid. Utvalget har også arrangert fire
større dialogmøter i 2010 og 2011 for å innhente synspunkter og
informasjon om integreringspolitikken. Utredningen er for tiden
på alminnelig høring med frist 15. oktober d.å.
Utredningene vil bli fulgt opp gjennom en melding
til Stortinget om integrering i løpet av 2012. På denne måten vil
integrerings- og inkluderingspolitikken bli behørig gjennomgått
av Stortinget.
Samlet er det gjennom de to utredningene lagt fram
omfattende og helhetlige analyser av mål, tiltak og virkemidler
i integreringspolitikken.
Med bakgrunn i dette er det etter min mening ikke
behov for en integreringskommisjon som forslagsstillerne tar til
ordet for.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 15. november 2011
Heikki Holmås |
Geir Jørgen Bekkevold |
leder |
ordfører |