Forslagsstillerne viser til at da kontantstøtten
ble innført, mottok tre av fire 1- og 2-åringer slik støtte, men
antallet mottakere av kontantstøtten har gått kraftig ned i takt
med regjeringens nedprioritering av ordningen. En høy andel av dem som
i dag mottar kontantstøtte, er foreldre med minoritetsbakgrunn.
Forslagsstillerne vil understreke at kontantstøtten
er en viktig ordning for familiers valgfrihet, og at det er viktig
å fornye denne ordningen.
Forslagsstillerne viser også til at kontantstøtten
i seg selv kan virke integreringshemmende, og dermed undergraver
barnehagenes funksjon som integreringsarena for både barn og mødre.
Forslagsstillerne vil at samfunnet skal dra
en grense for den videre bruken av denne kontantytelsen, for å styrke
mulighetene for integrering og barnas muligheter til å fungere godt
i det norske samfunnet. Ettersom Norge gjennom EØS-avtalen er forpliktet
til å tildele denne ytelsen til borgere fra land i Det europeiske
økonomiske samarbeidsområde som for norske statsborgere, velger
forslagsstillerne derfor en slik avgrensning, som gjengitt i forslaget.
Forslagsstillerne peker på at innvandrere med bakgrunn
fra land utenfor Europa (EU/EØS), USA og Australia er overrepresentert
blant kontantstøttemottakerne (jf. NOU 2010:7 Mangfold og mestring,
s. 97). Når så kontantstøtten blir en del av innvandrerfamiliers
samlede inntekter, og inntektene baserer seg på kontantytelser,
fremstår tildelingen som integreringshemmende.
Forslagsstillerne mener dagens avgrensning av rett
til kontantstøtte i for liten grad ivaretar interessene til barn
og kvinner fra enkelte minoritetsmiljøer.
Forslagsstillerne mener videre at personer som har
fått opphold i Norge, gjennom dette forslaget motiveres til egeninnsats
når det gjelder sin egen integrering i samfunnet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å forbeholde rett til kontantstøtte til norske statsborgere
og borgere fra land i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.»