Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Stein Erik Lauvås, Tore Nordtun,
Anita Orlund og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S.
Woldseth, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og
lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård
Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Arvid Svendsen, viser til at
meldingen gjør rede for omfanget av eksporten av våpen, ammunisjon
og annet militært materiell og flerbruksvarer, samt om praktiseringen
av regelverket for eksportkontrollen av strategiske varer, teknologi og
tilhørende tjenester. Meldingen gir også informasjon om det norske
regelverket og praktiseringen av eksportkontrollpolitikken og om
det internasjonale rammeverket.
Komiteen ser positivt på det
arbeidet som er gjort de senere år for å sikre størst mulig innsyn i
utførselen av forsvarsmateriell fra Norge. Komiteen mener
at økt innsyn og informasjon har bidratt til større åpenhet og samfunnsdebatt
om forsvarsmaterielleksporten. Komiteen vil påpeke
at et strengt regelverk, åpenhet om eksporten og demokratisk debatt
gjennom stortingsmeldingen, bidrar til transparens og sikrer legitimiteten
til norsk eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen merker seg at det gis
informasjon om hva slags militære produkter som er utført til hvilket
land, verdien av eksporten fordelt på land og regioner i tillegg
til forsvarsmyndighetenes utførsel av eget materiell. Meldingen
omtaler også utførsel av håndvåpen fra Norge, eventuell formidling
av forsvarsmateriell mellom tredjeland og eventuell overføring av
produksjonsrettigheter for forsvarsmateriell til utlandet. I tillegg
gir meldingen informasjon om utførsel av sivile varer til militær
bruk i mottakerlandet, utførsel av beskyttelsesutstyr for bruk i
humanitær minerydding, og oversikt over norske bedrifter som har
rapportert om eksport i 2010.
Komiteen har merket seg at det
ble gitt 5 avslag på søknad om eksportlisens for forsvarsmateriell
i 2010. I tillegg har komiteen merket seg at det
i 2010 ble gitt 16 tillatelser til overføring av produksjonsrettighet,
og at det ble gitt en tillatelse om formidling av forsvarsmateriell
til et tredjeland.
Komiteen merker seg også at det
ble gjenopprettet en egen eksportkontrollseksjon i utenriksdepartementet
høsten 2010.
Komiteen registrerer at den samlede
verdien av eksporten i 2010 var på om lag 3,9 mrd. kroner, hvorav
salg utgjorde 3,7 mrd. kroner. Totalt var det en nedgang på verdien
av eksporten med 18 prosent fra 2009 til 2010. Komiteen viser
til at produksjon og eksport av forsvarsmateriell utgjør en betydelig
verdiskaping i Norge og bidrar til utvikling av teknologi som også
kan brukes sivilt. Komiteen har også merket seg at
om lag 94 prosent av forsvarmateriellet som eksporteres, går til
NATO-landene og til Sverige og Finland.
Komiteen har gjennomført høring
der organisasjonene ble invitert til å komme med sine synspunkter
på stortingsmeldingen. Komiteen registrerte at flere
organisasjoner tok til orde for en bedre kontroll over sluttbruken
av norskeksportert forsvarsmateriell, salg til udemokratiske regimer,
og en bedring av dagens merkings- og sporingspraksis på håndvåpen
og ammunisjon. Komiteen registrerte også at det fra
forsvarsindustrien ble påpekt at Norge har et av verdens strengeste
regelverk for eksport av forsvarmateriell, og at de er opptatt av
et felles internasjonalt regelverk for eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen vil også vise til komiteens
spørsmål til utenriksdepartementet, og utenriksministerens svar
av 25. og 31. oktober 2011(vedlagt) til komiteen. Komiteen er
enige med departementet i at søknader om eksporttillatelse for forsvarsmateriell
må være gjenstand for nøye vurderinger i tråd med de foreliggende
retningslinjer – som bl.a. innebærer vurderinger av sikkerhetspolitiske
forhold, om det er borgerkrig i det aktuelle mottakerlandet, om
det er krig eller krig truer i området. I tillegg er komiteen enige i
at man også må vektlegge kriterier som respekt for menneskerettighetene
og internasjonal humanitærrett, herunder om det foreligger en uakseptabel
fare for at det aktuelle utstyret kan benyttes for intern undertrykking
eller begå alvorlige menneskerettighetsbrudd.
Sett i lys av den arabiske våren er disse medlemmer
opptatt av at man hele tiden må ha fokus på å opprettholde, forbedre
og videreutvikle et strengt regelverk for norsk våpeneksport.
Komiteen viser til at Norge solgte
forsvarsmateriell til Libya i 2010 for 1 mill. kroner, som omfattet
dataprogram for radionettverk, planlegging og frekvenstildeling,
varer som forenkler dataplanlegging under både sivile og militære operasjoner.
Det ble også gitt lisens til lysforsterkere, utstyr som er relevant
nattutstyr i forbindelse med grensekontroll og i militære operasjoner. Komiteen ber
regjeringen inkludere en vurdering i neste års melding om eksport av
forsvarsmateriell, av om risikovurderingene er robuste nok og om
praksis er streng nok når det gjelder eksport til autoritære regimer,
regimer som per definisjon kan bli ustabile og der det foreligger
fare for at utstyret kan benyttes til intern undertrykking eller
menneskerettighetsbrudd. I denne vurderingen ber komiteen om
at det også vises til andre lands praksis og EUs adferdskodeks og
Norges anvendelse av denne, med særlig vekt på kriteriet om å vise
respekt for menneskerettigheter og internasjonal humanitærrett.
Komiteen er tilfreds med at Norge
praktiserer et strengt eksportkontrollregelverk. Komiteen mener
det er viktig å ha felles restriktive internasjonale regler vedrørende
salg av våpen og teknologi. Komiteen merker seg også
at en gjennomgang av eksportregimene i NATOs medlemsland i 2010,
viser at disse i hovedsak følger samme praksis som Norge.
Komiteen støtter regjeringens
arbeid i relevante fora for å fremme høye internasjonale kontrollstandarder
når det gjelder eksport av forsvarsmateriell, og at regjeringen
innenfor rammen av NATO vil arbeide for innføre sluttbrukererklæring
for alle land som felles norm. Komiteen vil også
uttrykke støtte til Norges ledende arbeid i internasjonale fora
for å få til bedre kontroll med konvensjonelle våpen, særlig håndvåpen
og lette våpen, med tilhørende ammunisjon. Internasjonal enighet
om et folkerettslig bindende instrument for merking og sporing av
håndvåpen og ammunisjon, er etter komiteens mening
svært viktig på bakgrunn av de humanitære lidelsene bruk av håndvåpen
medfører.
Komiteen viser videre til Kirkens
Nødhjelps forslag om å innføre krav om merking av selger, førstekjøper
og produsent på hver enkelt håndvåpenammunisjonspatron, samt å gjøre
merkingsregistrene offentlig tilgjengelige for eksterne sporingsinstanser.
Videre vil komiteen vise til høringsinnspill fra
Norges fredslag, Changemaker og Forum i forbindelse med merking
og sporing. Komiteen merker seg at i Norge er det
kun NAMMO Raufoss AS som produserer ammunisjon, og at Nammo-konsernet har
et merkings- og sporingssystem. Komiteen merker seg
videre at forsvarsindustrien i høringen stiller seg positive til
at norske myndigheter arbeider aktivt i internasjonale fora for
å oppnå enighet om et felles og bindende regime for merking og sporing. Komiteen er
positiv til at regjeringen vil arbeide for at merking og sporingsmekanismer
for norske våpen og ammunisjon utbedres, og jobbe for tilsvarende
systemer internasjonalt. Komiteen mener Norge skal fortsette
å spille en pådriverrolle internasjonalt i disse spørsmålene og
arbeide for å etablere internasjonalt bindende instrument for merking
og sporing. Komiteen ber regjeringen fortsette å vurdere
mulighetene for større åpenhet og økt innsyn, og ber om at en vurdering
av status på dette området inkluderes i neste melding.